Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf annellaII » 15. feb 2018, 08:59

https://www.avisen.dk/vores-stress-kommer-af-arbejde_483519.aspx?redir=eniro&utm_source=EniroAviser


I en undersøgelse lavet af Epinion har i alt 2.535 svaret, at de indenfor en periode på fire uger har følt stress i en eller anden grad. Af dem tilskriver 49 procent stressen som værende udelukkende arbejdsrelateret. Kun otte procent svarer, at deres privatliv er grunden.

Avisen.dk har ligeledes foretaget en rundspørge blandt virksomheder. Her svarer hver tredje af virksomhedsejerne, at medarbejdernes stress udelukkende skyldes privatlivet.


Hvad mener du, der giver stress - jobbet eller privatlivet?

Jeg tror ikke på, at det udelukkende alene er jobbet eller privatlivet, der giver stress men derimod en blanding af begge, jeg mener, at jeg selv aldrig har lidt af stress hverken hvad mit arbejde angik eller mit privatliv angik/angår.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Hunkat » 15. feb 2018, 09:13

Jeg tænker umiddelbart at det er lidt arrogant at gøre sig til herre over hvordan andre mennesker har det og hvad i deres liv det skyldes.

Jeg tror heller ikke på at 50% udelukkende oplever stress pga. af arbejde, stress er en belastningsreaktion og man skal som regel være presset på mere end en front for at læsset vælter. Men det er jo folks oplevelse så jeg synes faktisk arbejdsgiverne bør spørger sig selv hvor dårligt et miljø man lige har for at SÅ mange har den opfattelse af deres arbejde.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Slettet bruger » 15. feb 2018, 09:13

Ofte er det kombinationen. Når man f.eks. får børn, er der en masse der skal gå op, og det kan give stress. Førhen kunne man måske sidde til kl. 20 på arbejde uden problemer, men når man så skal hente børn kl. 16, går den ikke længere. I det scenarie kan man ikke sige at børnene i sig selv giver stress, eller at arbejdet i sig selv giver stress, det er kombinationen.

Men den enkelte ting kan selvfølgelig også give stress. Jeg tror at arbejde i sig selv er mere tilbøjeligt til at give stress end privatlivet i sig selv fordi privatlivet som regel ikke på samme måde har forventninger og deadlines.
9
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8487

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Raenil » 15. feb 2018, 09:29

Jeg tror at privatlivet kan give en hel uhyrlig mængde stress - især for kvinder.
Fordi forventninger til sig selv og hvordan det perfekte liv leves.

Og jeg tror at mange mennesker har svært ved selv at se det, fordi det jo er noget "de selv har valgt". Og så er det en uoverstigelig forhindring at skære ned på noget, som man selv har valgt, fordi ens venner og familie jo forventer noget.

Og så er det nemmere at skyde skylden på arbejdet.
2
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8487

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Raenil » 15. feb 2018, 09:30

0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Chichu » 15. feb 2018, 09:38

Jeg tror, at stress kan skyldes kun privatlivet, kun arbejdet og så alle tænklige kombinationer derimellem. Det er så individuelt.
8
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Rapfisk » 15. feb 2018, 09:50

annellaII skrev:https://www.avisen.dk/vores-stress-kommer-af-arbejde_483519.aspx?redir=eniro&utm_source=EniroAviser


I en undersøgelse lavet af Epinion har i alt 2.535 svaret, at de indenfor en periode på fire uger har følt stress i en eller anden grad. Af dem tilskriver 49 procent stressen som værende udelukkende arbejdsrelateret. Kun otte procent svarer, at deres privatliv er grunden.

Avisen.dk har ligeledes foretaget en rundspørge blandt virksomheder. Her svarer hver tredje af virksomhedsejerne, at medarbejdernes stress udelukkende skyldes privatlivet.


Hvad mener du, der giver stress - jobbet eller privatlivet?

Jeg tror ikke på, at det udelukkende alene er jobbet eller privatlivet, der giver stress men derimod en blanding af begge, jeg mener, at jeg selv aldrig har lidt af stress hverken hvad mit arbejde angik eller mit privatliv angik/angår.

Jeg kunne godt lide at vide, hvor stor en del af respondenterne, der har svaret "sjældent". Det er jo i hvert fald ikke alle de 2535 (2/3 af respondenterne), der måske ville betegne sig som stressede - det tror jeg først, man gør, hvis man svarer "altid" eller "ofte".

Nå, men når jeg har været stresset, har det generelt været jobbet, men ikke nødvendigvis arbejdsopgaverne eller arbejdets tilrettelæggelse. Det har også været noget mere udefinerbart i forhold til, at jobbet var skævt i forhold til mig som medarbejder, mine ressourcer, det jeg ønskede at arbejde med osv. Er det så privat eller arbejdsmæssigt? Jeg ville som medarbejder kalde det arbejdsmæssigt, men det har ikke altid været forhold, min arbejdsgiver kunne gøre noget ved. Derfor ville jeg godt kunne forstå, hvis de kaldte det privat.

