Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Goozilla » 19. aug 2018, 21:56

Jeg stoler på, at der er fagfolk, som ved meget mere om sikkerheden omkring emnet end mig. Hvis de siger god for sikkerheden og kvaliteten, så er jeg i og for sig tilfreds med deres professionelle vurdering. Jeg bilder mig ihvertfald ikke ind, at jeg er kvalificeret nok til at komme med en vurdering om, hvorvidt jeg kan tillade mig at være utryg eller ej.

Til gengæld har jeg undret mig meget over diverse interviews i Aftenshowet og lignende programmer, hvor en fyr på en ofte følelsesladet facon har været vildt fornærmet over ikke at kunne donere blod pga sin seksualitet. Fair nok hvis det skyldes en følelse af diskrimination, men jeg kan ikke forstå, hvorfor det kan være så satans vigtigt for personer at skulle donere. På samme måde kan jeg heller ikke se behovet for at lyve på spørgeskemaet for at få lov til at smide en portion blod.
Personligt ville jeg da gerne donere, men min profession forbyder mig det ganske enkelt. No hard feelings her, så må de jo bare undvære den sjat. Jeg er godt klar over, at i mit tilfælder sker udelukkelsen ikke fra blodbankens side og at der ikke er tale om diskrimination, men det der dybfølte behov for at VILLE donere, koste hvad det koste vil, kan jeg slet slet ikke sætte mig ind i.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Artem » 19. aug 2018, 22:19

Goozilla skrev:Til gengæld har jeg undret mig meget over diverse interviews i Aftenshowet og lignende programmer, hvor en fyr på en ofte følelsesladet facon har været vildt fornærmet over ikke at kunne donere blod pga sin seksualitet. Fair nok hvis det skyldes en følelse af diskrimination, men jeg kan ikke forstå, hvorfor det kan være så satans vigtigt for personer at skulle donere. På samme måde kan jeg heller ikke se behovet for at lyve på spørgeskemaet for at få lov til at smide en portion blod.
Personligt ville jeg da gerne donere, men min profession forbyder mig det ganske enkelt. No hard feelings her, så må de jo bare undvære den sjat. Jeg er godt klar over, at i mit tilfælder sker udelukkelsen ikke fra blodbankens side og at der ikke er tale om diskrimination, men det der dybfølte behov for at VILLE donere, koste hvad det koste vil, kan jeg slet slet ikke sætte mig ind i.

For mig handler det bla om at være en god samfundsborger, og når man er sund og rask føler jeg på en måde at det er ens "pligt" at give blod hvis man kan.
Ja og så er det bare en dejlig følelse at give, og hjælpe andre på den måde. Selv om det naturligvis er meget indirekte. (er naturligvis også donor på alle mulige andre måder)

For tiden må jeg faktisk ikke give blod, da jeg træner for meget og min blodprocent af den grund er for lav. Og det generer mig faktisk, men bliver nødt til at blive udskudt til november hvor jeg kan trappe ned for træningen i et par uger op til tapningen.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 20. aug 2018, 03:31

Artem skrev:
Goozilla skrev:Til gengæld har jeg undret mig meget over diverse interviews i Aftenshowet og lignende programmer, hvor en fyr på en ofte følelsesladet facon har været vildt fornærmet over ikke at kunne donere blod pga sin seksualitet. Fair nok hvis det skyldes en følelse af diskrimination, men jeg kan ikke forstå, hvorfor det kan være så satans vigtigt for personer at skulle donere. På samme måde kan jeg heller ikke se behovet for at lyve på spørgeskemaet for at få lov til at smide en portion blod.
Personligt ville jeg da gerne donere, men min profession forbyder mig det ganske enkelt. No hard feelings her, så må de jo bare undvære den sjat. Jeg er godt klar over, at i mit tilfælder sker udelukkelsen ikke fra blodbankens side og at der ikke er tale om diskrimination, men det der dybfølte behov for at VILLE donere, koste hvad det koste vil, kan jeg slet slet ikke sætte mig ind i.

