Er pressen for sensationshungrende?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf annellaII » 9. mar 2018, 10:33

https://politiken.dk/kultur/medier/art6372311/Spektakul%C3%A6r-og-ubehagelig-sag-Men-er-mediernes-sensationslyst-k%C3%B8rt-helt-af-sporet

125 journalister fra 15 lande har meldt sig i Københavns Byret for at dække sagen mod ubådskaptajnen, der er tiltalt for blandt andet at have dræbt og parteret journalisten Kim Wall.



Er pressen for sensationshungrende?

Det tror jeg ikke, pressen serverer det for læserne, hørerne, seerne, som sikkert forventes af pressen.

Det er mig en gåde, hvad der er så 'særligt' eller 'specielt' i Madsens tilfælde, mend det må være noget helt særligt/specielt i denne sag, for tyske medier og slet ikke ARD/ZDF beretter ellers ikke så intensiv om kriminelles handlinger i udlandet, som det er tilfældet med Madsen.

Din mening?
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf POCKETKITTEN » 9. mar 2018, 10:43

Det er en af deres egne, der efter alt at dømme er blevet myrdet på en opgave, som rigtig mange journalister ikke ville have tænkt to gange over at tage ud på. Det rejser da internt nogle helt grundlæggende spørgsmål om risici i faget - som ellers bliver regnet for temmelig sikkert her i Vesten.

Det er selvfølgelig ikke det, der bliver vinklet på udadtil, men hvis jeg skal komme med et godt og sobert bud på, hvorfor pressen i hvert fald i udlandet også er så optaget af at dække den - foruden det usædvanlige drabssted og det tilsyneladende voldsomme motiv og semikendisfaktoren - tror jeg, det spiller en rigtig stor rolle.
9
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf Planten » 9. mar 2018, 10:52

Sådan helt generelt, så ja, pressen er alt for sensationshungrende.

Og i lige denne sag, så tror jeg bestemt pocket har ret.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf Sophies-mor » 9. mar 2018, 10:55

Ja. Mange er.

Men...
Hver gang en journalist går til enten I krig eller her, så kommer det tæt på og skal plastres ud over det hele
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf POCKETKITTEN » 9. mar 2018, 11:19

Sophies-mor skrev:Hver gang en journalist går til enten I krig eller her, så kommer det tæt på og skal plastres ud over det hele


Jeg oplever, at det også vil blive "plastret ud over det hele", hvis andre mennesker bliver myrdet, mens de bare passer deres arbejde.

En medarbejer i psykiatrien dræbt af en beboer, en betjent skudt af en tosse eller en dørmand slået ihjel af en terrorist. Men der har typisk været vidner, et lig og måske endda et ret klart motiv eller en psykisk forklaring.

Årsagen til, at Peter Madsen har fået så massiv og langvarig dækning er jo helt lige til: Sagen er trukket massivt ud, fordi han har besværliggjort efterforskningen ved at skaffe beviser af vejen og ændre forklaringer til et formodet drab, som ingen andre har været vidner til. Havde man fundet liget i ubåden ved bjergningen, var sagen ganske givet blevet lukket væsentlig hurtigere og med langt færre spekulationer undervejs.

Det er klart, at pressen følger dækningen til dørs i den situation og bringer de informationer, politiet går ud med. Også de kedelige detaljer. Jeg synes, det går galt der, hvor nogle enkelte, få medier selv efterforsker videre og bringer "vidneudsagn" fra mulige tidligere elskerinder og fjerndiagnoser fra læger og psykiatere, der aldrig har haft med den mistænkte at gøre.
5
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf HerErJeg » 9. mar 2018, 11:52

De sidste dages forsøg på snevejr siger vist alt om pressen forsøg på at finde sensationer alle steder.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf ajnaM » 9. mar 2018, 12:13

POCKETKITTEN skrev:Det er en af deres egne, der efter alt at dømme er blevet myrdet på en opgave, som rigtig mange journalister ikke ville have tænkt to gange over at tage ud på. Det rejser da internt nogle helt grundlæggende spørgsmål om risici i faget - som ellers bliver regnet for temmelig sikkert her i Vesten.

