Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf BlueBunny » 16. jul 2018, 06:48

Der kører den her licens sag. Og borgere kan uforpligtende skrive sig op og deltage. Hvis de vinder får de op til ca 4500kr tilbage i licens. Det kan være en ret stor samlet sum.

Som jeg har forstået det, har alle (som betaler licens) betalt samme beløb. Alle har dermed evt betalt for meget.

Er det så ikke usolidarisk/egoistisk at kræve penge retur? Hvor skal pengene komme fra - det er vel fra fælleskassen? Frem for at sige pyt, nu skal vi videre.

Jeg er enig i at der skal fremtidskorrigeres hvis der er sket fejl. Og evt kunne der korrigeres ved at der kom en sæson med billigere licens til alle.

Hvad tænker du om sagsanlægget? (Ved ikke om der er en anden tråd)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Pølsemix » 16. jul 2018, 06:55

BlueBunny skrev:Der kører den her licens sag. Og borgere kan uforpligtende skrive sig op og deltage. Hvis de vinder får de op til ca 4500kr tilbage i licens. Det kan være en ret stor samlet sum.

Som jeg har forstået det, har alle (som betaler licens) betalt samme beløb. Alle har dermed evt betalt for meget.

Er det så ikke usolidarisk/egoistisk at kræve penge retur? Hvor skal pengene komme fra - det er vel fra fælleskassen? Frem for at sige pyt, nu skal vi videre.

Jeg er enig i at der skal fremtidskorrigeres hvis der er sket fejl. Og evt kunne der korrigeres ved at der kom en sæson med billigere licens til alle.

Hvad tænker du om sagsanlægget? (Ved ikke om der er en anden tråd)

Hvorfor er det egoistisk at kræve et uretmæssigt indkrævet beløb retur? Altså gælder det generelt eller bare denne sag?
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Hunkat » 16. jul 2018, 06:58

Advokatfirmaet som kører sagen (og har fået fri process, så den er vurderet principiel) har opfordret skatteministeren til at love at alle automatisk vil få tilbagebetalt momsen af licensen hvis gruppen vinder sagen. Det er blevet afvist.

Så jeg synes egentlig ikke det er voldsomt usolidarisk. Og en vundet sag vil jo slå fast med 7-tommer-søm at den slags småtricks ikke går i fremtiden.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Akehurst2 » 16. jul 2018, 06:58

BlueBunny skrev:Der kører den her licens sag. Og borgere kan uforpligtende skrive sig op og deltage. Hvis de vinder får de op til ca 4500kr tilbage i licens. Det kan være en ret stor samlet sum.

Som jeg har forstået det, har alle (som betaler licens) betalt samme beløb. Alle har dermed evt betalt for meget.

Er det så ikke usolidarisk/egoistisk at kræve penge retur? Hvor skal pengene komme fra - det er vel fra fælleskassen? Frem for at sige pyt, nu skal vi videre.

Jeg er enig i at der skal fremtidskorrigeres hvis der er sket fejl. Og evt kunne der korrigeres ved at der kom en sæson med billigere licens til alle.

Hvad tænker du om sagsanlægget? (Ved ikke om der er en anden tråd)


Jeg synes, der er noget principielt korrekt i, at staten skal tilbagebetale ulovligt opkrævede afgifter. Det er jo en virkelig alvorlig sag.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2018, 06:59

Hvad er påstanden fra klagerne?
(Jeg har ikke hørt om sagen.)
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Conway » 16. jul 2018, 07:05

Senest rettet af Conway 16. jul 2018, 07:14, rettet i alt 1 gang.
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Tux » 16. jul 2018, 07:10

Akehurst2 skrev:
BlueBunny skrev:Der kører den her licens sag. Og borgere kan uforpligtende skrive sig op og deltage. Hvis de vinder får de op til ca 4500kr tilbage i licens. Det kan være en ret stor samlet sum.

Som jeg har forstået det, har alle (som betaler licens) betalt samme beløb. Alle har dermed evt betalt for meget.

Er det så ikke usolidarisk/egoistisk at kræve penge retur? Hvor skal pengene komme fra - det er vel fra fælleskassen? Frem for at sige pyt, nu skal vi videre.

Jeg er enig i at der skal fremtidskorrigeres hvis der er sket fejl. Og evt kunne der korrigeres ved at der kom en sæson med billigere licens til alle.

Hvad tænker du om sagsanlægget? (Ved ikke om der er en anden tråd)


Jeg synes, der er noget principielt korrekt i, at staten skal tilbagebetale ulovligt opkrævede afgifter. Det er jo en virkelig alvorlig sag.

