Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 06:15

Dikus skrev:Men hvorfor bliver noget forceret, hvis Disney vælger at tegne andet end heteroseksuelle forhold? Det findes jo?


Fordi jeg synes at børn som udgangspunkt skal lære at forstå verden ud fra deres egen lille verden, og så kan de selv generalisere når de bliver lidt større. Hvis deres verden f.eks. omfatter at en af deres venner har to mødre, og barnet spørger til det, så taler man selvfølgelig om det. Eller hvis en ven har en far der klæder sig ud som en dame, taler man om det. Men hvis der ikke er noget homoseksualitet i barnets liv, synes jeg ikke det er nødvendigt at tvinge det frem. Man behøver ikke absolut have forholdt sig til en homoseksuel for ikke at løbe skrigende bort første gang man ser en. Tolerance og rummelighed er et åbent begreb, det er ikke noget man kan lære ved at lære om 27 specifikke ting man skal være rummelig over for, for hvad sker der så når man møder den 28. ting som de glemte at finde plads til i en Disney-film?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 06:37

Dikus skrev:Jeg er sådan set enig i dit syn på børns udvikling. Jeg kan bare ikke se, hvordan det kan blive et problem, at Disney får lyst til at have en homoseksuel figur?


Det synes jeg heller ikke er et problem, Disney må selvfølgelig introducere alle de homoseksuelle figurer de vil. Deres næste film kan være to bøsser og en lesbisk i latex på udflugt til gay pride parade, det er fint. Jeg synes som sagt bare at jeg synes det bliver anstrengende at kigge på, og jeg synes det er unødvendigt i forhold til børnene.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Animi » 5. mar 2018, 06:38

abcd skrev:
Dikus skrev:Jeg er sådan set enig i dit syn på børns udvikling. Jeg kan bare ikke se, hvordan det kan blive et problem, at Disney får lyst til at have en homoseksuel figur?


Det synes jeg heller ikke er et problem, Disney må selvfølgelig introducere alle de homoseksuelle figurer de vil. Deres næste film kan være to bøsser og en lesbisk i latex på udflugt til gay pride parade, det er fint. Jeg synes som sagt bare at jeg synes det bliver anstrengende at kigge på, og jeg synes det er unødvendigt i forhold til børnene.


Var det så også anstrengende og unødvendigt, første gang de introducerede en afro-amerikansk Disney prinsesse?
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 06:54

Animi skrev:Var det så også anstrengende og unødvendigt, første gang de introducerede en afro-amerikansk Disney prinsesse?


Nej. Men mørk hud er en egenskab som et barn selv kan besidde. Der kan sidde et mørkhudet barn og sige "hun ligner mig". Der sidder ikke på samme måde 6-årige og forholder sig til homoseksualitet.

De sorte i tegnefilm behøver ikke at blive introduceret for at lære børnene om rummelighed, de skal introduceres for at sorte børn har nogle der ligner dem. I vores børnehave er der omkring 120 børn. Ét af dem er sort. Jeg har aldrig hørt nogen børn stille spørgsmål om det eller kommentere det, de fleste fatter simpelthen ikke at det er en ting at der er forskellige hudfarver. Det er lige så naturligt som at de har forskellige hårfarver.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Animi » 5. mar 2018, 07:01

abcd skrev:
Animi skrev:Var det så også anstrengende og unødvendigt, første gang de introducerede en afro-amerikansk Disney prinsesse?


Nej. Men mørk hud er en egenskab som et barn selv kan besidde. Der kan sidde et mørkhudet barn og sige "hun ligner mig". Der sidder ikke på samme måde 6-årige og forholder sig til homoseksualitet.

De sorte i tegnefilm behøver ikke at blive introduceret for at lære børnene om rummelighed, de skal introduceres for at sorte børn har nogle der ligner dem. I vores børnehave er der omkring 120 børn. Ét af dem er sort. Jeg har aldrig hørt nogen børn stille spørgsmål om det eller kommentere det, de fleste fatter simpelthen ikke at det er en ting at der er forskellige hudfarver. Det er lige så naturligt som at de har forskellige hårfarver.


Så når det kommer til andre ting, så er det pludselig ligemeget med Disneys politiske agenda?
Man kan jo sige at der i dag er flere og flere familier, hvor børn har ti mødre eller to fædre. Hvorfor må de så ikke også have noget de kan relatere til?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 07:03

Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Var det så også anstrengende og unødvendigt, første gang de introducerede en afro-amerikansk Disney prinsesse?


Nej. Men mørk hud er en egenskab som et barn selv kan besidde. Der kan sidde et mørkhudet barn og sige "hun ligner mig". Der sidder ikke på samme måde 6-årige og forholder sig til homoseksualitet.

