EU medlemskabet bliver dyrere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 17. jul 2018, 12:31

DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:
Conway skrev:
DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:Mener du seriøst at 10 mia. for ingenting er en god forretning for Danmark ? Vi taler jo ikke om ulandsbidrag her !

Mener du virkelig at penge skal gøres op i penge, når vi taler EU?

At penge gøres op i penge er vel ganske naturligt (underlig formulering iøvrigt).

Så et betingelsesløst medlemskab der genererer et årligt underskud på 10 mia. der nu stiger til 13 mia. er i helt ok i din optik.
Alt det fnidder er taget ud, du er tilbage, og kører i samme rille, ved ikke om du skal skifte pladen nu, for det er lidt kedeligt.


Fnidderet står du skam for og “laden stå til uden at bekymre sig om det økonomiske” holdningen ifht. EU er åbentlyst radikale Venstres politik som ikke engang er yderligere debat værdig !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Zorglup » 17. jul 2018, 14:00

Jeg syntes de penge er givet dårligt ud. Det står mig ikke helt klart, hvad vi får for de penge. Hvis vi overhovedet får noget.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf deliciouscookie » 17. jul 2018, 15:55

Conway skrev:Tænk engang, herre i eget hus. Selv bestemme hvem der kommer ind og hvem der skal ud, selv udfærdige love til gavn for landet og ikke mindst handle med hvem man vil, for bare at nævne nogle få !
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at resten af medlemslandene vil ærgre sig når de ser hvor godt England kommer til at klare sig uden EU spændetrøjen !

Nu har UK så commonwealth at falde tilbage på, samt gode relationer til USA som ingen anden i verden hvis ellers Trump ikke fucker det op også, så Briterne skal nok klare sig bedre end nogen anden og isært et lille land som Danmark.

Så hold inde med dine løsrivelsesdrømme. Herre i eget hus siger du, i demokratier er man så meget herre som ens stemme berettiger. I praksis uden betydning, men i fællesskab afgørende. Om det er på kommunalt, regionalt, nationalt, EU eller globalt plan er sådan set underordnet.

Billede
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf deliciouscookie » 17. jul 2018, 15:58

Falstria skrev:EU er verdens hidtil største socialdemokratiske projekt.

Oprindeligt var det et andet projekt, men tiderne skifter.

Ingen ved hvilket projekt det er om 10 år, men tendensen går i retning imod rød/grøn.

Velbekomme.


Jeg antager det betyder du ikke er rød/grøn :D
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf deliciouscookie » 17. jul 2018, 16:02

Zorglup skrev:Jeg syntes de penge er givet dårligt ud. Det står mig ikke helt klart, hvad vi får for de penge. Hvis vi overhovedet får noget.

Det kan siges om mange skattekroner både i kommune og stat for ikke at tale om vores FN bidrag.

Der er plads til forbedring, men skyl ikke barnet ud med badevandet. Indtil vi har noget bedre så må vi forsøge at forbedre det vi har.
0
make cookies not war
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 17. jul 2018, 19:59

deliciouscookie skrev:
Conway skrev:Tænk engang, herre i eget hus. Selv bestemme hvem der kommer ind og hvem der skal ud, selv udfærdige love til gavn for landet og ikke mindst handle med hvem man vil, for bare at nævne nogle få !
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at resten af medlemslandene vil ærgre sig når de ser hvor godt England kommer til at klare sig uden EU spændetrøjen !

Nu har UK så commonwealth at falde tilbage på, samt gode relationer til USA som ingen anden i verden hvis ellers Trump ikke fucker det op også, så Briterne skal nok klare sig bedre end nogen anden og isært et lille land som Danmark.

Så hold inde med dine løsrivelsesdrømme. Herre i eget hus siger du, i demokratier er man så meget herre som ens stemme berettiger. I praksis uden betydning, men i fællesskab afgørende. Om det er på kommunalt, regionalt, nationalt, EU eller globalt plan er sådan set underordnet.

