Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 16. apr 2018, 04:28

Animi skrev:
abcd skrev:Skal det specifikt gælde reklamer, eller skal det også gælde kunstværker? Hvad hvis jeg tager et billede af mig selv, retoucherer det og lægger det på Instagram og Facebook og hvor det nu ellers skal være hvis jeg vil promovere mig selv og mit perfekte udseende? Hvad hvis Sofie Amalie på 14 psyker sine veninder med perfekte billeder?


Ja


Men så hjælper det jo ikke når alle modellerne deler billeder af sig selv på Instagram. Og hvordan vil man håndhæve det? Hvem skal opdage at man har lavet en retoucheret reklame uden markering? Skal vi bruge penge på at have professionelle til at sidde og nærstudere reklamer som om de var ved at verificere ægtheden af Mona Lisa?

Jeg synes forslaget er hul i hovedet. Det løser lige præcis ingenting, man vil i praksis kunne ignorere det, og det risikerer at koste samfundet en masse penge.

Hvis man endelig skulle gøre det, synes jeg man skulle gøre det simplere og bredere for i det mindste at spare lidt penge. Inspireret af mærkningen af cigaretter kunne man sige at alle reklamer skulle have en mærkat med en tekst i stil med:

Dette er en reklame. Husk at reklamer ofte viser en idealiseret eller manipuleret version af virkeligheden.

Så er det i det mindste let at bekræfte om reklamerne lever op til lovkravene eller ej.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf LadyFox » 16. apr 2018, 04:45

Naeh...

Folk med dårligt selvværd har det jo ikke fordi damerne i blandende er tynde og smukke. Det er jo ikke sådan det fungere. Og den dårlige selvværd forsvinder ikke fordi modellerne pludselig vejer 5 kilo mere og har en bums på hagen. Folk der har det skidt med sig selv sammenligner jo altså ikke kun sig selv med de over-retoucherede damer i blandende, men også helt almindelige mennesker de møder på deres vej.
Jeg tror simpelthen ikke at det vil rykke noget som helt. Og hvis man skal helt derud, skal vi så ikke også fjerne alle de smukke mennesker i film? Hvad med alle de her mennesker der har fået lavet alle mulige skønhedsoperationer i fjernsynet? Diverse Youtube gør da også meget for at fremstå mere perfekte end hvis man mødte dem tilfældigt på gaden osv.
Det er svært at fjerne alt der bekræfter folk i de ikke er gode nok, for de vil bare finde nogle andre at sammenligne sig med.

Derudover mener jeg ikke at det er H&M, L'oreal eller Cocios ansvar.
2
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Juki » 16. apr 2018, 04:54

Er det bare mig har deja vu eller har der ikke været et lignende forslag fremme engang for 1-2 år siden :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf ajnaM » 16. apr 2018, 08:14

LaScrooge skrev:Jeg synes der lyder fint. Faktisk ville det være godt med både anmærkning af modellens alder og et retoucheringsmærke.


Enig.

Jeg havde en bekendt, der arbejdede som model, da vi var yngre. Hun blev i starten af 20'erne bedt om at optræde som mor for en måske 12-årig pige på en reklame. :stoned:

Jeg ved ikke, hvor meget det reelt ville ændre, men det ville være meget fedt, hvis det på en eller anden måde kunne tvinge reklamebureauerne til at bruge lidt mere realistiske setups.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf paint » 16. apr 2018, 08:51

LadyFox skrev:Naeh...

Folk med dårligt selvværd har det jo ikke fordi damerne i blandende er tynde og smukke. Det er jo ikke sådan det fungere. Og den dårlige selvværd forsvinder ikke fordi modellerne pludselig vejer 5 kilo mere og har en bums på hagen. Folk der har det skidt med sig selv sammenligner jo altså ikke kun sig selv med de over-retoucherede damer i blandende, men også helt almindelige mennesker de møder på deres vej.
Jeg tror simpelthen ikke at det vil rykke noget som helt. Og hvis man skal helt derud, skal vi så ikke også fjerne alle de smukke mennesker i film? Hvad med alle de her mennesker der har fået lavet alle mulige skønhedsoperationer i fjernsynet? Diverse Youtube gør da også meget for at fremstå mere perfekte end hvis man mødte dem tilfældigt på gaden osv.
Det er svært at fjerne alt der bekræfter folk i de ikke er gode nok, for de vil bare finde nogle andre at sammenligne sig med.

Derudover mener jeg ikke at det er H&M, L'oreal eller Cocios ansvar.