Det er selvfølgelig ikke det, der bliver vinklet på udadtil, men hvis jeg skal komme med et godt og sobert bud på, hvorfor pressen i hvert fald i udlandet også er så optaget af at dække den - foruden det usædvanlige drabssted og det tilsyneladende voldsomme motiv og semikendisfaktoren - tror jeg, det spiller en rigtig stor rolle.


Helt enig.

Dertil kommer, at stort set alle kvindelige journalister, jeg kender, er ramt af sådan en 'det kunne have været mig'-følelse. Det bidrager helt sikkert til, at historien får så meget omtale. Journalisterne synes ganske enkelt, det er vigtigt.

Og dertil er det forholdsvis let tilgængeligt stof, både for læsere/seere og for de journalister, der gerne meget hurtigt skal kunne sætte sig ind i det og få noget (med mange vinkler) ud.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf dgd2007 » 9. mar 2018, 12:48

POCKETKITTEN skrev:Det er en af deres egne, der efter alt at dømme er blevet myrdet på en opgave [...]

Ja, det kan sikkert godt spille ind! :gogo:

Men jeg tror nu også, mange læsere og seere rent faktisk vil vide mere om den sag, fordi den er så bizar - med en, der inviterer en dame med på en hjemmelavet ubåde og så parterer hende, endda formentlig med en eller anden form for seksuelt motiv. Det er trods alt (heldigvis) ikke hver dag, man hører om det. Det er eksempel på virkeligheden, der overgår fiktionen. Så jeg tror, der er interesse for sagen, ikke kun blandt journalisterne selv. Jeg snakkede med en amerikaner forleden. Han spurgte også til, hvordan det gik med det.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf paint » 9. mar 2018, 13:22

Jeg vil da næsten ikke håbe, at sagen dækkes så intenst fordi nogle journalister føler sig ramt/truet. Dette ville jo betyde, at de er særligt interesseret i egne forhold.

Jeg tror snarere, at det skyldes at sagen har alle de ingredienser, som ethvert medie (og krimi/gyserforfatter) kan drømme om.
Sex ( af den stærkt perverse aftapning)
Gru og rædsel (kropsdele som findes i vandet)
Mystik (hvorfor gjorde han det dog)
Ondskabsfuldhed (måske har han pint hende, inden han skar hovedet af)
The human touch (de sørgende forældre og venner)
Storhed står for fald (den geniale opfinder af hjemmelavede raketter og Ubåde, der er skingrende vanvittig)
Retfærdigheden, der nu rammer 'bæstet'

Man kunne jo blive ved, og jeg er ikke engang journalist
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf Akehurst2 » 9. mar 2018, 13:33

paint skrev:Jeg vil da næsten ikke håbe, at sagen dækkes så intenst fordi nogle journalister føler sig ramt/truet. Dette ville jo betyde, at de er særligt interesseret i egne forhold.

Jeg tror snarere, at det skyldes at sagen har alle de ingredienser, som ethvert medie (og krimi/gyserforfatter) kan drømme om.
Sex ( af den stærkt perverse aftapning)
Gru og rædsel (kropsdele som findes i vandet)
Mystik (hvorfor gjorde han det dog)
Ondskabsfuldhed (måske har han pint hende, inden han skar hovedet af)
The human touch (de sørgende forældre og venner)
Storhed står for fald (den geniale opfinder af hjemmelavede raketter og Ubåde, der er skingrende vanvittig)
Retfærdigheden, der nu rammer 'bæstet'

Man kunne jo blive ved, og jeg er ikke engang journalist


Jeg er helt enig.

