Kattegatbro for biler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 24. mar 2018, 22:35

Broprojektet, handler først og fremmest om LA, og om at LA, kan se valget i horisonten. De har brug for noget som kan viske det noget 'brogede' indtryk fra Finanslovs-forhandlingerne, væk. De har brug for at slå på tromme for nogle liberale projekter for at trække nogle af de 50% af deres vælgere tilbage, som forlod skuden efter showet inde på Christiansborgs gange.
De har mere eller mindre slået sig op som bilisternes parti (sænkning af afgifter), og nu vil de gerne føre sig frem med nogle ret luftige planer om en bro over Kattegat (for biler)

Lytter man lidt efter, så tager Ole Birk Olesen alle mulige forbehold. "Der skal flere beregninger til". "Den nuværende var bare en hurtig beregning". "Der skal regnes lidt mere på det" etc. etc. Ideen om Kattegat-broen, skal gerne blive stående til efter valget, så de kan nå at høste stemmer på det, inden ideen skydes til hjørne igen.

Der er ikke engang lavet de undersøgelser, som altid skal laves i forbindelse med en sådan bro (og som blev udført ved projekteringen af både Storebælts og Øresundsbroen. Hvad vil den betyde for farvands/strømforholdene? For havmiljøet (fisk mv), for skibstrafikken, for infrastrukturen i begge ender af broen, for Samsø osv. osv.

Kort sagt, så er broen varm luft og tidlig valgflæsk.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 24. mar 2018, 22:49

Falstria skrev:
paint skrev:Broprojektet, handler først og fremmest om LA, og om at LA, kan se valget i horisonten. De har brug for noget som kan viske det noget 'brogede' indtryk fra Finanslovs-forhandlingerne, væk. De har brug for at slå på tromme for nogle liberale projekter for at trække nogle af de 50% af deres vælgere tilbage, som forlod skuden efter showet inde på Christiansborgs gange.
De har mere eller mindre slået sig op som bilisternes parti (sænkning af afgifter), og nu vil de gerne føre sig frem med nogle ret luftige planer om en bro over Kattegat (for biler)

Lytter man lidt efter, så tager Ole Birk Olesen alle mulige forbehold. "Der skal flere beregninger til". "Den nuværende var bare en hurtig beregning". "Der skal regnes lidt mere på det" etc. etc. Ideen om Kattegat-broen, skal gerne blive stående til efter valget, så de kan nå at høste stemmer på det, inden ideen skydes til hjørne igen.

Der er ikke engang lavet de undersøgelser, som altid skal laves i forbindelse med en sådan bro (og som blev udført ved projekteringen af både Storebælts og Øresundsbroen. Hvad vil den betyde for farvands/strømforholdene? For havmiljøet (fisk mv), for skibstrafikken, for infrastrukturen i begge ender af broen, for Samsø osv. osv.

Kort sagt, så er broen varm luft og tidlig valgflæsk.


Har du spist et eller andet meget surt for nyligt Paint?


Lød det surt? Det er bare sådan det er ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 24. mar 2018, 23:10

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Broprojektet, handler først og fremmest om LA, og om at LA, kan se valget i horisonten. De har brug for noget som kan viske det noget 'brogede' indtryk fra Finanslovs-forhandlingerne, væk. De har brug for at slå på tromme for nogle liberale projekter for at trække nogle af de 50% af deres vælgere tilbage, som forlod skuden efter showet inde på Christiansborgs gange.
De har mere eller mindre slået sig op som bilisternes parti (sænkning af afgifter), og nu vil de gerne føre sig frem med nogle ret luftige planer om en bro over Kattegat (for biler)

Lytter man lidt efter, så tager Ole Birk Olesen alle mulige forbehold. "Der skal flere beregninger til". "Den nuværende var bare en hurtig beregning". "Der skal regnes lidt mere på det" etc. etc. Ideen om Kattegat-broen, skal gerne blive stående til efter valget, så de kan nå at høste stemmer på det, inden ideen skydes til hjørne igen.

