Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf paint » 17. jun 2018, 08:24

Det kan være svært at vide, hvad en given person har sagt, alene ud fra en journalistisk bearbejdet gengivelse. Det kan være vinklet, bevidst for at skabe opstandelse (altså ikke i bibelsk betydning ;) )

Men i princippet - helt rationelt set, har paven jo ret. En abort er et fravalg, hvordan man end vender og drejer det. Der ligger bare ikke en ideologi om racerenhed, bar fravalget.
Man skal jo huske på (og det gør paven sikkert) at nazisterne også ombragte evnesvage, og det man dengang kaldte åndssvage. Psykisk syge røg samme vej, fordi man kun ønskede det perfekte. Forskellen ligger i, at nazisterne forestillinger om det perfekte, indebar en bestemt race. Det er ikke dét paven taler om. Han taler bare om det perfekte. Altså ingen syge børn med downs eller andre alvorlige misdannelser. Det er formentlig dén diversitet, han ser truet med flere og flere aborter. En udvikling, der måske også kan udarte sig til fravalg af bestemte køn osv.

Hvis den journalistisk gengivelse er tro mod, hvad han faktisk sagde, er det klodset formuleret og kan give oplagt anledning til misforståelse.

Set ud fra et kristent synspunkt, skal der være plads til alle, også de mindre perfekte.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf Æble » 17. jun 2018, 08:44

Men det handler ikke om at der ikke er plads til mindre end det perfekte eller konforme. Så skulle man vælge at gennemføre en graviditet med et mulithandikappet barn med kognitive udfordringer for at sikre diversitet? Det giver ingen mening. Det er en individuel udfordring, ikke en samfundsmæssig.
3
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf Æble » 17. jun 2018, 08:46

Man kan på samme måde sige at samfundet bliver mindre diverst fordi lægevidenskaben har hjulpet os så der er flere syge i samfundet. Det må da være fordi vi vil udrense dem der er syge fordi vi kun ønsker det perfekte.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf annellaII » 17. jun 2018, 09:01

paint skrev:Det kan være svært at vide, hvad en given person har sagt, alene ud fra en journalistisk bearbejdet gengivelse. Det kan være vinklet, bevidst for at skabe opstandelse (altså ikke i bibelsk betydning ;) )

Men i princippet - helt rationelt set, har paven jo ret. En abort er et fravalg, hvordan man end vender og drejer det. Der ligger bare ikke en ideologi om racerenhed, bar fravalget.
Man skal jo huske på (og det gør paven sikkert) at nazisterne også ombragte evnesvage, og det man dengang kaldte åndssvage. Psykisk syge røg samme vej, fordi man kun ønskede det perfekte. Forskellen ligger i, at nazisterne forestillinger om det perfekte, indebar en bestemt race. Det er ikke dét paven taler om. Han taler bare om det perfekte. Altså ingen syge børn med downs eller andre alvorlige misdannelser. Det er formentlig dén diversitet, han ser truet med flere og flere aborter. En udvikling, der måske også kan udarte sig til fravalg af bestemte køn osv.

Hvis den journalistisk gengivelse er tro mod, hvad han faktisk sagde, er det klodset formuleret og kan give oplagt anledning til misforståelse.

Set ud fra et kristent synspunkt, skal der være plads til alle, også de mindre perfekte.


Nej paven taler ikke om det perfekte, og nazisternes forestillinger indebar heller ikke en bestemt race, men at mennesker skulle inddeles hierarkisk i racer.

Fra det indsatte link: »Børn burde blive accepteret, som de kommer, som Gud har sendt dem, som Gud har tilladt, selv hvis de er syge.«

Nazisternes raceideologi byggede på en forestilling om, at mennesker kunne - og skulle - inddeles hierarkisk i racer. Øverst i hiearkiet var den ariske, også kaldet germanske, race, og nederst var den jødiske race, også kaldet den semitiske.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 09:14

Det kunne i øvrigt være interessant at undersøge, hvordan nogle af "de frelste børn" ser på den katolske kirkes abortpolitik.
Jeg er et af dem og må siges at have haft et væsentlig mere priviligeret tilværelse end mange af de børn, som kvinder rundt om i verden tvinges til at føde, og jeg er tilhænger af den danske abortlovgivning.

Jeg ved, at stifteren af børnehjemmet, hvor jeg startede mit liv, som jeg var så heldig at møde igen som 11-årig, var stærkt troende og formodentlig også modstander af abort, men i og med hun både tog sig kærligt af børn og mødre, selvom sex udenfor ægteskabet jo også falder udenfor det katolske moralkodeks, kunne jeg forestille mig, at en som hende heller ikke ville have været vild med pavens ordvalg.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf paint » 17. jun 2018, 09:19

Æble skrev:Men det handler ikke om at der ikke er plads til mindre end det perfekte eller konforme. Så skulle man vælge at gennemføre en graviditet med et mulithandikappet barn med kognitive udfordringer for at sikre diversitet? Det giver ingen mening. Det er en individuel udfordring, ikke en samfundsmæssig.