Jeg tror man skal et skridt (eller flere) længere tilbage i årsagskæden, og stille spørgsmålet; hvorfor har så mange unge kvinder dårligt/lavt selvværd? Det er ikke noget nogle er født med.
Hvis man skal skære identitetsudviklingen (og dermed også kønsidentiteten og dennes karakteristika og faser) ned i Pixibogs-format, så foregår det bl.a ved en spejlingsproces. Og med dét menes der, at mennesker ikke kan se sig selv udefra. De eneste pejlemærker der er, er andres reaktion på vores udseende. Det er ud fra andres reaktion på os, at vi danner et selvbillede.
Vi kigger også på andre - ser hvordan de ser ud og sammenligner det med deres succes i det sociale liv. Herefter tilstræber vi at efterligne eller ligne dem (for det giver jo succes)

Hvis helt unge mennesker, måske især piger, konstant igennem hele deres formative alder bombarderes med urealistiske/uopnåelige kropsidealer, via reklamer alle steder (Magasiner, busskure, S-togsreklamer osv) og de samtidigt kan se ( i spejlet), at de aldrig vil kunne leve op til disse idealer, så skabes der et lavt selvværd.
Der er også andre ting i spil, men ovennævnte er ét af dem.

Det er ikke uden grund, at antallet af selvmord blandt 15-29-årige, er steget eksplosivt igennem de seneste årtier.

I 2006 var der 4026 registrerede skadestuebesøg efter selvmordsforsøg (Kilde: landspatient-registret)
Ud af dem var 60 procent kvinder, og 40 procent mænd (Kilde: landspatient-registret)

I Fyns Amt er der fra 1990 til 2011 registreret en stigning på næsten 22 procent i antallet af selvmordsforsøg blandt de 15-19 årige (Kilde: Center for selvmordforskning)

Man kan derfor ikke konkludere som du gør, på den baggrund du gør det. Der er langt flere faktorer i spil. Kan man mindske, i det mindste, én af disse faktorers indflydelse ved at fjerne retoucherede/manipulerede billeder af kvindekroppe i de reklamer, der er målrettet og skal påvirke unge, er man nået et stykke af vejen. (Men ikke hele vejen.)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf LadyFox » 16. apr 2018, 09:13

Slettet. Mit svar gav ingen mening.
Senest rettet af LadyFox 16. apr 2018, 09:15, rettet i alt 1 gang.
1
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 16. apr 2018, 09:14

ajnaM skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes der lyder fint. Faktisk ville det være godt med både anmærkning af modellens alder og et retoucheringsmærke.


Enig.

Jeg havde en bekendt, der arbejdede som model, da vi var yngre. Hun blev i starten af 20'erne bedt om at optræde som mor for en måske 12-årig pige på en reklame. :stoned:


Men angivelse af alderen kan vel også have den omvendte effekt. Når en kvinde på 40 ligner en på 25.

Og mht. retouchering: Jeg forestiller mig at fotografer kan være rigtigt dygtige til at udnytte lyset, make-up og lignende hvis det er nødvendigt for at undgå "retoucheret"-mærkatet. Så kan man ikke længere sige til sig selv "hun ser godt nok smuk ud, men pyt, billedet er nok retoucheret", man har et manglende mærkat der angiver at det ikke er retoucheret.
Senest rettet af Slettet bruger 16. apr 2018, 09:20, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2018, 09:18

LadyFox skrev:Slettet. Mit svar gav ingen mening.

Ha ha :lol:
Ej, jeg var ikke helt enig, men jeg forstod det nu godt.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55657
Kontakt:

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Ado » 16. apr 2018, 09:25

Man skal starte et sted. Ligesom med alt andet. Så jeg hilser forslaget mere end velkommen.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf paint » 16. apr 2018, 14:10

LadyFox skrev:Slettet. Mit svar gav ingen mening.


Men meningen (med et svar) var sikkert god nok ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf vibbsen » 16. apr 2018, 17:01

Ideen bag er helt sikkert god nok. Men selve forslaget er totalt hul i hovedet....Man vil pålægge kommunerne at pålægge dem som lejer sig ind i de kommunale reklamestandere at de skal pålægge deres kunder at de skal pålægge dem som producerer deres reklamer at mærke disse såfremt de er retoucherede...

Og hvem havde de så tænkt sig skulle håndhæve den regel ? Og hvordan ? Hvordan havde man forestillet sig at den enkelte kommune skulle tjekke op på om de reklamer der hænger i deres busstandere benytter sig af retouchede billeder eller ej ??? Det er jo decideret dumt.....Kommunerne har sgu andre og vigtigere ting at bruge deres tid og penge på....