Der er ikke engang lavet de undersøgelser, som altid skal laves i forbindelse med en sådan bro (og som blev udført ved projekteringen af både Storebælts og Øresundsbroen. Hvad vil den betyde for farvands/strømforholdene? For havmiljøet (fisk mv), for skibstrafikken, for infrastrukturen i begge ender af broen, for Samsø osv. osv.

Kort sagt, så er broen varm luft og tidlig valgflæsk.


Har du spist et eller andet meget surt for nyligt Paint?


Lød det surt? Det er bare sådan det er ;)


Det er da en meget trist holdning at have til et ellers godt projekt.

Jeg troede du og dine ligemænd gik ind for kortere transporttid mellem hovedstaden og den næststørste by.
Er det ikke netop det i har arbejdet for, med timeplaner og den slags luftkasteller?


Taler du om luftkasteller i forbindelse med broen over Kattegat? ;)

Det jeg skrev var mere en politisk analyse af LA, end det var en kommentar til denne bro. Jeg tror nemlig ikke et øjeblik på, at det broprojekt er andet end et forsøg på at rette skuden op for LA.
LA, er et liberalt parti. Derfor er de nødt til, i lyset af deres elendige meningsmålinger og vælgerflugten efter forhandlingerne inde på borgen at lufte nogle liberale forslag, som de mener kan vække begejstring hos deres vælgere. Det er de simpelthen nødt til, med de målinger.
Og pludselig ud af det blå, hiver de en Kattegatbro ud af ærmet, som ifølge dem selv kan blive en realitet i 2030. Hvis man begyndte at bygge den i morgen, så kunne den muligvis være færdig engang i 2030'erne. Regner man projektering, og prisberegninger og et hav af andre forundersøgelser med, er svaret nok snarere engang i 2040. Derfor er det mere politik end det er brobygning.

Det samme gælder de 775 mio, som man vil fjerne fra DR. Det vil også vække glæde i liberale kredse, især hvis pengene (som de ikke rigtig vil svare på, hvad skal bruges til) kan bruges på skattelettelser. Lægger man dertil de 2 ma der skiller parterne i overenskomstforhandlingerne oven i, er der plads til nogle pæne skattelettelser på den næste finanslov.

Det er hvad det hele handler om, hvis du spørger mig (men det gør du nok ikke)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 25. mar 2018, 08:12

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Broprojektet, handler først og fremmest om LA, og om at LA, kan se valget i horisonten. De har brug for noget som kan viske det noget 'brogede' indtryk fra Finanslovs-forhandlingerne, væk. De har brug for at slå på tromme for nogle liberale projekter for at trække nogle af de 50% af deres vælgere tilbage, som forlod skuden efter showet inde på Christiansborgs gange.
De har mere eller mindre slået sig op som bilisternes parti (sænkning af afgifter), og nu vil de gerne føre sig frem med nogle ret luftige planer om en bro over Kattegat (for biler)

Lytter man lidt efter, så tager Ole Birk Olesen alle mulige forbehold. "Der skal flere beregninger til". "Den nuværende var bare en hurtig beregning". "Der skal regnes lidt mere på det" etc. etc. Ideen om Kattegat-broen, skal gerne blive stående til efter valget, så de kan nå at høste stemmer på det, inden ideen skydes til hjørne igen.

Der er ikke engang lavet de undersøgelser, som altid skal laves i forbindelse med en sådan bro (og som blev udført ved projekteringen af både Storebælts og Øresundsbroen. Hvad vil den betyde for farvands/strømforholdene? For havmiljøet (fisk mv), for skibstrafikken, for infrastrukturen i begge ender af broen, for Samsø osv. osv.

Kort sagt, så er broen varm luft og tidlig valgflæsk.


Har du spist et eller andet meget surt for nyligt Paint?


Lød det surt? Det er bare sådan det er ;)


Det er da en meget trist holdning at have til et ellers godt projekt.

Jeg troede du og dine ligemænd gik ind for kortere transporttid mellem hovedstaden og den næststørste by.
Er det ikke netop det i har arbejdet for, med timeplaner og den slags luftkasteller?


