Kattegatbro for biler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Thomas31 » 4. apr 2018, 00:14

Artem skrev:
Thomas31 skrev:Det er et korttidsfænomen. Jernbanen i danmark - udenfor københavn - er vel lige nu på et absolut nulpunkt, samtidig med, at det trods alt er gået op for selv danske politikere, hvor altafgørende den bliver i fremtiden, hvorfor der er investeret mere i den end nogensinde før siden grundlæggelsen i 1800-tallet. Både røde og blå stue er med. Og det skyldes kun en ting. Der er ingen alternativer.

Problemet er, at intet er færdigt endnu. Derofr kan statistikker vise lidt af hvert.

Det særlige ved jernbanen i stærk kontrast til biler, er at jo flere der bruger den, jo bedre bliver den. Op til visse grænser selvfølgelig. Derfor kan investeringer, der presser banen ind i en positiv cirkel få selvforstærkende effekter. Jeg tror opfattelsen af banen for alvor begynder at ændre sig, når strækningen til ringsted åbner sammen med metro-ringen i kbh. Meget pludseligt vil store dele af sjælland få en helt anden nærhed til det indre københavn. Jeg tror det får afsmittende effekter i den forstand, at vælgere i viborg, herning osv vil kræve bedre tog til Aarhus, og så kører toget.

Som vi før har talt om fungerer tog rigtig fornuftigt omkring Storkøbehavn. Hvor det giver mere mening end at tage bilen, da det ikke er til at komme frem og parkere. At udvide den cirkel til at dække det meste af sjælland er kun godt.
Tilsvarende kan der være noget fornuft i tog i det østjyske i en kombination med busser og deres sporvogne.

Men i resten af landet giver tog bare ikke nogen mening.
Personligt kører jeg aldrig i tog mere. Men busser sker dog et par gange om året til arrangementer hvor der er direkte busser.
Hvis jeg skal på tværs af landet og det kun er mig. Ville jeg tage en af de busser der kører mellem de store byer. Både fordi det næsten er lige så hurtigt og kun koster under det halve.
Som fik mig til at tænke på at jeg hellere lige måtte tjekke op på om det nu er rigtigt. Som det var.

Hvis vi siger at jeg skal til et løb i København søndag den 22 april, og vil der over dagen før for at kunne være frisk til løbet.
Så kan jeg tage toget her fra lørdag formiddag hvor den hurtigste forbindelse tager 5:46 Der er også dårligere forbindelser som tager over 6 og 7 timer. Turen med tog til koste 420 kr.
Alternativt. Kan jeg tage feks. Flixbus der tager turen 6:20 min altså en halv time mere. Men til gengæld koster billetten kun 139 kr. Som er 1/3 del pris.
Jeg kan også fylde bilen op med andre løbere og køre der over på 4½ timer. Hvis jeg ikke skal helt ind i centrum vil det generelt være meget hurtigere da man kan køre direkte fra A til B. Hvor løsningen med bus og tog kræver noget transport i begge ender. I rene udgifter til diesel og bro vil det koste omkring 500 kr. og med 4 i bilen vil det blive 125 kr pr næse.

Bilen er på den måde den klart mest fleksible løsning. Bus er billig men lidt langsomt og ikke med så mange afgange. Tog er dyrt og ufleksibelt.
Som sagt kan jeg sagtens følge dig i forhold til de store byer og hvor der er problemer med den megen trafik og at finde p-pladser til alle de biler.
Jeg kan bare ikke se hvordan tog nogensinde skal blive konkurrencedygtig i forhold til bilen? Med mindre at vi vælger at brandbeskatte bilen med 400% afgift ved køb, og en grøn ejerafgift på mindst 24.000 kr om året. P-licens i byerne til 1000 kr om måneden osv...
For jo det vil flytte nogle fra bil til tog, og hvor man kan bruge alle de penge man får ind til at sætte togbilleterne ned. For det er nu en gang problemet med tog. De er ikke rentable og konkurrencedygtige.