Billede


Der er vist noget du har taget helt fejl af cookie !
Din stemme vægter betydeligt mere kommunalt end den gør nationalt, det siger sig selv.
Hvis jeg er utilfreds med regeringssammensætningen kan jeg stemme anderledes til folketingsvalget og håbe at mange gør det samme !
Forklar mig så lige hvordan folk skal stemme hvis de vil ud af EU ?
Udover at hele hoppeborgen er unionister (minus EL+DF) er 75% af vores lovgivning bestemt i EU så jeg anser en udmeldelse for ikke eksisterende desværre.
Oveni hatten har unionisterne på hoppeborgen lovet hinanden ikke at sætte medlemskabet til afstemning uanset hvilke af disse partier der måtte sidde i regering.
Det er en kende svært at få øje på noget som helst demokratisk der vedrører EU.
Mange tror fejlagtigt at Danmark ikke kan klare sig udenfor EU, men intet kunne være mere forkert hvilket Schweiz er et udemærket eksempel på !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf DenBruneMunk » 17. jul 2018, 20:30

Conway skrev:Mange tror fejlagtigt at Danmark ikke kan klare sig udenfor EU, men intet kunne være mere forkert hvilket Schweiz er et udemærket eksempel på !
Tallene er godt nok ikke andet end analyser men jeg synes da ikke det land er tiltalende , også selvom lønsnit er højere end DK, så er alt andet dyrere og hverdagen ikke billigere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... witzerland

Så hvorfor er det land, så godt et eksempel på at de klarer sig så godt, alt ligner jo Norge, og synes folk at Norge er et billigt land? også selvom de har store opsparinger som borgere ikke får så meget af ser det ud til.

De klarer sig men hvorfor skal vi ende i at betale 30-50% mere i dagligdagen for vores levebrød eller dyrere husleje fordi priserne på huse fordobles. Jo , lønnen stiger da 30% måske men det er vel ikke en særlig kompensation hvis alt andet stiger, måske direkte grundet i at de lande ikke er under EU medlemsskab. Aner det mener det er da sjovt at Norge og Schweiz ligger så højt oppe i forhold til danske priser som jeg henviser til, og de priser ser rigtige ud for Danmark, så helt forkert er de ikke.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 17. jul 2018, 21:40

DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:Mange tror fejlagtigt at Danmark ikke kan klare sig udenfor EU, men intet kunne være mere forkert hvilket Schweiz er et udemærket eksempel på !
Tallene er godt nok ikke andet end analyser men jeg synes da ikke det land er tiltalende , også selvom lønsnit er højere end DK, så er alt andet dyrere og hverdagen ikke billigere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... witzerland

Så hvorfor er det land, så godt et eksempel på at de klarer sig så godt, alt ligner jo Norge, og synes folk at Norge er et billigt land? også selvom de har store opsparinger som borgere ikke får så meget af ser det ud til.

De klarer sig men hvorfor skal vi ende i at betale 30-50% mere i dagligdagen for vores levebrød eller dyrere husleje fordi priserne på huse fordobles. Jo , lønnen stiger da 30% måske men det er vel ikke en særlig kompensation hvis alt andet stiger, måske direkte grundet i at de lande ikke er under EU medlemsskab. Aner det mener det er da sjovt at Norge og Schweiz ligger så højt oppe i forhold til danske priser som jeg henviser til, og de priser ser rigtige ud for Danmark, så helt forkert er de ikke.


Ang. Schweiz så læs lige denne:
https://www.b.dk/kommentarer/hvad-kan-d ... af-schweiz

Ang. EU og demokrati så læs lige denne:
http://daxit.eu/et-valg-mellem-eu-og-demokrati/
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf DenBruneMunk » 18. jul 2018, 10:47

Conway skrev:
DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:Mange tror fejlagtigt at Danmark ikke kan klare sig udenfor EU, men intet kunne være mere forkert hvilket Schweiz er et udemærket eksempel på !
Tallene er godt nok ikke andet end analyser men jeg synes da ikke det land er tiltalende , også selvom lønsnit er højere end DK, så er alt andet dyrere og hverdagen ikke billigere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... witzerland

Så hvorfor er det land, så godt et eksempel på at de klarer sig så godt, alt ligner jo Norge, og synes folk at Norge er et billigt land? også selvom de har store opsparinger som borgere ikke får så meget af ser det ud til.

