Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf annellaII » 11. sep 2018, 04:40

https://www.ni.dk/ni-news/transform-article.php?ID=5217cce9-6172-457d-ae12-6111e85464f3

Antallet af opkald, der tikker ind hos BørneTelefonen, fra børn og unge, der henvender sig med selvmordstanker stiger. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Fra 2013 til 2017 modtog telefonen, en rådgivningstjeneste hos Børns Vilkår, flere end 10.000 henvendelser om selvmordstanker fra børn og unge.

I samme periode er henvendelserne fra 10 til 12-årige mere end fordoblet. Det kommer ikke bag på Rasmus Kjeldahl, der er direktør for Børns Vilkår.

- Det bekymrer mig selvfølgelig en hel del, at vi ser et stigende antal unge og også ret små børn helt nede i 10-års alderen, som går og har meget tunge og alvorlige selvmordstanker.

- Vi ved fra tidligere undersøgelser, at de lidt ældre har de her problemer. Men at det allerede starter nede i 10 års alderen, det bør give os alle grund til meget stor bekymring, siger han til Ritzau.

Ifølge direktøren er overgreb, vold eller ydmygende behandling ofte noget, som børn og unge med selvmordstanker har været udsat for.[

Men han oplever også, at børn og unge, der henvender sig til telefonen, fortæller mere om ensomhed og angst end tidligere.



Hvad er din mening som omtalt i artiklen om børn og unges selvmordstanker?

Det er bekymrende og sørgeligt, at børn og unge går med sådanne tanker og må henvende sig til Børne Telefonen og ikke til forældrene eller bare til en forælder, jeg selv har ingen børn, så jeg kan ikke tale med om, hvilke tanker børn går med, og hvad der forårsager selvmordstanker hos børn, jeg kan ikke forestille mig, at børn ned til 10-års alderen er bevidste om, hvad det vil sige at begå selvmord.
0
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Bergen » 11. sep 2018, 08:09

Jeg er til gengæld ret overbevist om at mange 10 årige ved præcis hvad selvmord indebærer.
Problemet behøver ikke være stigende da fokus er større og mange børn har bedre adgang til internet og telefoner end tidligere og dermed også til fx Børnetelefonen.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. sep 2018, 08:17

Jeg synes det er pisse trist at så mange børn har ondt i livet...

Jeg er selv mor til et barn, der 11 år gammel tog et rigtig grimt dyk. Og netop med trusler om selvmord / ytringer om ikke at ville og kunne livet, ikke føle nogen værdi, glæde, lykke. Men bare at føle sig til besvær, som en klods om benet. Overvældet af tristesse og sort syn.
Han er heldigvis godt på benene igen, men det har været en langt og sejt træk, og der er stadig et stykke vej endnu.

Årsag til det
- en far der havde svært ved at være far, og som tiltede med læsset, og fik inddraget knægten i ting børn ikke skal inddrages i, herunder selvmordstrusler.
- skilsmisse
- fravalg af far gr. utryghed
- mobning i skolen, ikke i klassen, med af parallelklasse, og årgangen under.
- et meget uroligt klassemiljø, som han ikke kunne rumme at være i.
- og mig der måske ikke helt havde overskud og kræfter til at være det totalt solide fundament han havde behov for, da det hele bare væltede. For jeg var jo også ramt af sorg og frutration over hans far, skilsmisse, at skulle bære 4 børn, job, hverdags praktisk alene på mine skuldre. Jeg løb så hurtigt jeg kunne, så godt jeg kunne, men lige ifht ham var det bare ikke godt nok. jeg bad om hjælp fra dag 1, fik det efter 11 måneder :/
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Madam » 11. sep 2018, 08:27

Madam Pomfrey skrev:Jeg synes det er pisse trist at så mange børn har ondt i livet...

Jeg er selv mor til et barn, der 11 år gammel tog et rigtig grimt dyk. Og netop med trusler om selvmord / ytringer om ikke at ville og kunne livet, ikke føle nogen værdi, glæde, lykke. Men bare at føle sig til besvær, som en klods om benet. Overvældet af tristesse og sort syn.
Han er heldigvis godt på benene igen, men det har været en langt og sejt træk, og der er stadig et stykke vej endnu.