Jeg arbejder i Bruxelles med folk fra alle lande i EU, og de har allesammen hørt om sagen og interesserer sig for den. Den er jo netop som du beskriver så helt særegen. Og samtidig så kan man så mærke, at for mig fra København og min svenske kollega fra Malmø, der er den også "tæt på", fordi det er en svensker og en dansker og lige der, hvor vi kommer fra, hvor den for de andre er meget interessant, men på en mere distanceret måde, som når vi danskere læser om seriemordere fra USA.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf ajnaM » 9. mar 2018, 17:44

paint skrev:Jeg vil da næsten ikke håbe, at sagen dækkes så intenst fordi nogle journalister føler sig ramt/truet. Dette ville jo betyde, at de er særligt interesseret i egne forhold.

Jeg tror snarere, at det skyldes at sagen har alle de ingredienser, som ethvert medie (og krimi/gyserforfatter) kan drømme om.
Sex ( af den stærkt perverse aftapning)
Gru og rædsel (kropsdele som findes i vandet)
Mystik (hvorfor gjorde han det dog)
Ondskabsfuldhed (måske har han pint hende, inden han skar hovedet af)
The human touch (de sørgende forældre og venner)
Storhed står for fald (den geniale opfinder af hjemmelavede raketter og Ubåde, der er skingrende vanvittig)
Retfærdigheden, der nu rammer 'bæstet'

Man kunne jo blive ved, og jeg er ikke engang journalist


Selvfølgelig er journalister særligt interesserede i det, der vedrører dem selv. Det behøver ikke være intentionelt eller bevidst, men selvfølgelig er de det.

Man kan tilstræbe objektivitet, men hvor meget man end prøver at leve op til a) nyhedskriterierne og b) læsernes interesser, vil man altid se verden gennem egne øjne.

Interesse og viden hænger sammen, og interesse, viden og journalistik hænger i høj grad sammen. For mig er det egentlig heller ikke forkert - men journalisten skal kende sin målgruppe og se, hvornår det kammer over og bliver irrelevant for læseren.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf FruitFly » 10. mar 2018, 09:31

paint skrev:Jeg vil da næsten ikke håbe, at sagen dækkes så intenst fordi nogle journalister føler sig ramt/truet. Dette ville jo betyde, at de er særligt interesseret i egne forhold.

Jeg tror snarere, at det skyldes at sagen har alle de ingredienser, som ethvert medie (og krimi/gyserforfatter) kan drømme om.
Sex ( af den stærkt perverse aftapning)
Gru og rædsel (kropsdele som findes i vandet)
Mystik (hvorfor gjorde han det dog)
Ondskabsfuldhed (måske har han pint hende, inden han skar hovedet af)
The human touch (de sørgende forældre og venner)
Storhed står for fald (den geniale opfinder af hjemmelavede raketter og Ubåde, der er skingrende vanvittig)
Retfærdigheden, der nu rammer 'bæstet'

This.

Længere er den ikke, og det er helt på sin plads at pressen er all over this.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er pressen for sensationshungrende?

Indlægaf dgd2007 » 10. mar 2018, 10:51

ajnaM skrev:Selvfølgelig er journalister særligt interesserede i det, der vedrører dem selv. Det behøver ikke være intentionelt eller bevidst, men selvfølgelig er de det.

Man kan tilstræbe objektivitet, men hvor meget man end prøver at leve op til a) nyhedskriterierne og b) læsernes interesser, vil man altid se verden gennem egne øjne.

Interesse og viden hænger sammen, og interesse, viden og journalistik hænger i høj grad sammen. For mig er det egentlig heller ikke forkert - men journalisten skal kende sin målgruppe og se, hvornår det kammer over og bliver irrelevant for læseren.

I dette tilfælde tor jeg ikke, der er nogen konflikt mellem læsernes og journalisternes interesse i sagen.

Til gengæld tror jeg, der er mange især nye journalister, der har måttet skrive utallige artikler eller labvet utallige indslag om ting, der ikke interesserer dem selv et klap - fordi der var en forventning om, at det ville kunderne have. :fløjt:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"