Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf annellaII » 8. maj 2018, 08:00

https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE10582807/opfordring-til-danskerne-aabn-dit-hjem-for-en-ung-hjemloes

Unge hjemløse hører ikke til på herberger – de trænger til en ekstra familie. Det er logikken bag et ny projekt.

Tanken kom sammen med vinterkulden.

Et blik ind på det tomme teenageværelse, som ældstesønnen netop havde forladt, gav idéen om at åbne lejligheden på Østerbro i København for en ung hjemløs yderligere næring.

»Egentlig havde jeg forestillet mig at huse en hjemløse et par dage, mens det var koldest, men jeg kan godt se, at det giver mere mening med et længere ophold, « siger Anja Christensen, som nu sammen med familien overvejer at tage imod opfordringen fra Røde Kors og paraplyor...



Desværre kan jeg ikke læse artiklen, men jeg tror eller ikke det er nødvendigt for at stille spørgsmålet til trådens tema:


Vil du åbne dit hjem for en hjemløs? kan du forestille dig det?


Mit svar er kort og godt nej alene af den grund, at jeg jo ikke ved, hvem jeg lukker ind.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Nicolait » 8. maj 2018, 08:20

Nej. Jeg bor i en et-værelses, så jeg har ikke plads.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Danseprinsesse » 8. maj 2018, 08:35

Ja, hvis jeg havde plads og overskud.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. maj 2018, 09:07

Det skulle helt klart bæres af en mavefornemmelse, - men absolut ikke udelukket at gøre det.
Årsagen til hjemløshed er for mig væsentlig, jeg kan og vil ikke sætte mig selv og evt familie i en sårbar situation - ved at gøre os selv udsatte.
Så jeg tænker at sådan noget som misbrug er udelukket inden for mine døre, og personen skulle være i en sådan tilstand mentalt, at jeg kan have 100 procent tillid til at vedkommende respekterer mit hjem, mig, min familie.


jeg har overskydende plads i mit hjem, og jeg lejer det ud...
Først var det ene dame fra byen, der stod i et brud og havde behov for en midlertidig bolig, hun boede ved os i 3,½ mdr, og det var faktisk rigtig fint.
Da hun flyttede, kiggede jeg lokalt - fb grupper o.l. om nogle akut manglede bolig for en kortere periode, for evt af afhjælpe en presset situation, tilbyde en midlertidig løsning, der var dog ikke nogen lige på daværende tidspunkt der havde det behov. Derfor oprettede jeg en annonce på dba, og fik meget hurtigt en del intresserede. Jeg valgte igen en dame med lidt år på bagen, hun stod faktisk i en virkelig presset situation og skulle inden for en måned finde en bolig, ellers måtte hun bo i taske rundt hos venner og bekendte.
Det er simpelthen det bedste valg jeg har truffet, hun er SÅ sød og hyggelig, og det er til fælles glæde for hende, mig og mine børn at hun bor ved os.
Hun siger selv at hun nyder at bo i et hus med børn, at der er liv omkring hende. De små går tit ovenpå og hyggesnakker med hende, hun inviterer dem med på hundeluftning, hun har passet dem et par gange hvor jeg har været presset på logistik, hun nusser rundt i haven og ordner bede.
Og så inviterer vi på mad istedet. Win-win :)
Så hjemløs var hun ikke, men på vippen til en usikker periode der havde krævet rigtig meget af et menneske der er psykisk skrøbelig.
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Juki » 8. maj 2018, 09:46

I princippet er det vel ikke anderledes end alle mulige andre lejere.

Jeg vil dog ikke tilbyde en fremmed det umiddelbart. Dels har jeg ikke plads og dels tænker jeg at der ligger nogle større problemer bag end hvad jeg har evner eller muligheder for at håndtere.

Man kan selvfølgelig lave regler om ingen stoffer og alkohol fx, men jeg ved bare at jeg ville blive alt for følelsesmæssigt involveret eller påvirket hvis vedkommende havde det dårligt.

