Demonstranter smidt ud af Føtex

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 26. maj 2018, 21:22

Alkaia skrev:Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Så hvaler er mordere? når de fanger fisk :) Og vores egne fugle som tager andres æg og slår små ikke udklækkede pipper ihjel er mordere? Der er vist intet mere systematisk end at se hvaler som fanger fisk, når de lyster. Eller rovfugle og rovdyr på savannen når de er sultne.

Jeg tror du har glemt fødekæden i det systematiske du ser. Lige meget om tusind mænd står med en økse eller 5 står og styrer en maskine som slår 1000 ihjel, så er det livets cyklus, det er bare gjort lettere for os at få den mad som vi vil. Måske lidt for meget og for billigt men det er hvad der sker når man optimerer konstant men mord? Nahhh, det tror jeg hele fødekæden er belastet af, og nu vil du stoppe livet på jorden fordi livets cyklus ikke må bestå af dyr som slår andre dyr ihjel, og husk nu vi var dyr engang, og vi slår stadig dyr ihjel.

Alt er mord men du må definere meget detaljeret hvad du mener er mord, når en slår en anden ihjel for at spise, eller mord fordi en slår en anden ihjel fordi de kan og lyster uden særlig mad lyst.

Nå, for trådens skyld, de var bare nogle fjolser.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf vibbsen » 27. maj 2018, 10:29

For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Efter at have set filmen så tænker jeg at det må være nogen rimelig ømskindede demonstranter hvis de påstår at det de blev udsat for var overgreb....Og jeg vil nok anbefale dem IKKE at forsøge sig med politiet....eller folk med en kortere lunte end G4 vagter i Føtex....
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 27. maj 2018, 10:56

vibbsen skrev:For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Efter at have set filmen så tænker jeg at det må være nogen rimelig ømskindede demonstranter hvis de påstår at det de blev udsat for var overgreb....Og jeg vil nok anbefale dem IKKE at forsøge sig med politiet....eller folk med en kortere lunte end G4 vagter i Føtex....

Jeg er ret sikker på, de følte, det var et overgreb. Der var i hvert fald én, der råbte overgreb, som om hun øvede sig i udtalen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2018, 11:00

Jamen altså, som jeg skrev andetsteds på Debatten for få dage siden.

Jeg har det efterhånden sådan, at når jeg registrerer ordene "veganer" eller "vegansk", indstiller min hjerne sig automatisk på at skulle læse/se noget dumt og/eller naivt.
Sådan har jeg aldrig haft det før, og jeg sympatiserer fortsat med tanken om ikke at spise animalsk.
6
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf vibbsen » 27. maj 2018, 11:31

Modesty Blame skrev:
vibbsen skrev:For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Efter at have set filmen så tænker jeg at det må være nogen rimelig ømskindede demonstranter hvis de påstår at det de blev udsat for var overgreb....Og jeg vil nok anbefale dem IKKE at forsøge sig med politiet....eller folk med en kortere lunte end G4 vagter i Føtex....

Jeg er ret sikker på, de følte, det var et overgreb. Der var i hvert fald én, der råbte overgreb, som om hun øvede sig i udtalen.


Ja, det er selvfølgelig rigtig....Måske var det den samme som inde på deres facebook side hårdnakket påstod at et supermarked IKKE er privatområde...Men derimod en slags offentlig-privat område....Hvorfor de faktisk -udover overgreb - også var blevet forhindret i at udøve deres grundslovsberettigede ytringsfrihed....

Hvis jeg skulle komme med et bud på hvem det var der stod og plæderede for "Kød er Mord" udenfor en af de der gårde som havde åbent til "Koens Dag", jamen så vil jeg da egentlig pege på dem som stod i slagter afdelingen i Føtex med skilte "Kød er mord" den anden dag.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Konsensa » 27. maj 2018, 13:56

:afro: Den lille episode er et eksempel på, at det er dejligt at opleve af man er en del af noget, hvor vi kæmper mod det (de) onde. Så dette er metoden, hvis man hvis man døjer med identitet og selvfølelse, døjer med tilværelsen generelt eller måske blot er meget ung, naiv og idealistisk. Fra mit arbejde ved jeg, at dette ofte er den psykologiske motivation, når man indtager et meget polariseret standpunkt (sort-hvidt). Det handler om, at skabe en rar følelse, bl.a. i kraft af, at man er fælles.

De argumenter man så benytter sig af, og her tænker jeg generelt på de identitetsskabende og -bevarende bevægelser og trends (IDT), går fra det totalt skøre, til det blot forkerte - og - det er det der nogle gange gør det svært, blot at tilbagevise det hele som sludder - til fornuftige og væsentlige argumenter. Fx er det nødvendigt at vi reducerer forbruget af kød ud fra en global økologisk betragtning. Selvfølgelig skal vi behandle dyrene ordentligt, o.s.v. , o.s.v. I dette tilfælde er demonstranternes skingre tone, nok til at man ikke kan tage dem alvorligt nok til at diskutere med dem, ligesom det er tilfældet med mange andre frelste. Det er straks værre, hvis IDT bevægelser ved at koble sig op på iøvrigt vigtige og prisværdige sager, begynder at få så stor magt og indflydelse, at de faktisk bliver destruktive, fx ved i praksis at kunne udøve kulturel og politisk censur (Se tråden om White nigger/Black madonna). Her er racisme- og offerkortet ofte fremme fra starten og er det ikke det på en tydelig måde, så skal det nok komme det, når argumenterne viser sig ikke at slå til.

