Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf annellaII » 14. mar 2018, 07:49

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/vennegruppe-vil-ikke-have-kaj-munks-mindesten-flyttet-det-er-en-haan

Planerne om at flytte mindestenen for digterpræsten Kaj Munk ved Hørbylunde Bakker vest for Silkeborg møder modstand.

I dag er stenkorset gemt bag et autoværn, og Ikast-Brande Kommune vil gøre mindestenen mere synlig ved at etablere en lille mindelund ved vejen, flytte stenen otte meter væk fra vejbanen og lægge en mindeplade, hvor der i dag står et stenkors.

Vennekredsen for Kaj Munks Præstegård mener, at det strider imod, hvad Kaj Munks enke, Lise Munk, ønskede.

Lise Munk betingede sig, ar stenen skulle være uden inskription.

På det sted, hvor Kaj Munk blev fundet efter at være blevet skudt af Gestapo i 1944, prikkede man desuden mange trækors i jorden for at markere lige præcis det sted, hvor han blev fundet.

Det forklarer Jon Høgh fra Vennekredsen.

- Problemet er, at hvis man rykker stenen ind i plantagen, så står den ikke længere lige præcis på det sted, hvor han blev fundet 5. januar 1944, siger han.

Han tager afstand fra tanken om en mindetavle.

Kommunen ved godt, at Kaj Munks mindesten skal behandles med følsomhed, siger anlægschef Gunvor Winther.

- Følelserne er på spil om en så stor, historisk personlighed, og det kan man også se, da der ofte ligger friske blomster ved mindekorset i dag, forklarer hun.

Men en flytning er nødvendig for trafiksikkerheden.

- Vi skal tage højde for trafiksikkerheden for bilisterne. Skal man fjerne autoværnet, så skal vi rykke stenen længere ind, hvor man så også kan etablere en mindelund i skovbrynet, siger Gunvor Winther.

På mindepladen bliver der kun indgraveret et omrids af korset, som det ser ud i dag.



Hvad er din mening om at flytte mindestenen?


Billeder af mindestedet som det ser ud nu, og som det kommer til at se ud, hvis stenen flyttes kan ses i dette link: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... stedet-til


Jeg synes stenen, skal blive stående, hvor den står, den viser et sørgeligt kapitel i Danmarkshistorien, historien kan hverken flyttes eller skrives om.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. mar 2018, 08:02

Er man bange for, at bilisterne kører ind i stenen, eller hvorfor bliver trafiksikkerheden pludselig nævnt?
Det lader ikke til, at man påtænker at omlægge vejen.

På mig virker det, som om man (evt. også) gerne vil skabe en seværdighed, og det bør man lade være med, når det strider så klart imod de nærmestes ønsker. Jeg forestiller mig, at de er inspireret af Kaj Munks egne værdier.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Sangius » 14. mar 2018, 08:07

Når der nu er nogle nærmeste at lytte til, så skal man da lytte. Alt andet er da fjollet.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf landsbytossen » 14. mar 2018, 08:09

Man kan flytte vejen et par meter væk fra mindestenen. Der er træer på modsatte side af vejen, som kan fældes.

Nogle gange kan offentligt ansatte ikke se skoven for bare træer.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Hunkat » 14. mar 2018, 19:33

Jeg forstår ikke helt hvorfor stenen skal fjernes helt? Altså, mindelunden skal ikke indeholde korset, som jeg læser det... det har jeg MEGET svært ved at se begrundelsen for.

Altså, et mindesmærke over et mindesmærke over en person... det bliver lidt... upersonligt? :gruble:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Daine » 14. mar 2018, 19:54

Falstria skrev:
Hunkat skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor stenen skal fjernes helt? Altså, mindelunden skal ikke indeholde korset, som jeg læser det... det har jeg MEGET svært ved at se begrundelsen for.

Altså, et mindesmærke over et mindesmærke over en person... det bliver lidt... upersonligt? :gruble:


Det er så også sært. Det må rigtig gerne kunne ses at det ikke er nyt, at man mindedes ham allerede da stenkorset blev sat. så kan man sætte sin mindeplade med inskription op ved siden af eller noget.

