Kattegatbro for biler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 23. mar 2018, 00:06

Falstria skrev:Hidtil har det hele været nye projekter helt fra bunden hver gang, med en helt ny generation af ingeniører og entreprenører osv.
Vi har en unik chance nu for at lave to projekter med samme teknologi, etablerede element fabrikker, allerede eksisterende infrastruktur, benytte den samme generation af ingeniører og entreprenører, de samme kanaler til materialer og arbejdskraft, hvis man lavede det efter Femern opskriften. Fordi projekterne bliver nærmest samtidige.

Men det skal jo i udbud først, så udbuddet må vise om det kan betale sig at genbruge.

Ja det der kommer aldrig til at ske. Projektet skal jo i EU udbud som også gælder projekteringen, hvorfor man ikke bare kan genbruge.

Vi er ellers enige om at der kunne være en stor besparelse i det. Har selv tit tænkt det samme med de nye super sygehuse, hvor det er hjernedødt at de alle bliver projekteret fra bunden og bygget på en gang. Frem for at bygge dem ens ud fra den samme projektering og hvor man kunne lære af de fejl man lavede på de første par projekter.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 23. mar 2018, 06:28

Jeg vil gerne kunne komme hurtigere til København, men jeg ville være ked af at skulle køre bil hele vejen derover og sidde i kø for at komme ind i byen og finde en parkeringsplads. Men måske en bilbro over Kattegat kombineret med en afkørsel til en stor parkeringsplads og et lyntog på Sjællandssiden.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf 1234 » 23. mar 2018, 09:50

abcd skrev:Jeg vil gerne kunne komme hurtigere til København, men jeg ville være ked af at skulle køre bil hele vejen derover og sidde i kø for at komme ind i byen og finde en parkeringsplads. Men måske en bilbro over Kattegat kombineret med en afkørsel til en stor parkeringsplads og et lyntog på Sjællandssiden.

Enig jeg gider virkelig heller ikke have min bil med til København. Vi tager altid tog eller fly for slippe for at finde parkering og holde i kø.

Linjen Aalborg - København plus S-toget er vidst også de eneste der giver overskud i dag.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Sophies-mor » 23. mar 2018, 19:49

Og smadre Samsø totalt med en 4-sporet afkørsel?
Nej tak.

Tåbelig idé
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 23. mar 2018, 23:22

Falstria skrev:
abcd skrev:Jeg vil gerne kunne komme hurtigere til København, men jeg ville være ked af at skulle køre bil hele vejen derover og sidde i kø for at komme ind i byen og finde en parkeringsplads. Men måske en bilbro over Kattegat kombineret med en afkørsel til en stor parkeringsplads og et lyntog på Sjællandssiden.


Eller noget så eksotisk som en bus linie istedet for tog ;)


Det ville ikke være interessant for mig, jeg gider ikke køre bus over længere afstande, komforten er for ringe, og jeg kan ikke arbejde på min computer uden at blive køresyg. Jeg rejser fra Jylland til København og tilbage næsten hver uge i forbindelse med arbejde, og hvis jeg kunne vælge imellem bilbro over Kattegat og tog over Storebælt, ville jeg til hver en tid vælge tog over Storebælt. Men hvis jeg i 2030 kan sidde i min selvkørende bil og arbejde på min computer, kan det være en anden sag.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 23. mar 2018, 23:41

Falstria skrev:
abcd skrev:
Falstria skrev:
abcd skrev:Jeg vil gerne kunne komme hurtigere til København, men jeg ville være ked af at skulle køre bil hele vejen derover og sidde i kø for at komme ind i byen og finde en parkeringsplads. Men måske en bilbro over Kattegat kombineret med en afkørsel til en stor parkeringsplads og et lyntog på Sjællandssiden.


Eller noget så eksotisk som en bus linie istedet for tog ;)


Det ville ikke være interessant for mig, jeg gider ikke køre bus over længere afstande, komforten er for ringe, og jeg kan ikke arbejde på min computer uden at blive køresyg. Jeg rejser fra Jylland til København og tilbage næsten hver uge i forbindelse med arbejde, og hvis jeg kunne vælge imellem bilbro over Kattegat og tog over Storebælt, ville jeg til hver en tid vælge tog over Storebælt. Men hvis jeg i 2030 kan sidde i min selvkørende bil og arbejde på min computer, kan det være en anden sag.


Hvordan får du opfattelsen af at en selvkørende bil (der ikke findes endnu) har bedre komfort end i en bus?

Der findes da ret så luksuriøse busser allerede, de har fandtes i årtier.


I en selvkørende bil sidder jeg tæt på jorden med frit udsyn i alle retninger. I en bus sidder jeg 3 meter over jorden med 20 mennesker foran mig, og det er ikke engang sikkert jeg har en vinduesplads. Jeg bryder mig ikke om at køre bus, det er mit sidstevalg blandt transportmidler.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 23. mar 2018, 23:48

Falstria skrev:Det ved du ikke endnu. Du kender ikke indretningen af en selvkørende bil og du ved ikke om du skal dele kabinen i den med 3 eller 7 andre.
Medmindre du betaler taxa priser så får du den jo nok ikke for dig selv, og så er den bare en minibus.

Busser kan indrettes som i tog.


Busser kan indrettes som tog, men de er ikke i nærheden af at være lige så komfortable. På en togtur fra København til Jylland kan jeg uden ubehag arbejde nonstop. Prøvede jeg det samme i en bus, ville jeg utvivlsomt kaste op.

