Nye boliger forbudt for arbejdsløse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nye boliger forbudt for arbejdsløse

Indlægaf Daine » 16. sep 2018, 19:50

Confucius skrev:
Daine skrev:
Hvorfor skulle man ikke kunne betale indskud fordi man er arbejdsløs? Man kan have en opsparing, ens bank kan være til at tale med, eller man kan låne af familien. Man er ikke nødvendigvis ressourcesvag fordi man er arbejdsløs.


Men er jo bestemt heller ikke nødvendigvis ressourcestærk, når man er arbejdsløs. Måske hvis det drejer sig om de første par måneder efter man er stoppet i et fast job.

Men hvad nu hvis man har været det i en længere periode? Måske er man løbet tør for dagpengeret. Måske er man på kontanthjælp - hvilket vil udelukke at du har en formue på 10.000+. Det rækker ikke langt, når du skal lægge et indskud, og betale øvrige flytterelaterede udgifter, oveni dine normale udgifter. Måske har man været studerende i en længere periode med en stram økonomi, og leder nu efter sit første job, således at man allerede i forvejen er presset på økonomien, og har været ude af stand til at spare op. Måske er man ramt af 225-timersreglen, under 30 eller noget tredje, som har stor betydning for din økonomi som kontanthjælpsmodtager. Hvem siger også at man har en familie, som har lyst og evne til at hjælpe én? Det vil jeg ikke tage for givet.

Disse grunde synes jeg besvarer dit første spørgsmål.

Det synes jeg ikke. Det virker lidt til, at flere sætter lighedstegn ved arbejdsløs=ressourcesvag og på kontanthjælp. Det er altså bare ikke virkeligheden. Jeg er arbejdsløs og jeg betragter mig som ressourcestærk. Jeg har opsparing, et hus jeg kan sælge og en bank der helt sikkert gerne vil hjælpe, skulle jeg komme helt derud. Men skal jeg flytte, så kræver det sgu at jeg har noget at flytte ind i! Og ja, jeg vil bo ordenligt hvis jeg skal bo i lejlighed - det er dyrt at flytte to gange indenfor kort tid. Hvis jeg kan betale indskud og husleje så kan jeg ikke se hvorfor udlejer skal have oplysninger om min arbejdssituation. Hvad rager det dog dem?

Det hjælper sikkert udlejerne til at holde en gruppe af mennesker ude, men gruppen bliver bare enormt meget større når det er et spørgsmål om at kunne fremvise lønsedler. Sætter de også krav op om, at man skal have en bestemt indtægt pr måned? Eller kan jeg fremvise 3 lønsedler a 8 timers arbejde?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Nye boliger forbudt for arbejdsløse

Indlægaf Daine » 16. sep 2018, 19:57

DenBruneMunk skrev:
Daine skrev:Hvis man kan betale indskud og husleje, er det så ikke fuldstændig ligegyldigt om man har arbejde eller ej? Hvorfor behov for denne forskelsbehandling?

Jeg tror ikke daddy forhold er godkendt af kommunen, så disse forhold hvor man har en som betaler alt men ikke bor på adressen, det går vist ikke, der er der tidligere været domme i retssager for skjulte indtægter som ikke var oplyst og kvinder dømt.

Ærhm ... så du mener, at den ENESTE måde man kan betale husleje og indskud på hvis man er uden arbejde, er ved at have en daddy? Det var da et interessant syn på dine medmennesker. Og stakkels dem der har formået at spare op til sådan en situation, de bliver så automatisk dømt til at have en daddy, fordi ... det er åbenbart utænkeligt andet.

Igen. At være arbejdsløs er ikke det samme som at være på kontanthjælp, hvor formue kun er tilladt i begrænset omfang. Men reglerne rammer stadig dem, der godt kan betale - om som måske i højere grad end kontanthjælpsmodtagere har brug for at kunne flytte for et nyt job.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nye boliger forbudt for arbejdsløse

Indlægaf DenBruneMunk » 16. sep 2018, 20:36

Daine skrev:Igen. At være arbejdsløs er ikke det samme som at være på kontanthjælp, hvor formue kun er tilladt i begrænset omfang. Men reglerne rammer stadig dem, der godt kan betale - om som måske i højere grad end kontanthjælpsmodtagere har brug for at kunne flytte for et nyt job.
Jeg er helt enig, og derfor så hopper jeg også fra, for der springes mellem den ene og den anden type person eller arbejdsløs og jeg har forholdt mig til den ene gruppe og retfærdiggjort det, de andre har jeg holdt udenfor , det er ikke dem jeg vil tale om. Når kommunen er indblandet, så er det KH som er målet.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nye boliger forbudt for arbejdsløse

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 14:15

Jeg er tilhænger af at både staten og kommunerne gør en aktiv indsats for at blande folk på tværs af indkomstskel. Er derfor stor fortaler for f.eks. fleksibel udlejning, når det bruges til at få folk med job, foran i køen til boliger i områder med en overvægt af folk på diverse ydelser.

Men jeg synes ideen forsvinder lidt når udsatte og/eller arbejdsløse borgere slet ikke får adgang. Folk uden job skal også have et sted at bo og hvis vi vitterlig er interesseret i at forhindre at de klumpers sammen i ghettoer, så burde de netop spredes ud over så mange nye bebyggelser som muligt.

I stedet kunne man indføre en begrænsning, hvor feks at 60-75% af boligerne blev reserveret til folk med job, mens de sidste 25-40% enten blev tildelt via den normale venteliste eller en kombination af den normale venteliste samt kommunale henvisninger af svage borgere. Det ville have samme effekt, samtidig med at man som kommune/boligforening stadig tog sin del af det fælles ansvar, for samfundets udsatte grupper.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"