Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Permanent sommertid
32
23%
Permanent normaltid
42
30%
Bevare skiftet
39
28%
Frankly, I couldn't care less
25
18%
 
Afgivne stemmer: 138
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Purple Haze » 3. sep 2018, 20:10

Jeg synes som Delfinen.

1. prioritet er permanent sommertid, da jeg har mest glæde af lyset sidst på dagen både sommer og vinter.
2. prioritet er at skifte.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Stars » 4. sep 2018, 05:37

Hvis vi skal skifte, skal vinterskiftet tilbage til hvor det var i "gamle dage", da jeg var ung: Når sommeren sluttede, dvs. sidste weekend i september.
Det er helt hul i hovedet at have sommertid i oktober.
Når vi så endelig skifter, slipper man for at køre uden lys på cyklen TO morgener ... og det bliver - bang - mørkt en time tidligere om eftermiddagen :sur:
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Thomas31 » 4. sep 2018, 11:27

Stars skrev:Hvis vi skal skifte, skal vinterskiftet tilbage til hvor det var i "gamle dage", da jeg var ung: Når sommeren sluttede, dvs. sidste weekend i september.
Det er helt hul i hovedet at have sommertid i oktober.
Når vi så endelig skifter, slipper man for at køre uden lys på cyklen TO morgener ... og det bliver - bang - mørkt en time tidligere om eftermiddagen :sur:


Helt uenig. Det er netop i september og oktober, at det betyder noget for så mange udendørs aktiviteter. Det er relativt varme måneder, der opfattes langt mere efterårsagtige, end de reelt er, fordi mørket kommer så tidligt.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Ado » 4. sep 2018, 12:19

Jeg vil bare gerne have normaltid året rundt.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf DenBruneMunk » 5. mar 2019, 22:05

Så er der stemt i et EU udvalg, at der kun skal være en tid, de har dog ikke besluttet vilken tid, sommer eller vinter men lyder til at 2021 er året vi fjerner den kendte havestol som tages frem og sættes tilbage.

Et udvalg i Europa-Parlamentet har mandag stemt for en opfordring til, at EU-borgerne fra 2021 ikke længere skal justere uret.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Flora » 5. mar 2019, 22:12

DenBruneMunk skrev:Så er der stemt i et EU udvalg, at der kun skal være en tid, de har dog ikke besluttet vilken tid, sommer eller vinter men lyder til at 2021 er året vi fjerner den kendte havestol som tages frem og sættes tilbage.

Et udvalg i Europa-Parlamentet har mandag stemt for en opfordring til, at EU-borgerne fra 2021 ikke længere skal justere uret.


Fedt! Håber det bliver sommertid.

Men skal vi ikke stemme i Danmark også, før det eventuelt bliver en realitet i Danmark? EU kan vel ikke bestemme det for de enkelte lande?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Artem » 5. mar 2019, 22:13

DenBruneMunk skrev:Så er der stemt i et EU udvalg, at der kun skal være en tid, de har dog ikke besluttet vilken tid, sommer eller vinter men lyder til at 2021 er året vi fjerner den kendte havestol som tages frem og sættes tilbage.

Et udvalg i Europa-Parlamentet har mandag stemt for en opfordring til, at EU-borgerne fra 2021 ikke længere skal justere uret.

Det er sørgeligt de kan være så dumme... Men hvad gør vi?
Kan det gøres til et valgtema op til EP?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf DenBruneMunk » 5. mar 2019, 22:21

Jeg aner ikke om udvalget har mere at sige, end at emnet nu bringes til afstemning i EU, så det vedtages i alle EU lande. Skal vi tage lokalt vedtage noget? Måske, måske ikke..

Som det står her, så var det EU som standardiserede det i 1996, så kan de vel også fjerne det igen.

https://folketidende.dk/Udland/Afskaffe ... kel/502454
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Delfin » 5. mar 2019, 22:27

Øv så bliver det sikkert normaltid hele året. Det er selvfølgelig skønt at bålet kan tændes lidt tidligere til Sct. Hans, men ellers ville jeg nu hellere have sommertid
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf Artem » 5. mar 2019, 22:30

DenBruneMunk skrev:Jeg aner ikke om udvalget har mere at sige, end at emnet nu bringes til afstemning i EU, så det vedtages i alle EU lande. Skal vi tage lokalt vedtage noget? Måske, måske ikke..

Som det står her, så var det EU som standardiserede det i 1996, så kan de vel også fjerne det igen.

https://folketidende.dk/Udland/Afskaffe ... kel/502454

Ja de standardiserede hvilken dato vi laver skiftet, og det giver også rigtig god mening. På samme måde som man begyndte med sommertid i 1916 for netop bedre at udnytte sollyset, specielt her i de nordiske lande.
For fakta er at det gør en stor forskel på med hvor langt væk man kommer fra ækvator. Tæt på giver skiftet ingen mening. Her nord på burde vi nærmere rykke tiden 2 timer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf annellaII » 6. mar 2019, 05:30

Permanent normaltid.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf LaScrooge » 6. mar 2019, 06:12

Der er jo ingen, der stiller deres ure nu om stunder, så det skal da ikke fremstilles som om man gør det for at spare nogen for besvær.
1
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf fisken80 » 6. mar 2019, 06:18

LaScrooge skrev:Der er jo ingen, der stiller deres ure nu om stunder, så det skal da ikke fremstilles som om man gør det for at spare nogen for besvær.


Det var pokkers. Jeg stiller nu ellers både mit armbåndsur og uret i vores ovn de to gange om året.

Jeg gør det så med glæde, for jeg elsker når vi skifter til sommertid og får en time mere lys om aftenen.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf LaScrooge » 6. mar 2019, 06:25

fisken80 skrev:
LaScrooge skrev:Der er jo ingen, der stiller deres ure nu om stunder, så det skal da ikke fremstilles som om man gør det for at spare nogen for besvær.


Det var pokkers. Jeg stiller nu ellers både mit armbåndsur og uret i vores ovn de to gange om året.

Jeg gør det så med glæde, for jeg elsker når vi skifter til sommertid og får en time mere lys om aftenen.


Du har ret, det var bombastisk udtrykt. Jeg tænkte på den automatiske justering mobiltelefoner foretager og glemte lige de analoge ure, der stadig findes.
Jeg synes dog stadig, at det er så lille en opgave i det samlede hele, at det er et utilstrækkeligt argument.
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Vil du have sommertid, normaltid eller skift?

Indlægaf fisken80 » 6. mar 2019, 06:30

LaScrooge skrev:
fisken80 skrev:
LaScrooge skrev:Der er jo ingen, der stiller deres ure nu om stunder, så det skal da ikke fremstilles som om man gør det for at spare nogen for besvær.


Det var pokkers. Jeg stiller nu ellers både mit armbåndsur og uret i vores ovn de to gange om året.

Jeg gør det så med glæde, for jeg elsker når vi skifter til sommertid og får en time mere lys om aftenen.


Du har ret, det var bombastisk udtrykt. Jeg tænkte på den automatiske justering mobiltelefoner foretager og glemte lige de analoge ure, der stadig findes.
Jeg synes dog stadig, at det er så lille en opgave i det samlede hele, at det er et utilstrækkeligt argument.


Det er vi helt enige om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"