Taler du om luftkasteller i forbindelse med broen over Kattegat? ;)

Det jeg skrev var mere en politisk analyse af LA, end det var en kommentar til denne bro. Jeg tror nemlig ikke et øjeblik på, at det broprojekt er andet end et forsøg på at rette skuden op for LA.
LA, er et liberalt parti. Derfor er de nødt til, i lyset af deres elendige meningsmålinger og vælgerflugten efter forhandlingerne inde på borgen at lufte nogle liberale forslag, som de mener kan vække begejstring hos deres vælgere. Det er de simpelthen nødt til, med de målinger.
Og pludselig ud af det blå, hiver de en Kattegatbro ud af ærmet, som ifølge dem selv kan blive en realitet i 2030. Hvis man begyndte at bygge den i morgen, så kunne den muligvis være færdig engang i 2030'erne. Regner man projektering, og prisberegninger og et hav af andre forundersøgelser med, er svaret nok snarere engang i 2040. Derfor er det mere politik end det er brobygning.

Det samme gælder de 775 mio, som man vil fjerne fra DR. Det vil også vække glæde i liberale kredse, især hvis pengene (som de ikke rigtig vil svare på, hvad skal bruges til) kan bruges på skattelettelser. Lægger man dertil de 2 ma der skiller parterne i overenskomstforhandlingerne oven i, er der plads til nogle pæne skattelettelser på den næste finanslov.

Det er hvad det hele handler om, hvis du spørger mig (men det gør du nok ikke)


Er det da gået fuldstændigt henover hovedet på dig at det ikke er første gang den bro er spil? jeg kender svaret for du har selv nævnt den tidligere transportministers svar omkring bro med tog løsning som var dobbelt så dyr.

Blander du DR ind i det her? og en for nærværende storkonflikt også?




Så har jeg kun ét svar og det er: :klap:


Du kan da ikke være helt politisk tonedøv, falstria? Forslaget om en bro over Kattegat, er ikke noget der dukker op, som resultat af et eller andet folkeligt krav, om en sådan broforbindelse.
LA, er i krise, efter skatteshowet for åben skærm inde på borgen. De har mistet en masse vælgere. Og hvad gør man så som et liberalt parti, der gerne vil genvinde det tabte? Man lancerer nogle liberale politiske tiltag, som man mener kan genoprette tilliden til partiet. Og heri, vil man som led i dette formentlig også gerne have hevet nogle af de forliste skattelettelser hjem, så man kan fremstå som det parti man gerne vil fremstå som.

Kort sagt, så satte jeg bare broen over Kattegat ind i en politisk sammenhæng (ovenstående)

Hvis du finder anledning til at klappe af det, så slå dig bare løs ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 25. mar 2018, 08:27

paint skrev:Du kan da ikke være helt politisk tonedøv, falstria? Forslaget om en bro over Kattegat, er ikke noget der dukker op, som resultat af et eller andet folkeligt krav, om en sådan broforbindelse.
LA, er i krise, efter skatteshowet for åben skærm inde på borgen. De har mistet en masse vælgere. Og hvad gør man så som et liberalt parti, der gerne vil genvinde det tabte? Man lancerer nogle liberale politiske tiltag, som man mener kan genoprette tilliden til partiet. Og heri, vil man som led i dette formentlig også gerne have hevet nogle af de forliste skattelettelser hjem, så man kan fremstå som det parti man gerne vil fremstå som.

Kort sagt, så satte jeg bare broen over Kattegat ind i en politisk sammenhæng (ovenstående)

Hvis du finder anledning til at klappe af det, så slå dig bare løs ;)

Jeg vil ikke udelukke at der er en vis grad af politisk spin i det. Jeg synes bare det er sørgeligt hvis alt skal gøres til spin for at tiltrække vælgere osv.

Som jeg ser det har LA altid gerne ville have større mobilitet mellem landsdelene, hvorfor de har ville gøre Storebæltsbroen gratis. Det har de så ikke kunne lykkes med da en broafgift på Storebælt er en forudsætning for Fermenforbindelsen. Hvorfor de kun har kunne få en 25% nedsættelse af broafgiften igennem.