Men igen vurderer du toget ud fra de nuværende omstændigheder, der må betragtes som et absolut nulpunkt. Der er store forbedringer undervejs vedtaget af meget brede flertal. Toget bliver utvivlsomt langt bedre i fremtiden.

Omvendt med bilen. Her ignorerer du trængselsproblemet. Det virker til at være en typisk ting hos mange bilentusiaster og måske en væsentlig grund til, at jeg er uenig med dem, selvomnjeg selv kører meget. Trængsel er uløseligt og skræmmende. Vi bygger stadig flere veje og planlægger endnu vildere projekter. Alligevel falder fremkommeligheden. Det er et pyramidespil, hvor vi bare venter på sammenbruddet. Medmindre flere får et bedre alternativ. Du kommer ikke hurtigere til kbh med en kattegatbro. Kun Aarhus får en relevant kortere tur. For andre vil det være marginalt og blive opvejet af at flere bilister fra Aarhus nu blokerer indfaldsvejene til kbh.

Jeg er ikke i tvivl om togets potentiale. Intet andet kan transportere så mange, så hurtigt, i så høj kvalitet og på så lidt plads og så endda til og fra centrum af byer, men selv hvis man ønsker at køre overalt er løsningen stadig at investere i jernbane, nu bare for at få de andre væk fra vejene.

Og jo toget kan da sagtens være rentabelt. Hvis det drives ordentligt. I England er jernbanen privatiseret og statstilskud stort set udfaset. Den årlige vækst i passagerer er over 100 millioner.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 4. apr 2018, 21:18

Thomas31 skrev:Men igen vurderer du toget ud fra de nuværende omstændigheder, der må betragtes som et absolut nulpunkt. Der er store forbedringer undervejs vedtaget af meget brede flertal. Toget bliver utvivlsomt langt bedre i fremtiden.

Omvendt med bilen. Her ignorerer du trængselsproblemet. Det virker til at være en typisk ting hos mange bilentusiaster og måske en væsentlig grund til, at jeg er uenig med dem, selvomnjeg selv kører meget. Trængsel er uløseligt og skræmmende. Vi bygger stadig flere veje og planlægger endnu vildere projekter. Alligevel falder fremkommeligheden. Det er et pyramidespil, hvor vi bare venter på sammenbruddet. Medmindre flere får et bedre alternativ. Du kommer ikke hurtigere til kbh med en kattegatbro. Kun Aarhus får en relevant kortere tur. For andre vil det være marginalt og blive opvejet af at flere bilister fra Aarhus nu blokerer indfaldsvejene til kbh.

Jeg er ikke i tvivl om togets potentiale. Intet andet kan transportere så mange, så hurtigt, i så høj kvalitet og på så lidt plads og så endda til og fra centrum af byer, men selv hvis man ønsker at køre overalt er løsningen stadig at investere i jernbane, nu bare for at få de andre væk fra vejene.

Og jo toget kan da sagtens være rentabelt. Hvis det drives ordentligt. I England er jernbanen privatiseret og statstilskud stort set udfaset. Den årlige vækst i passagerer er over 100 millioner.

Det grundlæggende problem ved tog og busser, er at de kører fra et sted jeg ikke er, til et sted jeg ikke skal hen, på et tidspunkt der passer mig dårligt. Af den grund har danskerne valgt bilen. Da den er meget mere fleksibel og kan køre direkte fra A til B endda til en lavere pris.

Jeg bor ikke i centrum af en by, det er der faktisk meget få der gør, og hvis jeg feks skal på kursus i København, så er det heller ikke i centrum af København, men et sted i storkøbenhavn feks omkring Ballerup over en km fra en S-tog station.

Synes du skal søge jobbet som direktør for DSB så vi kan gøre de tog rentable. For det giver jeg min fulde opbakning til. Men ikke en statsbane der bare er et sort hul at smide penge ned i.

