Lærere og pædagoger i fængsel.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Bimmerdyret » 3. mar 2018, 15:19

:ad!: :nerve:

Arhmen...altså,

Må hellere fremover lave underretninger på alle mine elever en gang om måneden så...


"Punkt 21 i ghettoudspillet"....

Det er afgørende, at børn får en god start på livet.

Desværre er der børn, som udsættes for svigt og overgreb i hjemmet. For at hjælpe disse børn er det afgørende, at myndighedspersoner, der får kendskab til børn med behov for særlig støtte, reagerer på det.

Regeringen foreslår:

• Straf med bøde eller fængsel indtil 4 måneder for manglende overholdelse af fagpersoners særlige underretningspligt

• Straffen skal under særligt skærpende omstændigheder kunne stige til fængsel indtil 1 år.

Særligt skærpende omstændigheder vil navnlig kunne være:

• Undladelsen er begået af en person med ledelsesansvar

• Undladelsen er begået forsætligt

• Systematiske eller gentagne undladelser

• Undladelsen har medført alvorlige personlige skadevirkninger
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2018, 15:23

Bimmerdyret skrev::ad!: :nerve:

Arhmen...altså,

Må hellere fremover lave underretninger på alle mine elever en gang om måneden så...


"Punkt 21 i ghettoudspillet"....

Det er afgørende, at børn får en god start på livet.

Desværre er der børn, som udsættes for svigt og overgreb i hjemmet. For at hjælpe disse børn er det afgørende, at myndighedspersoner, der får kendskab til børn med behov for særlig støtte, reagerer på det.

Regeringen foreslår:

• Straf med bøde eller fængsel indtil 4 måneder for manglende overholdelse af fagpersoners særlige underretningspligt

• Straffen skal under særligt skærpende omstændigheder kunne stige til fængsel indtil 1 år.

Særligt skærpende omstændigheder vil navnlig kunne være:

• Undladelsen er begået af en person med ledelsesansvar

• Undladelsen er begået forsætligt

• Systematiske eller gentagne undladelser

• Undladelsen har medført alvorlige personlige skadevirkninger


Jeg synes det er fint at det får konsekvenser hvis ansvarlige fagpersoner forsømmer deres pligter. Det kan betyde hårde skader for børnene som er alene.

Hvorfor mener du ikke de skal stå til ansvar?

Ikke at handle er jo også en handling.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Anne Droid » 3. mar 2018, 15:25

Det er så grotesk. De kunne prøve at lave en sammenligning af antallet af underretninger i ghettoskolerne og skoler der ligger i lidt "pænere" områder.
0
Klimatosse
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2018, 15:29

Hvorfor er det grotesk?
Jeg læser:
“Hvis ansvarlig fagperson ikke laver indberetning når denne er vidende om svigt/overgreb, så kan personen dømmes”

Mener I at en fagperson frit bør kunne vælge om de vil hjælpe børnene?

Synes i ikke at børnene så lades i stikken?
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Anne Droid » 3. mar 2018, 15:40

BlueBunny skrev:Hvorfor er det grotesk?
Jeg læser:
“Hvis ansvarlig fagperson ikke laver indberetning når denne er vidende om svigt/overgreb, så kan personen dømmes”

Mener I at en fagperson frit bør kunne vælge om de vil hjælpe børnene?

Synes i ikke at børnene så lades i stikken?


Nej, jeg mener selvfølgelig ikke at vi selv skal bestemme om vi vil hjælpe børnene. Vi kæmper ofte i flere år og laver bunker af underretninger før der sker noget.

Der er kommunalt slet ikke økonomi til at hjælpe nu. Flere underretninger vil ikke gøre det bedre.

Hvis det skal indføres, så burde det være alle steder. Det er jo ikke kun i ghettoskolerne der er elever der er så gode til at skjule hjemlige udfordringer, at det ikke bliver opdaget af fagpersoner.
2
Klimatosse
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Conway » 3. mar 2018, 18:31

En løsning kunne være at alle underretninger behandles i regionsrådet som derefter kan pålægge kommunen at reagere.
Derved undgår man kommunal kassetænkning på børnenes bekostning :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27060

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf ajnaM » 3. mar 2018, 19:05

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der sker med politikere og embedsmænd, der ignorerer underretninger fra lærere og pædagoger. :evil:




Mit klare indtryk er, at der bliver underrettet på livet løs, men at kommunerne ikke har økonomi til at følge med. Det tager for lang tid, og der skal presses på igen og igen.
9
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Bimmerdyret » 3. mar 2018, 19:34

BlueBunny skrev:
Jeg synes det er fint at det får konsekvenser hvis ansvarlige fagpersoner forsømmer deres pligter. Det kan betyde hårde skader for børnene som er alene.

Hvorfor mener du ikke de skal stå til ansvar?

Ikke at handle er jo også en handling.


Det skal simpelthen ikke være sådan at man som lærer eller pædagog skal underrette i tide og utide, alene fordi man vil sikre sin egen røv mod bøde og/eller fængsel, for det vil blive konsekvensen.
Med andre ord en lind strøm af underretninger, hvor mange vil være unødige fordi de intet har på sig, hvilket belaster systemet og naturligvis medfører at de reelle underretninger skal dele fokus.

Hvor mange gange skal man som fagperson underrette - er en gang nok, så er man home free?

Ser man på Brønderslev sagen, der tog det 2 år hvor kommunen ignorerede 14 underretninger. Det medførte at man med barnets reform oplevede en eksplosion af sager hos Ankestyrelsen, fordi sagsbehandlingen var for langsom, så folk underrettede som privatpersoner.

