Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf 1234 » 22. apr 2018, 09:24

Seladon skrev:
Enig i at der ikke er mange jobs at få i hendes branche, men vi skal ikke glemme at mange andre brancher stadig er ramt af nedskæringer eller døjer med recessionens efterdønninger.

Nyhederne informerer dårlig om situationen på jobfronten, jeg hører også at der boomer med jobs i Danmark, hvilket ikke altid er tilfældet, og jeg undrer mig over at veluddannede og velbatalte journalister ikke "opdager" hvordan landet ligger i virkeligheden. Måske er det noget med en anden agenda?

Altså statistikkerne lyver jo ikke det boomer med jobs i nogle brancher. Er du elektriker, mekaniker, maskiningeniør eller noget andet i den stil er det ikke til at komme fremfor job tilbud. Og så kan det godt være nogle brancher ikke er kommet sig men det jo ligegyldigt i det samlede hvis de store brancher buldrer derudaf.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Tux » 22. apr 2018, 09:54

Hvis hun havde de relevante kompetencer var hun meget velkommen hos os, vi mangler kvalificeret arbejdskraft og meget gerne med udlandserfaring.

Det indlæg virker som noget tuderi..
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Zoxa » 22. apr 2018, 10:59

Ærlig talt - det er pisse hårdt at være jobsøgende både her hjemme og i udlandet og det er uanset om man har boet i landet hele sit liv eller om man har arbejdet i udlandet. Velkommen til den virkelige verden frk. Smil.

Og hvis hun er lige så udtalt selvretfærdig i en jobsamtale som hun er i artiklen kan jeg inderligt godt forstå hvis hun bliver valgt fra
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf 1234 » 22. apr 2018, 11:09

Zoxa skrev:Ærlig talt - det er pisse hårdt at være jobsøgende både her hjemme og i udlandet og det er uanset om man har boet i landet hele sit liv eller om man har arbejdet i udlandet. Velkommen til den virkelige verden frk. Smil.

Og hvis hun er lige så udtalt selvretfærdig i en jobsamtale som hun er i artiklen kan jeg inderligt godt forstå hvis hun bliver valgt fra

Det er vel ikke hårdt hvis man har efterspurgte kompetencer.
Hun er jo bare gået fra at være en eftertragtet medarbejdere til ikke at være det og det kan jeg egentlig godt forstå at et ret stort chok.


Jeg tror problemet for mange expats, der kommer tilbage er at deres kompetencer tit ikke lige passer ind i det danske system, der tit er rimelig firkantet. Hvor mit indtryk er, at der er større fleksibilitet i udlandet.
3
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Goozilla » 22. apr 2018, 11:18

Wizzze skrev:Det kommer fuldstændig an på dine kvalifikationer! Kan du betjene en CNC maskine, kan du få job i morgen. Var hun kemiker, forsker, læge, ingeniør eller lign. så havde hun heller ikke oplevet problemer, men ligesom at der ikke skriges efter ufaglærte, så er der ikke mange liberale og humaniora stillinger som står ledige, og budgetterne bag stillingerne er typisk offentligt styret, og her har grønthøsteren jo kørt lystigt i årevis.
Jeg synes det skinner meget igennem at hendes verden hidtil har været meget nordamerikansk, hvor der findes myriader af den slags organisationer som hun har arbejdet med, med den slags findes nærmest ikke i DK.
Jeg synes umiddelbart at hun har været lidt naiv, og ikke forberedt sig godt nok. Men man må så også sige at hendes oplevelser med jobcenter og a-kasse, matcher alle mine fordomme, og alt jeg har hørt. De organisationer handler jo ikke om at få folk i job, bare om at holde pæne statistikker og sørge for at kun de "rigtige" får penge, og ikke en øre for meget!


