Risikosten på kirkegårde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf LadyFox » 4. aug 2018, 16:19

Tata skrev:
Bergen skrev:
Tata skrev:Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".


Skal vi sænke standarden andre steder i Danmark for sikkerhed på arbejdspladser og steder, vi færdes som borgere ud fra devisen, at det går 'fint' i Grækenland eller Tyrkiet?

Det er godt nok en glidebane.


Det er jo overhovedet ikke det jeg mener, jeg mener at hvis grækerne, tyrkerne osv. osv. kan have gamle kirkegårde uden "sikrede" gravsten, uden vi læser spalte op og ned med dødsulykker, så må det jo handle om, hvordan man bevæger sig rundt på kirkegården.


Men behøver vi i København at bruge vores kirkegårde på samme måde som de gør i Istanbul? Kulturen på tyrkiske kirkegårde er sikkert også anderledes end på mexicanske, og det er vel okay?
4
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Sophies-mor » 4. aug 2018, 17:29

Hvad skal man i det hele taget inde på et gravsted, hvis man ikke er pårørende. .?
Og der går man jo heller ikke hen og hiver i stenen.
Det gør en graver da heller ikke.
5
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Seladon » 4. aug 2018, 17:38

Gud tilgive mig, er jeg den eneste som mistænker en skjult ( kirke) skat i dette tiltag?
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Madam » 4. aug 2018, 19:18

Seladon skrev:Gud tilgive mig, er jeg den eneste som mistænker en skjult ( kirke) skat i dette tiltag?



Måske ikke helt ved siden af, og fremover lidt ekstra arbejde til stenhuggeren. :gruble:

Kirkegårdsmedarbejderen får nok ikke lønforhøjelse, men derimod ekstra arbejde.

Men det er jo ikke nogen trend med store monumenter mere, men urneplader der ligger på jorden, og de kan jo ikke vælte.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Seladon » 5. aug 2018, 05:28

Det giver i hvert fald ekstraarbejde til en del kirkeansatte, derfor kunne det være på plads at ansatte flere. På den anden side udgør 2000- 3000 kr. per gravsten en ikke ubetydelig sjat penge, så det vil give mere beskæftigelse på den front.
Senest rettet af Seladon 5. aug 2018, 07:14, rettet i alt 1 gang.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Zorglup » 5. aug 2018, 06:45

Det er ganske fair. Min kæreste endte under sin fars gravsten, da den væltede over hende, en dag hun ordnede gravstedet. Vi sikrede den for under 1k.
6
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2018, 06:58

Zorglup skrev:Det er ganske fair. Min kæreste endte under sin fars gravsten, da den væltede over hende, en dag hun ordnede gravstedet. Vi sikrede den for under 1k.


Så det KAN altså ske! Lige præcis dét har jeg skrevet flere gange og her er så beviset på det.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 07:09

Selvfølgelig kan gravsten vælte. Oftest når de står på skrå er der jo bare en anden sten bag ved som de hviler op af, eller en speciel betonsten.
Men jorden sætter sig med tiden, hvorfor sådan en sten godt kan komme til at stå skævt og mere ustabilt. Hvorfor de jo oftest skal rettes op en gang i mellem.

Har svært ved at se det kan være anderledes med mindre at vi skal droppe de 200 kg granitsten, og gå over til plastik?
Hvilket vi naturligvis ikke skal. En kirkegård er ikke en legeplads for små børn.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf HerErJeg » 5. aug 2018, 07:25

Man ser muligheden for at score kassen.
Arbejdet er sat til opstart i foråret 2019, så i runde tal er det 3 år siden dødsulykken med drengen. Så hver eneste dag lige siden har børn kunnet blive dræbt af 25.000 gravsten, mærkeligt hvorfor alting skal forplumres så eftertrykkeligt, hvorfor har kirkegårdene ikke været rundt dagen efter og har rykket lidt i stenene, og i ro og mag fundet en rimelig løsning med de pårørende?
I 9 ud af 10 tilfælde tror jeg det skal gøres præcist det samme arbejde, så hvis det bliver sat i system, så er det hurtigt ovre og koster meget lidt.
Som det fremstilles lige nu, så skal der nærmest indkaldes til licitation for hver gravsten, og hvad er så i øvrigt fristen for at få arbejdet gjort? Sikkert yderligere 3 år med daglig risiko for dødsfald.
1
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Zorglup » 5. aug 2018, 08:23

fisken80 skrev:
Zorglup skrev:Det er ganske fair. Min kæreste endte under sin fars gravsten, da den væltede over hende, en dag hun ordnede gravstedet. Vi sikrede den for under 1k.


Så det KAN altså ske! Lige præcis dét har jeg skrevet flere gange og her er så beviset på det.


Det skal for god orden skyld lige siges, at stenen / graven var under 3 år gammel.

