Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf annellaII » 27. feb 2018, 09:46

fisken80 skrev:
annellaII skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:Hvis Danmark var sekulært, så kunne præsterne gøre, som det passede dem. Nu er det ikke tilfældet, og derfor bør de efter min mening bare klappe hælene sammen og udføre det arbejde, der ligger inden for folkekirkens rammer.


Hvilket de jo så også gør.


Nå, så har jeg misforstået indlægget. Jeg troede, det drejede sig om enkelte præster, der ikke ville vie fraskilte. Men tidligere ægteskaber er jo heldigvis ikke en hindring inden for folkekirkens nuværende rammer.


Præsterne der siger nej handler jo netop indenfor folkekirkens rammer, hvor de har ret til at sige nej, fordi de er ansat som forkyndere af kristendommen og ikke for at servicere borgerne.


Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?

Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.


Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?


Ja, det gør de. For folkekirkens rammer ordnes ved lov og folketinget har besluttet, at en præst ikke skal tvinges til at gå imod sin overbevisning, netop fordi en præst er ansat til at forkynde og ikke til at servicere. Det er de rammer et politisk flertal har besluttet, dermed handler pågældende præster inden for rammerne.


Dvs. Folkekirken er ikke for alle kun for dem præsten finder forgodtbefindende efter hans overbevisning?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf Pax Romana » 27. feb 2018, 10:01

HerErJeg skrev:Det tror jeg simpelthen ikke han må. Børn er i bibelens definition uskyldsrene, om så forældrene er praktiserende satanister, så kan barnet ikke gøre for det, og kan til enhver tid døbes i folkekirken, hvis forældrene skulle ønske det, uanset hvilket liv de har i bagagen.
"Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre" står der i bibelen, så den kan præsten ikke frit fortolke.
Det må han så godt.
Om det er blevet lavet om siden ved jeg ikke, men jeg tvivler.
Jeg skal spørge præsten når jeg ser ham.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/praes ... -til-doebe

http://www.dlm.dk/sites/default/files/f ... g_2007.pdf
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf Pax Romana » 27. feb 2018, 10:04

annellaII skrev:
Hvis en præst nægter at døbe et barn, ville jeg gerne kende hans fortolkning af Jesus ord: "Lad de små børn komme til mig".
Læs mit link nr.2 ;)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf fisken80 » 27. feb 2018, 10:29

annellaII skrev:
fisken80 skrev:
annellaII skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:Hvis Danmark var sekulært, så kunne præsterne gøre, som det passede dem. Nu er det ikke tilfældet, og derfor bør de efter min mening bare klappe hælene sammen og udføre det arbejde, der ligger inden for folkekirkens rammer.


Hvilket de jo så også gør.


Nå, så har jeg misforstået indlægget. Jeg troede, det drejede sig om enkelte præster, der ikke ville vie fraskilte. Men tidligere ægteskaber er jo heldigvis ikke en hindring inden for folkekirkens nuværende rammer.


Præsterne der siger nej handler jo netop indenfor folkekirkens rammer, hvor de har ret til at sige nej, fordi de er ansat som forkyndere af kristendommen og ikke for at servicere borgerne.


Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?

Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.


Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?


Ja, det gør de. For folkekirkens rammer ordnes ved lov og folketinget har besluttet, at en præst ikke skal tvinges til at gå imod sin overbevisning, netop fordi en præst er ansat til at forkynde og ikke til at servicere. Det er de rammer et politisk flertal har besluttet, dermed handler pågældende præster inden for rammerne.


Dvs. Folkekirken er ikke for alle kun for dem præsten finder forgodtbefindende efter hans overbevisning?


Jo, folkekirken er for alle, for du kan altid finde en præst blandt de godt 2000 der er, som har samme holdning som dig og som f.eks. gerne vier fraskilte eller homoseksuelle. Men den enkelte præst er ikke for alle, og det er der intet galt i, sådan er lovgrundlaget, der er politisk bestemt.

Og det lovgrundlag står i Grundloven, så det ændrer sig altså ikke, fordi nogle af jer finder det mærkeligt.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf landsbytossen » 27. feb 2018, 13:22

Man kan ansøge om at løse sognebånd til en præst i et andet sogn, hvis man ikke bryder sig om den lokale præsts teologiske holdninger.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"