For mig handler det bla om at være en god samfundsborger, og når man er sund og rask føler jeg på en måde at det er ens "pligt" at give blod hvis man kan.
Ja og så er det bare en dejlig følelse at give, og hjælpe andre på den måde. Selv om det naturligvis er meget indirekte. (er naturligvis også donor på alle mulige andre måder)

For tiden må jeg faktisk ikke give blod, da jeg træner for meget og min blodprocent af den grund er for lav. Og det generer mig faktisk, men bliver nødt til at blive udskudt til november hvor jeg kan trappe ned for træningen i et par uger op til tapningen.

Det kan meget vel være, at det generer dig, at du ikke må give blod, fordi din hæmoglobin er for lav. Men, når du ikke må det, så er der to ting i det - hensynet til dig og at vi ikke giver dig anæmi (blodmangel) fordi vi tapper dig og så også hensynet til kvaliteten af det produkt, der kommer ud af det. Der skal være nok hæmoglobin i den portion blid, vi giver til patienten. Sådan et produkt er at opfatte som er medikament, når vi giver det. Derfor skal vi være sikre på, at kvalitetskravene er opfyldt, ellers kan vi ikke sikre, at patientens hæmoglobin får den rette stigning, efter en transfusion.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Purple Haze » 20. aug 2018, 04:59

De to regler her finder jeg absurde:
“Du må ikke donere blod, hvis du i løbet af dit liv:
Som mand har haft seksuel kontakt med en anden mand
Har været prostitueret”.

Hvis man er sund og rask og opfylder de øvrige regler også, burde man kunne donere blod, uanset hvad ens sexuelle fortid er.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Planten » 20. aug 2018, 05:12

Purple Haze skrev:De to regler her finder jeg absurde:
“Du må ikke donere blod, hvis du i løbet af dit liv:
Som mand har haft seksuel kontakt med en anden mand
Har været prostitueret”.

Hvis man er sund og rask og opfylder de øvrige regler også, burde man kunne donere blod, uanset hvad ens sexuelle fortid er.

I bund og grund enig. Men samtidig er det for at personalet ikke skal sidde og sortere i folk - forestiller jeg mig.
0
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Goozilla » 20. aug 2018, 08:00

Artem skrev:
Goozilla skrev:Til gengæld har jeg undret mig meget over diverse interviews i Aftenshowet og lignende programmer, hvor en fyr på en ofte følelsesladet facon har været vildt fornærmet over ikke at kunne donere blod pga sin seksualitet. Fair nok hvis det skyldes en følelse af diskrimination, men jeg kan ikke forstå, hvorfor det kan være så satans vigtigt for personer at skulle donere. På samme måde kan jeg heller ikke se behovet for at lyve på spørgeskemaet for at få lov til at smide en portion blod.
Personligt ville jeg da gerne donere, men min profession forbyder mig det ganske enkelt. No hard feelings her, så må de jo bare undvære den sjat. Jeg er godt klar over, at i mit tilfælder sker udelukkelsen ikke fra blodbankens side og at der ikke er tale om diskrimination, men det der dybfølte behov for at VILLE donere, koste hvad det koste vil, kan jeg slet slet ikke sætte mig ind i.

For mig handler det bla om at være en god samfundsborger, og når man er sund og rask føler jeg på en måde at det er ens "pligt" at give blod hvis man kan.
Ja og så er det bare en dejlig følelse at give, og hjælpe andre på den måde. Selv om det naturligvis er meget indirekte. (er naturligvis også donor på alle mulige andre måder)

For tiden må jeg faktisk ikke give blod, da jeg træner for meget og min blodprocent af den grund er for lav. Og det generer mig faktisk, men bliver nødt til at blive udskudt til november hvor jeg kan trappe ned for træningen i et par uger op til tapningen.


