DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf annellaII » 19. aug 2018, 08:23

https://www.ni.dk/ni-news/transform-article.php?ID=2372e312-f4ec-4a7c-9a1c-1dedfe323954

Det skal være et krav, at man giver hånd, hvis man skal have dansk statsborgerskab.

Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti og Konservative. Med en ny indfødsretsaftale fra juni kan man fremover kun kunne få statsborgerskab, hvis man deltager i en ceremoni i sin bopælskommune.

Ved ceremonien skal ansøgere blandt andet skrive under på at ville respektere grundlæggende danske værdier.

Og det indebærer ifølge de to partier også at give hånd til borgmesteren ved ceremonien.



Hvad mener du, burde det være et krav at skulle give hånd for at få statsborgerskab?

Jeg er meget splittet om jeg skal svare ja, nej eller ved ikke til mit eget spørgsmål - egentlig er det meget uhygienisk at give hånd, derimod hører det sig til at give hånd af respekt eller høflighed - jeg selv har ingen problemer med at give hånd til andre mennesker uahængig af køn, alder, hudfarve m.m.

Jeg tror DF og K har været hurtigt ude med kravet, efter de sikkert har læst eller hørt om : Muslimsk par nægtet schweizisk statsborgerskab: Vil ikke give hånd til det modsatte køn :

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10812556/muslimsk-par-naegtet-schweizisk-statsborgerskab-vil-ikke-give-haand-til-det-modsatte-koen/
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf hotlips » 19. aug 2018, 08:33

Jeg synes helt generelt det er en dårlig ide at træffe afgørende beslutninger ud fra den form for enkelte ting,så det mener jeg slet ikke bør være en mulighed.

Men når det er sagt så har jeg ikke noget problem med at folk fks ikke vil ansætte dem eller at de bliver afvist til forskellige andre ting, det er deres valg om de vil give hånd og det er også en arbejdsgivers ret at beslutte om man helt basalt er en person man ønsker skal arbejde i ens firma.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf LadyFox » 19. aug 2018, 09:14

Jeg synes det er at gå i lidt små sko.
Jeg synes det er fjollet at nægte at give hånd, men jeg synes det er lige så fjollet at vælge nogle fra på grund af et manglende håndtryk - i hvert fald i de fleste tilfælde. Man kan jo godt leve et ganske fint liv og bidrage positivt til fællesskabet uden.

Jeg synes at det er det samlede billede der skal afgøre ting som statsborgerskab. Vi danskere er jo også meget forskellige, og gør tingene på forskellige måder og har hver vores særheder. Og jeg mener ikke det er et håndtryk der afgøre hvem der er gode og dårlige borgere.

Jeg giver selv meget få håndtryk - og jeg har heller ikke et særlig godt håndtryk. Min erfaring med håndtryk er dog at folk generelt er dårlige til at give gode håndtryk, og mig og mine veninder har faktisk testet det.
Enten er folk for slappe i hånden, eller også trykker de for hårdt. Jeg kan godt se fidusen i et perfekt håndtryk, det er der et eller andet over, men hvis ens håndtryk ikke er godt synes jeg faktisk det er bedre at lade være. Et dårligt håndtryk er intet værd.
Min oplevelse er også at der er en masse nervøsitet forbundet med et håndtryk, folk bliver utilpasse ved at skulle vurderes på et håndtryk med mindre de er blandt dem der er storforbrugere af håndtryk og derfor har øvet sig i kunsten at give et godt håndtryk.
0
...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Madam » 19. aug 2018, 09:16

Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et statsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...
Senest rettet af Madam 19. aug 2018, 09:19, rettet i alt 1 gang.
3
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. aug 2018, 09:18

Stop dog jer selv.
(Altså ikke jer-jer, men DF og K)
8
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Sangius » 19. aug 2018, 09:30

Det er så himmeltråbende latterligt at jeg får helt ondt i hovedet.

Skal politik nu også diktere hvordan vi skal hilse på hinanden? Hvordan vi går klædt? Næste bliver vel at man skal spise en flæskesteg for at få statsborgerskab - det er vel ikke mere eller mindre åndssvagt end de to andre.

Det er SÅ dumt. Brug dog krudtet på noget der faktisk er et problem i samfundet. Suk.
Senest rettet af Sangius 19. aug 2018, 09:35, rettet i alt 1 gang.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf LadyFox » 19. aug 2018, 09:33

Madam skrev:Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et nstatsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...


Hvor i Danmark er det påkrævet at give et håndtryk?
1
...
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Thomas31 » 19. aug 2018, 09:45

Sangius skrev:Det er så himmeltråbende latterligt at jeg får helt ondt i hovedet.

Skal politik nu også diktere hvordan vi skal hilse på hinanden? Hvordan vi går klædt? Næste bliver vel at man skal spise en flæskesteg for at få statsborgerskab - det er vel ikke mere eller mindre åndssvagt end de to andre.

Det er SÅ dumt. Brug dog krudtet på noget der faktisk er et problem i samfundet. Suk.


Det her ER jo faktiske problemer. Det relaterer til de overordnede problemstillinger, der afgør valg efter valg i mange lande. Er det så meget vigtigere at diskutere afgiften på nødder? I sidste ende er det vælgerne, der sætter dagsordenen.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Sangius » 19. aug 2018, 09:48

Thomas31 skrev:
Sangius skrev:Det er så himmeltråbende latterligt at jeg får helt ondt i hovedet.

Skal politik nu også diktere hvordan vi skal hilse på hinanden? Hvordan vi går klædt? Næste bliver vel at man skal spise en flæskesteg for at få statsborgerskab - det er vel ikke mere eller mindre åndssvagt end de to andre.

