Flere føler sig socialt udsatte

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf annellaII » 5. mar 2018, 09:01

https://www.ugebreveta4.dk/flere-foeler-sig-socialt-udsatte_21216.aspx

Jeg har været eller er socialt udsat. Sådan svarer knap en ud af fem i en dugfrisk undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af danskere.

Det er Epinion, der har foretaget en holdningsundersøgelse for Rådet for Socialt Udsatte. Og da der er lavet tilsvarende undersøgelser tilbage i 2013 og 2015, har det været muligt at følge udviklingen.

Den viser, at antallet af danskere, der føler sig socialt udsatte, er steget de seneste år.

Særligt blandt de 18-34-årige oplever flere og flere at være klemt. Mens kun 5 procent af de adspurgte i denne aldersgruppe i 2015 svarede, at de så sig selv som socialt udsatte, var andelen sidste år steget til 14 procent.

På samme måde er der også flere af de 35-55-årige, der i dag oplever at kæmpe med sociale problemer.

En række nyere statistikker for misbrug, hjemløshed og psykisk sygdom bekræfter billedet af, at flere og flere unge ikke når ind i voksenlivet, før de er begravet i tunge problemer.

Det fortæller formanden for Rådet for Socialt Udsatte, Jann Sjursen.

»Der er ingen tvivl om, at unge i de her år på mange måder føler sig presset i forhold til, hvad der forventes af dem. Der er et gigantisk pres i retning af, at man skal uddanne sig og få beskæftigelse. Det har jo været underlægningsmusikken i de uddannelsesreformer, der er gennemført de senere år,« siger han.

Regeringens forringelse af det sociale sikkerhedsnet er medvirkende til, at flere føler sig socialt udsatte, da uligheden er blevet større, og det er blevet mere almindeligt at blive fattig.

Det vurderer Morten Ejrnæs, der er lektor i sociologi ved Aalborg Universitet København.

Når der især er flere unge og midaldrende, der nu betragter sig selv som socialt udsatte, er det blandt andet et udtryk for, at de nu ikke længere har ret til visse sociale ydelser, eller at de får en lavere kontanthjælp, forklarer han.

Han peger også på, at nogle har mistet dagpengeretten på grund af forkortelsen af dagpengeperioden.

»Andre, der tidligere har været på kontanthjælp, er nu blevet ramt af kontanthjælpsloftet eller af 225-timers-reglen, og atter andre er kommet på den meget lave integrationsydelse,« siger Morten Ejrnæs.

Siden regeringen genindførte de såkaldte fattigdomsydelser, er der kommet omkring 50.000 flere fattige, pointerer lektoren.

Socialordføreren understreger, at han ikke ligger inde med svaret på, hvorfor flere føler sig udsatte i dag.

Men han står ved, at det var rigtigt at indføre et loft over, hvor meget man samlet set kan modtage fra det offentlige på kontanthjælp.

»Der er ikke andet at sige, end at kontanthjælpsloftet er gennemført, fordi vi ønsker, at det skal kunne betale sig for dem, der går på arbejde og betaler skat, så andre kan gå på kontanthjælp,« påpeger Orla Østerby.

Jann Sjursen ærgrer sig over, at eksempelvis unge, der ikke er i et uddannelsesforløb, ofte føler sig hægtet af.

»Der er faktisk mange i en ungdomsårgang, der ikke kommer i gang. Det er da et kæmpe problem, som ikke modsvares af de rigtige politiske initiativer, for de unge er ramt på pengepungen i forhold til lavere kontanthjælp,« siger han og problematiserer, at barren for at komme ind på erhvervsskoler er hævet, da de kan være et alternativ for nogle udsatte unge.

Mange unge bliver fanget i, at de skal i gang med en uddannelse, som de ikke er parat til, lyder det fra Orla Østerby (K). Konsekvensen er, at de i stedet for bliver parkeret på kontanthjælp, mener han.

»De unge mennesker skal ud at arbejde i stedet for at hæve kontanthjælp. Det vil være langt sundere for dem, at de lærer, hvad det vil sige at stå op om morgenen og have et arbejde og tjene sine egne penge,« siger han.

Samfundet får skylden
Flere end tidligere peger på uretfærdighed i samfundet som årsag til, at der er mennesker i nød i Danmark.

Det kan være udtryk for, at flere er klar over, at reduktioner i de sociale ydelser betyder, at flere føler sig trængte, påpeger Morten Ejrnæs.



