Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf annellaII » 25. apr 2018, 05:59

https://www.bt.dk/danmark/trend-faar-turister-til-at-blaese-paa-kirkegaards-gravsteder-det-er-mangel-paa

Utallige billeder af de lyserøde kirsebærtræer på Bispebjerg Kirkegård har domineret Facebook og Instagram i den forgangne uge. Men mange af fotograferne bag samt deres følge overholder ikke skiltningen på stedet. Det vækker harme hos dem, der har deres kære begravet på kirkegården.

På Facebook lufter flere deres utilfredshed med, at mange lader til at blæse på, at der ligger døde i jorden. En af dem, der ærgrer sig over, at mange eksempelvis spiser mad nær gravene, er 21-årige Cecillie Jacobsen, hvis farmor er begravet på den velbesøgte kirkegård.

»Jeg kan godt forstå, at folk kommer for at se træerne, men at sidde og holde picnic op og ned ad gravpladserne er langt over grænsen. Jeg synes, det er respektløst og meget upassende,« siger hun til BT.

52-årige Susanne fra Frederiksberg har også oplevet, at mange besøgende lader til at være ligeglad med gravpladserne.

»Det er tydeligt skiltet, at folk ikke skal slå sig ned, men det blæser en hel del folk på. Folk spiser, drikker, og børn render rundt med sæbebobler. Jeg plejer ikke at slå noget op på Facebook, men jeg blev så forarget over det. Det er mangel på respekt,« siger hun.

Københavns Kommune har i forbindelse med kirsebærtræernes blomstring sørget for ekstra toiletter, affaldskurve og afskærmning af Sønder Kapel, hvor der foregår bisættelser. Centerchef for Teknik og Miljøforvaltningen, Anders Melamie, oplyser, at det ikke er tilladt at slå sig ned på de fleste af kirkegårdens græsarealer.



Hvad er din mening om, at nogle folk holder picnic på en kirkegård op og ned af gravpladserne?


Jeg har samme mening som Cecilie Jacobsen om, at det er langt over grænsen, respektløst og meget upassende, jeg ville da også nødig besøge mine forældres gravsted og opleve, at der sidder folk ved gravstedet og holder picnic og børn render rundt og leger.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Modesty Blame » 25. apr 2018, 06:01

Sjovt, at BT ikke har været ude at spørge nogen, hvorfor de blæser på skiltning og almindelig pli.
1
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf bralle » 27. apr 2018, 16:25

Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.
3
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf annellaII » 27. apr 2018, 16:30

bralle skrev:Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, en person behøver som ikke være gnaven, fordi vedkommende ikke ønsker se legende børn på kirkegården, personen kan være i dyb sorg og måske selv lige at have mistet et barn og vil i fred og ro besøge graven.
7
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf fisken80 » 27. apr 2018, 16:55

Falstria skrev:Det der mangler er vel ordentlige grønne områder i storbyen, hvor der ikke er hundelorte over alt.
Få kommunen til at tage sig af det, i har opsparet milliarder fordi den kommunale omfordeling ikke virker, så brug dem da på noget fornuftigt.


Der er en milliard gode grønne områder i København og de bliver flittigt brugt på alle andre tidspunkter end lige når de japanske kirsebærtræer blomstrer.

Problemet har altså ikke noget som helst at gøre med manglen på grønne områder, det er de lyserøde blomster der trækker på denne årstid.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf fisken80 » 27. apr 2018, 16:57

annellaII skrev:
bralle skrev:Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, en person behøver som ikke være gnaven, fordi vedkommende ikke ønsker se legende børn på kirkegården, personen kan være i dyb sorg og måske selv lige at have mistet et barn og vil i fred og ro besøge graven.


Enig. Jeg synes også det er en arrogant holdning til andres sorg.

Jeg har intet imod, at man går en stille tur på en kirkegård, det gør jeg ofte selv på alle tider af året. Man må også gerne sidde stille på en bænk og nyde solen, læse en bog eller snakke stille sammen. Men vilde selfies og sæbebobler er upassende, medmindre det er parkdelen af Assistensen.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf RavenClaw » 27. apr 2018, 17:03

Når jeg tager på kirkegården, er det for at besøge og være alene med afdøde. Jeg ville ikke finde det rart, at der sad nogen lige op af graven, som ikke har noget med graven eller de andre at gøre.

Jeg er engang stødt på en pårørende til en grav ved siden af den, jeg besøgte. Hende sad jeg og snakkede med, både om de afdøde (som kendte hinanden) og om sorgen. Jeg var glad for at have nogen at dele det med i det øjeblik, så man ikke bare sidder for sig selv og brænder inde. Jeg ville dog finde det dybt ubehageligt, hvis jeg ikke kunne sætte mig på graven og "snakke med" den afdøde, uden at nogen render i baggrunden og griner, løber mv. Det er et sted, hvor jeg har mulighed for at få afløb for sorgen og savnet. Ikke en legeplads.
4
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf fisken80 » 27. apr 2018, 17:39

RavenClaw skrev:Når jeg tager på kirkegården, er det for at besøge og være alene med afdøde. Jeg ville ikke finde det rart, at der sad nogen lige op af graven, som ikke har noget med graven eller de andre at gøre.