De sorte i tegnefilm behøver ikke at blive introduceret for at lære børnene om rummelighed, de skal introduceres for at sorte børn har nogle der ligner dem. I vores børnehave er der omkring 120 børn. Ét af dem er sort. Jeg har aldrig hørt nogen børn stille spørgsmål om det eller kommentere det, de fleste fatter simpelthen ikke at det er en ting at der er forskellige hudfarver. Det er lige så naturligt som at de har forskellige hårfarver.


Så når det kommer til andre ting, så er det pludselig ligemeget med Disneys politiske agenda?
Man kan jo sige at der i dag er flere og flere familier, hvor børn har ti mødre eller to fædre. Hvorfor må de så ikke også have noget de kan relatere til?


Jeg har lige forklaret dig hvad forskellen er, så jeg må henvise til mit sidste indlæg.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Animi » 5. mar 2018, 07:10

abcd skrev:
Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Var det så også anstrengende og unødvendigt, første gang de introducerede en afro-amerikansk Disney prinsesse?


Nej. Men mørk hud er en egenskab som et barn selv kan besidde. Der kan sidde et mørkhudet barn og sige "hun ligner mig". Der sidder ikke på samme måde 6-årige og forholder sig til homoseksualitet.

De sorte i tegnefilm behøver ikke at blive introduceret for at lære børnene om rummelighed, de skal introduceres for at sorte børn har nogle der ligner dem. I vores børnehave er der omkring 120 børn. Ét af dem er sort. Jeg har aldrig hørt nogen børn stille spørgsmål om det eller kommentere det, de fleste fatter simpelthen ikke at det er en ting at der er forskellige hudfarver. Det er lige så naturligt som at de har forskellige hårfarver.


Så når det kommer til andre ting, så er det pludselig ligemeget med Disneys politiske agenda?
Man kan jo sige at der i dag er flere og flere familier, hvor børn har ti mødre eller to fædre. Hvorfor må de så ikke også have noget de kan relatere til?


Jeg har lige forklaret dig hvad forskellen er, så jeg må henvise til mit sidste indlæg.


Jeg kan vitterligt ikke se forskellen. Der kan sidde et mørkt barn og sige "Hun ligner mig." Der kan sidde et barn med to mødre og sige "Ej Mor og Mor, den pige har også to mødre, ligesom i vores familie."

Så jeg spørger igen: Hvorfor må de børn, ikke have noget at spejle sig i?

Og ift at børn ikke fatter at der er forskellige hudfarver - det gør de da. Måske ikke alle, men det er da også noget jeg er blevet spurgt om af børnene i min tid som pædagogmedhjælper.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf FruitFly » 5. mar 2018, 08:03

abcd skrev:Nej. Men mørk hud er en egenskab som et barn selv kan besidde. Der kan sidde et mørkhudet barn og sige "hun ligner mig". Der sidder ikke på samme måde 6-årige og forholder sig til homoseksualitet.

Jo, der gør, nemlig børn der vokser op med mor&mor eller far&far. Igen det handler ikke om sex, men om vilkår der bare ER i barnets verden.

Når det er sagt, så er jeg også en af dem, der synes, at den homoseksuelle kærlighedshistorie ikke skal være hovedfortællingen. F.eks. kunne Kristjof i Frost kunne lige så godt have været en pige - det forhold var aseksuelt hele vejen til finalen. Og f.eks. Emmit Otterton i Zootopia kunne lige så godt have boet sammen med en mand i stedet for en kvinde.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2018, 08:08

Delfin skrev:
Bimmerdyret skrev:
PerXX skrev:Disney (og alle andre film) må selvfølgelig have præcist lige så mange forskellige sexualiteter, køn, hudfarver osv som de ønsker. Det har jeg det helt fint med.
Så længe de laver nye karakterer. Jeg har det mere stramt med hvis de f.eks gjorde Den Lille Havfrue lesbisk.


Ariel er typisk transperson...
:fløjt:


Jeg er nok stæreblind, men hvordan ser man det?


Umiddelbart fordi hun er EET køn "havfrue/fisk", samler på ting der har med det andet "køn" at gøre , og iklæder sig det.


..ikke min fortolkning,men andres
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 08:13

Animi skrev:Jeg kan vitterligt ikke se forskellen. Der kan sidde et mørkt barn og sige "Hun ligner mig." Der kan sidde et barn med to mødre og sige "Ej Mor og Mor, den pige har også to mødre, ligesom i vores familie."

Så jeg spørger igen: Hvorfor må de børn, ikke have noget at spejle sig i?


Forskellen er at hudfarven er barnets egen, seksualiteten er forældrenes, og noget som barnet ikke selv har endnu.

Og du skyder mig ting i skoene jeg ikke har sagt, jeg har ikke brugt ordene "må ikke". Tvært imod har jeg flere gange sagt at Disney må lave de film de vil. Det handler om min subjektive holdning til filmene og det at man introducerer homoseksualitet for at lære børnene noget. Det må man selvfølgelig gerne, jeg vil ikke plædere for at de film skal censureres eller på anden vis begrænses, jeg orker det bare ikke, mere er der ikke i det.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Animi » 5. mar 2018, 08:17

abcd skrev:
Animi skrev:Jeg kan vitterligt ikke se forskellen. Der kan sidde et mørkt barn og sige "Hun ligner mig." Der kan sidde et barn med to mødre og sige "Ej Mor og Mor, den pige har også to mødre, ligesom i vores familie."