Årsag til det
- en far der havde svært ved at være far, og som tiltede med læsset, og fik inddraget knægten i ting børn ikke skal inddrages i, herunder selvmordstrusler.
- skilsmisse
- fravalg af far gr. utryghed
- mobning i skolen, ikke i klassen, med af parallelklasse, og årgangen under.
- et meget uroligt klassemiljø, som han ikke kunne rumme at være i.
- og mig der måske ikke helt havde overskud og kræfter til at være det totalt solide fundament han havde behov for, da det hele bare væltede. For jeg var jo også ramt af sorg og frutration over hans far, skilsmisse, at skulle bære 4 børn, job, hverdags praktisk alene på mine skuldre. Jeg løb så hurtigt jeg kunne, så godt jeg kunne, men lige ifht ham var det bare ikke godt nok. jeg bad om hjælp fra dag 1, fik det efter 11 måneder :/


Det er utroligt trist, at måtte starte livet på den måde, ingen ved jo hvad livet byder på mht. sygdom, skilsmisse, selvmord og dødsfald, og det er klart at børn, der ikke har oplevet livets ubehagelige sider førhen, er ekstra sårbare.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. sep 2018, 10:22

Madam skrev:
Det er utroligt trist, at måtte starte livet på den måde, ingen ved jo hvad livet byder på mht. sygdom, skilsmisse, selvmord og dødsfald, og det er klart at børn, der ikke har oplevet livets ubehagelige sider førhen, er ekstra sårbare.


De er nemlig ekstra sårbare.
Min absolutte største frustration er faktisk, at jeg, han, vi - virkelig gerne ville have hjælp, og var motiverede for den hjælp.
Egen læge kunne ikke hjælpe, da det er et kommunalt ansvar at løfte sårbare børn/unge - han kunne blot sende bekymringsskrivelser til kommune, flere gange, om at de skulle se at komme igang med en psykolog indsats.

Vi har fået forkert sagsbehandling, og ting der skulle sættes iværk blev ikke det, eller blev det for sent. Der bliver ikke fulgt op på ting, ting blev lovet men ikke gjort. Og når man kæmper i sin hverdag, for at få tingene, sig selv, børn, til at hænge sammen, så har man bare ikke altid overskud og kræfter til at rykke kommunen for den indsats de skal levere.

Det er simpelthen så frustrerende.
Og jeg tror absolut ikke jeg er den eneste forældre til et sårbart barn der står der, der hvor en fagprofessionel kunne have budt ind, bidraget, løftet, fået os guidet i den rigtige retning, fået prikket hul på bylden med alt det der gør ondt. Men det er så pisse hamrende svært at få hjælpen.
Jeg er taknemmelig for den hjælp vi/han får i dag, for den gør en kæmpe forskel, men jeg tænker også at vi havde kommunen været lydhør, havde sat ind med hjælp straks, så var vi slet slet ikke havnet derude. Så var knægten ikke havnet i så dybt et hul, som kræver SÅ mange kræfter at komme op af. Og det gør mig faktisk vred, rigtig vred.
Jeg forstår slet ikke at man skal derned og vende. førend man bliver ser og hørt, det er sgu et trist menneskesyn, og særligt når det handler om børn/unge.

Derfor er det også skide fedt at sådan noget som børnetelefonen findes, så børnene har en kanal hvor de kan sætte ord på.
Men det er også et validt talerør for generationen, om et børne/ungdomsliv der er svært. Det er vi pinedød nød til at tage alvorligt.
Og derfor er det skide vigtigt at de her tal, årsager, symptomer, bliver italesat. At børn/unge hører at der er andre i samme båd som dem, at de ikke er alene. Men også at dem, os, vi der har ansvaret for dem - ved det - og gør noget ved det. At vi tager det alvorligt, og bidrager aktivt til at ændre det positivt.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 12:22

Det er forfærdeligt når håbløshed, frygt og sorg overmander personer i en sådan grad at det overskygger alt andet. Især når det er børn der kan have svært ved at se en løsning eller fremtid i det.

Som voksen er ens hjerne i det mindste udviklet så man ved hvor og hvordan man kan søge hjælp. De fleste ved at der er mulighed for at søge læge, blive sygemeldt, finde et andet job eller hvad der kan være nødvendigt.

Når man er barn er det ikke altid let at forestille sig nogle holdbare løsninger. De ved jo at de skal gå i skole, men hvis de fx udsættes for massiv mobning og forbinder det at gå i skole med noget ubehageligt hvad nytter det så at skifte skole eller blive væk? De skal stadig igennem et skoleforløb.

Det er godt at der forhåbentlig kommer mere fokus på hvilke muligheder man har for at søge hjælp når man er barn, med eller uden sine forældre.

Forhåbentlig er det ikke bare tom snak og oplysning om problemet, uden handling, som så mange gange før.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 12:41

Madam Pomfrey skrev:De er nemlig ekstra sårbare.
Min absolutte største frustration er faktisk, at jeg, han, vi - virkelig gerne ville have hjælp, og var motiverede for den hjælp.
Egen læge kunne ikke hjælpe, da det er et kommunalt ansvar at løfte sårbare børn/unge - han kunne blot sende bekymringsskrivelser til kommune, flere gange, om at de skulle se at komme igang med en psykolog indsats.