Stenhuggeren borede 2 huller i sokkelstenen og det samme i gravstenen. 2 jernstænger af passende længde placeret og sten sat på sokkel igen. Den vælter aldrig igen. Og til en pris på under 1k, er det sgu ikke noget der kan vælte min dag.
3
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf computermus » 5. aug 2018, 09:03

Seladon skrev:Det giver i hvert fald ekstraarbejde til en del kirkeansatte, derfor kunne det være på plads at ansatte flere. På den anden side udgør 2000- 3000 kr. per gravsten en ikke ubetydelig sjat penge, så det vil give mere beskæftigelse på den front.

Det er så bare et spørgsmål om det kommer til at ske. Jeg arbejdede selv på en kirkegård for en del år siden, og hvert år, tror jeg nok det var, blev kirkegården målt op , så graveren vidste hvor mange timer han havde over det næste år, til at passe gravstederne + alt det andet der skal ordnes.
På trods af at vi havde stort set næsten alle gravsteder inde som såkaldt legatgravsteder,hvilket vil sige at vi sørgede for at sætte nye planter hvis de var gået ud,så efter om gravstenen stod som den skulle,så den ikke væltede,fyldte ekstra jord på,hvis der tegn på at gravstedet havde sat sig,og det er så uden beregning for de pårørende fordi de har betalt for 25 år, var det ikke mange timer der blev sat af til det . Alt i alt tror jeg det var omkring 1980 timer om året ,vi fik tildelt, og det på trods af at ca. 90 % af gravstederne skulle vi holde med rengøring, 2 x blomster og grandækning.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Juki » 5. aug 2018, 09:23

HerErJeg skrev:Man ser muligheden for at score kassen.
Arbejdet er sat til opstart i foråret 2019, så i runde tal er det 3 år siden dødsulykken med drengen. Så hver eneste dag lige siden har børn kunnet blive dræbt af 25.000 gravsten, mærkeligt hvorfor alting skal forplumres så eftertrykkeligt, hvorfor har kirkegårdene ikke været rundt dagen efter og har rykket lidt i stenene, og i ro og mag fundet en rimelig løsning med de pårørende?
I 9 ud af 10 tilfælde tror jeg det skal gøres præcist det samme arbejde, så hvis det bliver sat i system, så er det hurtigt ovre og koster meget lidt.
Som det fremstilles lige nu, så skal der nærmest indkaldes til licitation for hver gravsten, og hvad er så i øvrigt fristen for at få arbejdet gjort? Sikkert yderligere 3 år med daglig risiko for dødsfald.

Det er åbenbart noget der tager tid.

Der skal nok også en form for fagfolk til at vurdere risikoen ved alle gravsten og finde ud af hvilke muligheder der er for at undgå problemet fremover(det hjælper jo ikke bare at rette på en sten hvis det vil ske igen og igen)

Det er ikke nødvendigvis noget alle gravere og andre medarbejdere på landets kirkegårde har kompetence til at vurdere.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Zorglup » 5. aug 2018, 09:34

Stenen skal kunne holde til et træk på 35 kg i toppen, uden at tippe.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Madam » 5. aug 2018, 09:36

Juki skrev:
HerErJeg skrev:Man ser muligheden for at score kassen.
Arbejdet er sat til opstart i foråret 2019, så i runde tal er det 3 år siden dødsulykken med drengen. Så hver eneste dag lige siden har børn kunnet blive dræbt af 25.000 gravsten, mærkeligt hvorfor alting skal forplumres så eftertrykkeligt, hvorfor har kirkegårdene ikke været rundt dagen efter og har rykket lidt i stenene, og i ro og mag fundet en rimelig løsning med de pårørende?
I 9 ud af 10 tilfælde tror jeg det skal gøres præcist det samme arbejde, så hvis det bliver sat i system, så er det hurtigt ovre og koster meget lidt.
Som det fremstilles lige nu, så skal der nærmest indkaldes til licitation for hver gravsten, og hvad er så i øvrigt fristen for at få arbejdet gjort? Sikkert yderligere 3 år med daglig risiko for dødsfald.

Det er åbenbart noget der tager tid.

Der skal nok også en form for fagfolk til at vurdere risikoen ved alle gravsten og finde ud af hvilke muligheder der er for at undgå problemet fremover(det hjælper jo ikke bare at rette på en sten hvis det vil ske igen og igen)

Det er ikke nødvendigvis noget alle gravere og andre medarbejdere på landets kirkegårde har kompetence til at vurdere.


I fortiden/gamle dage var det jo et statussymbol med store monumenter, der viste, at her lå en person, der havde haft succes i livet, og sandsynligvis også havde tjent en formue.

I dag er trenden ikke monumenter men urneplader, som både kan være lidt anonyme, men dog med plads til fulde navn og data samt indgravering af forskelligt.

Og den plade ligger fladt på jorden og kan derfor ikke vælte.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 11:10

Zorglup skrev:Stenen skal kunne holde til et træk på 35 kg i toppen, uden at tippe.

Hader en tråd som den her uden fakta om hvad vi reelt taler om.
For ud fra det du skriver kan jeg finde ud af at det åbenbart kun er på tale med sten der står lodret på et vandret fundament.

For der kan man naturligvis vælte sådan en sten ned. Ja og den kan sikres som du tidligere skrev. Dog vil der altid være den risiko ved at bore i en sten at den flækker.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"