Tanken bag forslaget er dog ganske fint, men det bliver måske også lige lovlig romantiseret. Ligesom at det at være plejeforældre eller adoptivforældre heller ikke bare er problemfrit.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Delfin » 8. maj 2018, 09:54

Jeg har i en begrænset periode haft en ung sofa-hjemløs mand boende. Det var en jeg kendte noget til i forvejen, så jeg var ikke nervøs for det. Jeg så nu ikke voldsomt meget til ham, han sov videre på sofaer i byen i nærheden af hans skole, men adressen gav adgang til at få orden på diverse personlige papirer og komme videre til en egen bolig. Mage til bureaukrati for at få ham tilmeldt på adressen, skal man lede længe efter, så jeg kan godt forstå nogle hjemløse uden bagland giver op på vejen. (I behøver ikke fortælle mig, at man reelt skal bo på adressen for at være tilmeldt, det ved jeg godt i forvejen, men det var udvejen for at få ham videre).
1
14 11 14
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Juki » 8. maj 2018, 09:58

Delfin skrev:Jeg har i en begrænset periode haft en ung sofa-hjemløs mand boende. Det var en jeg kendte noget til i forvejen, så jeg var ikke nervøs for det. Jeg så nu ikke voldsomt meget til ham, han sov videre på sofaer i byen i nærheden af hans skole, men adressen gav adgang til at få orden på diverse personlige papirer og komme videre til en egen bolig. Mage til bureaukrati for at få ham tilmeldt på adressen, skal man lede længe efter, så jeg kan godt forstå nogle hjemløse uden bagland giver op på vejen. (I behøver ikke fortælle mig, at man reelt skal bo på adressen for at være tilmeldt, det ved jeg godt i forvejen, men det var udvejen for at få ham videre).

Hvad var problemet i at få ham tilmeldt?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Delfin » 8. maj 2018, 10:08

Juki skrev:
Delfin skrev:Jeg har i en begrænset periode haft en ung sofa-hjemløs mand boende. Det var en jeg kendte noget til i forvejen, så jeg var ikke nervøs for det. Jeg så nu ikke voldsomt meget til ham, han sov videre på sofaer i byen i nærheden af hans skole, men adressen gav adgang til at få orden på diverse personlige papirer og komme videre til en egen bolig. Mage til bureaukrati for at få ham tilmeldt på adressen, skal man lede længe efter, så jeg kan godt forstå nogle hjemløse uden bagland giver op på vejen. (I behøver ikke fortælle mig, at man reelt skal bo på adressen for at være tilmeldt, det ved jeg godt i forvejen, men det var udvejen for at få ham videre).

Hvad var problemet i at få ham tilmeldt?


Jeg vil helst ikke beskrive det nærmere her, da det vil gøre det lidt for genkendeligt, men man kan ikke bare flytte folkeregisteradresse på nettet, når man ikke har en fast bopæl i forvejen. Det var noget med at blive sendt fra det ene kontor til det andet og fra kommune til kommune og hvert sted få anderledes anvisninger på, hvordan det skulle bekræftes, at han havde lov at flytte sin adresse ind hos mig.
0
14 11 14
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Juki » 8. maj 2018, 10:11

Delfin skrev:
Juki skrev:
Delfin skrev:Jeg har i en begrænset periode haft en ung sofa-hjemløs mand boende. Det var en jeg kendte noget til i forvejen, så jeg var ikke nervøs for det. Jeg så nu ikke voldsomt meget til ham, han sov videre på sofaer i byen i nærheden af hans skole, men adressen gav adgang til at få orden på diverse personlige papirer og komme videre til en egen bolig. Mage til bureaukrati for at få ham tilmeldt på adressen, skal man lede længe efter, så jeg kan godt forstå nogle hjemløse uden bagland giver op på vejen. (I behøver ikke fortælle mig, at man reelt skal bo på adressen for at være tilmeldt, det ved jeg godt i forvejen, men det var udvejen for at få ham videre).

Hvad var problemet i at få ham tilmeldt?


Jeg vil helst ikke beskrive det nærmere her, da det vil gøre det lidt for genkendeligt, men man kan ikke bare flytte folkeregisteradresse på nettet, når man ikke har en fast bopæl i forvejen. Det var noget med at blive sendt fra det ene kontor til det andet og fra kommune til kommune og hvert sted få anderledes anvisninger på, hvordan det skulle bekræftes, at han havde lov at flytte sin adresse ind hos mig.

Helt okay.

Jeg var også bare nysgerrig fordi jeg ikke aner noget om det :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Bimmerdyret » 8. maj 2018, 10:31

Hvis den hjemløse var studerende - så ja.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21829

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Purple Haze » 8. maj 2018, 10:38

Vi har ikke plads.

Hvis vi antager vi havde og at kæresten bare gik med på hvad jeg besluttede.
Så nej.

