Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf FruitFly » 20. aug 2018, 19:31

Confucius skrev:Som deres titel og deres vedtægter så tydeligt siger, så arbejder de ikke for heteroseksuelle eller for alle seksualiteter. De arbejder til fordel for "LGBTQIA-miljøet" og for "seksuelle og kønsidentitetsmæssige minoriteter". Heteroseksuelle er ikke en del af de ting. Heteroseksuelle kan da godt få lov at blive betalende medlemmer, men foreningen arbejder stadig ikke til fordel for dem.

Det er klokkeren diskrimination, og der ville ikke være en kæft, der var i tvivl, hvis det i stedet for heteroseksuelle var en anden gruppe, der som den eneste var udelukket. Det er typisk de samme mennesker der mener, at det ikke er racisme, hvis det er hvide mennesker det går ud over.

Jeg synes det er særligt hyklerisk at udelukke én gruppe - uanset hvilken gruppe det så er, når nu éns hensigt er at bekæmpe diskrimination.

Selvfølgelig arbejder de ikke for heteroseksuelles rettigheder! De arbejder for at ikke-heteroer kan få samme rettigheder som cis-heteroer. Det betyder selvfølgelig ikke at cis-heteroseksuelle skal have færre rettigheder. Derfor her cis-heteroseksuelle selvfølgelig velkomne til at være med - ligesom mænd kan være med hos feministerne.

Det har intet med diskrimination at gøre. Det er en interesseforening, der arbejder på at få minoriteters rettigheder op på vores andres niveau. Og som hardcore cis-hetero støtter jeg 100 p op om det. Det tager intet fra mig, tværtimod.
4
#Klimatosse
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf achillaxedprune » 20. aug 2018, 20:58

Hvad betyder cis-heteroseksuel? :gruble:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf FruitFly » 20. aug 2018, 22:40

achillaxedprune skrev:Hvad betyder cis-heteroseksuel? :gruble:

At du er heteroseksuel OG identificerer dig med det køn du er født som. Tror jeg nok. Bestemt ikke ekspert.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf FruitFly » 20. aug 2018, 22:41

Confucius skrev:
FruitFly skrev:
Confucius skrev:Som deres titel og deres vedtægter så tydeligt siger, så arbejder de ikke for heteroseksuelle eller for alle seksualiteter.


Selvfølgelig arbejder de ikke for heteroseksuelles rettigheder!


Quod erat demonstrandum.

?

Det er jo meningsløst hvis en interesse-gruppe, der kæmper for minoriteters rettigheder også skal kæmpe for majoritetens rettigheder for at være kosher i din bog?

At kæmpe for at få alle på samme niveau betyder IKKE at man diskriminerer imod dem, der allerede ligger på niveau.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf Animi » 21. aug 2018, 05:07

Hvad er det for nogle rettigheder heteroseksuelle mangler, som der bør kæmpes for? :gruble:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf ExCoastal » 21. aug 2018, 06:07

LGBT arbejder for deres rettigheder og ingen andres, hvilket er fuldt forståeligt, heteroseksuelle er jo på ingen måde undertrykkede. Der lå et seriøst arbejde bag at få homoægteskaber godkendt i Californien, for senere at få det underkendt. Og godkendt igen. Obama fik så gjort det til en føderal lov.

NAACP arbejder på samme måde for sortes rettigheder i USA, der er egentlig ikke meget forskel i hvordan de arbejder, udover deres mål.

Pride måned i San Francisco. Black History Month. Vi kan godt bruge lidt tid på at tænke over, hvor langt vi trods alt er kommet.

Jeg har aldrig været til pride march i SF, jeg gider ikke de store mængder af mennesker, men jeg var vild fan af halloween festerne i Castro kvarteret. De var uofficielle og så fantastisk farverige. Min ex og jeg havde venner, der boede lige i ground zero, så vi kunne enten gå ned på gaden og opleve de vilde udklædninger, eller sidde på brandtrappen udenfor og bare tage det hele ind.

