Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf ajnaM » 17. apr 2018, 14:55

Jeg tror, mange politikere forsvinder i embedsstab og allerede eksisterende løsninger. Det skal passe ind i kulturen, det skal være effektivt, det skal kunne måles, det skal kunne driftes, og det skal være umiddelbart eksekverbart.

Derudover kommer der en kommunikationskværn ind over, der varetager alle mulige andres interesser end den enkelte politikers. Herunder først og fremmest partiets. Hvad er opportunt at sige til hvilke segmenter hvornår? Igen skal det passe ind i strategien og leve op til en række kriterier.

Endelig lægger partiernes topstyring ikke op til enkeltpersoner, som udmærker sig. Hele det politiske rekrutteringssystem er i mine øjne et stort problem - både for demokratiet og for partierne og politikerne selv. Og igen skal man passe ind i linjen, i persongalleriet etc.

Når politikerne vænner sig til hele møllen, forsvinder ideologien. Og forsvinder den ikke, forsvinder politikeren. Der er ikke plads til ret megen intern uenighed eller afvigen fra linjen.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Modesty Blame » 18. apr 2018, 05:48

abcd skrev:
Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?

Det er et tal du har opfundet? https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/l ... nsionister
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 18. apr 2018, 05:54

Modesty Blame skrev:
abcd skrev:
Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?

Det er et tal du har opfundet? https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/l ... nsionister


Nej, jeg har ikke opfundet det, men hvordan har det relation til det link du sender? Jeg taler om hvor mange førtidspensioner der tilkendes hvert år, og så vidt jeg kan se, viser dit link kun hvor mange der får førtidspension? Det kan godt være at antallet af førtidspensionister er faldende, men det er vel fordi der er ret store årgange der går på folkepension i disse år.

Jeg har ikke præcis fundet de 10.000, det er et estimat ud fra de samme tal som paint poster tidligere i tråden, og som også var mit bedste Google-bud. Tallene angiver hvor mange borgere tilkendes førtidspension pr. 10.000 borgere pr. kommune pr. år. Det er et sted imellem 5 og 65 afhængigt af kommune. Jeg har så gættet et gennemsnit på 15 og ganget op = 15 * 6.000.000 / 10.000 = 9.000 tildelinger pr. år. Det er nok ikke helt skævt.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Raenil » 18. apr 2018, 10:34

Mistermor skrev:
abcd skrev:
Nej, jeg har ikke opfundet det, men hvordan har det relation til det link du sender? Jeg taler om hvor mange førtidspensioner der tilkendes hvert år, og så vidt jeg kan se, viser dit link kun hvor mange der får førtidspension? Det kan godt være at antallet af førtidspensionister er faldende, men det er vel fordi der er ret store årgange der går på folkepension i disse år.

Jeg har ikke præcis fundet de 10.000, det er et estimat ud fra de samme tal som paint poster tidligere i tråden, og som også var mit bedste Google-bud. Tallene angiver hvor mange borgere tilkendes førtidspension pr. 10.000 borgere pr. kommune pr. år. Det er et sted imellem 5 og 65 afhængigt af kommune. Jeg har så gættet et gennemsnit på 15 og ganget op = 15 * 6.000.000 / 10.000 = 9.000 tildelinger pr. år. Det er nok ikke helt skævt.


Her er de konkrete tal; nytilkendte førtidspensioner 2014: 6183, 2015: 6928, 2016; 8108 ( kvartal; 1791,2134,1904, 2279) 2017; 1. kvt 2069, 2. kvt 1819 file:///C:/Users/Hanne/Downloads/F%C3%B8rtidspension_2_kvartal%202017%20(1).pdf

Lige så interessant er det, at " der i 2016 var 24.200 færre førtidspensionister, end man havde forventet i forbindelse med reformen af førtidspensionen. Troels Lund Poulsen erkender, at det i nogle tilfælde er for vanskeligt at få tilkendt en førtidspension, og at borgere er sendt i ressourceforløb, der ikke altid har været nødvendige." https://www.ugebreveta4.dk/store-kommun ... 21239.aspx

Det fremgår, at der i alt var 9.927 personer, der blev tilkendt pension i 2017, så de 10.000 var ikke helt ved siden af for det år.

Beskæftigelsesministeren har fremsat et lovforslag; "Lovforslaget blev førstebehandlet fredag 6. april, og lyder på, at kommunerne ikke skal starte ressourceforløb, når det ikke er realistisk at tro, at borgeren kan udvikle sin arbejdsevne. Istedet skal flere have tilkendt en førtidspension."

Det vil forhåbentlig påvirke kommunerne, der ikke tilkender så mange pensioner. Det er jo i alt fald hensigten.... så meningen er god nok.


Så er alle politikere nok ikke idioter alligevel, og trådens præmis falder lidt sammen...
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"