NemID som app

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

NemID som app

Indlægaf RavenClaw » 17. mar 2018, 20:57

http://nyheder.tv2.dk/penge/2018-03-17- ... om-papkort

Hvis du er træt af at finde dit nøglekort frem hver gang, du skal betale en regning, logge på skat eller andre platforme, kan du se frem til, at der nu bliver udviklet en app til din smartphone. Det betyder, at du fremadrettet kan bruge din telefon til at godkende et login. Du skal godkende med fingeraftryk eller en personlig kode, og det bliver altså lige så nemt som at låse sin telefon op.

Er det noget, du kunne finde på at benytte dig af? NemID står inde for, at appen er bullet proof, når det kommer til sikkerhed.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: NemID som app

Indlægaf RavenClaw » 17. mar 2018, 21:12

Personligt ved jeg ikke helt, om jeg tør stole på det. Smartphones er vel langt mere udsatte, når det kommer til letheden af hackerangreb?

Men jeg har heller ikke problemer med at bruge mit nøglekort. Jo, hvis jeg skal betale et girokort eller noget, og jeg har glemt kortet derhjemme. Normalt har jeg det ikke på mig til dagligt. Jeg skal dog ikke bruge selve nøglerne for at få adgang til min bank, og alle mine regninger bliver automatisk betalt, så det er forholdsvist sjældent, jeg bruger mit nøglekort.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: NemID som app

Indlægaf Daine » 17. mar 2018, 21:19

Nok ikke i første omgang, min telefon er så gammel at den ikke længere sikkerhedsopdateres (iPhone 4s), så tør ikke binde an på det. Derudover bruger jeg dels min iPad og dels computer til nem-id krævende ting og jeg synes derfor at papkortet fungerer fint :) Men jeg gætter på det bliver en succes, mange har i forvejen et billede af kortet på deres telefon, nu bliver det så integreret i en app, det er smart.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: NemID som app

Indlægaf Flora » 17. mar 2018, 21:23

Det findes da allerede. Jeg logger da ind på både E-boks og Netbank med fingeraftryk.

Det er awesome i øvrigt :D
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: NemID som app

Indlægaf DenBruneMunk » 17. mar 2018, 21:26

Flora skrev:Det findes da allerede. Jeg logger da ind på både E-boks og Netbank med fingeraftryk.

Det er awesome i øvrigt :D

Mon ikke den app skal fungere som dit NemID kort, så det også fungerer med andre programmer end dem som har det indbygget at man kan skippe nemid? Så du åbner app og kan logge på banken på pc, ved at godkendes på din telefon med fingeraftryk.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: NemID som app

Indlægaf Flora » 17. mar 2018, 21:32

DenBruneMunk skrev:
Flora skrev:Det findes da allerede. Jeg logger da ind på både E-boks og Netbank med fingeraftryk.

Det er awesome i øvrigt :D

Mon ikke den app skal fungere som dit NemID kort, så det også fungerer med andre programmer end dem som har det indbygget at man kan skippe nemid? Så du åbner app og kan logge på banken på pc, ved at godkendes på din telefon med fingeraftryk.


Nå jo, det kan være. Men det lyder også fedt. Det ville jeg formentlig blive bruger af :gogo:
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: NemID som app

Indlægaf RavenClaw » 17. mar 2018, 21:38

Flora skrev:
DenBruneMunk skrev:
Flora skrev:Det findes da allerede. Jeg logger da ind på både E-boks og Netbank med fingeraftryk.

Det er awesome i øvrigt :D

Mon ikke den app skal fungere som dit NemID kort, så det også fungerer med andre programmer end dem som har det indbygget at man kan skippe nemid? Så du åbner app og kan logge på banken på pc, ved at godkendes på din telefon med fingeraftryk.


Nå jo, det kan være. Men det lyder også fedt. Det ville jeg formentlig blive bruger af :gogo:


Sådan har jeg også forstået det. At du logger på banken på din pc, og så pinger din telefon og beder dig bekræfte login med en kode eller fingeraftryk :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: NemID som app

Indlægaf Sophies-mor » 17. mar 2018, 22:42

Dermed vil man så også tvinge en masse mennesker til, at de SKAL have en smartphone.
Hvad nu, hvis man virkelig ikke har behov for en?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: NemID som app

Indlægaf landsbytossen » 17. mar 2018, 22:44

Sophies-mor skrev:Dermed vil man så også tvinge en masse mennesker til, at de SKAL have en smartphone.
Hvad nu, hvis man virkelig ikke har behov for en?
:gruble:

Du kan beholde papkortet som nu.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: NemID som app

Indlægaf Sophies-mor » 17. mar 2018, 22:54

landsbytossen skrev:
Sophies-mor skrev:Dermed vil man så også tvinge en masse mennesker til, at de SKAL have en smartphone.
Hvad nu, hvis man virkelig ikke har behov for en?
:gruble:

Du kan beholde papkortet som nu.