I øvrigt er 10% af befolkningen i SF LGBT. Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Men jeg har dog hørt "girls no, he's straight" mere end èn gang :devil:
2
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf Konsensa » 21. aug 2018, 06:48

achillaxedprune skrev:Hvad betyder cis-heteroseksuel? :gruble:


Det betyder egentligt blot, at du er normal ifølge det statistiske normalitetsbebreb, altså almindelig, én af de nitten (mindst) ud af tyve. Cis- er derfor en unødvendig betegnelse, hvis det ikke lige var fordi, at den bruges til at sidestille det normale med det unormale i statistisk forstand, hvad angår kønsidentitet. Nogle rabiate og forvirrede personer mener ligefrem, at køn er noget børn bliver påduttet af deres forældre og andre, blot fordi nogle få promille føler at de har et andet køn, end det deres fysiognomi tilsiger. Cis- bruges nedladende af visse rabiate fraktioner, især i USA, identitets-bølgens foregangsland. Er du cis-, så er du uoplyst og en undertrykker (et mindre godt menneske). Fænomenet svarer til, at veganere udnævner alle ikke-veganere til at være "Cis-spisere", som fx spiser dyrebørn og fostre (onde mennesker).
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf FruitFly » 21. aug 2018, 07:19

Confucius skrev:
FruitFly skrev:Det er jo meningsløst hvis en interesse-gruppe, der kæmper for minoriteters rettigheder også skal kæmpe for majoritetens rettigheder for at være kosher i din bog?


Nej, det er ikke meningsløst, hvis man kæmper for rettigheder for ALLE. Men det gør de jo så heller ikke.
Det ville være så meget nemmere - og mindre hyklerisk - hvis de nu bare kæmpede for ALLE, og ikke bare for alle andre end én gruppe. Man ville opnå det samme, og så kunne man også slippe for et latterligt langt akronym, som de fleste folk nok hverken kan huske i sig selv eller hvad det nu står for.

De må vel sådan set kæmpe for hvad de vil - og hedde hvad de vil. Mit forsvar af dem går ud på at de ikke diskriminerer (cis-)-heteroseksuelle.

Confucius skrev:
FruitFly skrev:At kæmpe for at få alle på samme niveau betyder IKKE at man diskriminerer imod dem, der allerede ligger på niveau.


Nej, det er ikke dét, der gør at de diskriminerer. Det er dét, at de udelukker en gruppe fra selskabet, der gør at de diskriminerer.

De kæmper ikke for at få ALLE på samme niveau. Ifølge deres vedtægters § 2 arbejder de for "for bøssers, lesbiskes, biseksuelles og transpersoners politiske, sociale, kulturelle og arbejdsmarkedsmæssige ligestilling såvel nationalt som internationalt."

Ja? For deres ligestilling med de heteroseksuelle! De skal have samme rettigheder, som de heteroseksuelle - der skal ikke tages noget fra de heteroseksuelle.

Confucius skrev:De arbejder ikke for heteroseksuelles ligestilling. Så i de situationer hvor en heteroseksuel diskrimineres pga. seksualitet, kan han ikke forvente hjælp fra LGBT Danmark. Heller ikke som betalende medlem. Måske får han den, men det er ikke det de arbejder for, og han har hverken krav eller ret på det.

Helt korrekt. De er en interesse organisation for minoriteter. HVIS en heteroseksuel diskrimineres pga. sin seksualitet, kan vedkommende søge hjælp andre steder. Der er formentlig ikke deciderede interessegrupper, der kæmper for de heteroseksuelles rettigheder, men det er jo nok fordi problemet er meget mindre, så er der nok ikke så mange, man kan få engageret i dét projekt. Jeg ville f.eks. ikke være interesseret for jeg kan ikke genkalde mig ét eksempel eller én historie på at en heteroseksuel er blevet diskrimineret pga. sin seksualitet.

