Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf annellaII » 17. aug 2018, 04:13

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10809215/minister-vil-overvaage-baade-indsatte-og-paaroerende/

Der skal oprettes en ny efterforskningsenhed i Kriminalforsorgen, der skal bekæmpe radikalisering, kriminalitet og uro i fængslerne.

I hvert fald hvis det står til justitsminister Søren Pape Poulsen (K), der denne uge har sendt et lovforslag i høring om oprettelsen af en sådan enhed.

Det skriver Politiken.

Af lovforslaget fremgår det, at den nye specialenhed via aflytninger af besøg, telefonsamtaler og brevvekslinger skal udarbejde "trusselsvurderinger og efterretningsanalyser".

De ansatte får også ret til at gennemlæse de indsattes mobiltelefoner uden retskendelse. Samtidig skal det være muligt at afskære indsatte fra kommunikation med omverdenen, hvis der er mistanke om radikalisering.

Blandt andet lægger lovforslaget op til, at det bliver muligt for efterretningsenheden også at indsamle oplysninger om ikke-dømte personer, som de indsatte er i kontakt med.

Dermed risikerer konen, manden eller besøgsvennen at blive registreret og deres oplysninger videregivet til andre myndigheder, hvis det skønnes nødvendigt.

- Det smager af overvågningsstat, hvis man ikke kan besøge en indsat i et fængsel, uden at der foreligger mulighed for, at man blive underkastet efterforskning, siger Anette Storgaard, professor i straffefuldbyrdelsesret på Aarhus Universitet, til Politiken.



Hvad mener du om dette lovforslag?

Det hører sig ikke til i et demokrati, mener jeg, det minder mig om STASI-metoder i det hedengangne DDR.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Purple Haze » 17. aug 2018, 05:06

Synes vi skal lytte til professoren, og ikke den indre (svine) hund.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Madam » 17. aug 2018, 05:29

annellaII skrev:https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10809215/minister-vil-overvaage-baade-indsatte-og-paaroerende/

Der skal oprettes en ny efterforskningsenhed i Kriminalforsorgen, der skal bekæmpe radikalisering, kriminalitet og uro i fængslerne.

I hvert fald hvis det står til justitsminister Søren Pape Poulsen (K), der denne uge har sendt et lovforslag i høring om oprettelsen af en sådan enhed.

Det skriver Politiken.

Af lovforslaget fremgår det, at den nye specialenhed via aflytninger af besøg, telefonsamtaler og brevvekslinger skal udarbejde "trusselsvurderinger og efterretningsanalyser".

De ansatte får også ret til at gennemlæse de indsattes mobiltelefoner uden retskendelse. Samtidig skal det være muligt at afskære indsatte fra kommunikation med omverdenen, hvis der er mistanke om radikalisering.

Blandt andet lægger lovforslaget op til, at det bliver muligt for efterretningsenheden også at indsamle oplysninger om ikke-dømte personer, som de indsatte er i kontakt med.

Dermed risikerer konen, manden eller besøgsvennen at blive registreret og deres oplysninger videregivet til andre myndigheder, hvis det skønnes nødvendigt.

- Det smager af overvågningsstat, hvis man ikke kan besøge en indsat i et fængsel, uden at der foreligger mulighed for, at man blive underkastet efterforskning, siger Anette Storgaard, professor i straffefuldbyrdelsesret på Aarhus Universitet, til Politiken.



Hvad mener du om dette lovforslag?

Det hører sig ikke til i et demokrati, mener jeg, det minder mig om STASI-metoder i det hedengangne DDR.


Ja, det minder om STASI-metoder i DDR i fortiden, og gælder det ALLE, UDEN stærkt begrundet mistanke, så har jeg også en ambivalent forhold til det, men jeg mener det i forvejen gælder for varetægtsfængslede (hvor dommen forventes at blive en ubetinget fængselsstraf på mindst et år) , som også får posten censureret, hvor besøgende i forvejen skal udfylde et skema for at komme på besøg.

Og skal de besøgende også kunne overvåges, så skal de nok overveje deres besøg i et fængsel meget nøje, eller være meget nære pårørende.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Enigma
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. aug 2018, 08:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 7

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Enigma » 17. aug 2018, 07:17

Jeg mener at det giver god mening. Hvis man ønsker at bekæmpe radikalisering, kriminalitet og uro i fængslerne, så skal man også have værktøjerne til det. Vi lever i forvejen i en overvågningsstat. STASI ville have været jublende lykkelige, hvis de bare havde haft halvt så meget adgang til den information som der hver dag registreres på os alle sammen. Bare ved at sammenkøre informationerne fra min mobiltelefon, dankort og rejsekort f.eks. kan man kortlægge hele min dag i dag. Frihed og demokrati er ikke gratis – det koster. Og dette er en lille pris i mine øjne.
3
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Madam » 17. aug 2018, 07:30

@ Enigma

Uanset, man som lovlydig borger er imod al den overvågning, må man desværre gi' dig ret, og vi er jo allerede 'under lup' allesammen, som du beskriver det.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Enigma
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. aug 2018, 08:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 7