Men ja vi har problemer med trængsel nogle steder. bla. hen over Fyn. Som denne bro kan være med til at aflaste.
Selvfølgelig vil jeg komme hurtigere til København med en Kattegatbro da den vil spare mig for 70 km køretur. Som vil give omkring 40 min sparet tid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Thomas31 » 8. apr 2018, 12:38

Artem skrev:
Thomas31 skrev:Men igen vurderer du toget ud fra de nuværende omstændigheder, der må betragtes som et absolut nulpunkt. Der er store forbedringer undervejs vedtaget af meget brede flertal. Toget bliver utvivlsomt langt bedre i fremtiden.

Omvendt med bilen. Her ignorerer du trængselsproblemet. Det virker til at være en typisk ting hos mange bilentusiaster og måske en væsentlig grund til, at jeg er uenig med dem, selvomnjeg selv kører meget. Trængsel er uløseligt og skræmmende. Vi bygger stadig flere veje og planlægger endnu vildere projekter. Alligevel falder fremkommeligheden. Det er et pyramidespil, hvor vi bare venter på sammenbruddet. Medmindre flere får et bedre alternativ. Du kommer ikke hurtigere til kbh med en kattegatbro. Kun Aarhus får en relevant kortere tur. For andre vil det være marginalt og blive opvejet af at flere bilister fra Aarhus nu blokerer indfaldsvejene til kbh.

Jeg er ikke i tvivl om togets potentiale. Intet andet kan transportere så mange, så hurtigt, i så høj kvalitet og på så lidt plads og så endda til og fra centrum af byer, men selv hvis man ønsker at køre overalt er løsningen stadig at investere i jernbane, nu bare for at få de andre væk fra vejene.

Og jo toget kan da sagtens være rentabelt. Hvis det drives ordentligt. I England er jernbanen privatiseret og statstilskud stort set udfaset. Den årlige vækst i passagerer er over 100 millioner.

Det grundlæggende problem ved tog og busser, er at de kører fra et sted jeg ikke er, til et sted jeg ikke skal hen, på et tidspunkt der passer mig dårligt. Af den grund har danskerne valgt bilen. Da den er meget mere fleksibel og kan køre direkte fra A til B endda til en lavere pris.

Jeg bor ikke i centrum af en by, det er der faktisk meget få der gør, og hvis jeg feks skal på kursus i København, så er det heller ikke i centrum af København, men et sted i storkøbenhavn feks omkring Ballerup over en km fra en S-tog station.

Synes du skal søge jobbet som direktør for DSB så vi kan gøre de tog rentable. For det giver jeg min fulde opbakning til. Men ikke en statsbane der bare er et sort hul at smide penge ned i.

Men ja vi har problemer med trængsel nogle steder. bla. hen over Fyn. Som denne bro kan være med til at aflaste.
Selvfølgelig vil jeg komme hurtigere til København med en Kattegatbro da den vil spare mig for 70 km køretur. Som vil give omkring 40 min sparet tid.

Du vil ikke spare 70 km, snarere 30 km medmindre du har usædvanlige forhold. Det er måske et kvarters forkortet rejsetid. Til gengæld vil du køre tættere på aarhus, hvad der givetvis vil medføee øget trængsel, og når du skal af motorvejen i Kbh, vil den øgede trafik den nye motorvej har genereret skabe langsomere fremkommelighed på indfaldsvejene. Det afhænger selvfølgelig af, hvor du skal hen, men jeg tror, du skal være mere end heldig for bare at opretholde status quo. Hertil kommer så alle de andre projekter, der nødvendigvis må droppes i den 15 år lange anlægsperiode. Der er trods alt begrænsede anlægs-milliarder, ligesom det er begrænset, hvor mange virksomheder, der kan bygge de her ting.

