Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf annellaII » 28. feb 2018, 07:27

https://www.dr.dk/nyheder/udland/merkel-blander-sig-i-madstrid-forkert-kun-uddele-gratis-mad-til-tyskere

En tysk velgørenhedsorganisation vil kun give gratis overskudsmad til tyske statsborgere.

Organisationen, der hører hjemme i byen Essen, har siden 1995 delt overskudsmad ud til trængende, som ikke selv har råd til at købe madvarer.

Men siden december sidste år har Essener Tafel krævet, at alle skal kunne bevise, at de er tyske statsborgere, hvis de ønsker at få mad fra dem.

Ifølge organisationen har det været nødvendigt at indføre denne restriktion, fordi andelen af udlændinge, der ønsker at få gratis mad, er steget med 75 procent i de seneste år.

Mange især ældre tyskere og enlige mødre er ifølge Jörg Sartor, der er bestyrelsesformand for Essener Tafel, blevet bange for at troppe op ved uddelingsstederne.

De mange udlændinge, der især består af unge mænd, har ifølge Jörg Sartor skabt ballade, og det går ikke, fastslog han i sidste uge over for Deutsche Welle.

- Flere har taget fat i mig, fordi der var for meget skubberi, sagde han og understregede, at det intet har med racisme at gøre.

- Jeg vil have, at folk opfører sig ordentligt over for hinanden, og det fungerer ikke, når der ikke er en ligevægt mellem tyskere og udlændinge.

Sagen har nu fået flere tyske politikere på banen, heriblandt den tyske kansler, Angela Merkel.

Hun tager afstand fra pas-kravet.

- Man bør ikke lave sådanne kategorier. Det er ikke en god måde at gøre det på, siger hun til den tyske tv-station RTL.

Kansleren understreger dog, at sagen med tydelighed viser, hvor stort presset fra udlændinge lige nu er i Tyskland, og at der er mange, som er trængende.



Er det i orden, at den tyske velgørenhedsorganisation Essener Tafel kun vil uddele gratis mad til folk, der kan fremvise et tysk pas?

Det er spørgsmålet, der lige nu vækker stor debat i Tyskland, og som har skabt intern splid i den tyske regering.



Hvad er jeres mening?


Jeg er enig med velgørenhedsorganisationen, for at bruge Trumps ord "America first" - vil jeg sige "Germany first".
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf Artem » 28. feb 2018, 08:17

Alle velgørenhedsorganisationer har forskellige målgrupper. Så selvfølgelig må de selv bestemme hvem det er de vil hjælpe.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf landsbytossen » 28. feb 2018, 08:49

I debatten om uddeling af julehjælp til muslimer og andre, som ikke holder jul, er den generelle holdning, at organisationerne selv må vælge, hvem de hjælper.
Det samme må gælde her.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf vibbsen » 28. feb 2018, 11:27

Jeg mener så afgjort at det må være op til den enkelte organisation at bestemme hvilke grupper de vil hjælpe.

Men jeg må da indrømme at jeg er enig med Merkel i at det er en kedelig måde at lave kategorier på. Og at det netop er et udtryk for hvor ekstremt tyskland er presset af de mange udlændinge i landet og den stigende andel af befolkningen som er presset.

Trumps "America First" har jeg iøvrigt kun et hånligt fnys til overs for...
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf Conway » 28. feb 2018, 12:56

Som sagerne står i Tyskland er der nok mange tyskere der ønsker sig en leder der som Trump sagde "Deutchland erste" :-/
2
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf paint » 28. feb 2018, 13:16

Conway skrev:Som sagerne står i Tyskland er der nok mange tyskere der ønsker sig en leder der som Trump sagde "Deutchland erste" :-/


Mange og mange. Ved seneste valg, var det 12.5%. Alternative für Deutschland, AfD fik 12,6 procent af stemmerne.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf annellaII » 28. feb 2018, 13:56

paint skrev:
Conway skrev:Som sagerne står i Tyskland er der nok mange tyskere der ønsker sig en leder der som Trump sagde "Deutchland erste" :-/


Mange og mange. Ved seneste valg, var det 12.5%. Alternative für Deutschland, AfD fik 12,6 procent af stemmerne.


Ja da det er korrekt - AfD blev 3. stærkste parti, CDU (Merkel) mistede 8%, SPD 5%.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf Akehurst2 » 28. feb 2018, 14:13

vulpesVelox skrev:Hvis nogen - og det er ligemeget, hvem "nogen" er - skræmmer de værdigt trængende væk fra steder, hvor de kan finde støtte, så skal man løse problemet.


Ja, man kunne jo forbeholde det til enlige mødre og ældre, hvis det er dem, der er mest trængende og er blevet bange for at møde op, og på den måde holde voldsomme unge mænd væk, uanset nationalitet.
2
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf Conway » 28. feb 2018, 17:00

paint skrev:
Conway skrev:Som sagerne står i Tyskland er der nok mange tyskere der ønsker sig en leder der som Trump sagde "Deutchland erste" :-/


Mange og mange. Ved seneste valg, var det 12.5%. Alternative für Deutschland, AfD fik 12,6 procent af stemmerne.


Jeg gætter på at mange andre udover AFD's vælgere er utilfredse med en leder der prioriterer indvandring højere end egne landsmænds sikkerhed og utryghed.
Lidt lige som herhjemme hvor langt flere end DF's vælgerskare er utilfredse med indvandringen.
Politisk korrekthed har stadig godt fat i EU's indbyggere, men tiden arbejder for de "ukorrekte" heldigvis :)
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Merkel blander sig i madstrid: Forkert kun at uddele gratis mad til tyskere

Indlægaf paint » 28. feb 2018, 18:55

Akehurst2 skrev:
vulpesVelox skrev:Hvis nogen - og det er ligemeget, hvem "nogen" er - skræmmer de værdigt trængende væk fra steder, hvor de kan finde støtte, så skal man løse problemet.


Ja, man kunne jo forbeholde det til enlige mødre og ældre, hvis det er dem, der er mest trængende og er blevet bange for at møde op, og på den måde holde voldsomme unge mænd væk, uanset nationalitet.


Der var en lignende sag i Frankrig for nogle år siden. Der serverede man kun svinekød, til de værdigt trængende. Det blev skældt ud for at være skjult diskriminering.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"