Den skal da bare flyttes, ikke fjernes? Og så bliver der lagt en stenplade med et indridset kors ned der hvor stenen står nu. Det synes jeg er fint, jeg kan helt ærligt ikke se problemet - det kunne endda være, der så var flere der ville besøge stedet.

Fra artiklen: “Men nu kommer den frem i lyset igen, da den bliver flyttet otte meter længere væk fra vejen, siger landskabsarkitekt Jens Dybbro fra Årstiderne Arkitekter i Silkeborg.
Vi får etableret en lidt større plads omkring mindestenen, så man kan stå lidt mere i fred og ro og sikkert fra vejen. Vi har foreslået at opstille bænke og belysning, så man også om aftenen og i den mørke tid kan sidde og mindes Kaj Munk, siger han.”
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Hunkat » 14. mar 2018, 19:59

Daine skrev:
Falstria skrev:
Hunkat skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor stenen skal fjernes helt? Altså, mindelunden skal ikke indeholde korset, som jeg læser det... det har jeg MEGET svært ved at se begrundelsen for.

Altså, et mindesmærke over et mindesmærke over en person... det bliver lidt... upersonligt? :gruble:


Det er så også sært. Det må rigtig gerne kunne ses at det ikke er nyt, at man mindedes ham allerede da stenkorset blev sat. så kan man sætte sin mindeplade med inskription op ved siden af eller noget.

Den skal da bare flyttes, ikke fjernes? Og så bliver der lagt en stenplade med et indridset kors ned der hvor stenen står nu. Det synes jeg er fint, jeg kan helt ærligt ikke se problemet - det kunne endda være, der så var flere der ville besøge stedet.

Fra artiklen: “Men nu kommer den frem i lyset igen, da den bliver flyttet otte meter længere væk fra vejen, siger landskabsarkitekt Jens Dybbro fra Årstiderne Arkitekter i Silkeborg.
Vi får etableret en lidt større plads omkring mindestenen, så man kan stå lidt mere i fred og ro og sikkert fra vejen. Vi har foreslået at opstille bænke og belysning, så man også om aftenen og i den mørke tid kan sidde og mindes Kaj Munk, siger han.”


Okay, så har jeg måske misforstået (jeg skimmede mest). Jeg læste det som at korset skulle fjernes og så ville man lave en mindelund kun med en mindeplade, altså at korset ville være fjernet helt og det virker jo total meningsløst.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf icelady » 14. mar 2018, 20:23

Så de vil rykke korset 8 meter tilbage, lægge en mindeplade hvor korset før stod (stedet han blev fundet) og lave et lille område, hvor man kan sidde og mindes ham.

Jeg synes det er en god ide. Korset er der jo stadig; stedet hvor han blev fundet vil stadig være markeret. Og ift nu kan folk rent faktisk holde ind, sætte sig og tænke over historien.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Artem » 14. mar 2018, 20:29

DetSorteCirkus skrev:Er man bange for, at bilisterne kører ind i stenen, eller hvorfor bliver trafiksikkerheden pludselig nævnt?
Det lader ikke til, at man påtænker at omlægge vejen.

Alt efter vejkategori, er der regler om at der ikke må være træer osv inden for X antal meter fra vejen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vennegruppe vil ikke have Kaj Munks mindesten flyttet: Det er en hån mod hans enke

Indlægaf Juki » 14. mar 2018, 20:42

Der må kunne findes en form for kompromis eller optimal løsning.

Jeg tror ikke man glemmer historien af at flytte stenen. Det er jo stadig et spørgsmål om at den skal genfortælles og viderebringes. Som det er nu bliver man jo slet ikke opmærksom på at der er en mindesten eller noget at mindes.

Jeg er kommet forbi stenen mange gange, som passager i en bil, da jeg var barn og teenager. Tit har det givet anledning til at snakke om hvad der skete med Kaj Munk og hvordan det generelt var at leve under Anden verdenskrig osv. Jo flere gange jeg kom forbi jo mere vidste jeg og kunne huske. Der var også lidt spændende om man kunne huske stenen og finde og spotte den før det var for sent.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"