De klarer sig men hvorfor skal vi ende i at betale 30-50% mere i dagligdagen for vores levebrød eller dyrere husleje fordi priserne på huse fordobles. Jo , lønnen stiger da 30% måske men det er vel ikke en særlig kompensation hvis alt andet stiger, måske direkte grundet i at de lande ikke er under EU medlemsskab. Aner det mener det er da sjovt at Norge og Schweiz ligger så højt oppe i forhold til danske priser som jeg henviser til, og de priser ser rigtige ud for Danmark, så helt forkert er de ikke.


Ang. Schweiz så læs lige denne:
https://www.b.dk/kommentarer/hvad-kan-d ... af-schweiz

Ang. EU og demokrati så læs lige denne:
http://daxit.eu/et-valg-mellem-eu-og-demokrati/

Og jeg synes mit link afspejler præcis det som du linker til, alt er bare dyrere, du har mere efter skat, du har højere løn men dine udgifter afspejler også denne økonomi, så hvorfor betale det mere, hvis alt andet også bliver det dyrere, så meget bedre bliver det ikke.
Deres arbejdsløshed iflg den artikel kan måles forskelligt, selv Danmark måler den forskelligt i politik, og journalister gør det samme.

Så fint land, Danmark er bare det bedre.

Søgte lidt og fandt et forum, hvor priserne for vand er beskrevet, som her i Danmark hvor jeg betaler ca. 20-25kr/m3 og fast afgift 800kr.
Så 814CHF (6.3kr*814) for 128m3 vand? Det lyder da lidt dyrt igen som andet der. Prisen i 2018 er nok kun lidt højere..

her er deres pris (i 2011)
Fixed fees: Water CHF60; Waste CHF50; Garden outlet CHF30
Usage: Water 128m3 X CHF2.30; Waste 128m3 x CHF3.20
Total CHF 814, sounds outrageous compared to what is mentioned above?
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 18. jul 2018, 11:54

DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:
DenBruneMunk skrev:
Conway skrev:Mange tror fejlagtigt at Danmark ikke kan klare sig udenfor EU, men intet kunne være mere forkert hvilket Schweiz er et udemærket eksempel på !
Tallene er godt nok ikke andet end analyser men jeg synes da ikke det land er tiltalende , også selvom lønsnit er højere end DK, så er alt andet dyrere og hverdagen ikke billigere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... witzerland

Så hvorfor er det land, så godt et eksempel på at de klarer sig så godt, alt ligner jo Norge, og synes folk at Norge er et billigt land? også selvom de har store opsparinger som borgere ikke får så meget af ser det ud til.

De klarer sig men hvorfor skal vi ende i at betale 30-50% mere i dagligdagen for vores levebrød eller dyrere husleje fordi priserne på huse fordobles. Jo , lønnen stiger da 30% måske men det er vel ikke en særlig kompensation hvis alt andet stiger, måske direkte grundet i at de lande ikke er under EU medlemsskab. Aner det mener det er da sjovt at Norge og Schweiz ligger så højt oppe i forhold til danske priser som jeg henviser til, og de priser ser rigtige ud for Danmark, så helt forkert er de ikke.


Ang. Schweiz så læs lige denne:
https://www.b.dk/kommentarer/hvad-kan-d ... af-schweiz

Ang. EU og demokrati så læs lige denne:
http://daxit.eu/et-valg-mellem-eu-og-demokrati/

Og jeg synes mit link afspejler præcis det som du linker til, alt er bare dyrere, du har mere efter skat, du har højere løn men dine udgifter afspejler også denne økonomi, så hvorfor betale det mere, hvis alt andet også bliver det dyrere, så meget bedre bliver det ikke.
Deres arbejdsløshed iflg den artikel kan måles forskelligt, selv Danmark måler den forskelligt i politik, og journalister gør det samme.

