14 årig gravid for anden gang

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Tanten » 6. dec 2015, 08:44

Dikus skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Dikus skrev:Først og fremmest er der stor forskel på, hvad jeg vil gøre med en 15-årig og en 12-årig i forhold til de her problematikker.

Men jeg ville hverken overlade det til en pædagog, en lærer, mig, politiet eller andre tilfældige at vurdere, hvorvidt en 15-årig, der fik sit første barn som 12-årig var reelt lykkelig. Det ville jeg behandle som en alvorlig socialsag, der kræver mere end "det ser fint ud, alle lyder glade"-vurderinger. Først og fremmest ville jeg sikre psykologsamtaler og uddannelse til den unge pige.


Og det er der vist ingen, der er uenig med dig i. Spørgsmålet er mere, hvordan en sådan socialsag bedst gribes an, så man faktisk når derhen, hvor vi allesammen ønsker, at den unge mor skal være.

Det værste, man kan gøre, hvis altså pigen umiddelbart har det godt, er at få hende til at skamme sig over den kultur, hun kommer fra, eller straks at omtale hendes familie som krænkere, medmindre det faktisk er, hvad de, uanset kontekst, er.


På præcis samme måde, som man griber tilsvarende sager an, hvor der er tale om danske børn.


I så fald skal man jo øjeblikkeligt fængsle hendes mand, fordi han har forgrebet sig på et barn, og forhindre hans samvær med deres børn af samme årsag. Så har vi gjort det, der i lovens forstand er det rigtige. Den mener jeg bare ikke holder, fordi de formentlig er tæt knyttet til hinanden pga. de to børn og flugten, og det vil være endnu et gigantisk overgreb at tage den eneste familie, pigen har i Norge, fra hende og stemple denne som en pædofil forbryder.

Men et er en balancegang - jeg mener bestemt heller ikke, vi f.eks. skal vende det blinde øje til omskæringer af pigebørn, der bor her i DK, men det betyder jo ikke, at vi tvangsfjerner børn, der blev omskåret med forældrenes viden og accept i hjemlandet før flugten, og fængsler forældrene.

Og som jeg skrev tidligere, så skal pigen naturligvis have massiv støtte, både til forældreskabet, at tilegne sig de kompetencer, et ungdomsliv i Norge normalt indeholder - og viden om, at hun kan komme ud af forholdet, hvis hun oplever, det er indgået under tvang, eller hun senere ønsker at forlade sin mand.
4
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Animi » 6. dec 2015, 09:07

Jeg er ret enig med Tanten.
Desuden skal man huske, at bare fordi manden er det ældre end pigen, er det jo heller ikke sikkert at han er gået frivilligt ind i ægteskabet. Der kan jo sagtens være tale om et tvangsægteskab hvor begge parter er tvunget ind i det - det synes jeg lige man skulle overveje at finde ud af, inden man risikerer at fængsle en mand for en "forbrydelse" han måske er blevet tvunget til at udføre.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. dec 2015, 11:29

polavyk skrev:Men hvis vi betragter en 12 årig, der har kørt tank, eller en 14 årig, der har to børn på lige fod med deres jævnaldrende i Danmark, er vi efter min mening ude af stand til at støtte dem. De er jo netop ikke "rigtigt" børn. De har truffet beslutninger og haft ansvar, der gør, at de ikke kan betragtes som almindelige børn. Derfor skal vi passe på, at vores "hjælp" ikke kommer til at forekomme som straf.

Jeg er meget enig med Det Sorte Cirkus og Tanten. Der skal støttes, hvor der er behov, men det skal ske med stor finfølelse og uden at presse en dom om rigtigt og forkert ned over de mennesker.


Jeg er nu med Tux her.
Uanset hvordan man definerer et barn, hvor de kommer fra, skal de tydeligt informeres om, hvordan vi gør det her, hvorfor og hvad det indebærer juridisk og på hverdagsplan. Ikke mindst for deres egen skyld, så de ikke af uvidenhed kommer til at støde nogen fra sig eller bliver mistænkeliggjort.

Det kan godt gå hånd i hånd med respekt for og bevidsthed om, at de ikke nødvendigvis er dårlige eller ressourceløse mennesker, fordi de er kommet hertil med andre normer.