Jeg har meget vanskeligt ved at følge din tankegang, så mon ikke vi bare skal stoppe her?
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf FruitFly » 21. aug 2018, 07:23

Konsensa skrev:
achillaxedprune skrev:Hvad betyder cis-heteroseksuel? :gruble:


Det betyder egentligt blot, at du er normal ifølge det statistiske normalitetsbebreb, altså almindelig, én af de nitten (mindst) ud af tyve. Cis- er derfor en unødvendig betegnelse, hvis det ikke lige var fordi, at den bruges til at sidestille det normale med det unormale i statistisk forstand, hvad angår kønsidentitet. Nogle rabiate og forvirrede personer mener ligefrem, at køn er noget børn bliver påduttet af deres forældre og andre, blot fordi nogle få promille føler at de har et andet køn, end det deres fysiognomi tilsiger. Cis- bruges nedladende af visse rabiate fraktioner, især i USA, identitets-bølgens foregangsland. Er du cis-, så er du uoplyst og en undertrykker (et mindre godt menneske). Fænomenet svarer til, at veganere udnævner alle ikke-veganere til at være "Cis-spisere", som fx spiser dyrebørn og fostre (onde mennesker).

Jeg synes også det er et underligt udtryk. Jeg mener det kommer fra transpersoner, der opfatter sig selv som heteroseksuelle. Altså en person, der er født som kvinde, men føler sig som mand og er tiltrukket af kvinder. En trans-heteroseksuel.

Men jeg er ikke ekspert - jeg prøver bare at tage hensyn og lære noget. Det fylder ikke meget i min hverdag, hvor jeg er bedøvende ligeglad med hvilket køn en person føler sig som og hvem de boller med (eller ej), så længe, der ikke foregår overgreb (eller de boller med min partner).
0
#Klimatosse
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf ajnaM » 21. aug 2018, 07:33

FruitFly skrev:
Confucius skrev:
FruitFly skrev:
Confucius skrev:Som deres titel og deres vedtægter så tydeligt siger, så arbejder de ikke for heteroseksuelle eller for alle seksualiteter.


Selvfølgelig arbejder de ikke for heteroseksuelles rettigheder!


Quod erat demonstrandum.

?

Det er jo meningsløst hvis en interesse-gruppe, der kæmper for minoriteters rettigheder også skal kæmpe for majoritetens rettigheder for at være kosher i din bog?

At kæmpe for at få alle på samme niveau betyder IKKE at man diskriminerer imod dem, der allerede ligger på niveau.


Just præcis.

Især når man arbejder for en minoritetsgruppe og/eller en gruppe med manglende rettigheder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf Anilara » 21. aug 2018, 08:18

Sangius skrev:Nogle gange tror jeg også der er værd at tænke over, om man egentlig behøver at have en holdning.

Behøver man at have en holdning til farven på et enkelt fodgængerfelt i KBH? Personligt er jeg jævnt ligeglad. Så hvis nogen finder glæde i det, så er det da skørt at modsætte sig


Det er meget populært at have holdninger til alt, og man skal konstant "vælge en side". Tror ofte det ville være gavnligt at sætte sig ned, og overveje et øjeblik om det egentlig ikke er røv ligegyldigt for en.

Well, hvis det ikke var fordi det er typisk København kommune at bruge penge på kulturmæssige tiltag jeg er uenig i, og det samtidig er skattepenge jeg også betaler, så havde jeg absolut ingen holdning.
Hvis det var Horsens kommune ragede det mig en fløjtende fis.
0
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Borgmester vil have regnbuefarvede fodgængerfelter

Indlægaf Konsensa » 21. aug 2018, 08:22

ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
Confucius skrev:
FruitFly skrev:
Confucius skrev:Som deres titel og deres vedtægter så tydeligt siger, så arbejder de ikke for heteroseksuelle eller for alle seksualiteter.


Selvfølgelig arbejder de ikke for heteroseksuelles rettigheder!


Quod erat demonstrandum.

?

Det er jo meningsløst hvis en interesse-gruppe, der kæmper for minoriteters rettigheder også skal kæmpe for majoritetens rettigheder for at være kosher i din bog?

At kæmpe for at få alle på samme niveau betyder IKKE at man diskriminerer imod dem, der allerede ligger på niveau.


Just præcis.

Især når man arbejder for en minoritetsgruppe og/eller en gruppe med manglende rettigheder.


Hvad er det for rettigheder der mangler? Ret til positiv forskelsbehandling i form af (lidt indviklede) kønskvoter eller hvad?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"