Så jeg spørger igen: Hvorfor må de børn, ikke have noget at spejle sig i?


Forskellen er at hudfarven er barnets egen, seksualiteten er forældrenes, og noget som barnet ikke selv har endnu.

Og du skyder mig ting i skoene jeg ikke har sagt, jeg har ikke brugt ordene "må ikke". Tvært imod har jeg flere gange sagt at Disney må lave de film de vil. Det handler om min subjektive holdning til filmene og det at man introducerer homoseksualitet for at lære børnene noget. Det må man selvfølgelig gerne, jeg vil ikke plædere for at de film skal censureres eller på anden vis begrænses, jeg orker det bare ikke, mere er der ikke i det.


Jeg beklager det forkerte ordvalg.
Men det behøver jo heller ikke at være fordi de vil lære børnene noget (det vil i mine øjne bare være en bonus). Det kan jo ligeså godt bare være en simple afspejling af det samfund vi lever i.
Det er måske forældrenes seksualitet. Men det er også børnenes liv.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 08:26

Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Jeg kan vitterligt ikke se forskellen. Der kan sidde et mørkt barn og sige "Hun ligner mig." Der kan sidde et barn med to mødre og sige "Ej Mor og Mor, den pige har også to mødre, ligesom i vores familie."

Så jeg spørger igen: Hvorfor må de børn, ikke have noget at spejle sig i?


Forskellen er at hudfarven er barnets egen, seksualiteten er forældrenes, og noget som barnet ikke selv har endnu.

Og du skyder mig ting i skoene jeg ikke har sagt, jeg har ikke brugt ordene "må ikke". Tvært imod har jeg flere gange sagt at Disney må lave de film de vil. Det handler om min subjektive holdning til filmene og det at man introducerer homoseksualitet for at lære børnene noget. Det må man selvfølgelig gerne, jeg vil ikke plædere for at de film skal censureres eller på anden vis begrænses, jeg orker det bare ikke, mere er der ikke i det.


Jeg beklager det forkerte ordvalg.
Men det behøver jo heller ikke at være fordi de vil lære børnene noget (det vil i mine øjne bare være en bonus). Det kan jo ligeså godt bare være en simple afspejling af det samfund vi lever i.
Det er måske forældrenes seksualitet. Men det er også børnenes liv.


Jeg kan ikke gætte Disneys motiver, det har du ret i, men det virker moraliserende på mig hvis de vælger en homoseksuel prinsesse, og det orker jeg ikke i en Disney-film. Hvis Elsa bliver homoseksuel, bliver de sociale og de almindelige medier sikkert oversvømmet med folk der skal udtrykke hvor helt igennem fantastisk det er, og det orker jeg heller ikke, det bliver meget hurtigt for overgearet. Men børnene er formentlig helt ligeglade, så på den måde er det jo fint, de kan sidde og hygge sig med børneunderholdning helt upåvirkede af alle de motiver de voksne dribler rundt med i baggrunden.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2018, 08:31

abcd skrev:Forskellen er at hudfarven er barnets egen, seksualiteten er forældrenes, og noget som barnet ikke selv har endnu.


Ej...det er så forkert opfattet som noget :(

Hudfarve er betinget af forældreme,seksualitetn er individuel og jo...børn har en seksualitet.

Ellers siger du faktisk at hvis forældrene er homoseksuelle, så er børnene det også ;)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Bimmerdyret » 5. mar 2018, 08:36

abcd skrev:Men børnene er formentlig helt ligeglade, så på den måde er det jo fint, de kan sidde og hygge sig med børneunderholdning helt upåvirkede af alle de motiver de voksne dribler rundt med i baggrunden.


Nogle børn er sikkert ligeglade, mens andre ikke er.
Der er børn, der fra de er 3 år har en køsidentitet, der ikke modsvarer det biologiske køn.
De børn kan have en hvilken som helst seksualitet : altså en dreng kan opfatte sig selv som en pige, men stadig kunne lide drenge (hvilket ikke gør vedkommende homoseksuel).
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 5. mar 2018, 08:36

Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:Forskellen er at hudfarven er barnets egen, seksualiteten er forældrenes, og noget som barnet ikke selv har endnu.


Ej...det er så forkert opfattet som noget :(

Hudfarve er betinget af forældreme,seksualitetn er individuel og jo...børn har en seksualitet.

Ellers siger du faktisk at hvis forældrene er homoseksuelle, så er børnene det også ;)


Nej, det siger jeg ikke, jeg siger bare at det først udvikles senere. 6-årige kan ikke tage stilling til om de er homoseksuelle eller heteroseksuelle, men de kan forstå at deres hud er forskellige farver.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"