Paven, i egenskab af talsperson for den katolske kirke, taler jo netop også til individet og ikke til samfundet. Paven blander sig ikke i samfundsanliggender, men taler til det enkelte menneskes kristne moral og næstekærlighed, som er et kardinalpunkt i den kristne/katolske lære.

Det ville være mærkeligt, hvis han sagde noget andet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf Æble » 17. jun 2018, 09:25

paint skrev:
Æble skrev:Men det handler ikke om at der ikke er plads til mindre end det perfekte eller konforme. Så skulle man vælge at gennemføre en graviditet med et mulithandikappet barn med kognitive udfordringer for at sikre diversitet? Det giver ingen mening. Det er en individuel udfordring, ikke en samfundsmæssig.


Paven, i egenskab af talsperson for den katolske kirke, taler jo netop også til individet og ikke til samfundet. Paven blander sig ikke i samfundsanliggender, men taler til det enkelte menneskes kristne moral og næstekærlighed, som er et kardinalpunkt i den kristne/katolske lære.

Det ville være mærkeligt, hvis han sagde noget andet.


Men den udtalelse er DS ikke til individdet. Raceudryddelse er da ikke et individuelt problem.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 09:26

paint skrev:Paven, i egenskab af talsperson for den katolske kirke, taler jo netop også til individet og ikke til samfundet. Paven blander sig ikke i samfundsanliggender, men taler til det enkelte menneskes kristne moral og næstekærlighed, som er et kardinalpunkt i den kristne/katolske lære.

Det ville være mærkeligt, hvis han sagde noget andet.


Det markerede er vist en sandhed med modifikationer, hvis du mener generelt.

Pavens holdning overrasker mig ikke, når jeg tager hans udgangspunkt i betragtning, men det ændrer ikke på, at jeg finder hans sammenligning med nazisterne smagløs, moralsk forfejlet og alt andet end næstekærlig.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 09:29

Seladon skrev:Det er en grund for at vi har valgt katolicismen fra.


Protestantismen var ikke bedre de første mange hundrede år og er det fortsat ikke mange steder i verden.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf paint » 17. jun 2018, 09:31

DetSorteCirkus skrev:Det kunne i øvrigt være interessant at undersøge, hvordan nogle af "de frelste børn" ser på den katolske kirkes abortpolitik.
Jeg er et af dem og må siges at have haft et væsentlig mere priviligeret tilværelse end mange af de børn, som kvinder rundt om i verden tvinges til at føde, og jeg er tilhænger af den danske abortlovgivning.

Jeg ved, at stifteren af børnehjemmet, hvor jeg startede mit liv, som jeg var så heldig at møde igen som 11-årig, var stærkt troende og formodentlig også modstander af abort, men i og med hun både tog sig kærligt af børn og mødre, selvom sex udenfor ægteskabet jo også falder udenfor det katolske moralkodeks, kunne jeg forestille mig, at en som hende heller ikke ville have været vild med pavens ordvalg.


Det at du har fået en væsentlig mere privilegeret tilværelse, end dét der måske statistisk ventede dig, er jo netop et forsvar for pavens synspunkt. Ingen ved (kun gud, ifølge paven og stifteren af dit børnehjem) hvilket liv der venter et foster, hvis det udvikles og fødes. Men alle ved, at et foster der fravælges ikke får et liv. I pavens optik, er et foster et potentielt liv, med potentielle muligheder for at skabe eller få muligheden for et liv, som måske bliver eller kan blive, bedre end det man tror. Det må stifteren af dit børnehjem have set som sin opgave at virkeliggøre.

Jeg er ikke enig med paven. Jeg er ikke katolik. Men jeg forstår hans tankegang, set ud fra hans syn på tilværelsen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf paint » 17. jun 2018, 09:39

Æble skrev:
paint skrev:
Æble skrev:Men det handler ikke om at der ikke er plads til mindre end det perfekte eller konforme. Så skulle man vælge at gennemføre en graviditet med et mulithandikappet barn med kognitive udfordringer for at sikre diversitet? Det giver ingen mening. Det er en individuel udfordring, ikke en samfundsmæssig.


Paven, i egenskab af talsperson for den katolske kirke, taler jo netop også til individet og ikke til samfundet. Paven blander sig ikke i samfundsanliggender, men taler til det enkelte menneskes kristne moral og næstekærlighed, som er et kardinalpunkt i den kristne/katolske lære.

Det ville være mærkeligt, hvis han sagde noget andet.



Men den udtalelse er DS ikke til individdet. Raceudryddelse er da ikke et individuelt problem.


Paven taler jo ikke om raceudryddelse. Han sammenligner konsekvenserne af fravalg af ufødte børn, med det princip der ligger bag racerenhed. Det er en analogi paven benytter sig af - ikke en 1:1 sammenligning.