Jeg tænker i den sammenhæng også på det konkrete pars børn. Krigen i Syrien stopper næppe foreløbig, så børnene kommer sandsynligvis til at vokse op i et vestligt samfund. For at mindske det clash, der kan komme mellem meget traditionelle arabiske familier og den omkringliggende verden i form af institutioner, skoler, sundhedsvæsen, legekammeraters familier, osv. er det en del af integrationsindsatsen, man lige så godt kan tage fat på nu.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Akehurst2 » 6. dec 2015, 12:19

polavyk skrev:Jeg synes selvfølgelig heller ikke det bør være normen her i landet. Men vi skal være bevidst om, at vi ikke kan sammenligne det at være 12 -14 år i Danmark og i f.eks. Syrien eller et afrikansk land. Derfor giver vores barn - voksen begreb ingen mening.

En underviser, jeg har mødt engang (i 2000), fortalte, hvordan han havde mødt en 12 årig dreng, som var dybt frustreret over vores tilgang til ham. Jeg kan ikke huske, hvor han kom fra, men han havde kørt tank i krigen, - og nu var han så kommet til Danmark og blev behandlet som et barn. Det kan vi nok godt blive enige om, ikke vil fungere...... Jeg tænker, at det er noget lignende, vi gør, hvis vi presser vores holdninger ned over et menneske, der ganske vist ikke er ældre i år, - men erfaringsmæssigt er hun bare et helt andet sted end vores 14 årige. Og vi kan meget nemt komme til gøre mere skade end gavn, hvis vi forsøger, at få hende til at passe ind i de forme, vi har her.


Det er muligt, han synes det er frustrerende at blive behandlet som et barn, men han ER et barn. At han er vokset op i et dysfunktionelt samfund gør ham ikke voksen. Tværtimod er han formentlig blevet skadet af at blive sendt i krig som 12-årig.

Vi accepterer ikke børnesoldater i den civiliserede verden. Tværtimod har vi konventioner mod brug af børnesoldater, som FN forsøger at få flest mulige lande til at tilslutte sig. Det er noget vi aktivt bekæmper, ikke noget vi rummer. Og hvis den 12-årige tankfører vil bo i vores land, så må han acceptere, at vi har de værdier vi har - dem skal vi ikke gå på kompromis med. Det er fint at støtte ham, så han kan forstå, hvorfor holdningen til hans oplevelser er som den er, men at lade ham vide, at vi anser det som forkert, er helt rimeligt i mine øjne.

For folk, der kommer hertil fra kulturer, med et meget andet syn på fx børn end os, der gør vi dem kun en tjeneste ved at være tydelige i vores værdier, så de kan vide, hvem vi er. Vi gør ikke nogen en tjeneste ved at rumme og anerkende i en uendelighed, mens vi giver køb på det, der er vigtigt for os.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 18:32

@polavyk
En 12-årig er pr vores definition et barn, ligesom en 14 årige er det. Og den definition gælder selvfølgelig alle der befinder sig i landet, så er jeg flintrende ligeglad med hvor man kommer fra. Og den definition skal vi holde fast i,og ikke bevæge os ud i at sige at en 12 årig i nogle tilfælde ikke er et 'rigtigt' barn - jo for mig er en 12 pris altid et barn. Vi giver jo heller ikke en 17 årige amerikaner lov til at køre bil, selv om han har kørekort i staterne.

Uagtet ovenstående tror jeg dog vi er på bølgelængde mht hvordan det skal håndteres. For er helt enig i, at fordømmelse ikke er vejen frem, men derimod dialog om hvordan tingene fungerer i det samfund de kommer til, og massiv støtte til familien.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2015, 18:47

Jeg synes nu heller ikke, som en anden nævnte, at vi skal gå ud fra, at manden har indgået ægteskabet frivilligt.
Endvidere skal vi huske på, at selvom manden er så meget ældre end hustruen, så kan han jo godt være end blid, forstående og god ægtemand og en god far. At han er så meget ældre gør ham ikke nødvendigvis til nogen som helst form for bad guy.
Han kan sagtens være det. Men han kan også sagtens være det modsatte.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 20:26

kidkomb skrev:Jeg synes nu heller ikke, som en anden nævnte, at vi skal gå ud fra, at manden har indgået ægteskabet frivilligt.
Endvidere skal vi huske på, at selvom manden er så meget ældre end hustruen, så kan han jo godt være end blid, forstående og god ægtemand og en god far. At han er så meget ældre gør ham ikke nødvendigvis til nogen som helst form for bad guy.
Han kan sagtens være det. Men han kan også sagtens være det modsatte.


Men nu har vi af gode grunde defineret, at ægteskab/sex med et barn under 15 ikke er lovligt i DK/NO, og det synes jeg ikke bare man kan ignorere..
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2015, 20:31

Tux skrev:
Men nu har vi af gode grunde defineret, at ægteskab/sex med et barn under 15 ikke er lovligt i DK/NO, og det synes jeg ikke bare man kan ignorere..