Jeg er engang stødt på en pårørende til en grav ved siden af den, jeg besøgte. Hende sad jeg og snakkede med, både om de afdøde (som kendte hinanden) og om sorgen. Jeg var glad for at have nogen at dele det med i det øjeblik, så man ikke bare sidder for sig selv og brænder inde. Jeg ville dog finde det dybt ubehageligt, hvis jeg ikke kunne sætte mig på graven og "snakke med" den afdøde, uden at nogen render i baggrunden og griner, løber mv. Det er et sted, hvor jeg har mulighed for at få afløb for sorgen og savnet. Ikke en legeplads.


Der må jeg så sige, at jeg synes du er en anelse sart. Jeg har siden jeg var 11-12 år holdt rigtig meget af at komme på kirkegården. Jeg holder af den ro der er på stedet, af stemningen og af at kigge på gravstederne og nyde den natur der også er på en kirkegård. Jeg kan også godt finde på at sætte mig på en bænk hvis vejret er godt. Ofte går jeg dog bare rundt.
Jeg kommer givetvis også til at gå forbi folk, der står eller sidder ved deres grav, eller til at sidde på en bænk i nærheden af dem, men jeg har svært ved at se, hvordan det kan genere nogen.

Men det er også muligt at jeg misforstår dig, og at du ikke har noget imod en besøgende som mig.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Santa » 27. apr 2018, 17:49

bralle skrev:Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.

Jeg har mistet 7 nære familiemedlemmer inkl min far inden for de sidste 8 år.
Du skal godt nok IKKE kalde mig for gnaven, når jeg gerne vil være i fred med min sorg!

Det er ok at nogen slår sig ned i et stille hjørne uden grave eller går en tur med deres hund (i snor, som de ved Gud samler op efter!), men kirkegårde er til for de sørgende.
Der findes parker til folk, som blot vil ud i det grønne.
8
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf RavenClaw » 27. apr 2018, 18:11

fisken80 skrev:
RavenClaw skrev:Når jeg tager på kirkegården, er det for at besøge og være alene med afdøde. Jeg ville ikke finde det rart, at der sad nogen lige op af graven, som ikke har noget med graven eller de andre at gøre.

Jeg er engang stødt på en pårørende til en grav ved siden af den, jeg besøgte. Hende sad jeg og snakkede med, både om de afdøde (som kendte hinanden) og om sorgen. Jeg var glad for at have nogen at dele det med i det øjeblik, så man ikke bare sidder for sig selv og brænder inde. Jeg ville dog finde det dybt ubehageligt, hvis jeg ikke kunne sætte mig på graven og "snakke med" den afdøde, uden at nogen render i baggrunden og griner, løber mv. Det er et sted, hvor jeg har mulighed for at få afløb for sorgen og savnet. Ikke en legeplads.


Der må jeg så sige, at jeg synes du er en anelse sart. Jeg har siden jeg var 11-12 år holdt rigtig meget af at komme på kirkegården. Jeg holder af den ro der er på stedet, af stemningen og af at kigge på gravstederne og nyde den natur der også er på en kirkegård. Jeg kan også godt finde på at sætte mig på en bænk hvis vejret er godt. Ofte går jeg dog bare rundt.
Jeg kommer givetvis også til at gå forbi folk, der står eller sidder ved deres grav, eller til at sidde på en bænk i nærheden af dem, men jeg har svært ved at se, hvordan det kan genere nogen.

Men det er også muligt at jeg misforstår dig, og at du ikke har noget imod en besøgende som mig.


Som du selv nævner, så nyder du roen, der er på en kirkegård. Jeg vil ikke mene, der er ro, når der er børn, der leger, familier der griner osv. Almindelige stille og rolige besøgende har jeg intet imod :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf vibbsen » 27. apr 2018, 18:34

annellaII skrev:
bralle skrev:Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, en person behøver som ikke være gnaven, fordi vedkommende ikke ønsker se legende børn på kirkegården, personen kan være i dyb sorg og måske selv lige at have mistet et barn og vil i fred og ro besøge graven.


Hvis ens sorg er så dyb at man ikke kan holde ud at andre mennesker er tilstede, så tænker jeg at man måske kunne løse problemet ved at undgå kirkegården i visse tidsrum på lige netop de dage hvor kirsebær allén blomstrer...Og så beskytte sig selv på den måde. Når man nu ved at dette trækker rigtig mange mennesker herunder legende børn til. (vi taler iøvrigt ikke om en sørgende forældre som beklager sig her, men om en 21 årig hvis farmor som ligger begravet derude....Det er ærlig talt lige en tand for gnavent til mig).