DSB kan næppe gøre hverken fra eller til. Jernbanen har været en slags politisk legetøj de seneste 50 år, hvor man jævnligt udvikler planer for senere at ændre og beskære osv. Det ændrer ikke på, at den grundlæggende er et voldsomt værdifuldt aktiv, og der er nu trods alt tydelig politisk vilje til at rydde op. Selv venstre, der på alle måder søger at tale motorveje til vælgerne er jo med i næsten alle store forlig på området, selvom de af givetvis valg-taktiske årsager nærmest ikke vil stå ved det.

Du skriver så klicheen med, at toget, kører hvor du ikke skal bruge det osv. I princippet er det også rigtigt. Det er derfor den øgede tæthed omkring stationerne er af stor betydning. Reelt behøver man ikke bygge ret meget på jernbanen. Byudviklingen gør arbejdet. Bare i denne uge lancerede arkitetker planer om overdækning af banegraven i Aarhus med over 100.000 etagemeter byggeri. Og det kommer efter flere a dre projekter. Jeg ved ikke tallene, men vi snakker givetvis ti-tusindvis af boliger og arbejdspladser i og omkring stationen. Det giver en snebold-effekt. Nærheden skaber flere brugere, flere brugere skaber bedre drift og økonomi, hvad der skaber flere investeringer, hvilket skaber flere brugere osv. Også for de mange der ikke bor i centrum. I Aarhus-området er flere stationsgenåbninger på vej. Jo flere arbejdspladser, der skabes nær Aarhus H, jo mere interresant bliver det at genåbne fx Stilling station, hvormed pludselig 4-5.000 flere er nær en station og kan tage toget til aarhus centrum på 10 minutter
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 8. apr 2018, 22:30

Thomas31 skrev:Du vil ikke spare 70 km, snarere 30 km medmindre du har usædvanlige forhold. Det er måske et kvarters forkortet rejsetid. Til gengæld vil du køre tættere på aarhus, hvad der givetvis vil medføee øget trængsel, og når du skal af motorvejen i Kbh, vil den øgede trafik den nye motorvej har genereret skabe langsomere fremkommelighed på indfaldsvejene. Det afhænger selvfølgelig af, hvor du skal hen, men jeg tror, du skal være mere end heldig for bare at opretholde status quo. Hertil kommer så alle de andre projekter, der nødvendigvis må droppes i den 15 år lange anlægsperiode. Der er trods alt begrænsede anlægs-milliarder, ligesom det er begrænset, hvor mange virksomheder, der kan bygge de her ting.

DSB kan næppe gøre hverken fra eller til. Jernbanen har været en slags politisk legetøj de seneste 50 år, hvor man jævnligt udvikler planer for senere at ændre og beskære osv. Det ændrer ikke på, at den grundlæggende er et voldsomt værdifuldt aktiv, og der er nu trods alt tydelig politisk vilje til at rydde op. Selv venstre, der på alle måder søger at tale motorveje til vælgerne er jo med i næsten alle store forlig på området, selvom de af givetvis valg-taktiske årsager nærmest ikke vil stå ved det.

Du skriver så klicheen med, at toget, kører hvor du ikke skal bruge det osv. I princippet er det også rigtigt. Det er derfor den øgede tæthed omkring stationerne er af stor betydning. Reelt behøver man ikke bygge ret meget på jernbanen. Byudviklingen gør arbejdet. Bare i denne uge lancerede arkitetker planer om overdækning af banegraven i Aarhus med over 100.000 etagemeter byggeri. Og det kommer efter flere a dre projekter. Jeg ved ikke tallene, men vi snakker givetvis ti-tusindvis af boliger og arbejdspladser i og omkring stationen. Det giver en snebold-effekt. Nærheden skaber flere brugere, flere brugere skaber bedre drift og økonomi, hvad der skaber flere investeringer, hvilket skaber flere brugere osv. Også for de mange der ikke bor i centrum. I Aarhus-området er flere stationsgenåbninger på vej. Jo flere arbejdspladser, der skabes nær Aarhus H, jo mere interresant bliver det at genåbne fx Stilling station, hvormed pludselig 4-5.000 flere er nær en station og kan tage toget til aarhus centrum på 10 minutter

