Gør pressen os egentlig klogere?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf annellaII » 26. mar 2018, 16:43

https://play.tv2.dk/programmer/magasiner/serier/presselogen/goer-pressen-os-egentlig-klogere-152289/?cid=tv2.dk:Presselogen%3A+G%C3%B8r+pressen+os+egentlig+klogere%3F:artikel-afmelding


Det er sikkert individuelt fra person til person, hvem der blive klogere gennem pressen eller i det mindste mener gennem pressen at blive klogere, for mit vedkommende vil jeg mere sige, at jeg får oplysnsinger gennem pressen, om jeg bliver klogere, det gør jeg da sikkert på nogle områder og til nogle temaer, men da jeg er ret skeptisk hvad pressen angår, sluger jeg ikke alt råt, hvad pressen meddeler, og jeg tror heller ikke på alt, hvad pressen skriver, for at blive klogere på et tema, søger jeg videre oplysninger de steder, hvor jeg ved, jeg kan finde oplysninger til et tema, og det kan jeg bl.a.
på internettet nationalt som internationalt.


Gør pressen dig klogere?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 16:55

Journalistens uddannelse er ikke skabt for at gøre os klogere men for at bringe os information vi ikke selv lige får opfanget i løbet af ens daglige aktiviteter. De har også et ansvar for at undersøge og bekræfte historier de opsøger, de skal være tvivlende overfor sandheden i den artikel de bringer, og man kan så selv til sidst vurdere om det var værd at læse. Klogere tror jeg ikke man bliver men bedre viden om hvad der sker ude i verden.

Der er masser af historier man kan være foruden, du læser dem nok ofte bare fordi du kan få den information alligevel uden at betale. Var der en pris på disse artikler som bt/eb vist har for nogle artikler, så har du jo allerede taget et valg ikke at høre mere om det emne, når du ikke betaler, om du mistet viden og dermed ikke klogere, well, det tvivler jeg på.

Tror ikke jeg er blevet dummere af, ikke at læse eb.dk :)
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf kidkomb » 26. mar 2018, 19:31

Nej, deet.....
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 20:12

Ja, det gør den.

Men jeg skal selv holde styr på, hvad jeg vil vide. Og sørge for at informere mig bredt. Det er ikke sådan, at jeg sætter mig passivt ned foran nyhederne og bliver klogere.

Man kan sige, at jeg bliver klogere på de områder, jeg leder efter i aviserne. Og i øvrigt læser mere om i faglitteratur, magasiner og på nettet, eller taler med andre, klogere mennesker om.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf FruitFly » 26. mar 2018, 20:17

Ja, helt bestemt. Men jeg holder også Weekendavisen :)
1
#Klimatosse
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 20:23

FruitFly skrev:Ja, helt bestemt. Men jeg holder også Weekendavisen :)


Det gør jeg også. Og når jeg får læst den, bliver jeg bestemt også klogere. :genert:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf Artem » 26. mar 2018, 20:34

Jo det synes jeg da, men ikke de hurtige nyheder jeg læser på nettet, men når jeg læser en længere artikel i nordjyske, om feks kommunal udligning, men ellers er det mest mere "faglige" ting som når jeg læser biltest, eller i boligsektionen om byggeprojekter.
I tv findes der også gode forbruger og sundhedsprogrammer jeg bliver bliver klogere af, sammen med debatprogrammer med politikere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf fisken80 » 27. mar 2018, 06:48

FruitFly skrev:Ja, helt bestemt. Men jeg holder også Weekendavisen :)


Ditto her. Og dét er en god avis.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf Pax Romana » 27. mar 2018, 07:02

Ja, men det er en forudsætning for læring og erindring, at man har brugt noget tid og psykisk energi på at fordybe sig.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Gør pressen os egentlig klogere?

Indlægaf PepsiMagt » 30. mar 2018, 05:52

Der er ikke meget der kan gøre mig klogere, men til alle jer andre kan jeg helt klart anbefale weekend-avisen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"