Jeg kan sagtens identificere mig med lysten til at hjælpe, hvor man kan og være en god samfundsborger. Samtidig falder den fuldkommen til jorden, hvis man i sin iver efter at gøre noget rigtigt faktisk er nødt til at lyve om sine forhold. Så er man jo netop ikke en god samfundsborger uanset hvor absurd spørgeskemaet nu engang måtte være skruet sammen. I lyset af debatten og tilslutningen til at få fjernet begrænsninger fra stort set alle sider for mænd, der har sex med mænd, så må man antage, at spørgeskemaet var sat for stramt op. Det gør man så noget ved nu og så kan diskussionen så være om det er bedre sent end aldrig, men vi kan jo ligesom ikke skrue tiden tilbage.
Indtil ændringen kommer, vender jeg sådan set bare tilbage til første afsnit i mit tidligere indlæg og fastholder, at med mindre man har et professionelt virke inden for det lægefaglige, så skal man altså lade være med at føle sig berettiget til at vurdere den slags selv. Det skaber grobund for mistillid til spørgeskemaet (og faget) generelt og der er givet visse elementer på det spørgeskema, som er ret så relevante for patientsikkerheden.

Jeg er ikke selv bloddonor, fordi jeg ikke må. Det er altså ikke noget, der tynger min samvittighed synderligt og jeg forventer til fulde, at begrundelserne for og imod, at lade folk i mit fag donere, er blevet opvejet godt og grundigt af fagpersonale.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Purple Haze » 20. aug 2018, 13:04

Planten skrev:
Purple Haze skrev:De to regler her finder jeg absurde:
“Du må ikke donere blod, hvis du i løbet af dit liv:
Som mand har haft seksuel kontakt med en anden mand
Har været prostitueret”.

Hvis man er sund og rask og opfylder de øvrige regler også, burde man kunne donere blod, uanset hvad ens sexuelle fortid er.

I bund og grund enig. Men samtidig er det for at personalet ikke skal sidde og sortere i folk - forestiller jeg mig.


Men det gør de jo allerede, så der ville ikke være nogen forskel for dem.
Faktisk vil der i princippet være en ting (folks sexualitet) mindre at forholde sig til.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2018, 14:21

Purple Haze skrev:
Planten skrev:
Purple Haze skrev:De to regler her finder jeg absurde:
“Du må ikke donere blod, hvis du i løbet af dit liv:
Som mand har haft seksuel kontakt med en anden mand
Har været prostitueret”.

Hvis man er sund og rask og opfylder de øvrige regler også, burde man kunne donere blod, uanset hvad ens sexuelle fortid er.

I bund og grund enig. Men samtidig er det for at personalet ikke skal sidde og sortere i folk - forestiller jeg mig.


Men det gør de jo allerede, så der ville ikke være nogen forskel for dem.
Faktisk vil der i princippet være en ting (folks sexualitet) mindre at forholde sig til.


Det er jo grovsortering. Der er også en aldersgrænse - 60 tror jeg den er - men der er sikkert masser af 65-årige som fint kunne give blod.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Homoseksuelle skal også kunne donere blod

Indlægaf Artem » 20. aug 2018, 21:19

Planten skrev:Det kan meget vel være, at det generer dig, at du ikke må give blod, fordi din hæmoglobin er for lav. Men, når du ikke må det, så er der to ting i det - hensynet til dig og at vi ikke giver dig anæmi (blodmangel) fordi vi tapper dig og så også hensynet til kvaliteten af det produkt, der kommer ud af det. Der skal være nok hæmoglobin i den portion blid, vi giver til patienten. Sådan et produkt er at opfatte som er medikament, når vi giver det. Derfor skal vi være sikre på, at kvalitetskravene er opfyldt, ellers kan vi ikke sikre, at patientens hæmoglobin får den rette stigning, efter en transfusion.

Jeg er altså helt med på hvorfor min hæmoglobin skal være høj nok for at give blod, både for modtager og min egen skyld.
Så når jeg skriver at det generer mig, så handler det jo alene om at jeg gerne vil give blod. Men at jeg åbenbart hører til dem som ikke både kan træne hårdt og samtidig have en høj nok hæmoglobin. Ja og for tiden er min træning vigtigere, og det gør det jo heller ikke ligefrem bedre at jeg går og taber mig lidt hver måned.
Så at være bloddonor må udskydes til vinter, hvor jeg nok skruer lidt ned for træningen.
For selv om jeg lige er blevet indkaldt igen, så ved jeg at det ikke vil være bedre end sidst, på den måde jeg presser min krop for tiden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"