Kattegatbroen er tidligere blevet skudt ned af Venstre som du skriver, og det er også helt fair med en pris på svimlende 118 mia og en tilbagebetalingstid på langt over 40 år som de normalt sætter som grænsen.
At LA nu ser på en ren bilbro som har en meget bedre tilbagebetalingstid på 32 år. Ser jeg kun som et naturligt ønske om stadig at øge mobiliteten i landet, når nu Storebælt ikke kan blive gratis, at så laver man i stedet en bro mere der kan spare folk for mange km og tid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 25. mar 2018, 08:43

Artem skrev:
paint skrev:Du kan da ikke være helt politisk tonedøv, falstria? Forslaget om en bro over Kattegat, er ikke noget der dukker op, som resultat af et eller andet folkeligt krav, om en sådan broforbindelse.
LA, er i krise, efter skatteshowet for åben skærm inde på borgen. De har mistet en masse vælgere. Og hvad gør man så som et liberalt parti, der gerne vil genvinde det tabte? Man lancerer nogle liberale politiske tiltag, som man mener kan genoprette tilliden til partiet. Og heri, vil man som led i dette formentlig også gerne have hevet nogle af de forliste skattelettelser hjem, så man kan fremstå som det parti man gerne vil fremstå som.

Kort sagt, så satte jeg bare broen over Kattegat ind i en politisk sammenhæng (ovenstående)

Hvis du finder anledning til at klappe af det, så slå dig bare løs ;)

Jeg vil ikke udelukke at der er en vis grad af politisk spin i det. Jeg synes bare det er sørgeligt hvis alt skal gøres til spin for at tiltrække vælgere osv.

Som jeg ser det har LA altid gerne ville have større mobilitet mellem landsdelene, hvorfor de har ville gøre Storebæltsbroen gratis. Det har de så ikke kunne lykkes med da en broafgift på Storebælt er en forudsætning for Fermenforbindelsen. Hvorfor de kun har kunne få en 25% nedsættelse af broafgiften igennem.

Kattegatbroen er tidligere blevet skudt ned af Venstre som du skriver, og det er også helt fair med en pris på svimlende 118 mia og en tilbagebetalingstid på langt over 40 år som de normalt sætter som grænsen.
At LA nu ser på en ren bilbro som har en meget bedre tilbagebetalingstid på 32 år. Ser jeg kun som et naturligt ønske om stadig at øge mobiliteten i landet, når nu Storebælt ikke kan blive gratis, at så laver man i stedet en bro mere der kan spare folk for mange km og tid.


Det kan jeg sagtens se det rationelle i. Jeg prøvede bare at sætte det ind i en politisk sammenhæng. Jeg undrede mig over at forslaget pludselig dukkede op ud af det blå. Men jeg kan også godt se det politisk rationelle i det - set fra LAs perspektiv. De skal jo gøre ét eller andet for at genvinde momentum. Det er der ikke noget mærkeligt i.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Thomas31 » 25. mar 2018, 13:03

Det kommer af mange forskellige grunde ikke til at ske. Det er utvivlsomt ren valgstrategi. . De to års undersøgelser skal holde gryden i kog henover næste valg.Det vil være meningsløst med en sådan vejbro samtidig med, at der ligger et dyrt togfond-forlig, der skal gøre omvejen hurtigere. Vil nogen i ramme alvor bruge over 5 milliarder på en ren togbro, der skærer vejle af de hurtige tog mellem aarhus og kbh for samtidig at bygge en ekstrem dyr genvej uden tog?