Men som jeg skrev, hvis han har udtalt sig direkte som gengivet (ordret) er det uheldigt formuleret.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 09:41

paint skrev:Det at du har fået en væsentlig mere privilegeret tilværelse, end dét der måske statistisk ventede dig, er jo netop et forsvar for pavens synspunkt. Ingen ved (kun gud, ifølge paven og stifteren af dit børnehjem) hvilket liv der venter et foster, hvis det udvikles og fødes. Men alle ved, at et foster der fravælges ikke får et liv. I pavens optik, er et foster et potentielt liv, med potentielle muligheder for at skabe eller få muligheden for et liv, som måske bliver eller kan blive, bedre end det man tror. Det må stifteren af dit børnehjem have set som sin opgave at virkeliggøre.

Jeg er ikke enig med paven. Jeg er ikke katolik. Men jeg forstår hans tankegang, set ud fra hans syn på tilværelsen.


Men derfor er det jo, synes jeg, interessant, at jeg stadig er tilhænger af fri abort og ikke en skid taknemmelig stemt overfor pavestolen, for hvor taknemmelige er mon så alle dem, der er vokset op i fattigdom, med forældre, der ikke magtede opgaven, og/eller med kroniske og livslange smerter og lidelser?
Og de udgør altså flertallet. Det gør adopterede europæere fra socialgruppe 1 ikke. Jeg har endda ingen mén efter at være blevet adopteret. Det er der mange, der har.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf paint » 17. jun 2018, 09:53

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Det at du har fået en væsentlig mere privilegeret tilværelse, end dét der måske statistisk ventede dig, er jo netop et forsvar for pavens synspunkt. Ingen ved (kun gud, ifølge paven og stifteren af dit børnehjem) hvilket liv der venter et foster, hvis det udvikles og fødes. Men alle ved, at et foster der fravælges ikke får et liv. I pavens optik, er et foster et potentielt liv, med potentielle muligheder for at skabe eller få muligheden for et liv, som måske bliver eller kan blive, bedre end det man tror. Det må stifteren af dit børnehjem have set som sin opgave at virkeliggøre.

Jeg er ikke enig med paven. Jeg er ikke katolik. Men jeg forstår hans tankegang, set ud fra hans syn på tilværelsen.


Men derfor er det jo, synes jeg, interessant, at jeg stadig er tilhænger af fri abort og ikke en skid taknemmelig stemt overfor pavestolen, for hvor taknemmelige er mon så alle dem, der er vokset op i fattigdom, med forældre, der ikke magtede opgaven, og/eller med kroniske og livslange smerter og lidelser?
Og de udgør altså flertallet. Det gør adopterede europæere fra socialgruppe 1 ikke. Jeg har endda ingen mén efter at være blevet adopteret. Det er der mange, der har.


Igen. Alt liv, er ifølge kristendommen også den katolske variant, helligt og ukrænkeligt og har ret til at komme til verden. Hvad der så sker, når dette er sket, er vores (som menneskers) ansvar. Gud, skaber ikke det enkelte menneskes livsomstændigheder, det gør vi som allerede er her. Paven, har da også langet kraftigt ud efter vores grad af barmhjertighed, med dem der har det svært, er fattige, syge osv. osv. Det er vores valg, om vi vil gøre noget ved det, mener han. Og han lægger ikke skjul på (i andre taler) at han ikke synes vi gør det godt nok.

Igen, man skal jo se hans synspunkter ud fra hans univers.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf Pax Romana » 17. jun 2018, 09:58

Det han sammenligner at vel forestillingen om det perfekte menneske. Derfor referencen til det tyske Eutanasiprogram. Men hvor meget bedre var vi selv? Helt frem til 1967 blev mentalt handikappede tvangssteriliseret i Danmark. Jeg er absolut fortaler for fri abort, og det er et vigtigt emne at diskutere.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Paven sammenligner abort grundet sygdom med nazisternes raceudryddelse

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 10:01

paint skrev:Igen. Alt liv, er ifølge kristendommen også den katolske variant, helligt og ukrænkeligt og har ret til at komme til verden. Hvad der så sker, når dette er sket, er vores (som menneskers) ansvar. Gud, skaber ikke det enkelte menneskes livsomstændigheder, det gør vi som allerede er her. Paven, har da også langet kraftigt ud efter vores grad af barmhjertighed, med dem der har det svært, er fattige, syge osv. osv. Det er vores valg, om vi vil gøre noget ved det, mener han. Og han lægger ikke skjul på (i andre taler) at han ikke synes vi gør det godt nok.

Igen, man skal jo se hans synspunkter ud fra hans univers.


Det har jeg også skrevet i et tidligere indlæg, så det forbehold har jeg taget.
Men jeg mener så også, at alle holdninger med tilhørende argumentation og analogier må kritiseres diskuteres. Ingen kan dække sig ind under at være katolik/nazist/whatever.
Jeg er i øvrigt selv kristen og aborttilhænger. Jeg mener bestemt, at abort ofte er en næstekærlig handling og om ikke andet end borgerret.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"