Med mindre der er tale om folk jeg kender.
Har faktisk en bekendt der er uden bolig som står til at blive “rigtig” hjemløs fra juni :(

Han har heldigvis en stor omgangskreds som hjælper, men det er jo begrænset hvad vi kan gøre. Han er ret så introvert, lidt socialt akavet (super nørd) og lider af angst indimellem. Er rigtig ked af det på hans vegne.

Har tidligere haft venner og bekendte enten boende i perioder på op til et par uger hvis de har haft behov for det, eller også har folk boet i min lejlighed når jeg har været ude og rejse.

Men fremmede hjemløse, med ukendte problemer? Nej, så stort et menneske er jeg ikke.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf LadyFox » 8. maj 2018, 10:46

Jeg har ikke plads. Men jeg har gjort det før, så havde jeg mere plads kunne det da godt være, men ikke en hvilken som helst hjemløs.
0
...
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf ajnaM » 8. maj 2018, 11:16

Jeg bor i en lille lejlighed med små børn, så nej.

Jeg har haft en del med hjemløse at gøre, og selvom jeg kan sige meget positivt om dem - og meget gerne vil hjælpe - mener jeg ikke, at det ville være en god løsning. Langt de fleste hjemløse har svære sociale problemer, blandt andet med misbrug, og er ikke nogen, jeg ville invitere hjem til mine børn.

Boede jeg alene med et anneks i baghaven, havde jeg muligvis haft en anden holdning. Men helt grundlæggende skal man huske på, at hjemløse ikke er 'små kæledyr', man skal tage sig af personligt, men voksne mennesker med ofte ret massive udfordringer, som det kræver professionelle kræfter at hjælpe.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf ajnaM » 8. maj 2018, 11:18

Madam Pomfrey skrev:Det skulle helt klart bæres af en mavefornemmelse, - men absolut ikke udelukket at gøre det.
Årsagen til hjemløshed er for mig væsentlig, jeg kan og vil ikke sætte mig selv og evt familie i en sårbar situation - ved at gøre os selv udsatte.
Så jeg tænker at sådan noget som misbrug er udelukket inden for mine døre, og personen skulle være i en sådan tilstand mentalt, at jeg kan have 100 procent tillid til at vedkommende respekterer mit hjem, mig, min familie.


jeg har overskydende plads i mit hjem, og jeg lejer det ud...
Først var det ene dame fra byen, der stod i et brud og havde behov for en midlertidig bolig, hun boede ved os i 3,½ mdr, og det var faktisk rigtig fint.
Da hun flyttede, kiggede jeg lokalt - fb grupper o.l. om nogle akut manglede bolig for en kortere periode, for evt af afhjælpe en presset situation, tilbyde en midlertidig løsning, der var dog ikke nogen lige på daværende tidspunkt der havde det behov. Derfor oprettede jeg en annonce på dba, og fik meget hurtigt en del intresserede. Jeg valgte igen en dame med lidt år på bagen, hun stod faktisk i en virkelig presset situation og skulle inden for en måned finde en bolig, ellers måtte hun bo i taske rundt hos venner og bekendte.
Det er simpelthen det bedste valg jeg har truffet, hun er SÅ sød og hyggelig, og det er til fælles glæde for hende, mig og mine børn at hun bor ved os.
Hun siger selv at hun nyder at bo i et hus med børn, at der er liv omkring hende. De små går tit ovenpå og hyggesnakker med hende, hun inviterer dem med på hundeluftning, hun har passet dem et par gange hvor jeg har været presset på logistik, hun nusser rundt i haven og ordner bede.
Og så inviterer vi på mad istedet. Win-win :)
Så hjemløs var hun ikke, men på vippen til en usikker periode der havde krævet rigtig meget af et menneske der er psykisk skrøbelig.


Det vil jeg vove at påstå, at de færreste hjemløse er. :genert:

Ej, det kan muligvis være noget andet med unge hjemløse, der rent faktisk udelukkende har brug for en bolig og ikke andre former for hjælp. Jeg vil dog stadig mene, der er tale om en meget lille gruppe.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf annellaII » 8. maj 2018, 11:52

Confucius skrev:
annellaII skrev:Vil du åbne dit hjem for en hjemløs? kan du forestille dig det?


Ja, hvis det var et familiemedlem. Så ville jeg tilbyde dem en luftmadras på mit gulv, selvom jeg bor i en 1-værelses.

En fremmed ville jeg ikke tilbyde det. Jeg ville forvente at de stak af med mit indbo, første gang muligheden indfandt sig.


Det er sikkert det, der kunne ske, hvis man lukker vildtfremmede mennesker ind sin bolig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"