HVIS kattegat bliver en realitet kan man sagtens få jernbanen med billigt. 15 milliarder kan hentes fra en reduceret togfond relaterende til udgifter, der savner mening, hvis der bygges en bane over kattegat. Yderligere 10 milliarder kan spares fra det oprindelige forslag til en kattegatforbindelse ved at droppe en højhastighedsforbindelse på sjællandssiden. Hertil kommer en betydelig driftsbesparelse ved at slippe for at købe, køre og vedligeholde tog og skinner til 300 km/t. Højhastighed er unødvendigt og ofte direkte destruktivt. Der ligger et oplagt forlig forude, der så også kan få V og LA med i togfonden, der måske kan gøres til et bredere projekt inkluderende en kattegatforbindelse.

Men alt dette er selvfølgelig ligegyldigt. Det handler om at LA og V skal sælge bil-illussioner op til næste valg. Der skal snakkes biler, som der snakkes våben i texas. Måske kan man stadig vinde valg på motorveje men næppe ret meget længere.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Thomas31 » 25. mar 2018, 13:34

Artem skrev:
abcd skrev:Og det var bare det jeg efterspurgte, et tog videre i den anden ende, og helst et hurtigt tog. I det scenarie ville jeg tage bilen over broen og toget videre. Bussen er kun hvis der absolut ikke er andre muligheder.

Det ser ud til at prisen er mere vigtig for mange andre.
Hvor busser allerede stjæler passagerer fra tog.


Det er et korttidsfænomen. Jernbanen i danmark - udenfor københavn - er vel lige nu på et absolut nulpunkt, samtidig med, at det trods alt er gået op for selv danske politikere, hvor altafgørende den bliver i fremtiden, hvorfor der er investeret mere i den end nogensinde før siden grundlæggelsen i 1800-tallet. Både røde og blå stue er med. Og det skyldes kun en ting. Der er ingen alternativer.

Problemet er, at intet er færdigt endnu. Derofr kan statistikker vise lidt af hvert.

Det særlige ved jernbanen i stærk kontrast til biler, er at jo flere der bruger den, jo bedre bliver den. Op til visse grænser selvfølgelig. Derfor kan investeringer, der presser banen ind i en positiv cirkel få selvforstærkende effekter. Jeg tror opfattelsen af banen for alvor begynder at ændre sig, når strækningen til ringsted åbner sammen med metro-ringen i kbh. Meget pludseligt vil store dele af sjælland få en helt anden nærhed til det indre københavn. Jeg tror det får afsmittende effekter i den forstand, at vælgere i viborg, herning osv vil kræve bedre tog til Aarhus, og så kører toget.
1
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf PepsiMagt » 25. mar 2018, 14:46

Enten bygger man den med futtog eller også bygger man den slet ikke
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 25. mar 2018, 18:00

Thomas31 skrev:Det er et korttidsfænomen. Jernbanen i danmark - udenfor københavn - er vel lige nu på et absolut nulpunkt, samtidig med, at det trods alt er gået op for selv danske politikere, hvor altafgørende den bliver i fremtiden, hvorfor der er investeret mere i den end nogensinde før siden grundlæggelsen i 1800-tallet. Både røde og blå stue er med. Og det skyldes kun en ting. Der er ingen alternativer.

Problemet er, at intet er færdigt endnu. Derofr kan statistikker vise lidt af hvert.

Det særlige ved jernbanen i stærk kontrast til biler, er at jo flere der bruger den, jo bedre bliver den. Op til visse grænser selvfølgelig. Derfor kan investeringer, der presser banen ind i en positiv cirkel få selvforstærkende effekter. Jeg tror opfattelsen af banen for alvor begynder at ændre sig, når strækningen til ringsted åbner sammen med metro-ringen i kbh. Meget pludseligt vil store dele af sjælland få en helt anden nærhed til det indre københavn. Jeg tror det får afsmittende effekter i den forstand, at vælgere i viborg, herning osv vil kræve bedre tog til Aarhus, og så kører toget.

Som vi før har talt om fungerer tog rigtig fornuftigt omkring Storkøbehavn. Hvor det giver mere mening end at tage bilen, da det ikke er til at komme frem og parkere. At udvide den cirkel til at dække det meste af sjælland er kun godt.
Tilsvarende kan der være noget fornuft i tog i det østjyske i en kombination med busser og deres sporvogne.