Men alle har jo ret til at have deres mening uanset hvor skør den er og uanset hvorfor de har den. Man må bare ikke sige er de er skøre eller barnlige selvoptagede egoister, selv om man tænker det, for så krænker man dem og det må man ikke (siger hvem?). Og IDT-personen bliver blot bekræftet i sin frelse (offer-) position. Tænk blot på debatten i USA (gys), konspirationsteoriernes og polariseringens højborg. Hvis vi vil undgå amerikanske tilstande, så gælder de om, at turde tale klart og tydeligt uden at være bange for at træde nogen over tæerne. Men selvfølge skal man ikke fornærme nogen blot for at fornærme.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf HerErJeg » 27. maj 2018, 17:31

Vor herre bevares. Det må være det tætteste man kommer på personer der er hjernevasket. Den der tale for dyrene, det er jo ikke en stemme med entusiasme og engagement, men en manisk monoton messen.
Vagten kan umuligt få nogen form for dom for det der, men alligevel, så skal man aldrig sige aldrig. Det er ikke længe siden en politimand fik en bøde for at køre 56 km/t fordi han skulle indhente en bil med fører uden sikkerhedssele, så det kan da godt være at vagten dømmes for vold.
1
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Konsensa » 27. maj 2018, 18:22

:worship:
HerErJeg skrev:Vor herre bevares. Det må være det tætteste man kommer på personer der er hjernevasket. Den der tale for dyrene, det er jo ikke en stemme med entusiasme og engagement, men en manisk monoton messen.
Vagten kan umuligt få nogen form for dom for det der, men alligevel, så skal man aldrig sige aldrig. Det er ikke længe siden en politimand fik en bøde for at køre 56 km/t fordi han skulle indhente en bil med fører uden sikkerhedssele, så det kan da godt være at vagten dømmes for vold.


Når man først er en del af en sekterisk gruppe eller en polariserende frelst bevægelse, så kan man sige, at der er tale om hjernevask, da det er det samme, man får at høre hele tiden. I denne forstand udøver Facebook og Google hjernevask, idet du hører og ser dine egne og ligesindedes præferencer, holdninger og behov gentaget igen og igen, ud fra hvad maskineriet mener at have regnet ud om dig. Men i modsætning til fx sekter, så har disse platforme ingen ideologi eller tro de vil sprede, de vil blot tjene penge på dig. Det øregas der lukkes ud tror de ikke selv på.

Men en vigtig del af min pointe er, at der er et psykologisk setup (reelt flere setups) hos de individer der søger eller bliver fanget af diverse bevægelser, der kan forstås som groft sagt; har det dårligt, svag identitet, er et offer, bliver offer-hævner. Er man OK er det derfor ikke særlig usundt at bruge Facebook eller Google, selv om reklamerne er irriterende.

Enig i at det er gak, at snakke om dyr som var de mennesker. De der "elsker" dyr mere end mennesker er tit ofre for, at de selv har savnet kærlighed, så der opstår en transart identifikation med de stakkels dyr. Især visse pattedyr, sjældent øgler og forskelligt kryb.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Ado » 27. maj 2018, 18:23

Jeg magter dem ikke. De er så teatralske, at man (jeg) ikke kan tage dem alvorligt. Ord som mord, voldtægt, analfisting og bortførelse af koens børn, skriger til himlen af dumhed.
4
Donna Martin Graduates!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf HerErJeg » 28. maj 2018, 07:03

:lol2: :lol2: Bemærk hende trunten til venstre for prædikanten, næste gang, så vend dit skilt rigtigt!! :lol2: :lol2:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 28. maj 2018, 10:27

Alkaia skrev:
DenBruneMunk skrev:
Alkaia skrev:Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Så hvaler er mordere? når de fanger fisk :) Og vores egne fugle som tager andres æg og slår små ikke udklækkede pipper ihjel er mordere? Der er vist intet mere systematisk end at se hvaler som fanger fisk, når de lyster. Eller rovfugle og rovdyr på savannen når de er sultne.

Jeg tror du har glemt fødekæden i det systematiske du ser. Lige meget om tusind mænd står med en økse eller 5 står og styrer en maskine som slår 1000 ihjel, så er det livets cyklus, det er bare gjort lettere for os at få den mad som vi vil. Måske lidt for meget og for billigt men det er hvad der sker når man optimerer konstant men mord? Nahhh, det tror jeg hele fødekæden er belastet af, og nu vil du stoppe livet på jorden fordi livets cyklus ikke må bestå af dyr som slår andre dyr ihjel, og husk nu vi var dyr engang, og vi slår stadig dyr ihjel.

Alt er mord men du må definere meget detaljeret hvad du mener er mord, når en slår en anden ihjel for at spise, eller mord fordi en slår en anden ihjel fordi de kan og lyster uden særlig mad lyst.