Selvfølgelig skal man ikke holde abefester, selvfølgelig skal man ikke holde picnic på gravstederne og selvfølgelig skal man opføre sig respektfuldt. Men jeg synes det er fint at vores kirkegårde bliver brugt af andre end de som sørger, så længe man bare opfører sig respektfuldt... Og hvis børn der blæser sæbebobler kan gøre en gnaven så synes jeg egentlig at det siger mere om ens egen tendens til at blive gnaven end om brugerne af kirkegården...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2018, 19:05

Det kan godt lyde som om i ikke har været på omtalte kirkegård når "det står på".

Har været derude 2 gange, fordi blomsterne ER virkelig skønne - og havde det som sådan fint med at der var mange andre også - HVIS folk altså kunne finde ud af at opfører sig ordentligt. Så jeg kommer der ikke igen i den periode, tror jeg ville komme til at råbe af folk.
Synes det er helt fint folk er der, kikker på tingene og sidder rundt omkring. Ville også synes det var fint at sidde på en bænk og spise en sandwich, tale sammen og endda drikke en øl - så længe man er diskret, stille og generelt ikke forstyrre andre. En gruppe af min brors venner har "camperet" ved hans gravsted et par gange, hvor de har siddet og delt en kasse øl, og ellers passet sig selv og ryddet op efter sig - det synes jeg bare er herligt.

Men det der foregår på Bispebjerg kirkegård er på ingen måde OK.
folk råber og skriger, holder picknick på gravstederne, respektere ikke "græsset må ikke betrædes" så de efterlader en mudret "plæne" når sæsonen er slut og har set mere end en stå og pisse på folks grave - en del folk opfører sig simpelthen som om de var på festival eller ligende.
11
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Undtagelsen » 28. apr 2018, 04:15

Jeg er den uheldige ejer af at gravsted på Bispebjerg og har selv mit barn med derud, hvor vi går ture og kigger på blomster osv. Jeg elsker at der normalt er liv på kirkegården og
At der er motionsløbere, hundeluftere, børnefamilier på tur osv, men det der foregår derude i disse uger, er så respektløst at jeg holder mig væk og faktisk føler mig bandlyst fra "min" kirkegård.
Desværre er det jo et fåtal, der ødelægger det for de mange, men folk, der hænger i kirsebærgrenene, jonglører der optræder på plænen med gravsteder, folk der picnic'er siddende på gravsten - det er så grænseoverskridende!

Om en uges tid kan vi komme afsted igen og jeg glæder mig!
3
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf annellaII » 28. apr 2018, 04:39

vibbsen skrev:
annellaII skrev:
bralle skrev:Jeg synes det er skønt at nogen bruger kirkegårdene og holder de døde lidt med selskab. Der skal selvfølgelig ikke holdes abefester og folk skal rydde op efter sig selv. Men hvis man bliver gnaven over sæbebobler, siger det vist mere om den gnavne person end om brugerne af kirkegården.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, en person behøver som ikke være gnaven, fordi vedkommende ikke ønsker se legende børn på kirkegården, personen kan være i dyb sorg og måske selv lige at have mistet et barn og vil i fred og ro besøge graven.


Hvis ens sorg er så dyb at man ikke kan holde ud at andre mennesker er tilstede, så tænker jeg at man måske kunne løse problemet ved at undgå kirkegården i visse tidsrum på lige netop de dage hvor kirsebær allén blomstrer...Og så beskytte sig selv på den måde. Når man nu ved at dette trækker rigtig mange mennesker herunder legende børn til. (vi taler iøvrigt ikke om en sørgende forældre som beklager sig her, men om en 21 årig hvis farmor som ligger begravet derude....Det er ærlig talt lige en tand for gnavent til mig).


Det drejer sig da ikke om, at 'man' ikke kan holde ud, at andre mennesker er tilstede, det drejer sig om den opførelse nogle mennesker respektløs lægger for dagen på en kirkegård.

Vel vil jeg da ej løse problemet ved at holde mig fra kirkegården de dage, hvor kirsebærtræerne blomstrer, som udenlandsdansker kan jeg nu engang kun besøge mine forældres grav, når jeg er i Danmark, og det sker tit netop på det tidspunkt, hvor træerne blomstrer.

Jeg ser ikke, at den unge pige på 21 år er en tand for gnaven, hun har sikkert været tæt knyttet til sin farmor og har måske lige mistet hende, så jeg forstår hende udmærket.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. apr 2018, 06:54

Der står helt sikkert skilte med regler for ophold rundt omkring på kirkegården. Dem burde kommunen udkommandere noget opsyn til at håndhæve. Det drejer sig om en så afgrænset periode, at det burde kunne lade sig gøre. Nemt endda.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"