Risikosten på kirkegårde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Madam » 4. aug 2018, 12:18

De pårørende, der har et gravsted med sten på en kirkegård, kan snart blive pålagt et beløb på en 2-3.000 kr. for at sikre,at stenen ikke vælter.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-0 ... -det-er-en


Er det rimeligt, skal folk ikke passe på deres børn, og hvad har de at gøre på andres gravsteder?!

Selve gravstedet er jo ikke et fælles areal...selvom vi ofte erfarer, at folk afholder 'skovture' på kirkegårdene.

Og ikke mindst, hvem skal tjene penge på dette?
Senest rettet af Madam 4. aug 2018, 19:43, rettet i alt 1 gang.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Bergen » 4. aug 2018, 12:20

Selvfølgelig skal sikkerhed på kirkegård prioteres. Jeg kan ikke se problemet. Ellers må man jo bare undvære en gravsten eller lægge den ned.
5
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2018, 12:27

Gravstene har eksisteret i mange MANGE år. Er det et udbredt problem at de vælter?
Hvis det er, så tænker jeg det er fint at der stilles krav til sikkerheden på offentlige steder.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Sangius » 4. aug 2018, 12:42

Jeg synes regningen skal tilfalde det offentlige. Og så skal der i fremtiden være regler for stenene når de opføres.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf fisken80 » 4. aug 2018, 12:46

Nu er det jo ikke kun for at sikre besøgende, men også for at sikre personalet, der arbejder på kirkegårdene. Selvfølgelig skal de sikres.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf LadyFox » 4. aug 2018, 12:50

Jeg synes det er helt fint at der stilles krav til sikkerheden på kirkegårdene.

Kirkegårdene i København er indrettet sådan at man godt må bruge arealerne til andet end at sørge. På Assistens Kirkegården er der guidede ture hvor man kan høre om Københavns historie, de mennesker der ligger der og sådan. Der er planter er planter fra hele verden, og på de ture fortælles der også om at man fra kirkegårdens side er glad for at byens borgere og turister benytter sig af området som en oase. Der er også gravsteder fra rundt omkring i verden, så man kan opleve forskellige måder at møde sine afdøde på, så som f.eks. grædekoner.
På Vestre Kirkegård er det også fra kirkegårdens side helt cool med at den bliver brugt til at hænge ud i.
Når man tillader at stederne bruges offentligt, som til at hænge ud i til en hvis grænse så skal der selvfølgelig være sikkert at færdes. Selvfølgelig skal man ikke rende rundt på gravpladserne. Men græsset i mellem må.man gerne gå på, så skal der selvfølgelig ikke være risiko for at man får en sten i hovedet.
1
...
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf annellaII » 4. aug 2018, 12:51

Sangius skrev:Jeg synes regningen skal tilfalde det offentlige. Og så skal der i fremtiden være regler for stenene når de opføres.


Så ligetil er det ikke, stenen på mine forældres gravsted har måtte rettes op et par gange, fordi jorden på gravstedet sank og stenen begyndte at vakle, modsat til dig er det for mig helt i orden, at regningen betales af dem/os, der har ladet stenen stille op, det har det offentlige intet at gøre med.
3
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Bergen » 4. aug 2018, 12:53

annellaII skrev:
Sangius skrev:Jeg synes regningen skal tilfalde det offentlige. Og så skal der i fremtiden være regler for stenene når de opføres.


Så ligetil er det ikke, stenen på mine forældres gravsted har måtte rettes op et par gange, fordi jorden på gravstedet sank og stenen begyndte at vakle, modsat til dig er det for mig helt i orden, at regningen betales af dem/os, der har ladet stenen stille op, det har det offentlige intet at gøre med.


Og vil man ikke det må stenen fjernes/lægges ned. Det kan være ikke være et skatteyderproblem, hvad man ønsker på et gravsted, hvis det er farligt.

I øvrigt er der gravsten, som man kan vælge uden at skulle risikere at de vælter. For det er jo ikke en nyhed at nogle modeller kræver vedligeholdelse over de min 10 år et gravsted består.
Senest rettet af Bergen 4. aug 2018, 12:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Juki » 4. aug 2018, 12:54

Madam skrev:Er det rimeligt, skal folk ikke passe på deres børn, og hvad har de at gøre på andres gravsteder?!

Selve gravstedet er jo ikke et fælles areal...selvom vi ofte erfarer, at folk afholder 'skovture' på kirkegårdene.

Og ikke mindst, hvem skal tjene penge på dette?[/b]

Ja, det er rimeligt.

Jo, folk skal passe på deres børn. Og lære dem hvordan man opfører sig i forskellige situationer, forskellige steder. Det gør man bl.a ved at de oplever de steder og situationer.

Kirkegårde/gravpladser/mindeparker/mindelunde er forskelligt indrettet. Det er ikke alle steder hvor gravstederne af klart afgrænset af en lille hæk eller med store/høje gravsten.