Jeg tror også, at mange skyder skylden på arbejdet, fordi det er dét, der får bægret til at flyde over. Privatlivet er jo "need to have", mens arbejdet for mange er en slags overbygning. Jeg mener, hvis man skal vælge, er børnene jo vigtigere end chefen, og derfor er det også mere sandsynligt, at man siger, at det er "gode kræfter", der bruges på familien, mens arbejdet "tager kræfter". Udefra kan en chef jo så godt mene, at hvis medarbejderen skar ned på forventningerne til oprydning/økologi/balletundervisning/sig selv derhjemme, ville man have overskud til mere balance. Jeg er dog enig med Hunkat i, at det ikke er noget, man som arbejdsgiver kan forvente af sine medarbejdere, men man kan støtte en medarbejder i en god balance.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Santa » 15. feb 2018, 15:02

Jeg vil anbefale Rasmus Willigs "Afvæbnet kritik"... en bog kun om dette emne, nemlig hvordan ansatte affærdiges når de kommer til chefen med problemer, fx stress.
Har man mulighed for at høre hans foredrag om samme, så slå til. Det er skideklogt og godt!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 15:05

annellaII skrev:Hvad mener du, der giver stress - jobbet eller privatlivet?


Logisk ...en kombination,
Er man stresset af arbejdet tager man det med hjem.
Stress hjemme...tager man med på arbejde.

-´´
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 15:07

Santa skrev:Jeg vil anbefale Rasmus Willigs "Afvæbnet kritik"... en bog kun om dette emne, nemlig hvordan ansatte affærdiges når de kommer til chefen med problemer, fx stress.
Har man mulighed for at høre hans foredrag om samme, så slå til. Det er skideklogt og godt!




Men hvilken betydning har "oplægget"?
IMO = intet...
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Santa » 15. feb 2018, 15:27

Bimmerdyret skrev:
Santa skrev:Jeg vil anbefale Rasmus Willigs "Afvæbnet kritik"... en bog kun om dette emne, nemlig hvordan ansatte affærdiges når de kommer til chefen med problemer, fx stress.
Har man mulighed for at høre hans foredrag om samme, så slå til. Det er skideklogt og godt!




Men hvilken betydning har "oplægget"?
IMO = intet...

Æh...hvad mener du?
Hvis du ikke synes at mit indlæg har værdi i denne tråd kan du jo bare springe det over.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Daine » 15. feb 2018, 16:06

Jeg tænker, det som oftest er en blanding. Hos mig er det det arbejdsrelaterede der har givet mig stress bla fordi jeg reagerer på en bestemt måde når jeg bliver presset, men det var helt klart en ting i privatlivet der fik bægeret til at vælte. Men det er ikke det jeg behandles for, “privatlivs-tingen”, det er den første kombination.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Lalana » 16. feb 2018, 05:11

Sådan nogle udtalelser irriterer mig voldsomt. Ikke fordi det nødvendigvis er 100 % forkert, men fordi arbejdsgiverne bare er virkelig gode til at fralægge sig ansvaret.

Jeg læste en artikel sidste år, i Djøfs nyheds brev mener jeg , hvor en arbejdsgiver udtalte sig at når folk gik ned med stress var det arbejdsgiverens opgave at afhjælpe dette, også selvom det var udløst af privatlivet - så måtte arbejdsgiveren i en periode forsøge at tilpasse arbejdspladsen til dette, og de havde på det måde fået skåret voldsomt ned i sygemeldingerne (som jeg husker det - kan ikke finde artiklen)

Selvfølgelig kan man måske ikke bruge den model 1/1 alle steder, men bare det at arbejdsgiveren tager lidt ansvar for at folk rent faktisk tilbringer næsten halvdelen af deres vågne timer på jobbet, og det derfor er næsten uundgåeligt at det ikke KUN er privatlivet der er årsag til stress.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Bimmerdyret » 16. feb 2018, 20:32

Santa skrev:
Bimmerdyret skrev:
Santa skrev:Jeg vil anbefale Rasmus Willigs "Afvæbnet kritik"... en bog kun om dette emne, nemlig hvordan ansatte affærdiges når de kommer til chefen med problemer, fx stress.
Har man mulighed for at høre hans foredrag om samme, så slå til. Det er skideklogt og godt!




Men hvilken betydning har "oplægget"?
IMO = intet...

Æh...hvad mener du?
Hvis du ikke synes at mit indlæg har værdi i denne tråd kan du jo bare springe det over.


Næ, jeg tænker mere på at det jo ikke ligefrem er en nyhed at ansatte affærdiges af chefen, så dermed hvilken betydning har oplægget (altså RW´s - hvad indeholder det?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Planten » 16. feb 2018, 20:56

Santa skrev:Jeg vil anbefale Rasmus Willigs "Afvæbnet kritik"... en bog kun om dette emne, nemlig hvordan ansatte affærdiges når de kommer til chefen med problemer, fx stress.
Har man mulighed for at høre hans foredrag om samme, så slå til. Det er skideklogt og godt!

Den er bare forfærdeligt deprimerende at læse...
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"