Så fint land, Danmark er bare det bedre.

Søgte lidt og fandt et forum, hvor priserne for vand er beskrevet, som her i Danmark hvor jeg betaler ca. 20-25kr/m3 og fast afgift 800kr.
Så 814CHF (6.3kr*814) for 128m3 vand? Det lyder da lidt dyrt igen som andet der. Prisen i 2018 er nok kun lidt højere..

her er deres pris (i 2011)
Fixed fees: Water CHF60; Waste CHF50; Garden outlet CHF30
Usage: Water 128m3 X CHF2.30; Waste 128m3 x CHF3.20
Total CHF 814, sounds outrageous compared to what is mentioned above?


Du overser belejligt de mest åbenlyse fordele:
Skatter og afgifter så meget lavere at folk hellere vil arbejde end gå ledig hjemme.
Lukkede grænser så man ved hvem der kommer ind og ud.
EFTA aftale så du kan handle med hvem du vil.
Ingen 13 mia. netto udgift til en Union der har taget magten fra den regering folket valgte.

Hvis du, trods dette, stadig mener Danmark er bedre stillet end Schweiz både nationalt og internationalt, må vi nok erkende at yderligere debat ml. os to om dette emne er formålsløst !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf deliciouscookie » 18. jul 2018, 14:59

Man kan også lave en lister over hvad EU giver af fordele det er ikke så sort og hvidt.
0
make cookies not war
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 18. jul 2018, 19:13

deliciouscookie skrev:Man kan også lave en lister over hvad EU giver af fordele det er ikke så sort og hvidt.


Hvis det er fordele der kan opveje vores underskud på 13 mia. er jeg skam interesseret i at høre dem !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf deliciouscookie » 18. jul 2018, 19:32

1. EU leverer i disse år konkrete resultater, f.eks. billig mobiltelefoni og internet, som EU har leveret.
2. EU fremmer frihandel i Europa. Det Indre Marked har ført til kontant velstandsforøgelse og millioner af nye arbejdspladser.
3. EU fremmet liberaliseringer og afreguleringer af arbejdsmarkeder, strukturer og andre utidssvarende forhold.
4. EU fremmer freden i Europa. Selvom vi har haft mere end 60 års fred i vores del af Europa, er der andre steder i nærområdet, hvor konflikter bobler. Tænk bare på Georgien, og andre steder hvor EU fremmer opbygningen af demokratiske strukturer gennem støtteprogrammer.
5. EU står som et fyrtårn af frihedsrettigheder og retsstatsprincipper. Se bare på de mange central- og østeuropæiske, der i årevis bankede på EU’s dør for at blive medlemmer.
6. EU er en væsentlig udenrigspolitisk aktør, der ikke bygger på ”blåøjet idealisme”, som generalsekretær Solana sagde fornylig. Virkeligheden er dog, at det haster med en klar europæisk linje, hvor EU påtager sig en større rolle i verden, både diplomatisk og militært. Også her kan EU mere end landene kan selv, f.eks. når det gælder terrorbekæmpelse som kræver samarbejde.
7. Samarbejdet i EU bygger på en balanceret, demokratisk kontrol og klare spilleregler. Traktaterne er basis for samarbejdet, og siger meget klart, hvem der skal inddrages hvornår.
8. EU er en ny, forpligtende måde at samarbejde på, der er mere end en organisation og mindre end en stat. F.eks. har EU kompetence til at stå for de vanskelige forhandlinger om mere frihandel. Alene kan Danmark ikke så meget, sammen med andre kan vi mere.
9. EU arbejder ud fra et nærhedsprincip, så udgangspunktet er, at landene har serveretten – en del af en aktiv EU-politik er derfor også at udfordre Kommissionen, når landenes interesser trædes for nær. Aktuelt i sagen om udlændingepolitikken, hvor EU-lovgivningen må ændres, så Danmark og EU ikke bliver en magnet for den tredje verden.
10. Spillereglerne i EU kan ændres, men kun når landene er enige. Styrken er, at en aftale er en aftale når først alle er om bord. Svagheden er, tingene går langsomt. Og at båden engang imellem kæntrer. Folkeafstemningen i Irland viser, at der er en enorm udfordring, som nok først bliver løst, når irerne når frem til et sæt forbehold overfor samarbejdet. Men sådan er demokrati nu engang også på europæisk; ting tager tid.