Men i resten af landet giver tog bare ikke nogen mening.
Personligt kører jeg aldrig i tog mere. Men busser sker dog et par gange om året til arrangementer hvor der er direkte busser.
Hvis jeg skal på tværs af landet og det kun er mig. Ville jeg tage en af de busser der kører mellem de store byer. Både fordi det næsten er lige så hurtigt og kun koster under det halve.
Som fik mig til at tænke på at jeg hellere lige måtte tjekke op på om det nu er rigtigt. Som det var.

Hvis vi siger at jeg skal til et løb i København søndag den 22 april, og vil der over dagen før for at kunne være frisk til løbet.
Så kan jeg tage toget her fra lørdag formiddag hvor den hurtigste forbindelse tager 5:46 Der er også dårligere forbindelser som tager over 6 og 7 timer. Turen med tog til koste 420 kr.
Alternativt. Kan jeg tage feks. Flixbus der tager turen 6:20 min altså en halv time mere. Men til gengæld koster billetten kun 139 kr. Som er 1/3 del pris.
Jeg kan også fylde bilen op med andre løbere og køre der over på 4½ timer. Hvis jeg ikke skal helt ind i centrum vil det generelt være meget hurtigere da man kan køre direkte fra A til B. Hvor løsningen med bus og tog kræver noget transport i begge ender. I rene udgifter til diesel og bro vil det koste omkring 500 kr. og med 4 i bilen vil det blive 125 kr pr næse.

Bilen er på den måde den klart mest fleksible løsning. Bus er billig men lidt langsomt og ikke med så mange afgange. Tog er dyrt og ufleksibelt.
Som sagt kan jeg sagtens følge dig i forhold til de store byer og hvor der er problemer med den megen trafik og at finde p-pladser til alle de biler.
Jeg kan bare ikke se hvordan tog nogensinde skal blive konkurrencedygtig i forhold til bilen? Med mindre at vi vælger at brandbeskatte bilen med 400% afgift ved køb, og en grøn ejerafgift på mindst 24.000 kr om året. P-licens i byerne til 1000 kr om måneden osv...
For jo det vil flytte nogle fra bil til tog, og hvor man kan bruge alle de penge man får ind til at sætte togbilleterne ned. For det er nu en gang problemet med tog. De er ikke rentable og konkurrencedygtige.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 25. mar 2018, 19:00

paint skrev:Det kan jeg sagtens se det rationelle i. Jeg prøvede bare at sætte det ind i en politisk sammenhæng. Jeg undrede mig over at forslaget pludselig dukkede op ud af det blå. Men jeg kan også godt se det politisk rationelle i det - set fra LAs perspektiv. De skal jo gøre ét eller andet for at genvinde momentum. Det er der ikke noget mærkeligt i.

For mig at se er der ingen tvivl om at LA er bilejernes parti. Er kun på grund af deres indflydelse at vi nu har haft 2 afgiftnedsættelser på biler, sammen med at vi har fået sat hastigheden op på flere veje. Ja og så er de generelt også positive over for motorveje og broer.
På den måde kan jeg ikke rigtig se noget nyt i det de kommer ud med. Men ja der er vil altid lidt taktik i politik med at præsentere forskellige forslag på et tidspunkt hvor man mener det er gavnligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 25. mar 2018, 19:13

Artem skrev:
Thomas31 skrev:Det er et korttidsfænomen. Jernbanen i danmark - udenfor københavn - er vel lige nu på et absolut nulpunkt, samtidig med, at det trods alt er gået op for selv danske politikere, hvor altafgørende den bliver i fremtiden, hvorfor der er investeret mere i den end nogensinde før siden grundlæggelsen i 1800-tallet. Både røde og blå stue er med. Og det skyldes kun en ting. Der er ingen alternativer.

Problemet er, at intet er færdigt endnu. Derofr kan statistikker vise lidt af hvert.