Selvkørende biler er kun interessante for mig hvis jeg har min egen, ellers er det jo bare en bus, og jeg er som sagt ikke interesseret i busser.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2018, 06:45

Falstria skrev:Jeg tror ikke du behøver frygte fartbump og ujævnheder på selve broen.
Og der er tog videre i begge ender.


Og det var bare det jeg efterspurgte, et tog videre i den anden ende, og helst et hurtigt tog. I det scenarie ville jeg tage bilen over broen og toget videre. Bussen er kun hvis der absolut ikke er andre muligheder.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Tux » 24. mar 2018, 07:09

0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 24. mar 2018, 10:13


Det har jeg læst for et par dage siden.
Ja de har ikke taget hensyn til den 25% nedsætte af broaften over Storebælt.
Der er så 2 mulige udfald. Lade Kattegatbroen være de 25% dyrere at køre over, eller at sætte prisen tilsvarende ned.

Hvis man sætter prisen tilsvarende ned vil indtægerne jo i første omgang falde med 25% Men lavere broafgift vil også give øget trafik, hvorfor indtægterne i praksis måske kun vil falde med 10-15% Men ja det vil øge tilbagebetalingstiden med tilsvarede feks. 15% som giver 5 år mere til de 32 år. Som er 37 år og stadig inden for de 40 år som er grænsen.

Den anden mulighed er at lade Kattegatbroen være 25% dyrere at køre over som vil på sin vis er fair nok da det er en meget længere bro.
Hvis man bor nord for den nye Kattegatbro og også skal mod nord på den anden side af broen. Så er det stadig omkring 1 time og 100 km man sparer. Den tid og de km vil stadig være mere værd end besparelsen på omkring 50 kr for at køre over Storebælt.
Men jo der vil være nogle af de biler man forventede der ville flytte fra Storebælt til Kattegat som ikke længere vil ske. Jeg kan dog ikke se at det skulle ødelægge økonomien helt.

Det ville være noget helt andet hvis det blev gratis at køre over Storebælt, som det jo reelt godt kunne blive om cirka 15 år når broen er betalt tilbage. For det ville smadre økonomien for Kattegatbroen. Men det kommer ikke til at ske. Da en broafgift også er en forudsætning for Fermenforbindelsen. Hvor de økonomiske forudsætninger er endnu mere tvivlsomme end på Kattegatbroen for slet ikke at tænke på at de nødvendige tilladelser osv slet ikke er på plads i Tyskland endnu.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 24. mar 2018, 10:21

abcd skrev:Og det var bare det jeg efterspurgte, et tog videre i den anden ende, og helst et hurtigt tog. I det scenarie ville jeg tage bilen over broen og toget videre. Bussen er kun hvis der absolut ikke er andre muligheder.

Det ser ud til at prisen er mere vigtig for mange andre.
Hvor busser allerede stjæler passagerer fra tog.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2018, 15:23

Artem skrev:
abcd skrev:Og det var bare det jeg efterspurgte, et tog videre i den anden ende, og helst et hurtigt tog. I det scenarie ville jeg tage bilen over broen og toget videre. Bussen er kun hvis der absolut ikke er andre muligheder.

Det ser ud til at prisen er mere vigtig for mange andre.
Hvor busser allerede stjæler passagerer fra tog.


Ja, busserne er noget billigere, og jeg tror de tager en del af de passagerer der skal på weekendbesøg hos familien og gerne vil spare nogle penge. Men de mennesker der jævnligt pendler til og fra København i forbindelse med arbejde, tror jeg ikke busserne har eller får fat i.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Bimmerdyret » 24. mar 2018, 19:06

Umiddelbart så tænker jeg at man nok bør få styr på de broplaner mv. samt eksisterende (Storebælt) hvad angår financiering inden man begynder at gå i gang med noget, hvor budgettet alligevel overskrides big time
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf 1234 » 24. mar 2018, 19:36

Artem skrev:
abcd skrev:Og det var bare det jeg efterspurgte, et tog videre i den anden ende, og helst et hurtigt tog. I det scenarie ville jeg tage bilen over broen og toget videre. Bussen er kun hvis der absolut ikke er andre muligheder.

Det ser ud til at prisen er mere vigtig for mange andre.
Hvor busser allerede stjæler passagerer fra tog.

Jeg tror primært de stjæler studerende. Jeg har ikke set ret mange voksne over 30 år på de busser.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Bimmerdyret » 24. mar 2018, 20:44

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:Umiddelbart så tænker jeg at man nok bør få styr på de broplaner mv. samt eksisterende (Storebælt) hvad angår financiering inden man begynder at gå i gang med noget, hvor budgettet alligevel overskrides big time


Overskridelser i budget hidhører ofte fra den der jernbane, i noget mindre grad fra vejbane.

Så man har da begrænset risikoen væsentligt ved at undlade jernbane i projektet.

De seneste motorveje har vist ikke overskredet budgetter, jeg mener endda de blev færdige før tid.



Ja, det har du sgu nok ret i.
Og indrømmet jeg har ikke lige sat mig ind i de nærmere detaljer og økonomiske forhold om Kattegatbroen :) og ja, jeg er heller ikke lige målgruppen eller bosiddende der hvor broen vil have effekt.

Så ja...jeg er faktisk bare en "kæfter op" :kys:

Men....

Jeg synes personlige bare at der er så meget "bro" for tiden.
Storebælt og økonomien hvad angår afbetaling (nogen løber fra løfter)
Fehmeren .. og det bøvl der er der

Marys bro (eller hvad den hedder oppe ved Frederiksskund)...financinering og betaling fra brugerne.

Og nu...en kattegatbro...

Der tænker jeg... slap nu af...og få styr på de broer der er i forvejen inden man kaster penge i noget nyt...
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"