Seriøst skal vi til at diskutere hvor mange km det er man sparer med en Kattegatbro?
Prøv at find et danmarkkort, og se hvor hvordan mortorvejen fra Århus går langt mod sydvest, før den drejer hen over fyn.
Tag krak.dk hvor du kan sætte et tilfældigt startpunkt i Aalborg, og et slutpunkt i København slå færge fra, og se hvor mage km det giver?
Tryk nu på Samsø og sæt via ind der, og slå færge til igen og se hvor mange km det giver?
Det giver en forskel på 92 km Nærmest en time sparet alt efter hvor høj en gennemsnitfart man forventer at kunne holde.
Jeg bor så i det nordvestjyske hvor forskellen hen over Samsø er på 70 km. Det er fakta.

Da broen skal være brugerbetalt har det ingen indflydelse på de normale årlige anlægsbevillinger. Dog kan det godt være man vil bruge nogle af de penge på at lave og udvidde motorvejen til og fra Kattegatbroen. Men ved at der allerede er en del motorvej med i beregningen på de 59 mia.

Ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige til sådan et byggeri inde midt i Århus, end husk 1½ p-plads pr lejlighed, og 1 pr arbejdsplads. (Er et krav i bygningsreglementet at der skal være tilstrækkelige parkeringsarealer. Hvor antallet fastsættes af den enkelte kommuner. De fleste kører med de tal jeg nævnte)
Men det ville helt ærligt være bedre at bygge de ting ude ved motorvejen. For det giver netop trafikkaos i midtbyen, når man klumper det hele sammen på den måde. Jeg er med på at det som sådan også er din pointe, for på den måde at tvinge folk over i toget. Jeg tvivler bare på at det lykkes, for fakta er bare at det er for ufleksibelt og at borgerne her i landet har valgt, og det var bilen som vandt, som vi kan se at der for hvert år kommer flere og flere biler på vejene.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf vibbsen » 9. apr 2018, 10:25

Vi bor i København. Mine forældre bor lige syd for Århus. Idag er der 249 km mellem deres bopæl og vores bopæl. Og på en god dag tager det cirka 3 timer. Hvis man vel og mærke undgår alt for megen kø på Fyn og syd for Skanderborg...Hvis man etablerer en kattegatbro vil den distance blive noget der ligner 150 kilometer. Og ville kunne overstås på noget der ligner 1 t og 45 minutter....

Det betaler jeg gerne for som billist.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf cola » 10. apr 2018, 05:45

Problemet med den der bro, som nogen måske har været inde på, er at der allerede sejler færger fra Århus til Odden. og de tager biler med, for dem der ikke vidste det. så at tage turen over fyn er kun fordi du ikke gider færgepausen.
Jeg ville nok selv tage broen hvis jeg fik valget mellem færge og bro også selvom jeg skal ned under Århus og derved sætte livet på spil i det frygtede punkt, hvor biler altid kører sammen.
Jeg kunne så også se en anden placering, for der findes jo øer i Dk som ingen bruger, så hvorfor ikke lave dem til en "bropille" ? broen ville i givet fald så skulle ud på næsen i stedet for ned under Århus, men så fik man også den del af landet med, og Grenå ville igen blive firma venlig placering.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf FruitFly » 14. apr 2018, 10:02

cola skrev:Problemet med den der bro, som nogen måske har været inde på, er at der allerede sejler færger fra Århus til Odden. og de tager biler med, for dem der ikke vidste det. så at tage turen over fyn er kun fordi du ikke gider færgepausen.

What? Jeg tager ikke færgene fra Odden med bilen af én årsag og én årsag alene: Det er PISSEDYRT (hvis man ikke har planlagt turen 100 år i forvejen). Jeg måtte af med ca. 700,- for en enkeltbillet for et par år siden - siden da har jeg boykottet den færge.