Det særlige ved jernbanen i stærk kontrast til biler, er at jo flere der bruger den, jo bedre bliver den. Op til visse grænser selvfølgelig. Derfor kan investeringer, der presser banen ind i en positiv cirkel få selvforstærkende effekter. Jeg tror opfattelsen af banen for alvor begynder at ændre sig, når strækningen til ringsted åbner sammen med metro-ringen i kbh. Meget pludseligt vil store dele af sjælland få en helt anden nærhed til det indre københavn. Jeg tror det får afsmittende effekter i den forstand, at vælgere i viborg, herning osv vil kræve bedre tog til Aarhus, og så kører toget.

Som vi før har talt om fungerer tog rigtig fornuftigt omkring Storkøbehavn. Hvor det giver mere mening end at tage bilen, da det ikke er til at komme frem og parkere. At udvide den cirkel til at dække det meste af sjælland er kun godt.
Tilsvarende kan der være noget fornuft i tog i det østjyske i en kombination med busser og deres sporvogne.

Men i resten af landet giver tog bare ikke nogen mening.
Personligt kører jeg aldrig i tog mere. Men busser sker dog et par gange om året til arrangementer hvor der er direkte busser.
Hvis jeg skal på tværs af landet og det kun er mig. Ville jeg tage en af de busser der kører mellem de store byer. Både fordi det næsten er lige så hurtigt og kun koster under det halve.
Som fik mig til at tænke på at jeg hellere lige måtte tjekke op på om det nu er rigtigt. Som det var.

Hvis vi siger at jeg skal til et løb i København søndag den 22 april, og vil der over dagen før for at kunne være frisk til løbet.
Så kan jeg tage toget her fra lørdag formiddag hvor den hurtigste forbindelse tager 5:46 Der er også dårligere forbindelser som tager over 6 og 7 timer. Turen med tog til koste 420 kr.
Alternativt. Kan jeg tage feks. Flixbus der tager turen 6:20 min altså en halv time mere. Men til gengæld koster billetten kun 139 kr. Som er 1/3 del pris.
Jeg kan også fylde bilen op med andre løbere og køre der over på 4½ timer. Hvis jeg ikke skal helt ind i centrum vil det generelt være meget hurtigere da man kan køre direkte fra A til B. Hvor løsningen med bus og tog kræver noget transport i begge ender. I rene udgifter til diesel og bro vil det koste omkring 500 kr. og med 4 i bilen vil det blive 125 kr pr næse.

Bilen er på den måde den klart mest fleksible løsning. Bus er billig men lidt langsomt og ikke med så mange afgange. Tog er dyrt og ufleksibelt.
Som sagt kan jeg sagtens følge dig i forhold til de store byer og hvor der er problemer med den megen trafik og at finde p-pladser til alle de biler.
Jeg kan bare ikke se hvordan tog nogensinde skal blive konkurrencedygtig i forhold til bilen? Med mindre at vi vælger at brandbeskatte bilen med 400% afgift ved køb, og en grøn ejerafgift på mindst 24.000 kr om året. P-licens i byerne til 1000 kr om måneden osv...
For jo det vil flytte nogle fra bil til tog, og hvor man kan bruge alle de penge man får ind til at sætte togbilleterne ned. For det er nu en gang problemet med tog. De er ikke rentable og konkurrencedygtige.


Jeg synes nærmere det er omvendt. Tog giver bedst mening på længere distancer på grund af den høje hastighed og den gode komfort. Jeg tror f.eks. næppe de erstatter TGV-tog i Frankrig eller Shinkansen i Japan med busser der kører 100 km/t, det ville ikke give mening. Danmark har dårlige højhastighedsforbindelser fordi vi har elendige gamle dieseltog og dårlige skinner, men hvis man kunne køre med elektriske tog imellem Aarhus og København på en time over Kattegat, ville det være en radikal forbedring af Danmarks infrastruktur. Og den forbedring kommer altså bare ikke med busser, du får aldrig forretningsfolk til at sidde og bumle i en langsom bus, det holder ikke en meter.

