Urimeligt afslag på familisammenføring?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf annellaII » 15. maj 2018, 06:20

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/danmark-sender-christina-hjem-nu-er-casper-alene-med-baby-paa-to-maaneder/7156261?trackid=Jp%20lister%20seneste

31-årige Casper Olesen, Videbæk, har mandag aften sagt farvel til sin kone, Christina Maramba, som er blevet sendt af sted til Filippinerne på en enkeltbillet.

Udlændinge- og Integrationsministeriet mener ikke, at der er plads til Christina i Danmark. Trods ægteskab og fælles datter på to måneder har parret fået afslag på familiesammenføring.

Det er netop boligforholdene, som gør, at de to har fået afslag på familiesammenføring, fremgår det af afslagsskrivelsen.

Casper Olesen råder ikke selv over sin egen bolig som enten ejer eller lejer, og det er en betingelse, fremgår det af loven.

'Ved afgørelsen har vi lagt vægt på, at det er din ægtefælles far, der står anført som lejer på kontrakten for boligen. Det er dermed ikke dokumenteret, at din ægtefælle enten er ejer, lejer eller andels- eller anpartshaver og råder over brugsretten til boligen', lyder det i afslagsskrivelsen, som Ekstra Bladet er i besiddelse af.

Sådan lyder begrundelsen for afslag

Efter vores vurdering er boligkravet ikke opfyldt, da din ægtefælle ikke råder over sin egen selvstændige bolig af en rimelig størrelse indtil mindst halvandet år efter det tidspunkt, hvor du indgav ansøgning om opholdstilladelse.

Ved afgørelsen har vi lagt vægt på, at det er din ægtefælles far, der står anført som lejer på lejekontrakten for boligen. Det er dermed ikke dokumenteret, at din ægtefælle enten er ejer, lejer eller andels- eller anpartshaver og råder over brugsretten til boligen eller en del af boligen.

Vi har ydermere vurderet, at der ikke er ganske særlige grunde, som taler for, at du alligevel kan få opholdstilladelse.

Det forhold, at du og din ægtefælle har et fællesbarn født den 14. marts 2018 kan ikke føre til en ændret vurdering. Vi har herved lagt vægt på, at barnet ikke har opnået en sådan selvstændig tilknytning til Danmark, at du kan meddeles opholdstilladelse på baggrund heraf.

Vi kan oplyse, at fælles børn, der bor hos den herboende ægtefælle, efter vores praksis først efter 6 til 7 års sammenhængende fast lovligt ophold i Danmark, anses for at have opnået en sådan selvstændig tilknytning til landet, at meddelelse af afslag på opholdstilladelse vil have så væsentlige konsekvenser for børnene, at de almindelige betingelser for ægtefællesammenføring kan fraviges. Det er en forudsætning, at børnene er velintegrerede, gennem længere tid har gået i dansk institution/skole og har en sproglig tilknytning til Danmark.

Vi har ved afgørelsen endvidere lagt vægt på, at der ikke i sagen foreligger øvrige oplysninger om, at din ægtefælle ikke har mulighed for at indrejse og tage ophold sammen med dig i Filippinerne for at udøve jeres familieliv dér.


Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet



Hvad mener du om (begrundelsen for) afslaget?


For mig lyder det urimeligt, ihvertfald efter de detaljer, der står i artiklen.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf FruitFly » 15. maj 2018, 06:28

Der er andre måder at bo på end at være lejer, ejer eller andelshaver:
"Ved afgørelsen har vi lagt vægt på, at det er din ægtefælles far, der står anført som lejer på lejekontrakten for boligen. Det er dermed ikke dokumenteret, at din ægtefælle enten er ejer, lejer eller andels- eller anpartshaver og råder over brugsretten til boligen eller en del af boligen."
Dét virker som et skrapt krav og det er ikke umiddelbart forståeligt, hvorfor det er vigtigt for at give ophold. HVorfor er det f.eks. ikke ok at bo hos sine forældre?

Derudover har jeg altid synes at en dansk statsborger skal have ret til at bo i eget land med ægtefælle efter eget valg, men jeg er også HÅBLØST ude af trit! Det er jo tydeligvis en latterlig holdning at have :lol: ... (men jeg har den nu alligevel).
7
#Klimatosse
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf ExCoastal » 15. maj 2018, 06:32

Vi er mange danskere i udlandet, der på forhånd har opgivet at tage tilbage til Danmark, alene fordi vores tilhørsforhold er større til et andet land i kraft af børn og ægtefælle. Så hvis man endelig vil tilbage, så må man tage svenskerruten.
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Hunkat » 15. maj 2018, 06:35

Jeg synes loven i det meste af sin udformning er total håbløs og latterlig, grænsende til det kafkask.

Det sagt så står det sådan set klart og tydeligt i både regler og vejledning at 1) man skal eje (herunder andel) eller leje sin bolig og 2) at børn under 6 ikke har et selvstændigt tilhørsforhold. Så jeg kan sådan set ikke se at det kommer bag på dem at de får afslag, tværtimod.

