Ingen spiderman i børnehaven

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf hotlips » 8. jun 2018, 01:00

Jeg synes det er en falliterklæring for den børnehave, hvis de ikke engang er i stand til at få børn i den alder abstraheret fra noget så småt så er de jo ikke i stand til at håndtere det hvis nogle af børnene for alvor for set sig sure på hinanden.

Jeg ville godt gide slås om det, jeg ville aldrig i livet respektere det og så måtte de køre en sag og få deres ih så tolerante fællesskab for alle sat på prøve.

Jeg tror nu også min dreng ville være med på det, han har selv valgt hvad han ville have for noget tøj fra han var ikke ret gammel, reglen er at jeg bestemmer formen, om det fks skal være shorts og han bestemmer udseendet, om det skal være med camouflage print, med lego eller hvad, både når vi køber det og om morgenen, og han har efterhånden længe øvet sig i selv at kigge ud af vinduet eller stikke næsen ud af døren og så finde ud af hvad der er passende at tage på rent praktisk den dag.

Det har været noget han selv har haft en mening om siden han var meget lille, før han startede i børnehaven og det har i høj grad været print der har været ynglingstøj en stor del af tiden, han havde en avengersbluse med alle sammen på med en masse farver en overgang, og han hvinede af bar glæde når den kom frem om morgenen, det er stadig en stor fornøjelse at hjælpe ham med at finde noget der gør ham glad og stolt at gå med, og det har da også været en del af hans selvstændighed der er blevet udviklet på den måde, det betyder da noget at finde ud af hvad der er ens egen smag.

Det har nu aldrig, eller ihvertfald sjældent, været særligt dyrt, det eneste dyre tøj jeg køber er hans overtøj og sko og med nogle få par sko som undtagelser så er der ikke noget af det der har haft print, men de har haft lys der blinker og han har haft sølvfarvede vinterstøvler flere år i træk, men det ville man vel så få at vide var tilladt men ikke velset eller hvordan? Der er jo mange slags pynt på tøj og det er jo meningsløst kun at vægte een form, så bliver det jo sådan noget med ingen print men gerne guldglimmer fra top til tå og så en lille guldkrone ovenpå.

Jeg tror det bliver noget der mest rammer drengene, det er i højere grad den måde de pynter sig på, at de har de figurer de synes om på tøjet, pigerne har mange andre måder de kan gøre det på og det er rent praktisk noget lettere at skaffe varieret pigetøj selvom det ikke må være med print, det kan meget nemt blive de samme 5 blågrågrønne farver bluser alle drengene kommer til at få på.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2018, 06:06

Jeg synes, det er en falliterklæring at behandle symptomerne i stedet for at tage fat om mobningen.

Hvis jeg var forælder i den børnehave, ville det ikke være det sidste ord.

Derudover tænker jeg, at der sikkert er forækdre, der får et kick ud af, at deres børn har det tøj på, der gør de andre misundelige. Så er det op ad bakke at ændre indstillingen hos de små.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2018, 06:11

HappyHippo skrev:Det tøj med print af fx frost er da billigt tøj fra h&m, supermarkeder osv

Men den slags er børn til gengæld gerne ligeglade med.
1
Livslinjen: 70 201 201
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Lykke » 8. jun 2018, 06:36

Mit barn går i steinervuggestue. Jeg tror, hvis der virkelig skulle være prestige i tøj, så er det da det økologiske hjemmestrikkede hampetøj, og ikke det som alle kan købe i h&m.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 8. jun 2018, 06:44

Lykke skrev:Mit barn går i steinervuggestue. Jeg tror, hvis der virkelig skulle være prestige i tøj, så er det da det økologiske hjemmestrikkede hampetøj, og ikke det som alle kan købe i h&m.


Også blandt børnene?
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Lykke » 8. jun 2018, 06:48

Tibbler skrev:
Lykke skrev:Mit barn går i steinervuggestue. Jeg tror, hvis der virkelig skulle være prestige i tøj, så er det da det økologiske hjemmestrikkede hampetøj, og ikke det som alle kan købe i h&m.


Også blandt børnene?