Men lokalt giver tog ikke den samme fordel. Letbanen i Aarhus burde have været ekspresbusser i stedet. Her ville busserne både have været markant billigere og lige så hurtige som toget.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf 1234 » 25. mar 2018, 19:17

abcd skrev:Jeg synes nærmere det er omvendt. Tog giver bedst mening på længere distancer på grund af den høje hastighed og den gode komfort. Jeg tror f.eks. næppe de erstatter TGV-tog i Frankrig eller Shinkansen i Japan med busser der kører 100 km/t, det ville ikke give mening. Danmark har dårlige højhastighedsforbindelser fordi vi har elendige gamle dieseltog og dårlige skinner, men hvis man kunne køre med elektriske tog imellem Aarhus og København på en time over Kattegat, ville det være en radikal forbedring af Danmarks infrastruktur. Og den forbedring kommer altså bare ikke med busser, du får aldrig forretningsfolk til at sidde og bumle i en langsom bus, det holder ikke en meter.

Men lokalt giver tog ikke den samme fordel. Letbanen i Aarhus burde have været ekspresbusser i stedet. Her ville busserne både have været markant billigere og lige så hurtige som toget.

Enig jeg undrer mig over, at EU ikke har satset massivt på tog og lavet en storstilet strategi.
Det ville være så meget bedre end alle de fly, hvis jeg kunne vælge at tage med et nattog til Rom fx og vågne op udhvilet ville jeg da klart foretrække det. Det er generelt også meget nemmere at arbejde på et tog samtidig med udsigten bare er lidt mere interessant.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 25. mar 2018, 21:25

abcd skrev:Jeg synes nærmere det er omvendt. Tog giver bedst mening på længere distancer på grund af den høje hastighed og den gode komfort. Jeg tror f.eks. næppe de erstatter TGV-tog i Frankrig eller Shinkansen i Japan med busser der kører 100 km/t, det ville ikke give mening. Danmark har dårlige højhastighedsforbindelser fordi vi har elendige gamle dieseltog og dårlige skinner, men hvis man kunne køre med elektriske tog imellem Aarhus og København på en time over Kattegat, ville det være en radikal forbedring af Danmarks infrastruktur. Og den forbedring kommer altså bare ikke med busser, du får aldrig forretningsfolk til at sidde og bumle i en langsom bus, det holder ikke en meter.

Men lokalt giver tog ikke den samme fordel. Letbanen i Aarhus burde have været ekspresbusser i stedet. Her ville busserne både have været markant billigere og lige så hurtige som toget.

Helt ærligt er danmark ikke for lille til så hurtige tog? De kan jo næsten ikke nå at komme op i fart før de skal bremse igen ved den næste station.

Men det er skam ikke fordi jeg har noget imod hurtige tog, vil da meget gerne have dem, og en togforbindelse over Kattegat. Bare det er selvfinansiering, lige som de andre broer vi bygger hvor bruger betalingen finansierer dem. Og det er så der topprojektet strandede. Da det er sindsygt dyrt og folk aldrig vil betale de billet priser som er nødvendige for at det kan løbe rundt.

Hvor vil du finde pengene til det? er det billisterne der skal være malkeko igen?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 26. mar 2018, 04:39

Artem skrev:Helt ærligt er danmark ikke for lille til så hurtige tog? De kan jo næsten ikke nå at komme op i fart før de skal bremse igen ved den næste station.

Men det er skam ikke fordi jeg har noget imod hurtige tog, vil da meget gerne have dem, og en togforbindelse over Kattegat. Bare det er selvfinansiering, lige som de andre broer vi bygger hvor bruger betalingen finansierer dem. Og det er så der topprojektet strandede. Da det er sindsygt dyrt og folk aldrig vil betale de billet priser som er nødvendige for at det kan løbe rundt.

Hvor vil du finde pengene til det? er det billisterne der skal være malkeko igen?


Det ved jeg ikke, men for LA er det let, de havde på et tidspunkt et skatteudspil hvor der skulle gives skattelettelser for 42 milliarder om året, og det lød på dem som om det var barnemad at finde tilsvarende besparelser i det offentlige. 3 år med de besparelser og udskydelse af skattelettelserne, bum, bro finansieret.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"