Det sagde jeg nu heller ikke at vi skulle.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 20:34

kidkomb skrev:
Tux skrev:
Men nu har vi af gode grunde defineret, at ægteskab/sex med et barn under 15 ikke er lovligt i DK/NO, og det synes jeg ikke bare man kan ignorere..

Det sagde jeg nu heller ikke at vi skulle.


:gogo:
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf missme » 6. dec 2015, 21:18

Manden kan jo ikke fængsles for at have gjort hende gravid, før de boede i landet, tænker jeg. Men det er vigtigt at de får at vide, hvilke regler der findes i det land de ankommer til, og følger dem. Men børn bliver jo ikke fjernet fra forældre, blot fordi moderen er ung. Og som alle andre mødre, skal hun have støtte, hvis der er brug for det, i forhold til børnenes trivsel og udvikling.
For mig handler det også om mere end lige denne pige og hendes mand og børn. At de og andre omkring dem ser, at vi ikke acceptere at børn bortgives til ægteskab fx. Hvis vi blot sagde: "Så er i gift og har børn, og vi skal nok gøre alt for at støtte op om det", så giver vi jo et falsk billede på de værdier som de her mennesker skal leve i de kommende mange år. Det er ikke helt fair, at bilde dem ind, at det er noget som accepteres i de vestlige lande, for det er jo så absolut ikke virkeligheden.
5
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Akehurst2 » 7. dec 2015, 08:55

kidkomb skrev:Jeg synes nu heller ikke, som en anden nævnte, at vi skal gå ud fra, at manden har indgået ægteskabet frivilligt.
Endvidere skal vi huske på, at selvom manden er så meget ældre end hustruen, så kan han jo godt være end blid, forstående og god ægtemand og en god far. At han er så meget ældre gør ham ikke nødvendigvis til nogen som helst form for bad guy.
Han kan sagtens være det. Men han kan også sagtens være det modsatte.


Men i en hvilken som helst tilsvarende sag herhjemme, hvor en voksen mand havde haft samleje med en 12-årig eller en 14-årig ville vi jo være fuldstændig ligeglade med, hvor "blid, forstående og god ægtemand og en god far" han var.

At han er så meget ældre og har samleje med et barn gør ham efter vores lovgivning lige præcis til en bad guy. Den seksuelle lavalder er jo en objektivt fastsat grænse, ikke en der afgøres af, om manden er en flink fyr.

Det med at det ikke nødvendigvis har været et frivilligt ægteskab for ham er jeg helt enig i, skal indgå i overvejelserne om det videre forløb.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2015, 11:18

Men han har ikke haft samleje og fået barn med et barn herhjemme. Det har han i et land, hvor det er lovligt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Akehurst2 » 7. dec 2015, 11:34

kidkomb skrev:Men han har ikke haft samleje og fået barn med et barn herhjemme. Det har han i et land, hvor det er lovligt.


Og hvad så? Det gør det da ikke okay.

Man skal selvfølgelig ikke straffe ham for det, hvis han ikke har gjort noget ulovligt, men det er det, der afgør det - ikke at han måske er god nok. Hans handling er jo stadig i direkte modstrid med vores lovgivning og ikke mindst værdier.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf thomassneum » 7. dec 2015, 11:39

Jeg har ikke sat mig yderligere ind i sagen. Men man bør vel indklade til et møde, for at aflægge forholdet og sikre at der ikke er tvang/udnyttelse osv. bag forholdet. Herefter skal der indstilles til at man skal overholde landets love. Derefter kan man vist ikke gøre så meget mere.

Vi må kunne gøre brug af serviceloven.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2015, 12:03

Akehurst2 skrev:
kidkomb skrev:Men han har ikke haft samleje og fået barn med et barn herhjemme. Det har han i et land, hvor det er lovligt.


Og hvad så? Det gør det da ikke okay.

Man skal selvfølgelig ikke straffe ham for det, hvis han ikke har gjort noget ulovligt, men det er det, der afgør det - ikke at han måske er god nok. Hans handling er jo stadig i direkte modstrid med vores lovgivning og ikke mindst værdier.

Jeg synes bestemt ikke det er ok?
Men han har bare ikke handlet sådan i land, hvor det er ulovligt?
Hvis du tager til Saudi Arabien og bader nøgen, så bliver du straffet. Hvis du tager til Saudi Arabien og har badet nøgen derhjemme, så bliver du ikke straffet.
Ved rådgivning af denne familie er man da nødt til, at tage til efterretning, at deres handling ikke er forkert i deres hjemland og man er derfor nødt til, at undersøge sagen nøje, før man farer frem med forestillinger om, at denne pige lever i det rene helvede.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"