Børnene har mest travlt med at finde insekter og bare være børn. Men nu er det jo også stadig vuggestue. Det kan være min opfattelse ændrer sig når hun skal i børnehave.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. jun 2018, 07:03

Rapfisk skrev:Jeg synes, det er en falliterklæring at behandle symptomerne i stedet for at tage fat om mobningen.

Hvis jeg var forælder i den børnehave, ville det ikke være det sidste ord.

Derudover tænker jeg, at der sikkert er forækdre, der får et kick ud af, at deres børn har det tøj på, der gør de andre misundelige. Så er det op ad bakke at ændre indstillingen hos de små.


Fuldstændig rigtigt. Jeg er ikke top vild med print og “farvelade” tøj. Men min søn har da noget og det er ikke andet end noget de andre bare synes er sejt, ligesom han synes de andres er sejt. Ret meget længere er den ikke.

Udover det, så er jeg tilhænger af skoleuniform. Synes at det er et fremragende koncept og var glad for det da jeg selv gik i skole hvor der var skoleuniform.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Pax Romana » 8. jun 2018, 08:05

Hvordan skal må gå de små poder, når de kommer ud i samfundet?
Men jeg kan forstå på min søster, at i pædagogiske kredse kan konkurrence godt være et fy ord.
At børn oplever følelser som jalousi, vrede og misundelse er vel også en del af deres læringsproces.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf hotlips » 8. jun 2018, 10:27

Mistermor skrev:Jeg tænker, det vigtige i læringsprocessen er; alle har lov til at være forskellige, det er ikke det ydre, der tæller, man har ikke selv valgt sine livsvilkår, vi er ikke lige frembrusende, man kan godt glæde sig på andres vegne, og du er ikke det, du ejer.

Men det lærer man jo ikke ved at fjerne printtøjet.


Det er jo også direkte imod hvad der ellers anses for god tone i samfundet nu om dage, det kommer til at lyde hult når de gerne vil lære børnene at det er helt okay at have alle farver, alle former for familier og så videre, når de ikke engang må få deres ynglingshelt på tøjet.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 8. jun 2018, 14:12

Mine børn bestemmer ikke selv. Jeg har indført fælles vetoret. På den måde får de tøj, som vi alle kan lide.

Har dog en gang i mellem valgt ikke at benytte mig af min vetoret - Det er ok i små mængder. :D
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 8. jun 2018, 17:30

Zinde skrev:
Tibbler skrev:Mine børn bestemmer ikke selv. Jeg har indført fælles vetoret. På den måde får de tøj, som vi alle kan lide.

Har dog en gang i mellem valgt ikke at benytte mig af min vetoret - Det er ok i små mængder. :D


Der findes ikke tøj, som både min datter og jeg kan lide.


Jeg sætter pris på, at have drenge, der ikke går så meget op i det der med tøj.

Den ældste er så småt begyndt. Men her taler vi om mærketøj, og ikke grimme prints.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2018, 21:12

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... -have-paa/

Ved nærmere eftertanke gad jeg ikke at tage kampen. De voksne er jo uden for pædagogisk rækkevidde.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf paint » 8. jun 2018, 21:25

Jeg har svært ved at se problemet. Der er tale om en Steiner-børnehave, hvor man har et noget andet syn på pædagogik. Det gælder ikke bare print på tøj, men på en række andre områder.
Vælger folk en Steiner-børnehave, bør det vel være fordi de er tilhængere af pædagogikken.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. jun 2018, 21:50

paint skrev:Jeg har svært ved at se problemet. Der er tale om en Steiner-børnehave, hvor man har et noget andet syn på pædagogik. Det gælder ikke bare print på tøj, men på en række andre områder.
Vælger folk en Steiner-børnehave, bør det vel være fordi de er tilhængere af pædagogikken.


Jeg har arbejdet i en tysk, temmelig ortodoks Steinerbørnehave, og jeg har svært ved at se koblingen til pædagogikken. I hvert fald i forhold til den konkrete begrundelse, som institutionen er kommet med.
Hvilket får mig til at tænke, at der muligvis, hvis ikke sandsynligvis, er en anden intern grund end den, man har valgt at oplyse til medierne.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"