Ville elske en bro - og den skal selvfølgelig betales af de bilister, der bruger den. Og der skal selvfølgelig være afkørsel til Samsø.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf A 7 » 10. maj 2018, 06:59

Mellem England og Frankrig har man ganske simpelt boret to jernbanerør, som både transporterer biler, busser og lyntog. På en strækning, der ca. er det samme som en Kattegatforbindelse. Kan det virkelig passe, at man i det store udland allerede i 80'erne tænkte fremsynet og byggede en ren togforbindelse, mens vi i det miljøvenlige Danmark sidder i 2018 og diskuterer en ren bilbro? Man græmmes.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 10. maj 2018, 07:26

A 7 skrev:Mellem England og Frankrig har man ganske simpelt boret to jernbanerør, som både transporterer biler, busser og lyntog. På en strækning, der ca. er det samme som en Kattegatforbindelse. Kan det virkelig passe, at man i det store udland allerede i 80'erne tænkte fremsynet og byggede en ren togforbindelse, mens vi i det miljøvenlige Danmark sidder i 2018 og diskuterer en ren bilbro? Man græmmes.

Det kan jo slet ikke sammenlignes.
For jo man kan godt have sin bil med i det tog, men det svarer mere til at køre på en færge. Hvor der virkelig er meget spildtid i begge ender med at komme på og af, sammen med at man skal vente på afgange.
Det er meget uflexsibelt på den måde. Hvor den eneste grund til at folk trods alt bruger den mulighed er at der ikke er en bilbro hvor man kan køre direkte over. Ja og så er der jo generelt også et problem med at krydse i bil mellem England og Frankrig, med at man går fra højrestyret til venstrestyret. Hvorfor det på mange måder er at foretrække at leje en bil på den anden side, hvor rattet sidder i den rigtige side.

På den måde kan det på ingen måde sammenlignes med Kattegatbroen, hvor der allerede er en bilbro i Storebælt, som Kattegatbroen skal være med til at aflaste, men hvis hvis folk skal køre deres bil på et tog som hvis det var en færge, så er der ingen som vil benytte sig af det, men forsætte over Storebælt.
Så står du tilbage med en ren togforbindelse under Kattegat, som er en stor underskudsforretning der aldrig vil kunne betale sig selv hjem igen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Slettet bruger » 10. maj 2018, 07:43

Jeg læste lige at de i Kina er ved at bygge verdens største lufthavn. 47 kvadratkilometer, og der skal ikke mangle noget. Skulle vi ikke også i Danmark bruge penge på at bygge noget fedt bare fordi det er fedt? Vi har masser af penge, vi behøver vel for fanden ikke blæse det hele af på plejehjem og børnehaver. Det kan godt være at en togbro er dyr, og den ikke lige kan finansiere sig selv på 10 år, men altså fuck det, lad os nu bygge noget fedt i stedet for at fedte rundt med et lamt projekt som en ren bilbro er. Lad os få nogle tog der kører 350 km/t på tværs af landet, og lad os male dem i farver der skriger at her kommer vi.

Nogle gange tænker jeg at vi mangler noget enevælde i Danmark. En eller anden konge (eller dronning) med nogle skøre projekter som han ikke dropper bare fordi revisorerne ikke lige kan få regnestykket til at gå op.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 10. maj 2018, 09:45

abcd skrev:Jeg læste lige at de i Kina er ved at bygge verdens største lufthavn. 47 kvadratkilometer, og der skal ikke mangle noget. Skulle vi ikke også i Danmark bruge penge på at bygge noget fedt bare fordi det er fedt? Vi har masser af penge, vi behøver vel for fanden ikke blæse det hele af på plejehjem og børnehaver. Det kan godt være at en togbro er dyr, og den ikke lige kan finansiere sig selv på 10 år, men altså fuck det, lad os nu bygge noget fedt i stedet for at fedte rundt med et lamt projekt som en ren bilbro er. Lad os få nogle tog der kører 350 km/t på tværs af landet, og lad os male dem i farver der skriger at her kommer vi.