Vi har fået forkert sagsbehandling, og ting der skulle sættes iværk blev ikke det, eller blev det for sent. Der bliver ikke fulgt op på ting, ting blev lovet men ikke gjort. Og når man kæmper i sin hverdag, for at få tingene, sig selv, børn, til at hænge sammen, så har man bare ikke altid overskud og kræfter til at rykke kommunen for den indsats de skal levere.

Det er simpelthen så frustrerende.
Og jeg tror absolut ikke jeg er den eneste forældre til et sårbart barn der står der, der hvor en fagprofessionel kunne have budt ind, bidraget, løftet, fået os guidet i den rigtige retning, fået prikket hul på bylden med alt det der gør ondt. Men det er så pisse hamrende svært at få hjælpen.
Jeg er taknemmelig for den hjælp vi/han får i dag, for den gør en kæmpe forskel, men jeg tænker også at vi havde kommunen været lydhør, havde sat ind med hjælp straks, så var vi slet slet ikke havnet derude. Så var knægten ikke havnet i så dybt et hul, som kræver SÅ mange kræfter at komme op af. Og det gør mig faktisk vred, rigtig vred.
Jeg forstår slet ikke at man skal derned og vende. førend man bliver ser og hørt, det er sgu et trist menneskesyn, og særligt når det handler om børn/unge.

Derfor er det også skide fedt at sådan noget som børnetelefonen findes, så børnene har en kanal hvor de kan sætte ord på.
Men det er også et validt talerør for generationen, om et børne/ungdomsliv der er svært. Det er vi pinedød nød til at tage alvorligt.
Og derfor er det skide vigtigt at de her tal, årsager, symptomer, bliver italesat. At børn/unge hører at der er andre i samme båd som dem, at de ikke er alene. Men også at dem, os, vi der har ansvaret for dem - ved det - og gør noget ved det. At vi tager det alvorligt, og bidrager aktivt til at ændre det positivt.

Jeg bliver ked af at læse ovenstående. Det er nemlig og pisse frustrerende gerne at vil have hjælp og gerne vil gøre brug af de muligheder og rettigheder man har, men føle det ikke sker.

Jeg har ikke været i det som forælder, men stået i det som den person der havde brug for hjælp. Der er også sket mange fejl i min sag og på et tidspunkt bliver man bare kynisk og ligeglad for hvad nytter det at kæmpe og opsøge hjælp når forgæves? Det er hårdt nok bare at være vågen så hvorfor spilde sin energi på at tale for døve ører.

Der er jo gode muligheder for hjælp i dag. Problemet er at der ikke bliver fulgt op, de forskellige instanser ikke snakker sammen eller får koordineret med hinanden. Der mangler en form for tryghed/sikkerhedsnet for hele familien, før psykiatrisk skadestue og indlæggelse er aktuelt. Mange ting kunne virkelig være afhjulpet længe før med en hurtig indsats for hele familien.

Desværre er der mange, der ikke er i en lignende situation, der tager hjælpen for givet for de kender jo kun til hvilke muligheder for hjælp der findes.

Noget mere fokus på hvor dårligt den hjælp rent faktisk fungerer FØR det går galt og uden skrækscenarierne når det er gået galt, er meget tiltrængt og har været det i mange år!

Jeg håber på det bedste for din søn og jer som familie.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 13:12

I forlængelse af ovenstående så er det sindssygt provokerende når andre udtaler sig om at det er egoistisk at begå selvmord og hvorfor man ikke søgte hjælp eller hvorfor ens pårørende ikke reagerede i tide.

Som om det er til at se et alternativ når der ikke er nogen hjælp at hente :sarkasme: Selvmord bliver for mange den eneste mulighed for at blive fri for at være "fanget" i sig selv man har.

Hvis nogen skal bebrejdes så er det netop ofte den utilstrækkelige mulighed for hjælp i tide.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf FruitFly » 11. sep 2018, 21:19

Når man ved at det findes, kan det virke som den eneste udvej, når man er i en situation, som er svær for en 12-årig at kapere.

Gudskelov disse børn vælger at tale med nogen om det!
0
#Klimatosse
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Flere børn kontakter redningslinje omkring selvmord

Indlægaf Jedi » 12. sep 2018, 06:09

Det er da fint, at dem, som har brug for det, benytter tilbuddet. Det betyder dels at folk ved det findes. Og dels at linien virker troværdig nok til at man henvender sig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"