Jeg synes det er fint hvis der ydes en form for tilskud eller 100% betaling fra kirkeskatten eller lignende, men fremover skal pårørende selv betale for at få en sikker gravststen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Tata » 4. aug 2018, 13:15

Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".
9
Timian :lun:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Bergen » 4. aug 2018, 13:46

Tata skrev:Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".


Skal vi sænke standarden andre steder i Danmark for sikkerhed på arbejdspladser og steder, vi færdes som borgere ud fra devisen, at det går 'fint' i Grækenland eller Tyrkiet?

Det er godt nok en glidebane.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf annellaII » 4. aug 2018, 13:47

Juki skrev:
Madam skrev:Er det rimeligt, skal folk ikke passe på deres børn, og hvad har de at gøre på andres gravsteder?!

Selve gravstedet er jo ikke et fælles areal...selvom vi ofte erfarer, at folk afholder 'skovture' på kirkegårdene.

Og ikke mindst, hvem skal tjene penge på dette?[/b]

Ja, det er rimeligt.

Jo, folk skal passe på deres børn. Og lære dem hvordan man opfører sig i forskellige situationer, forskellige steder. Det gør man bl.a ved at de oplever de steder og situationer.


OT: ja folk skal passe på deres børn, jeg taler af egen erfaring, det var nu ikke mit barn men min 4-årige nevø, jeg havde med til vores familigravsted, jeg var så optaget af at fjerne alt efterårsløvet fra gravstedet, alt imens min nevø gik rundt og trak de små skilte med numre på op fra andre gravsteder. Jeg anede ikke, hvilke grave numrene hørte til - men heldigvis gik en kirkegårdsforvalter rundt på kirkegården, ham forklarede jeg problemet, heldigvis var manden så flink og hjælpsom og sagde til mig, at han nok skulle sætte de nummrskilte (7 st.) på de respektive grave.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Juki » 4. aug 2018, 13:57

Tata skrev:Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".

Der findes allerede vedtægter for hvordan gravsteder skal holdes. Dem kan man jo ændre, men det er nok svært at forudse hvordan vejrforhold vil påvirke alle kirkegårde i fremtiden.

Fx er der denne sommer problemer med at grave ud til kister pga. varmen. Det er ikke specielt ofte det sker. Samtidig kan meget regn have modsatte virkning osv.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Tata » 4. aug 2018, 16:13

Bergen skrev:
Tata skrev:Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".


Skal vi sænke standarden andre steder i Danmark for sikkerhed på arbejdspladser og steder, vi færdes som borgere ud fra devisen, at det går 'fint' i Grækenland eller Tyrkiet?

Det er godt nok en glidebane.


Det er jo overhovedet ikke det jeg mener, jeg mener at hvis grækerne, tyrkerne osv. osv. kan have gamle kirkegårde uden "sikrede" gravsten, uden vi læser spalte op og ned med dødsulykker, så må det jo handle om, hvordan man bevæger sig rundt på kirkegården.
3
Timian :lun:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Risikosten på kirkegårde

Indlægaf Bergen » 4. aug 2018, 16:17

Tata skrev:
Bergen skrev:
Tata skrev:Jeg må indrømme, jeg synes, det er skruen uden ende efterhånden at have familiegravsteder, jeg står for fornyelse, vedligeholdelse og årstidsblomster for 3 gravsteder, jeg regnede da (tydeligvist naivt) med at sådan noget helt simpelt, som at stenene stod ordentligt var inkluderet. :genert:

Synes også det virker lidt halvhysterisk at de nu skal rundt og rykke i alle gravsten i hele kongeriget, og sende regninger til de efterladte, fordi ét barn har været forfærdeligt uheldig, det er nærmest helt amerikansk i mine øjne, sådan a'la runde hjørner overalt. Den kirkegård hvor min familie ligger, er ikke en man hænger ud på, det er det allermest mørke Jylland, så tvivler på at noget lignende vil ske. Synes virkelig det er overkill.

Nogen her der har været på en græsk eller tyrkisk kirkegård ? tvivler på at de er "sikrede".


Skal vi sænke standarden andre steder i Danmark for sikkerhed på arbejdspladser og steder, vi færdes som borgere ud fra devisen, at det går 'fint' i Grækenland eller Tyrkiet?

Det er godt nok en glidebane.


Det er jo overhovedet ikke det jeg mener, jeg mener at hvis grækerne, tyrkerne osv. osv. kan have gamle kirkegårde uden "sikrede" gravsten, uden vi læser spalte op og ned med dødsulykker, så må det jo handle om, hvordan man bevæger sig rundt på kirkegården.



Jeg må ærligt indrømme, at det for mig ingen mening giver at overføre arbejds- og sikkerhedsregler fra Grækenland og Tyrkiet på danske arbejdspladser.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"