Det er SÅ dumt. Brug dog krudtet på noget der faktisk er et problem i samfundet. Suk.


Det her ER jo faktiske problemer. Det relaterer til de overordnede problemstillinger, der afgør valg efter valg i mange lande. Er det så meget vigtigere at diskutere afgiften på nødder? I sidste ende er det vælgerne, der sætter dagsordenen.


Er det virkelig et problem, at nogen ikke vil give hånd? Eller er det egentlig bare mest et problem, at nogen går fuldstændig i baglås hvis ikke tingene bliver gjort fuldstændig som de altid er blevet gjort?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Madam » 19. aug 2018, 09:50

@LadyFox

I DK 'kræves' der gennemgående alt for lidt, vi 'kræver' ikke noget, og pli og dannelse er desværre ikke kendt i alle kredse.

I mit indlæg tales der ikke om krav, kun om skik og brug, og det er der åbenbart nogen, der heller ikke kender.;-)

Når andre rækker hånden frem, så forventes der et håndtryk, selv repræsentanter fra Lantbortistan, gengælder Majestætens håndtryk, når de er i audiens, hvis ikke de ønskede det, blev de nok hjemme.
6
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Bergen » 19. aug 2018, 09:50

LadyFox skrev:
Madam skrev:Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et nstatsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...


Hvor i Danmark er det påkrævet at give et håndtryk?


Var jeg arbejdsgiver ville det bare blive et nej, hvis folk ikke kan give hånd. Der er ofte ret mange ansøgere at vælge mellem.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf LadyFox » 19. aug 2018, 10:15

Bergen skrev:
LadyFox skrev:
Madam skrev:Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et nstatsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...


Hvor i Danmark er det påkrævet at give et håndtryk?


Var jeg arbejdsgiver ville det bare blive et nej, hvis folk ikke kan give hånd. Der er ofte ret mange ansøgere at vælge mellem.


Alligevel er det alligevel lykkes folk at få arbejde uden. Man SKAL ikke give hånd til en jobsamtale, det et bare et godt råd.
0
...
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf Bergen » 19. aug 2018, 10:17

LadyFox skrev:
Bergen skrev:
LadyFox skrev:
Madam skrev:Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et nstatsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...


Hvor i Danmark er det påkrævet at give et håndtryk?


Var jeg arbejdsgiver ville det bare blive et nej, hvis folk ikke kan give hånd. Der er ofte ret mange ansøgere at vælge mellem.


Alligevel er det alligevel lykkes folk at få arbejde uden. Man SKAL ikke give hånd til en jobsamtale, det et bare et godt råd.


Det da fint men vil en ansøger ikke det så var det bare nej tak fra mig. Og jeg er nok ikke den eneste. Og ja jeg har læst om erstatningssager- det er latterligt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf LadyFox » 19. aug 2018, 10:22

Madam skrev:@LadyFox

I DK 'kræves' der gennemgående alt for lidt, vi 'kræver' ikke noget, og pli og dannelse er desværre ikke kendt i alle kredse.

I mit indlæg tales der ikke om krav, kun om skik og brug, og det er der åbenbart nogen, der heller ikke kender.;-)

Når andre rækker hånden frem, så forventes der et håndtryk, selv repræsentanter fra Lantbortistan, gengælder Majestætens håndtryk, når de er i audiens, hvis ikke de ønskede det, blev de nok hjemme.

Men nu kan man jo godt leve et liv i Danmark uden det indbefatter møder med royale, statsoverhoveder og den slags. Sådan vil jeg påstå de fleste af os lever.

Man kan leve på mange forskellige måder, og det gør vi jo også her i Danmark. Jeg selv er sjældent i en giv hånd situation, og når jeg er er det ikke sikkert at jeg giver hånden.

Du snakkede selv om at dække sig til ude i verden, hvor det påkræves, så du sammenligner det jo selv med krav. Og derfor nævnte jeg bare at det ikke påkræves at give hånd i Danmark.

Pli og dannelse er enormt subjektivt. Og jeg er personligt glad for ikke at være pålagt Emma Gads forældede talt og tone. Jeg ser pli og dannelse på en hel anden måde. Og jeg ser friheden til at have sin egen facon langt vigtigere.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: DF og K: Alle skal give hånd for at få statsborgerskab

Indlægaf LadyFox » 19. aug 2018, 10:24

Bergen skrev:
LadyFox skrev:
Bergen skrev:
LadyFox skrev:
Madam skrev:Mon ikke de fleste..eller alle fra Vestlige lande...tildækker sig de steder, hvor det er påkrævet i de muslimske lande f.eks. i en Moskè???

Ellers bli'r de vel ikke lukket ind...

Så længe der ikke ligefrem forlanges krammere, men bare et håndtryk, er det vel ikke for meget forlangt, at man følger landets skikke, især hvis man ønsker et nstatsborgerskab?!

Skik følge eller land fly...


Hvor i Danmark er det påkrævet at give et håndtryk?


Var jeg arbejdsgiver ville det bare blive et nej, hvis folk ikke kan give hånd. Der er ofte ret mange ansøgere at vælge mellem.


Alligevel er det alligevel lykkes folk at få arbejde uden. Man SKAL ikke give hånd til en jobsamtale, det et bare et godt råd.


Det da fint men vil en ansøger ikke det så var det bare nej tak fra mig. Og jeg er nok ikke den eneste. Og ja jeg har læst om erstatningssager- det er latterligt.


Og hvad så? Man behøver jo ikke arbejde for dig, eller nogen der har det som dig for at bo ganske fint i Danmark.
0
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"