Så EU er ikke 100% godt eller dårligt.
3
make cookies not war
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Seladon » 18. jul 2018, 20:04

deliciouscookie skrev:1. EU leverer i disse år konkrete resultater, f.eks. billig mobiltelefoni og internet, som EU har leveret.
2. EU fremmer frihandel i Europa. Det Indre Marked har ført til kontant velstandsforøgelse og millioner af nye arbejdspladser.
3. EU fremmet liberaliseringer og afreguleringer af arbejdsmarkeder, strukturer og andre utidssvarende forhold.
4. EU fremmer freden i Europa. Selvom vi har haft mere end 60 års fred i vores del af Europa, er der andre steder i nærområdet, hvor konflikter bobler. Tænk bare på Georgien, og andre steder hvor EU fremmer opbygningen af demokratiske strukturer gennem støtteprogrammer.
5. EU står som et fyrtårn af frihedsrettigheder og retsstatsprincipper. Se bare på de mange central- og østeuropæiske, der i årevis bankede på EU’s dør for at blive medlemmer.
6. EU er en væsentlig udenrigspolitisk aktør, der ikke bygger på ”blåøjet idealisme”, som generalsekretær Solana sagde fornylig. Virkeligheden er dog, at det haster med en klar europæisk linje, hvor EU påtager sig en større rolle i verden, både diplomatisk og militært. Også her kan EU mere end landene kan selv, f.eks. når det gælder terrorbekæmpelse som kræver samarbejde.
7. Samarbejdet i EU bygger på en balanceret, demokratisk kontrol og klare spilleregler. Traktaterne er basis for samarbejdet, og siger meget klart, hvem der skal inddrages hvornår.
8. EU er en ny, forpligtende måde at samarbejde på, der er mere end en organisation og mindre end en stat. F.eks. har EU kompetence til at stå for de vanskelige forhandlinger om mere frihandel. Alene kan Danmark ikke så meget, sammen med andre kan vi mere.
9. EU arbejder ud fra et nærhedsprincip, så udgangspunktet er, at landene har serveretten – en del af en aktiv EU-politik er derfor også at udfordre Kommissionen, når landenes interesser trædes for nær. Aktuelt i sagen om udlændingepolitikken, hvor EU-lovgivningen må ændres, så Danmark og EU ikke bliver en magnet for den tredje verden.
10. Spillereglerne i EU kan ændres, men kun når landene er enige. Styrken er, at en aftale er en aftale når først alle er om bord. Svagheden er, tingene går langsomt. Og at båden engang imellem kæntrer. Folkeafstemningen i Irland viser, at der er en enorm udfordring, som nok først bliver løst, når irerne når frem til et sæt forbehold overfor samarbejdet. Men sådan er demokrati nu engang også på europæisk; ting tager tid.

Så EU er ikke 100% godt eller dårligt.


Rigtigt, og en velfungerende EU kan holde Putin på afstand. Det er alle pengene værd.

https://www.politico.eu/article/russia- ... mp-europe/
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: EU medlemskabet bliver dyrere