Ok. Jeg forstod det i en artikel som om at kortet skal udfases..
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: NemID som app

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 23:34

Nej tak. Min telefon er altid løbet tør for strøm når jeg har mest brug for den.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: NemID som app

Indlægaf Aragorn » 18. mar 2018, 00:01

RavenClaw skrev:
Er det noget, du kunne finde på at benytte dig af? NemID står inde for, at appen er bullet proof, når det kommer til sikkerhed.



Når en softwareleverandør fortæller at deres software er 100% sikker, så ved jeg, at man lyver for mig. Navnligt fordi man ikke aner fra softwareproducentens side, hvilken hardware ens app kommer til at køre på. Selv producenterne af de forskellige smartphones ved ikke, hvad der er i de chips de bruger, de køber bare de chips der kan, hvad de har behov for.

Intels "Management Engine" kan f.eks bruges til at opdatere Windows på en virksomheds laptops, selvom disse laptops ligger slukket, ikke bare "suspendet", men slukket, i bagagerummet i en bil parkeret i en lufthavn.

Det lyder jo vældigt at man som firma kan opdatere sine laptops selv om de er slukket, men det er bare ikke virksomheden der ejer maskinerne, der har denne adgang - det er Intel.

ARM der sidder i mange mobile enheder er godt nok mindre sårbar, men det er stadig ganske enkelt uvist hvilken enhed man afvikler en given app på, og dermed hvilken sikkerhed der er, og hvilke instruktionssæt der afvikles i de forskellige chips. Intel CPU'ers "Management Engine" er eksempelvis en komplet i486 klasse maskine, der kører MINIX3.

http://www.minix3.org/

Al den snak om, hvorvidt vi har lyst og tillid til det, er dog irrelevant, da vi nok skal få presset den app ned i halsen af myndighederne uden valgfrihed under alle omstændigheder.

Det giver også sig selv at der skal en ny løsning til, eftersom digitaliseringsstyrelsen kom til at forære varemærket 'Nem-ID' til NETS og kontrakten snart udløber.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: NemID som app

Indlægaf LaScrooge » 18. mar 2018, 04:21

Jeg har forstået det sådan, at sikkerheden findes i kombinationen af et unikt kort med tal, der kun findes fysisk, en kode, man har i hovedet og den sikrede portal på nettet. Hvis man følger reglerne og fx ikke har et billede af sit nem-id på telefonen (hvilket er virkelig dumt at have), så gør de 3 ting tilsammen, at det er så godt som umuligt for brugeren at udgøre et sikkerhedsproblem for sig selv. Selv hvis ens kort bliver stjålet, er det ikke nok til at få adgang til ens ting på nettet, fordi koden mangler. De to første ting forsvinder med app'en og så er det akkurat lige så usikkert som alle andre It-systemer der har oplysninger der er spændende for kriminelle. Jeg synes det er vanvittigt og jeg forstår heller ikke helt hvorfor man vil ændre noget, der fungerer godt.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: NemID som app

Indlægaf LaScrooge » 18. mar 2018, 04:27

Nu har jeg læst artiklen og jeg synes det er plat hvordan de prøver at fremstille nem-id som SÅ besværligt, fordi man skal finde og indtaste en talkombination :rulle:

Hvordan kan det egentlig være, at man ikke kan forlænge den gældende kontrakt, så det kan fortsætte som nu?
0
And we both know: I will be delicious
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: NemID som app

Indlægaf Lys » 18. mar 2018, 06:11

LaScrooge skrev:Jeg har forstået det sådan, at sikkerheden findes i kombinationen af et unikt kort med tal, der kun findes fysisk, en kode, man har i hovedet og den sikrede portal på nettet. Hvis man følger reglerne og fx ikke har et billede af sit nem-id på telefonen (hvilket er virkelig dumt at have), så gør de 3 ting tilsammen, at det er så godt som umuligt for brugeren at udgøre et sikkerhedsproblem for sig selv. Selv hvis ens kort bliver stjålet, er det ikke nok til at få adgang til ens ting på nettet, fordi koden mangler. De to første ting forsvinder med app'en og så er det akkurat lige så usikkert som alle andre It-systemer der har oplysninger der er spændende for kriminelle. Jeg synes det er vanvittigt og jeg forstår heller ikke helt hvorfor man vil ændre noget, der fungerer godt.


Hvorfor er det dumt at have et billede af NemID kortet på telefonen? Der ligger det beskyttet bag kode/fingeraftryk og det kan jo ikke bruges alene alligevel. Alternativt havde papkortet måske ligget i en taske eller pung sammen med telefonen, så hvad er forskellen?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"