Præcis, det burde bare ske automatisk til alle, hvis domstolene finder at praksis var ulovlig. Ikke kun hvis man er med i søgsmålet.
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Pølsemix » 16. jul 2018, 07:15

dgd2007 skrev:Hvad er påstanden fra klagerne?
(Jeg har ikke hørt om sagen.)

Der omhandler noget så spændende som moms :D

http://nyheder.tv2.dk/business/2018-05- ... age-fra-dr
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf BlueBunny » 16. jul 2018, 07:15

Jeg tænker at alle burde få, eller ingen.
Ud fra at alle har betalt det samme og modtaget det samme. Egentlig var alle ok (i det store hele), indtil der blev lagt sag an. Så vil nogen have en del tilbage.

Jeg synes det er fair der korrigeres. Det burde bare ske ved en ligelig fordeling.

At tage fra en fælleskasse, vil blot betyde at kassen skal fyldes op igen, og at denne opfyldning vil være fælles. Dvs nogen bruger af kassen uden reelt større behov/krav end andre som bidrager. Det synes jeg virker usolidarisk.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf DenBruneMunk » 16. jul 2018, 07:55

Emnet er lidt som lotto, hvis man ikke gider deltage, så skal man da heller ikke forvente at få en gevinst.

Det her bliver lotto, og gevinsten er for dem som gad være med , som der opfordres til, at dem som ikke gider, så forventer at få del i gildet, hvis de vinder, det er sgu lidt en ommer for dem, så kan de sgu tilmelde sig nu, hvis de er af den mening, det er ikke farligt og koster gratis.
2
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Conway » 16. jul 2018, 08:08

Der argumenteres altid for at ledelsesansvaret er tungt og berettiger til de store lønninger, meen vi hører aldrig om sager hvor dette ansvar har konsekvens for lederen, udover forgyldte aftrædelsesordninger !
Måske på tide at statuere et eksempel og lade DR’s generaldirektør Rønn punge ud med en årsløn da hun jo sidder med ansvaret for den ulovlige moms opkrævning - ellers giver ledelsesansvaret jo ingen mening.
Derudover burde lederne i de relevante regnskabs afdelinger helt ned til licenskontoret ligeledes betale deres del.
En årsløn fra hende alene kunne betale de første 1000 erstatninger :-)
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf BlueBunny » 16. jul 2018, 08:28

DenBruneMunk skrev:Emnet er lidt som lotto, hvis man ikke gider deltage, så skal man da heller ikke forvente at få en gevinst.

Det her bliver lotto, og gevinsten er for dem som gad være med , som der opfordres til, at dem som ikke gider, så forventer at få del i gildet, hvis de vinder, det er sgu lidt en ommer for dem, så kan de sgu tilmelde sig nu, hvis de er af den mening, det er ikke farligt og koster gratis.


Alle har jo deltaget ved at betale licens. Så lige den er jeg ikke enig i er sammenlignelig.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2018, 08:28

Det lyder da fint! :)
Selvfølgelig skal man have penge tilbage hvis de er blevet uretmæssigt opkrævet.
Jeg vil tro at hvis sagen går DR imod, ender det nok med at de bliver nødt til at udbetale til alle - pga. folkeligt pres.
Men altså, det der i første omgang forhindrer det, er forældelsesfristen. Hvis man først kommer med sit krav om tre år når sagen er slut, er der en jo nogle flere år som er forældede.

Men et andet spørgsmål som jeg ikke lige kan gennemskue: er der to forskellige sager, ført af hhv. Plesner og DLA Piper?
Og hvis det er to forskellige, hvad er så forskellen? :gruble:
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf Tux » 16. jul 2018, 09:03

dgd2007 skrev:Det lyder da fint! :)
Selvfølgelig skal man have penge tilbage hvis de er blevet uretmæssigt opkrævet.
Jeg vil tro at hvis sagen går DR imod, ender det nok med at de bliver nødt til at udbetale til alle - pga. folkeligt pres.
Men altså, det der i første omgang forhindrer det, er forældelsesfristen. Hvis man først kommer med sit krav om tre år når sagen er slut, er der en jo nogle flere år som er forældede.

Men et andet spørgsmål som jeg ikke lige kan gennemskue: er der to forskellige sager, ført af hhv. Plesner og DLA Piper?
Og hvis det er to forskellige, hvad er så forskellen? :gruble:

Lige en detalje, det er statskassen og ikke DR som har fået pengene (moms).
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Tilbagebetaling af licens - usolidarisk?

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2018, 09:27

Tux skrev:Lige en detalje, det er statskassen og ikke DR som har fået pengene (moms).

Ha ha, ja med mindre noget af den fejlagtige momsindbetaling er forældet :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"