Jeg er enig i det markerede. Går man med en lille drøm om at flytte hjem igen, så bør man som minimum have tjekket arbejdsmarkedet ud og måske endda sikret sig en kontrakt inden teltpælene trækkes op. Det er altid nemmere at finde et job, når man har et i forvejen og i vores tider med Skype og hvad har vi, så er den slags forberedelse så absolut en mulighed. Hun kunne måske endda have udnyttet sit daværende professionelle netværk til at sende følere ud i DK/Europa.

Omvendt så kan jeg måske også godt forstå hende, hvis hun rent kulturelt er blevet omstillet til et andet arbejdsmarked, hvor der er andre muligheder. 10 år så langt fra DK og Europa må unægteligt give anledning til en smule forglemmelse om, hvordan tingene foregår i DK. Jeg tør vædde på, at hun ikke havde forventet af blive afhængig af offentlig hjælp og begrebet "integrationsydelse" er jo også helt tydeligt kommet bag på hende. Så i og for sig er det egentlig ikke så underligt, at hun har fået en eller anden form for kulturchock. Det er mange år væk fra DK og hvis man vender tilbage med en forventning om, at alt er ved det gamle, så bliver man jo nok lidt overrasket. For selvfølgelig er det ikke det! Det er nok bare svært at forklare en person, der efter en lang periode ser frem til at komme hjem til alt det vante. Jeg kunne såmænd godt selv falde i den fælde, tror jeg. Jeg ville dog aldrig rykke til DK uden at have et job på hånden først.

Jobcenter og a-kasse i DK er slet ikke gearet til folk med omfattende international erfaring, så hvis de har givet hende råd med på vejen og godkendt hendes ansøgninger, så ville jeg næsten anbefale hende at lave det hele om. Jeg har personligt oplevet en a-kasse opføre sig meget firkantet og der kom først ryk i tingene, da jeg gjorde dem opmærksom på, at manglende handling fra deres side ville føre til, at et jobtilbud ville forsvinde for mig. Jeg manglede en udtalelse på engelsk og det kunne man da under ingen omstændigheder forvente, at de var i stand til at levere.
2
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Grissebassen » 22. apr 2018, 17:37

Jeg har ikke læst artiklen, men bliver nødt til lige at kommentere på det der med udenlandserfaring. Jeg har boet og arbejdet i udlandet og siden flere gange fået afslag på jobsamtaler med begrundelsen, at de enten ikke talte udenlandserfaring med i bedømmelsen eller vægtede indenlandserfaring højere.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Delfin » 22. apr 2018, 18:01

Jeg kan ikke rigtigt blive klog på, hvad det er for uddannelse hun har taget. Hun skriver noget om selvlært og erfaring fra job. Hun skriver godt nok også, at hun har taget en mastergrad, men hvor er bacheloren i det regnestykke? Jeg spekulerer på, om det overhovedet er en uddannelse, som er anerkendt i Danmark, så hun er kvalificeret til de job, hun søger? Det må mange andre med udenlandske uddannelser, jo også gøre for at passe ind i de danske forhold.
2
14 11 14
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Grissebassen » 22. apr 2018, 19:45

Dikus skrev:
Grissebassen skrev:Jeg har ikke læst artiklen, men bliver nødt til lige at kommentere på det der med udenlandserfaring. Jeg har boet og arbejdet i udlandet og siden flere gange fået afslag på jobsamtaler med begrundelsen, at de enten ikke talte udenlandserfaring med i bedømmelsen eller vægtede indenlandserfaring højere.


Nu er jeg pt i Grønland. Og jeg kan VIRKELIG godt forstå, man vægter indenlandsk erfaring højere. For en kortere periode giver det HELT sikkert en masse godt for en erfaren medarbejder at komme ud. Selv er jeg meget bevidst om, jeg også snart skal retur for den kurve ikke skrider til den forkerte side. Men jeg har vender da ikke tilbage uden et job på hånden :panik:

Det kan jeg også forstå. Nu bør det måske nævnes, at jeg var i udlandet i under et år. Min undren går også mest på, at man som arbejdsgiver direkte vælger at se det som "ingenting" på lige fod med et års ledighed.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"