Indlægaf Conway » 19. jul 2018, 06:32

deliciouscookie skrev:1. EU leverer i disse år konkrete resultater, f.eks. billig mobiltelefoni og internet, som EU har leveret.
2. EU fremmer frihandel i Europa. Det Indre Marked har ført til kontant velstandsforøgelse og millioner af nye arbejdspladser.
3. EU fremmet liberaliseringer og afreguleringer af arbejdsmarkeder, strukturer og andre utidssvarende forhold.
4. EU fremmer freden i Europa. Selvom vi har haft mere end 60 års fred i vores del af Europa, er der andre steder i nærområdet, hvor konflikter bobler. Tænk bare på Georgien, og andre steder hvor EU fremmer opbygningen af demokratiske strukturer gennem støtteprogrammer.
5. EU står som et fyrtårn af frihedsrettigheder og retsstatsprincipper. Se bare på de mange central- og østeuropæiske, der i årevis bankede på EU’s dør for at blive medlemmer.
6. EU er en væsentlig udenrigspolitisk aktør, der ikke bygger på ”blåøjet idealisme”, som generalsekretær Solana sagde fornylig. Virkeligheden er dog, at det haster med en klar europæisk linje, hvor EU påtager sig en større rolle i verden, både diplomatisk og militært. Også her kan EU mere end landene kan selv, f.eks. når det gælder terrorbekæmpelse som kræver samarbejde.
7. Samarbejdet i EU bygger på en balanceret, demokratisk kontrol og klare spilleregler. Traktaterne er basis for samarbejdet, og siger meget klart, hvem der skal inddrages hvornår.
8. EU er en ny, forpligtende måde at samarbejde på, der er mere end en organisation og mindre end en stat. F.eks. har EU kompetence til at stå for de vanskelige forhandlinger om mere frihandel. Alene kan Danmark ikke så meget, sammen med andre kan vi mere.
9. EU arbejder ud fra et nærhedsprincip, så udgangspunktet er, at landene har serveretten – en del af en aktiv EU-politik er derfor også at udfordre Kommissionen, når landenes interesser trædes for nær. Aktuelt i sagen om udlændingepolitikken, hvor EU-lovgivningen må ændres, så Danmark og EU ikke bliver en magnet for den tredje verden.
10. Spillereglerne i EU kan ændres, men kun når landene er enige. Styrken er, at en aftale er en aftale når først alle er om bord. Svagheden er, tingene går langsomt. Og at båden engang imellem kæntrer. Folkeafstemningen i Irland viser, at der er en enorm udfordring, som nok først bliver løst, når irerne når frem til et sæt forbehold overfor samarbejdet. Men sådan er demokrati nu engang også på europæisk; ting tager tid.

Så EU er ikke 100% godt eller dårligt.


Bortset fra punkt 1 (som jeg ikke har haft tid til at sammenligne) er der intet i de øvrige punkter der fremmer danske interesser i forhold til et EFTA samarbejde, snarere tværtimod.
Danmarks indtægter afhænger af vores export til omverden og på det punkt er EFTA langt at foretrække fremfor EU.
http://www.europarl.europa.eu/RegData/e ... S_BRI(2016)580918_EN.pdf

EU er blevet en spændetrøje for medlemslandene der nu er pakket ind i et spindelvæv af love og regler der fuldstændig har umuligjort landendes regeringer i at regere selvstændigt !
Fra at være et uforpligtende fælleskab har det gennem div. traktater snart udviklet sig til en forpligtende overstatslig Union.
Kort sagt er medlemslandene degraderet til kommuner i et EU land med egen regering hvor Danmark udgør 1 enkelt stemme.
Denne EU regering administrerer den (kommunale) udligningsordning der hvert år koster (kommunen) Danmark mere end ti mia. kroner og beløbet stiger støt !
EU pynter sig med lånte fjer i de punkter du har opremset da ingen beviser findes på at det havde været anderledes uden EU !
Til gengæld kan vi med garanti sige at alle de problemer som illegal indvandring har kostet, og stadig koster, Vesteuropa alene skyldes EU og landenes forpligtelse overfor unionen !
Tag endelig ikke fejl - EU er tæt på at nå sit mål om en fuldt implementeret overstatslig sammenlægning af medlemslandene hvorefter bordet fanger og muligheden for udmeldelse er borte !
Der arbejdes seriøst på et spiseligt forslag der skal få EU borgerne til at acceptere den nødvendige grundlovsændring og Danmarks varmeste fortaler for denne horrible plan er naturligvis radikale venstre - hvem ellers !
Så snart brexit er overstået vil processen uden tvivl blive speedet op inden andre følger trop !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"