Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2018, 22:05

Delfin skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:Nej vel skal der da ej findes fremmede grædekoner på facebook til min begravelse. Jeg er der selvfølgelig ikke, men det virker helt åndssvagt, hvis der dukker en masse ukendte mennesker op. Hvis der ikke er nok til at bære (det er der sikkert ikke), kan de vel køre mig ud på katafalken på samme måde, som de fik kisten ind i kirken i første omgang. Den er jo ikke selv fløjet derind inden højtideligheden starter. Hvis de ikke må trække/skubbe den over dørtrin osv, som der står i ovenstående artikel, må der kunne sættes en el-motor på, og så må de have en rampe eller en trappeelevator, hvis der er trapper op til kirken. Jeg fatter i virkeligheden ikke, at der absolut skal være en kirkelig handling med mindre den ensomme afdøde har ytret ønske om det. Ritualet er vel mest for de pårørendes skyld


Nu er ritualet ved en bisættelse godt nok ikke et sakramente, og mange er jo mere medlem af folkekirken for traditionens end for troens skyld, men jeg synes nu, at det bliver for udvandet og kulisseagtigt, hvis ikke præsterne håndhæver, at medlemsskab som udgangspunkt giver adgang til jordpåstelse m.m. Det strider mod noget helt centralt i kristendommen, hvis man begynder at gøre ritualet afhængigt af antallet af pårørende.
Til gengæld er det formelt set ikke et must, at det skal foregå i selve kirkerummet.


Jeg er ikke uenig i at medlemskabet skal give adgang til ritualet og har aldrig sagt, at der skal være afhængigt af antallet af pårørende.
Hvis man ønsker det, er det springende punkt for mig.


Det er bare svært at tjekke, når man har at gøre med en afdød helt uden synlige pårørende, og hvis man i deres fravær så beslutter, at der ikke skal være det normale ritual, bliver det vel netop afgjort på baggrund af mangel på følge.
I mine øjne er ritualet ikke mest for de pårørendes skyld. Det er en sag mellem den afdøde, præsten og de højere magter og skal derfor, synes jeg, gennemføres, medmindre førstnævnte specifikt har frabedt sig det. Altså såfremt vedkommende er medlem af folkekirken, selvfølgelig.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf Delfin » 31. aug 2018, 22:26

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:Nej vel skal der da ej findes fremmede grædekoner på facebook til min begravelse. Jeg er der selvfølgelig ikke, men det virker helt åndssvagt, hvis der dukker en masse ukendte mennesker op. Hvis der ikke er nok til at bære (det er der sikkert ikke), kan de vel køre mig ud på katafalken på samme måde, som de fik kisten ind i kirken i første omgang. Den er jo ikke selv fløjet derind inden højtideligheden starter. Hvis de ikke må trække/skubbe den over dørtrin osv, som der står i ovenstående artikel, må der kunne sættes en el-motor på, og så må de have en rampe eller en trappeelevator, hvis der er trapper op til kirken. Jeg fatter i virkeligheden ikke, at der absolut skal være en kirkelig handling med mindre den ensomme afdøde har ytret ønske om det. Ritualet er vel mest for de pårørendes skyld


Nu er ritualet ved en bisættelse godt nok ikke et sakramente, og mange er jo mere medlem af folkekirken for traditionens end for troens skyld, men jeg synes nu, at det bliver for udvandet og kulisseagtigt, hvis ikke præsterne håndhæver, at medlemsskab som udgangspunkt giver adgang til jordpåstelse m.m. Det strider mod noget helt centralt i kristendommen, hvis man begynder at gøre ritualet afhængigt af antallet af pårørende.
Til gengæld er det formelt set ikke et must, at det skal foregå i selve kirkerummet.


Jeg er ikke uenig i at medlemskabet skal give adgang til ritualet og har aldrig sagt, at der skal være afhængigt af antallet af pårørende.
Hvis man ønsker det, er det springende punkt for mig.


Det er bare svært at tjekke, når man har at gøre med en afdød helt uden synlige pårørende, og hvis man i deres fravær så beslutter, at der ikke skal være det normale ritual, bliver det vel netop afgjort på baggrund af mangel på følge.
I mine øjne er ritualet ikke mest for de pårørendes skyld. Det er en sag mellem den afdøde, præsten og de højere magter og skal derfor, synes jeg, gennemføres, medmindre førstnævnte specifikt har frabedt sig det. Altså såfremt vedkommende er medlem af folkekirken, selvfølgelig.


Det er vist den evige diskussion om tilvalg vs fravalg, som tit bliver et omdrejningspunkt, når man beslutter noget på andres vegne, men det er heller ikke noget, der betyder vildt meget for mig. Ingen tager jo ligefrem skade af et ritual

Ingen tager skade af grædekoner heller, jeg synes bare det er malplaceret, når ingen kender afdøde.
0
14 11 14
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf Viskelæder » 31. aug 2018, 23:36

Confucius skrev:
Viskelæder skrev:
Der er intet personfølsomt i de oplysninger. Der er intet, man kan genkende personen ud fra.


Jo, der er! Det er fuldstændigt fastdefineret hvad der sorterer under personfølsomme personoplysninger og hvad der sorterer under almindelige personoplysninger.

personoplysninger.JPG


Så når jeg siger at der er følsomme og almindelige personoplysninger, og viser hvor det er, så er det fordi der er det. Det handler ikke om hvorvidt du kan genkende personen.

Viskelæder skrev:Medmindre en præsts tavshedspligt er anderledes end min som psykolog, så tror jeg ikke, der er ikke noget, der bryder tavshedspligt deri.


Det er den.


Men det, at han bisættes i en dansk kirke, siger ikke nødvendigvis noget om hans religiøse overbevisning , og det, at der ikke er nogen pårørende til begravelsen, siger ikke nødvendigvis noget om hans familieforhold.

Og til det fremhævede: fordi du siger det, så er det sådan? What a load of crap.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf hotlips » 1. sep 2018, 02:15

Jeg har set det et par gange på den lokale side, jeg synes det er helt fint, og jeg kan ikke se hvordan det kan være noget man skal blande sig i, der er ikke brudt nogen love og der er ingen der er tvunget til at møde op så jeg synes man skal hjælpe hvis man kan og ellers bare blande sig helt udenom.
2
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf Tata » 1. sep 2018, 08:37

Det begynder lidt at minde om en jødisk minyan :lol:
0
Timian :lun:
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Kritik: Grænseoverskridende, når præst efterlyser kistebærere på Facebook

Indlægaf Brok » 1. sep 2018, 08:46

Hvis nu kirkerne kunne beholde deres kirkeskat i kælderen, så kunne de jo bruge deres egne frivillige,

https://kirkenskorshaer.dk/om-kirkens-korshaer
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"