Nå, for trådens skyld, de var bare nogle fjolser.


Det er det highlightede der er pointen. Livets cyklus har jeg intet problem med, ligesom jeg heller ikke har noget imod at folk spiser kød. Mennesket er et altædende dyr, det er mængderne jeg opponerer imod.

Så må det rette spørgsmål til dig være, hvor har du den viden fra, at du kan vurdere for millioner at det er for meget og for billigt.

Hvordan kom du frem til de tal, og hvor mange års research er der lagt i dine overvejelser?

(Jeg skrev, måske, fordi jeg aner det ikke man kan gætte på nogle synes noget om det)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2018, 10:29

Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Så du synes slagtere er mordere?


Jeg tror godt at du ved hvad jeg mener, og det niveau vil jeg ikke ned på.

Nej, jeg ved ikke om du bruger ordet mord fordi det har lidt mere power end andre alternativer, eller du rent faktisk mener at det er mord, som i at slagtere er mordere. For man er vel morder hvis man begår mord.

Det kan godt være du synes at jeg går ned på "et niveau", men altså, der er veganere der mener det sidste, endda også som mener at folk der spiser kød, er mordere på trods af de ikke har slået dyret ihjel. Der er sågar veganer der mener at slagtere og jærgere burde straffes for deres mord. Så nej, jeg ved ikke hvad du mener når du siger du ser det at dræbe levende væsner for mad som mord, i stedet for at antage det værste valgte jeg dog at stille et opklarende spørgsmål.
0
...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2018, 10:41

Ekstra Bladet kunne godt bruge en korrekturlæser. "Domenstartion" :rulle:
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2018, 11:06

Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Så du synes slagtere er mordere?


Jeg tror godt at du ved hvad jeg mener, og det niveau vil jeg ikke ned på.

Nej, jeg ved ikke om du bruger ordet mord fordi det har lidt mere power end andre alternativer, eller du rent faktisk mener at det er mord, som i at slagtere er mordere. For man er vel morder hvis man begår mord.

Det kan godt være du synes at jeg går ned på "et niveau", men altså, der er veganere der mener det sidste, endda også som mener at folk der spiser kød, er mordere på trods af de ikke har slået dyret ihjel. Der er sågar veganer der mener at slagtere og jærgere burde straffes for deres mord. Så nej, jeg ved ikke hvad du mener når du siger du ser det at dræbe levende væsner for mad som mord, i stedet for at antage det værste valgte jeg dog at stille et opklarende spørgsmål.


Det kan jeg lidt bedre forholde mig til. :)

Det er det systematiske i den måde vi opdrætter og behandler dyr på der går mig på. Hvordan vi bare opfatter dem som en vare.
Mange tænker mere over prisen end måske at skære ned på deres kødindtag, og så købe noget fra et mindre landsted hvor man ved at de har haft det godt og ikke har skullet transporteres i timevis inden slagtning, og så nøjes med mindre kød.

Jeg synes ikke at hverken jægere eller slagtere er mordere. Jeg har det faktisk meget lidt stramt med jægere der slår deres eget kød ihjel.


Jeg ser bestemt også mængden af kød som et enormt problem, og derfor prøver jeg også at begrænse mit eget indtag af animalske produkter væsentligt, uden at være vegetar, jeg har en hel del kødfri dage, flere af dem også veganske. Mit mælkeforbrug er næsten erstattet med produkter så som havremælk, mandelmælk, soyamælk osv. Selvom jeg da ind i mellem drikker en kop kaffe med komælk fra kantinen, fordi de ikke har alternativer.

Så jeg forstår sagtens din bekymring, og jeg deler den også et stykke af vejen, uden dog at være nået helt i mål med altid at købe det jeg finder mest etisk. :)

Jeg tror bare at når jeg høre ordet mord i denne sammenhæng så kommer mine tanker bare automatisk hen på de mest fanatiske veganere det altid har enormt travlt med at shame andre, på groveste vis fordi min erfaring er at det som oftest er dem der bruger ordet - og dem er jeg træt af, fordi jeg faktisk sympatiserer helt vildt for deres sag, men jeg synes at de her typer gør hele sagen en kæmpe bjørnetjeneste, og det er ærgerligt.

Men jeg er ked af jeg blev i tvivl om om du tilhørte den lille fanatiske gruppe, for efter din forklaring er jeg ret overbevist om at det gør du ikke :)
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 29. maj 2018, 11:07

Falstria skrev:Vil du foretrække at vi selv spiser krondyr og rådyr, eller er det bedre at der kommer et par hundrede ulve hertil som spiser dem istedet?
Begge dele vil holde bestanden af klovdyr på et passende niveau hvor de er sunde og de kan finde føde uden at genere os for meget.

Så når man tænker livscyklus, så vil du hellere slå en hval ihjel, fordi den indtagen af fisk skader vores fangst muligheder.

Spørgsmålet er ikke så simpelt, så man kan selektivt sige A men ikke B, og det er vist hvad du forsøger at bede folk tage stilling til, ved at lade livet for A men ikke B.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"