Hvis flere og flere føler sig socialt udsat, er det første de må forsøge selv at ændre på deres sociale status og ikke pege på, at det er samfundet, der er uretfærdigt, og så tror jeg som ikke, at ret meget har forandret sig, siden jeg var ung og af mine forældre blev presset til at tage en uddannelse (og heldigvis for det), jeg ville da selv helst slet ikke bestille noget efter endt skoletid, men hellere sove længe om morgenen, blive forsørget på hotel mama, og måske jobbe lidt her og der, den drøm blev ikke til noget efter min far havde talt med store bogstaver og malet min fremtid sort, hvis jeg ikke tog mig sammen til at få en uddannelse. Måske har jeg bare været heldig, at mine forældre hurigt fik stoppet mine drømme om for fremtiden at bestille så lidt som muligt helst ingenting. Ikke samfundet var dengang uretfærdig nej det var mine forældre, der var det :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf paint » 5. mar 2018, 10:30

annellaII skrev:https://www.ugebreveta4.dk/flere-foeler-sig-socialt-udsatte_21216.aspx



Hvis flere og flere føler sig socialt udsat, er det første de må forsøge selv at ændre på deres sociale status og ikke pege på, at det er samfundet, der er uretfærdigt, og så tror jeg som ikke, at ret meget har forandret sig, siden jeg var ung og af mine forældre blev presset til at tage en uddannelse (og heldigvis for det), jeg ville da selv helst slet ikke bestille noget efter endt skoletid, men hellere sove længe om morgenen, blive forsørget på hotel mama, og måske jobbe lidt her og der, den drøm blev ikke til noget efter min far havde talt med store bogstaver og malet min fremtid sort, hvis jeg ikke tog mig sammen til at få en uddannelse. Måske har jeg bare været heldig, at mine forældre hurigt fik stoppet mine drømme om for fremtiden at bestille så lidt som muligt helst ingenting. Ikke samfundet var dengang uretfærdig nej det var mine forældre, der var det :)


Jeg synes ikke at man kan opstille en enten eller distinktion, altså om det er 'samfundets skyld' eller ej. Medmindre man definerer, hvad man mener med 'samfundet'

'Samfundet' er ikke en entydig størrelse, men en mange-dimensional ditto. Der er en politisk dimension, er erhvervsdimension, en mediedimension, en meningsdanner-dimension, en offentlig diskurs-dimension etc. for slet ikke at snakke om udefrakommende faktorer (globalisering f.eks). Allesammen bidrager de til at skubbe samfundet i en bestemte retninger.

Hvis man forestiller sig 'samfundet' som en karrusel på en legeplads, der drejer rundt, så udvikles der nogle centrifugalkræfter, som bevirker at hvis man ikke holder fast, ryger man ud over kanten. Denne sociale centrifugalkraft, er blevet kraftigere og kraftigere, i årenes løb. Et enkelt fejltrin eller to, kan betyde at man mister grebet. Sådan var det f.eks ikke for 20 år siden.

Hvis man med 'samfundet', mener hele denne buket af forskellige faktorer, kan man godt tale om 'samfundets skyld'. Det er bare ikke en entydig årsag.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf Hunkat » 5. mar 2018, 10:52

Jeg ved ikke rigtig om jeg synes at en anekdote fra 20 år siden er bevis for at tingene nok ikke har ændret sig eller at folk bare skal tage sig sammen.

Lige den med at 'tage sig sammen' er jeg faktisk stærkt imod, det har været mantraet i mange år "hvis man kan så skal man" og flere og flere falder igennem stadig så det er måske på tide at konstatere at dén formaning ikke virker efter hensigten. Selvfølgelig skal folk også gøre noget selv, det hjælper ikke at læne sig tilbage og sige "nå, det var ærgerligt".
Men det kan være meget kompliceret at finde rundt i hvor man får hjælp, hvad man har ret til, hvordan man klager hvis man ikke får det man har ret til. Og hvis man ikke har ressourcerne til det... og "systemet" ikke pege en i den rigtige retning, eller lader sager trække ud i årtier.. så får man jo folk som giver op.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf icelady » 5. mar 2018, 10:56

Hvis flere og flere føler sig socialt udsat, er det første de må forsøge selv at ændre på deres sociale status og ikke pege på, at det er samfundet, der er uretfærdigt


Jeg stod så småt af allerede ved at læse første sætning...for det lader til, du ikke kan forestille dig, at unge kæmper med feks depressioner, lavt selvværd, evt psykiske/fysiske sygdomme, som begrænser dem.