Nogle gange tænker jeg at vi mangler noget enevælde i Danmark. En eller anden konge (eller dronning) med nogle skøre projekter som han ikke dropper bare fordi revisorerne ikke lige kan få regnestykket til at gå op.

Kan godt følge dig lidt, og er sådan jeg ser Femern forbindelsen, som for mig at se er bygget på luftkasteller.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf A 7 » 12. maj 2018, 13:55

Artem skrev:
A 7 skrev:Mellem England og Frankrig har man ganske simpelt boret to jernbanerør, som både transporterer biler, busser og lyntog. På en strækning, der ca. er det samme som en Kattegatforbindelse. Kan det virkelig passe, at man i det store udland allerede i 80'erne tænkte fremsynet og byggede en ren togforbindelse, mens vi i det miljøvenlige Danmark sidder i 2018 og diskuterer en ren bilbro? Man græmmes.

Det kan jo slet ikke sammenlignes.
For jo man kan godt have sin bil med i det tog, men det svarer mere til at køre på en færge. Hvor der virkelig er meget spildtid i begge ender med at komme på og af, sammen med at man skal vente på afgange.
Det er meget uflexsibelt på den måde. Hvor den eneste grund til at folk trods alt bruger den mulighed er at der ikke er en bilbro hvor man kan køre direkte over. Ja og så er der jo generelt også et problem med at krydse i bil mellem England og Frankrig, med at man går fra højrestyret til venstrestyret. Hvorfor det på mange måder er at foretrække at leje en bil på den anden side, hvor rattet sidder i den rigtige side.

På den måde kan det på ingen måde sammenlignes med Kattegatbroen, hvor der allerede er en bilbro i Storebælt, som Kattegatbroen skal være med til at aflaste, men hvis hvis folk skal køre deres bil på et tog som hvis det var en færge, så er der ingen som vil benytte sig af det, men forsætte over Storebælt.
Så står du tilbage med en ren togforbindelse under Kattegat, som er en stor underskudsforretning der aldrig vil kunne betale sig selv hjem igen.


Så altså - folket skal have en Kattegatforbindelse, fordi det er træls at sidde i bilkøer hele omvejen gennem trekantsområdet og Fyn. Det er vel derfor, at Molslinien har kronede dage. Men hvis der kommer en togforbindelse, der kan tage biler med, hurtigere, oftere og billigere end færgerne, så er der ingen der vil benytte den, nej så vil man hellere køre omvejen med bilkøerne. Det lyder som en logisk analyse.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 12. maj 2018, 16:19

A 7 skrev:Så altså - folket skal have en Kattegatforbindelse, fordi det er træls at sidde i bilkøer hele omvejen gennem trekantsområdet og Fyn. Det er vel derfor, at Molslinien har kronede dage. Men hvis der kommer en togforbindelse, der kan tage biler med, hurtigere, oftere og billigere end færgerne, så er der ingen der vil benytte den, nej så vil man hellere køre omvejen med bilkøerne. Det lyder som en logisk analyse.

Det er omkring 1 time man kan spare med en kattegatbro. Med Mols linjen er det maks en halv time man sparer af de grunde jeg har nævnt i forhold til den bil tog, med at det tager tid at køre af og på. Men man får en sejltur ud af det, og en pause på bilturen, hvor man også kan få lidt at spise og drikke.
Her vil du i stedet give folk en togtur i en tunnel, hvor man intet kan se, og da de biltog er lavet sådan at man kan køre igennem mange vogne. Bliver man efter det jeg ved på "bildækket". Hvor der ikke er den samme mulighed for at få noget at spise og drikke som på en færge.

Selvfølgelig vil der være nogle der benytter sig af muligheden for at få bilen med toget, alt efter prisen. Men det vil være en brøkdel i forhold til hvor mange der selv ville køre over en bro. Sammen med at de her biltog slet ikke kan tage lastbiler med.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"