Begrundelsen for afslaget er fuldstændig valid, baseret på den lov som folketinget har stemt igennem. Hvis man synes det er en latterlig begrundelse kan man jo passende holde op med at stemme på politikere der fejrer den slags sager med kage...
24
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Pølsemix » 15. maj 2018, 06:58

Jeg synes at reglerne er fine som de er, og dermed også at afgørelsen er helt fin. Det er glædeligt at der er blevet strammet op på området, i DK er der alle nok som ikke er integreret ordentligt.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Jeg Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf billiebean » 15. maj 2018, 07:22

Lige præcis det med boligforhold er en af de regler man ikke kan undgå at kende, når man søger familiesammenføring. Den er meget omdiskuteret. Så selvom reglen er tåbelig så forstår jeg ikke det kommer bag på dem.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf paint » 15. maj 2018, 08:00

Som andre her i tråden, forstår jeg ikke rigtig at manden ikke satte sig grunddigt ind i reglerne om familiesammenføring, før han søgte om det. De fleste ved, eller burde vide, at man sidder med en lup inde i Udlændingestyrelsen, og kigger efter ét eller andet de kan bruge som afvisning til anmodningen.
Kunne han ikke selv overskue det, findes der organisationer herhjemme, som hjælper netop folk som ham. Og hér ville man garanteret, have påpeget netop de grunde der blev brugt som afslagsbegrundelse.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Rapfisk » 15. maj 2018, 08:23

Hvis han har sådan et forhold til sin far og til udlejer, at der ikke er risiko for, at han bliver smidt ud, kan jeg slet ikke forstå, at de ikke har sørget for, han kom på lejekontrakten. Det er da grænsende til tudedumt, at de ikke har fået det på plads, og som Hunkat siger, så er den afgørelse lige efter bogen. Selv hvis sagsbehandlerne i Udlændingestyrelsen havde haft ønsket om at hjælpe dem, var der ikke så meget, de kunne gøre.

Man må gerne selv hjælpe lidt til.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Hunkat » 15. maj 2018, 08:32

I øvrig har han gjort sig selv en kæmpe bjørnetjeneste i forhold til den ansøgning. Når man åbenlyst ikke opfylder kravene ved ansøgning (eller burde have indset at man åbenlyst ikke gjorde) så får man ikke alene afslag, man risikerer også at ansøgeren (hans kone) får indrejseforbud i en periode på op til flere år.

Jeg har selv lige søgt og jeg kan love for at jeg har læst cirkulæret bag reglerne. Og hvis jeg ikke 'kunne' det, så ville jeg søge hjælp, enten gratis eller betalt rådgivning.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf annellaII » 15. maj 2018, 09:18

Jeg synes stadigvæk afslaget er urimeligt, alne når jeg tænker på, hvor mange kriminelle (bl. Levakovic-klanen), der får lov til at blive i Danmark selv med udvisningsdomme, om ikke andet havde man vel også kunne lade den unge mor blive på tålt ophold i Danmark.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Pax Romana » 15. maj 2018, 09:50

Hunkat skrev:
Begrundelsen for afslaget er fuldstændig valid, baseret på den lov som folketinget har stemt igennem. Hvis man synes det er en latterlig begrundelse kan man jo passende holde op med at stemme på politikere der fejrer den slags sager med kage...
That wraps it up.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Zorglup » 15. maj 2018, 09:59

Pølsemix skrev:Jeg synes at reglerne er fine som de er, og dermed også at afgørelsen er helt fin. Det er glædeligt at der er blevet strammet op på området, i DK er der alle nok som ikke er integreret ordentligt.


Så der er store problemer, med danskeres ægtefæller fra rundt omkring i verdenen, ikke er ordenligt integreret ?
Gnæk ! :D
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Akehurst2 » 15. maj 2018, 10:01

annellaII skrev:Jeg synes stadigvæk afslaget er urimeligt, alne når jeg tænker på, hvor mange kriminelle (bl. Levakovic-klanen), der får lov til at blive i Danmark selv med udvisningsdomme, om ikke andet havde man vel også kunne lade den unge mor blive på tålt ophold i Danmark.


Men både afslaget og Levakovic-klanens muligheder for at blive i landet er begrundet i lovgivningen. Afslaget er derfor ikke urimeligt. Lovgivningen, derimod...
8
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. maj 2018, 10:04

Akehurst2 skrev:
annellaII skrev:Jeg synes stadigvæk afslaget er urimeligt, alne når jeg tænker på, hvor mange kriminelle (bl. Levakovic-klanen), der får lov til at blive i Danmark selv med udvisningsdomme, om ikke andet havde man vel også kunne lade den unge mor blive på tålt ophold i Danmark.


Men både afslaget og Levakovic-klanens muligheder for at blive i landet er begrundet i lovgivningen. Afslaget er derfor ikke urimeligt. Lovgivningen, derimod...


Præcis!
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Urimeligt afslag på familisammenføring?

Indlægaf Pølsemix » 15. maj 2018, 10:26

Zorglup skrev:Så der er store problemer, med danskeres ægtefæller fra rundt omkring i verdenen, ikke er ordenligt integreret ?
Gnæk ! :D

Ja, det ville da være et kæmpeproblem for samfundet, hvis de bare kunne importeres i hobevis. Hvordan er det lige du forventer at en filippinsk au-pair eller thailænder fra rismarken skal forsøge sig selv i DK?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"