Der er mange unge, der heldigvis har godt netværk som formår at finde arbejde/komme i uddannelse.

Fakta er desværre bare, at der findes en pulje unge, som føler sig udenfor, efterladt og svigtet af samfundet.
Ofte, fordi de ikke får hjælp til deres problematikker, eller den forkerte hjælp.


Det ville jo være et ønskescenarie, hvis alle unge havde forældre, der kunne opdrage, guide og støtte dem, så de kommer godt afsted i voksenlivet; men der findes ressourcesvage forældre, som ikke formår det, såvel som de ikke formår at kæmpe for at få noget hjælp til deres børn.

De unge, som føler sig socialt udsatte, har også ofte et lille netværk, som måske består af andre socialt udsatte og de formår og orker måske ikke at hjælpe.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf LadyFox » 5. mar 2018, 10:59

Som socialt udsat, med mange år på kontanthjælp, så synes jeg at du er ret ignorant.
Det handler jo ikke om ikke at gide at stå op om morgenen, forældre der er ligeglade med ens fremtid og bare generelt være doven.
Man ender jo som oftest som socialt udsat fordi at man har nogle problematikker og mangler nogle resurser. Det er jo ikke fordi man vågner op en morgen Og tænker "hvor kunne det var fedt at blive ramt af... sygdom/misbrug/hjemløshed/traumatiserende barndom/eller hvad det nu kunne være" - det er jo som oftest et livsvilkår der opstår ufrivilligt og som kræver mere end bare at beslutte at man ikke gider at være socialt udsat mere.
Det er da godt at du og din familie bare har kunne beslutte at du ikke skulle bruge dit liv på at være socialt udsat, men måske det handler om at du ikke var målgruppen til at blive socialt udsat end at du bare lod være med at være det.
Jeg er som sagt i den socialt udsatte gruppe, men jeg besluttede altså ikke bare at være syg, min familie støttede mig da også i at passe min skole, lave mine lektier osv. Men det var alvorlig kronisk sygdom altså temmelig ligeglad med - lige som min medicin var pænt ligeglad med om det var belejligt for mig med bivirkninger der gjorde det umuligt at opretholde en normal dagligdag.
Livet er ikke så simpelt, slet ikke hvis man har nogle problematikker kombineret med manglende resurser.
Man kunne jo godt tro at sådan en som mig der har været på KH hele mit voksne liv bare har fedet den på sofaen med gode film og popkorn, men jeg har faktisk arbejdet på at magte mit liv, at få indhold i mit liv, og sådan en kamp kommer man altså ikke bare igennem over natten. Det tager tid, kræver hjælp og benhårdt arbejde.
Nu er jeg så begyndt på en uddannelse, hvor jeg klare mig godt, men det kunne jeg ikke bare gøre for 10 år siden, det har taget tid og komme her til, og selv nu får jeg stadig støtte i form af økonomisk støtte, ressourceforløb, en socialrådgiver der kommer og besøger mig, snakker med mig, hjælper mig med de ting jeg ikke har overskud til, fordi mit overskud går på uddannelse og det overskud skal findes et andet sted.
Så ja, jeg er da stadig socialt udsat, og det bliver jeg sikkert ved med at være. Men doven, det er jeg sgu ikke! Ligeglad er jeg heller ikke. Og jeg gider faktisk slet ikke at påtage mig skylden for hvorfor jeg ikke bare tog mig sammen, klippede mit hår og fik et arbejde.
5
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf icelady » 5. mar 2018, 13:10

Jeg er ikke helt sikker på, at det i dette tilfælde ville have været nok og sige: "Nu tager du dig sammen."


http://nyheder.tv2.dk/2018-03-05-unge-skader-sig-selv-paa-nettet-mistrives-mere-end-nogensinde-siger-psykolog


Edit: Det er ofte desværre noget, der stammer fra deres barndom og ungdom; noget der ikke er blevet hjulpet med, og som derfor stadig påvirker dem i negativ grad.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Flere føler sig socialt udsatte

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 17:50

Nu er det for det første ikke kun unge mennesker som føler at de er mere socialt udsat end tidligere. Det dækker jo også andre alders grupper.

I dag er der reelt kun 20 uger mellem et ganske almindeligt stabilt og trygt liv til komplet økonomisk og social ruin.

Det eneste der skal til er at du mister din arbejdsevne
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"