Kommunen har 24 timer til at vurdere en underretning, mange lærere oplever at kommunerne ikke reagerer, og i 2014 var det altså 86% af folkeskolelærerne der havde lavet en underretning (så det er ikke fordi der ikke underrettes).

Og..hvem skal egentlig sigte lærerne?
1
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Kaffe » 3. mar 2018, 19:58

Jeg genkender billedet af, at der underrettes, men intet sker. Jeg ved godt, at man som skole ikke får en tilbagemelding på en underretning. Men når samme barn står i samme situation i årevis og efter et antal underretninger, så er det svært at få øje på en effekt. Kommer der mon så en effekt på flere underretninger?
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27060

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf ajnaM » 3. mar 2018, 21:10

Bimmerdyret skrev:
BlueBunny skrev:
Jeg synes det er fint at det får konsekvenser hvis ansvarlige fagpersoner forsømmer deres pligter. Det kan betyde hårde skader for børnene som er alene.

Hvorfor mener du ikke de skal stå til ansvar?

Ikke at handle er jo også en handling.


Det skal simpelthen ikke være sådan at man som lærer eller pædagog skal underrette i tide og utide, alene fordi man vil sikre sin egen røv mod bøde og/eller fængsel, for det vil blive konsekvensen.
Med andre ord en lind strøm af underretninger, hvor mange vil være unødige fordi de intet har på sig, hvilket belaster systemet og naturligvis medfører at de reelle underretninger skal dele fokus.

Hvor mange gange skal man som fagperson underrette - er en gang nok, så er man home free?

Ser man på Brønderslev sagen, der tog det 2 år hvor kommunen ignorerede 14 underretninger. Det medførte at man med barnets reform oplevede en eksplosion af sager hos Ankestyrelsen, fordi sagsbehandlingen var for langsom, så folk underrettede som privatpersoner.

Kommunen har 24 timer til at vurdere en underretning, mange lærere oplever at kommunerne ikke reagerer, og i 2014 var det altså 86% af folkeskolelærerne der havde lavet en underretning (så det er ikke fordi der ikke underrettes).

Og..hvem skal egentlig sigte lærerne?


Helt enig.

Man burde hellere se længere op i lagene og sikre, at det har konsekvenser, når cheflagene i forvaltningen og på det politiske niveau ikke sikrer, at der bliver ageret på underretningerne.

Men man skal bare huske sig selv på, at det her er symbolpolitik. Det er ikke meningen, at der skal ske meget andet end, at folk har nogle umiddelbare reaktioner.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf Modesty Blame » 3. mar 2018, 23:36

STatistik på underretninger: http://samf.ku.dk/bedre-liv-for-boern-o ... oendum.pdf

Og det siger mig, at der ret ofte ikke sker en skid, når der kommer en underretning.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf vibbsen » 6. mar 2018, 22:05

Symbolpolitik....Jeg får en lille smule brækfornemmelse......
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 22:12

vibbsen skrev:Symbolpolitik....Jeg får en lille smule brækfornemmelse......


Det gør jeg også.

I efteråret blev jeg kontaktet af en socialrådgiver for at give en detaljeret udtalelse om en elev på nogle meget specifikke områder.
Det var altså ikke engang mig, der underrettede, og jeg gjorde mig umage med at være så præcis som mulig, så der faktisk ville kunne sættes noget konkret i gang.
Hvad er der siden sket? Ikke en fløjtende fis.

Jeg forstår tanken bag lovforslaget, men det klinger så hult, at jeg ikke kan tage det seriøst.
Det er bare endnu mere lærer/pædagog-hetz.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 22:21

Falstria skrev:
DetSorteCirkus skrev:
vibbsen skrev:Symbolpolitik....Jeg får en lille smule brækfornemmelse......


Det gør jeg også.

I efteråret blev jeg kontaktet af en socialrådgiver for at give en detaljeret udtalelse om en elev på nogle meget specifikke områder.
Det var altså ikke engang mig, der underrettede, og jeg gjorde mig umage med at være så præcis som mulig, så der faktisk ville kunne sættes noget konkret i gang.
Hvad er der siden sket? Ikke en fløjtende fis.

Jeg forstår tanken bag lovforslaget, men det klinger så hult, at jeg ikke kan tage det seriøst.
Det er bare endnu mere lærer/pædagog-hetz.


Det er da endnu mere en borger hetz.

I skal rende og anmelde gud og hver mand for alt muligt.


Du har ret i, at hvis meningen er, at vi skal gå og føle, at vi ikke underretter nok, kan det blive en tvungen borgerhetz, men jeg tænker også på, at der i disse år er en tendens til, at politikere drejer fokus væk fra deres eget ansvar ved at sætte en finger på alt det, forskellige grupper bør gøre, uden at lade ressourcerne følge med.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lærere og pædagoger i fængsel.

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 22:37

Falstria skrev:Der skal ikke nogen ressourcer til det der hetz, så det er meget godt de ikke har spendér bukserne på.

Det skal slet ikke indføres, de liberale burde stå vagt om at det aldrig kan komme på tale (det gør jeg), men de har nok desværre ikke stemmerne til det.
Mette F og DF smeder rænker.


Du misforstår.
Der skal ikke flere ressourcer til selve underretningerne. Det er mit eksempel selve billedet på, for det er i princippet ligegyldigt at reagere på tegn på mistrivsel, hvis der alligevel ikke er mulighed på at gøre noget ved problemet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"