Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf annellaII » 19. jun 2018, 08:43

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) optager "Afhængighed af Videospil" i sit katalog over psykiske sygdomme.

Dette blev bekræftet af WHOs generaldirektør Tedroreyesus i Genève sidste onsdag. Det nye katalog udkommer i denne måned.

Videospil alene i timevis fører ikke til diagnosen "Gaming Disorder".

Snarere er mennesker ramt, der

ikke kan styre deres spilleadfærd,

giver spillet en højere prioritet end andre aktiviteter og vedligeholde dette, selv hvis det medfører negative konsekvenser for dem.

Kun hvis dette fører til betydelige problemer på et eller flere områder i deres liv - som med familie, uddannelse, fritid - og spillerne har haft denne adfærd i mindst et år, er diagnosen "Gaming Disorder" passende.

"Denne afhængighed påvirker også fysiske funktioner," bl.a. synet og kroppens bevægelighed, sagde Tedros.

Optagelsen i kataloget er det første skridt, og derefter vil WHO udvikle retningslinjer for behandlingsmuligheder.


Hvad mener du om denne nye sygdom?


Det er vel en sygdom der igen komme til at koste sundhedssystemet mange penge, gætter jeg på, da det for mig ikke er overskueligt, hvad denne nye sygdom kan bringe med sig eller i hvilken kategori af afhængighed, den kan katalogiseres altså bortset fra, at den af WHO betegnes som en psykisk sygdom.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jun 2018, 09:00

Kernen i det er vel afhængighed.
Hver tidsalder sine afhængigheder.

Før i tiden var mange flere afhængige af alkohol end i dag, vil jeg gætte på. Det kostede bare ikke samfundet noget i behandling, fordi man ikke vidste, hvordan man skulle hjælpe folk, og i det hele taget ikke havde særlig mange tilbud på sundhedsområdet.

Jeg vil mene, at det, der primært fordyrer et land som Danmarks sundhedssektor, er ny viden og ineffektive arbejdsgange (ikke at forveksle med ineffektivt personale), sekundært befolkningens livsstil.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf billiebean » 19. jun 2018, 09:11

Det kommer ikke som en overraskelse, at gaming kan blive en afhængighed.

Men jeg tænker egentlig at megen digital underholdning er bygget op om samme principper som computerspil, hvor alt er gamificeret og man bliver belønnet fysiologisk for at bruge timevis foran skærmen. Sociale medier (og debatten! :D) og det at få notifications er jo også noget som beviseligt giver os en fysisk belønning i form af endorfiner.

Det er nok stadig lidt tabubelagt at sige det i en tid hvor al udvikling tilsyneladende er godt, men jeg synes, det er en syg tendens. Jeg synes ikke børn, hvis hjerner hverken er halvt eller helt færdigudviklede skal konditioneres af og lukreres på af kommercielle spilfirmaer og techvirksomheder. Og det ærgrer mig, at stemningen generelt virker til at være pro børn og digitalisering og at fokus ligger på de minimale gevinster børn kan få frem for de kæmpe ricisi, der er ved ukontrolleret digitalt forbrug.

Det er noget lidt andet med (de fleste!) voksne, som må formodes at kunne impulskontrollere og behovsstyre sig selv.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf Purple Haze » 19. jun 2018, 09:47

billiebean skrev:

Det er noget lidt andet med (de fleste!) voksne, som må formodes at kunne impulskontrollere og behovsstyre sig selv.


Men hvis man er syg kan man jo netop ikke impulskontrollere og behovstyre sig selv, det er jo det der er kernen.

Uanset om det er mad, tobak, hash, alkohol, andre stoffer, hasard spil, gaming eller andet man er afhængig af.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf billiebean » 19. jun 2018, 11:44

Purple Haze skrev:
billiebean skrev:

Det er noget lidt andet med (de fleste!) voksne, som må formodes at kunne impulskontrollere og behovsstyre sig selv.


Men hvis man er syg kan man jo netop ikke impulskontrollere og behovstyre sig selv, det er jo det der er kernen.

Uanset om det er mad, tobak, hash, alkohol, andre stoffer, hasard spil, gaming eller andet man er afhængig af.


Ja?

Den sætning skal ses i sammenhæng med afsnittet over.

Og man kan også godt være rask og så udvikle afhængighed og blive syg.
0
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf Nacaw » 19. jun 2018, 12:06

Vi er vist stadig langt fra at kalde det en sygdom i Danmark.

http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2018-06- ... ark-er-det
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf FruitFly » 19. jun 2018, 16:56

Det er vel ikke mere en sygdom end rygning eller kaffedrikning er?
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2018, 17:04

Det undrer mig umiddelbart at det kun er videospil. Men der er måske ikke så mange der bliver afhængige af Ludo. Apropos Ludo lyder det lidt som en afart af ludomani.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2018, 19:19

Lemonella skrev:
abcd skrev:Det undrer mig umiddelbart at det kun er videospil. Men der er måske ikke så mange der bliver afhængige af Ludo. Apropos Ludo lyder det lidt som en afart af ludomani.


Nok fordi “Ludo” betyder spil.


Jeg formulerede mig upræcist: Jeg mente at videospilsafhængighed lyder som en afart af ludomani.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"