Det lugter i mine øjne langt væk af "vi-er-bare-så-med-på-noderne" symbolpolitik. Det er totalt in at have en holdning om at gøre op med kropsfikseringen i vort samfund......Men at komme med et forslag som pålægger kommunerne at pålægge deres lejere at pålægge deres kunder at pålægge deres producenter.....Det er simpelthen for plat. Istedet for at tage noget ordentligt ansvar. Og så arbejde for en løsning hvor vi springer de 2 første led over og går direkte efter kunderne....Det nytter da et hul i jorden at H & M's reklamer med skinny langbenede modeller i busstanderen er forsynet med et "Denne model er retoucheret" mærke....Når der ikke er krav om at nogen af de andre kanaler hvor unge bliver bombarderet med H & M skinny langbenene modeller omfattet af et sådant. Så har busstander reklamer vist heller ikke mere magt....Reklamerne er fuldstændig de samme

Det er meget muligt at man skal starte et sted....Men jeg er sikkert på at man godt kan finde et lidt mere ambitiøst sted at gøre det...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf vibbsen » 16. apr 2018, 17:03

Til gengæld så synes jeg at forslaget om at modellens alder skal fremgå af billedet er genialt....Så kan vi jo så se hvor mange af disse "Min hud føles bare 10 år yngre efter at jeg er begyndt at bruge denne her anti-rynke-creme" modeller som reelt er en dag over 25....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Bimmerdyret » 16. apr 2018, 17:40

annellaII skrev:Hvad mener du om forslaget?


Jeg har ikke læst nogle indlæg i tråden, så dette er helt for egen regning.
Jeg synes det er totalt latterligt!

Den primære årsag er at jeg mener at det gør folk dummere end de er, og det pisser mig et eller andet sted af, at man skal gå efter laveste fællesnævner evig og altid.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 16. apr 2018, 18:08

Jeg havde overset at det kun gælder Københavns kommunes reklamestandere. Så er det da endnu mere idiotisk og ligegyldigt, men på positivsiden kan vi så parkere det under "de er tossede de københavnere".
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf vibbsen » 16. apr 2018, 18:09

Falstria skrev:
vibbsen skrev:Ideen bag er helt sikkert god nok. Men selve forslaget er totalt hul i hovedet....Man vil pålægge kommunerne at pålægge dem som lejer sig ind i de kommunale reklamestandere at de skal pålægge deres kunder at de skal pålægge dem som producerer deres reklamer at mærke disse såfremt de er retoucherede...

Og hvem havde de så tænkt sig skulle håndhæve den regel ? Og hvordan ? Hvordan havde man forestillet sig at den enkelte kommune skulle tjekke op på om de reklamer der hænger i deres busstandere benytter sig af retouchede billeder eller ej ??? Det er jo decideret dumt.....Kommunerne har sgu andre og vigtigere ting at bruge deres tid og penge på....

Det lugter i mine øjne langt væk af "vi-er-bare-så-med-på-noderne" symbolpolitik. Det er totalt in at have en holdning om at gøre op med kropsfikseringen i vort samfund......Men at komme med et forslag som pålægger kommunerne at pålægge deres lejere at pålægge deres kunder at pålægge deres producenter.....Det er simpelthen for plat. Istedet for at tage noget ordentligt ansvar. Og så arbejde for en løsning hvor vi springer de 2 første led over og går direkte efter kunderne....Det nytter da et hul i jorden at H & M's reklamer med skinny langbenede modeller i busstanderen er forsynet med et "Denne model er retoucheret" mærke....Når der ikke er krav om at nogen af de andre kanaler hvor unge bliver bombarderet med H & M skinny langbenene modeller omfattet af et sådant. Så har busstander reklamer vist heller ikke mere magt....Reklamerne er fuldstændig de samme

Det er meget muligt at man skal starte et sted....Men jeg er sikkert på at man godt kan finde et lidt mere ambitiøst sted at gøre det...


Altså når kommuner opretter reklamestandere for at tjene penge på det, så må de jo underlægges fuldstændigt de samme regler som hvis det var en privat person/virksomhed.

Det kan jeg ikke se noget galt i.

Kommuner kan jo bare vælge ikke at forsøge at tjene penge på den slags.
De beder selv om administrativt bøvl når de bedriver kommerciel virksomhed for vores fælles penge.


Men private virksomheder er jo ikke underlagt disse regler....Der er INTET krav til reklamerpladser i "privat regi" om at de skal forsynes med retoucherings mærkning .Hvorfor skal kommunerne så være det ??? Altså bortset fra det noget tyndbenene argument om at de skal sikre at deres borger har det godt eller hvordan det nu var formuleret....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"