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Enigma » 17. aug 2018, 07:41

vulpesVelox skrev:[Hvorom du har HELT ret i, at vi er blevet vore egne ledvogtere, men bør man virkelig elske det?
Nej man behøver ikke at elske det. Men man skal forstå at bekæmpelse at terror og kriminalitet er et tveægget sværd.
Hvor meget frihed er man villig til at ofre, for den frihed som så bliver tilbage.
1
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Petrix » 17. aug 2018, 09:08

Jeg synes det er ok. Det kommer ikke til at påvirke mig eller nogen jeg kender.
Det skal være fucking svært at være kriminel.
2
27102021
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Pølsemix » 17. aug 2018, 11:08

Retssikkerheden og borgerrettigheder er blevet tilsidesat så mange gange siden 9/11 for at "bekæmpe terrorisme", det må simpelthen høre op, det er uværdigt for en demokratisk retsstat. Når så politikerne så også indfører en så "genial" ide som offentlighedsloven, så bliver det sgu lige en anelse for totalitært efter min mening.

DF er populister og vil sælge deres mormor for en grænsebom og lidt ældresymbolik og de konservative har jo tidligere flirtet kraftigt med det yderste højre, så at de lægger navn til det er måske ikke så overraskende. Men at to "liberale" partier har det ok med det er helt til grin.
5
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Jedi » 17. aug 2018, 12:50

Jeg regnede egentligt med, at ihvertfald varetægtsfængslede i forvejen fik gennemlæst deres breve osv. mhp ikke at påvirke omgivelserne inden retssag (?) Og så er jeg lidt overasket over, at man som indsat har mobiltelefon, men hvad ved jeg.......Egentligt synes jeg delen omkring manglende dommerkendelse er det mest problematiske.
1
Brugeravatar
Enigma
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. aug 2018, 08:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 7

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Enigma » 17. aug 2018, 14:13

Den demokratiske retsstat har alle dage overvåget sine borgere.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/histor ... em-400-aar

Så kan man diskutere hvor grænsen skal gå. Staten har en forpligtelse til at beskytte sig selv og sine borgere. Hvor meget magt staten så skal have er en politisk beslutning.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Pax Romana » 17. aug 2018, 14:26

Enigma skrev:Den demokratiske retsstat har alle dage overvåget sine borgere.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/histor ... em-400-aar

Så kan man diskutere hvor grænsen skal gå. Staten har en forpligtelse til at beskytte sig selv og sine borgere. Hvor meget magt staten så skal have er en politisk beslutning.
Grænsen skal gå der hvor der er en konkret trussel. Men vi skal ikke generelt have øget overvågningen i Danmark.
Man vil bruge denne lov til at bekæmpe radikalisering, kriminalitet og uro i fængslerne, man hvad vil politikerne så foreslå den dag, der sker noget værre?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Conway » 17. aug 2018, 16:54

Bare giv den fuld gas med overvågning, aflytning og hvad der ellers findes i posen !
Det kan da kun være kriminelle og andre kratluskere der frygter denne eksponering og så måske lige en håndfuld som lider af storhedsvanvid der endnu ikke har fattet at de også er “mr. nobody” og dermed uinteressant i overvågningsøjemed :-)
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf KIM K » 18. aug 2018, 05:34

Jedi skrev:Jeg regnede egentligt med, at ihvertfald varetægtsfængslede i forvejen fik gennemlæst deres breve osv. mhp ikke at påvirke omgivelserne inden retssag (?) Og så er jeg lidt overasket over, at man som indsat har mobiltelefon, men hvad ved jeg.......Egentligt synes jeg delen omkring manglende dommerkendelse er det mest problematiske.


Det har alle dage været forbudt for indsatte at medbringe egen mobiltelefon, men de har mulighed for at leje en af fængslets mobiltelefoner.
For at undgå misbrug bliver alle telefonsamtalerne i de lukkede fængsler optaget og aflyttet.

I de åbne fængsler har de indsatte også adgang til kort- eller mønttelefoner, og der er mulighed for at leje en mobiltelefon, som er fastgjort i ens celle. Den indsatte skal anvende sit eget simkort eller betalingskort. Den indsatte skal selv afholde udgifterne til telefonering og betaler derudover for leje af telefonen.

I de lukkede fængsler kan de indsatte få tilladelse til at telefonere til 10 godkendte personer. Særlig kontrol med, at denne adgang til telefon ikke misbruges, sker ved aflytning, som foretages ved, at indholdet af alle telefonsamtaler optages og efterfølgende kontrolleres.

http://www.kriminalforsorgen.dk/Praktis ... -5744.aspx
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2018, 09:13

Petrix skrev:Jeg synes det er ok. Det kommer ikke til at påvirke mig eller nogen jeg kender.
Det skal være fucking svært at være kriminel.


Skal det også være fucking svært at være pårørende til en kriminel?
3
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Minister vil overvåge både indsatte og pårørende

Indlægaf Petrix » 18. aug 2018, 09:23

Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:Jeg synes det er ok. Det kommer ikke til at påvirke mig eller nogen jeg kender.
Det skal være fucking svært at være kriminel.


Skal det også være fucking svært at være pårørende til en kriminel?


Ja, det skal være svært at hjælpe den kriminelle til yderligere kriminalitet, til at påvirke vidner, til at skaffe ham/hende stoffer.

At blive overvåget er jo ikke noget problem når man har rent mel i posen.
1
27102021

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"