Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 07:40

HerErJeg skrev:
Sangius skrev:
HerErJeg skrev:
Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?


Hvorfor er det rimeligt at mine høns og ænder bliver taget af ræven?

Ræven ud af Danmark!


Fordi du vil elske at møde en ræv i hønsegåden bevæbnet med en spade?
Menneske vs. ræv, så er der kun 1 vinder.
Menneske vs. ulv, det vil jeg ikke turde gætte på, med mindre man direkte er bevæbnet.


Der var en ræv der åd en baby i England for nogle år siden.

Og slap nu af. Har du læst mit link? Risikoen for at blive angrebet af en ulv er forsvindende lille. Argumentet er total moot.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 08:02

landsbytossen skrev:
Sangius skrev:
HerErJeg skrev:
Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?


Hvorfor er det rimeligt at mine høns og ænder bliver taget af ræven?

Ræven ud af Danmark!

Må du skyde en ræv ?


Ja. Og du må også skyde ulven, når der er lige så mange ulve som der er ræve.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2018, 08:10

HerErJeg skrev:En anden beretning. Ulven lader sig ikke skræmme.
https://dagbladetringskjern.dk/videbaek ... kel/315855
Her kan man sige at ulven er observerende. Jeg tror ikke vi skal underkende ulvens intelligens, samt det faktum at det er et flokdyr. Ejeren af anlægget vælger fremover at køre den korte afstand fremfor at gå, og det er vel ikke mærkeligt.
Det er ikke utænkeligt at en person før eller siden møder ulven på bar mark, uden mulighed for at forsvare sig. Og hvis der er en, så kan der være flere. En forkert handling kan reelt stemple ham som et muligt byttedyr, en rigtig handling kan holde ulven på afstand.
Jeg tror ulven udvikler sig som tiden går, man tror man ved alt om dyret, men det er farligt at være for skråsikker. Jeg tror den udvikler sig i forhold til det område den færdes i, den lærer simpelthen, og den viden gives langsomt videre til flokken.

Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?
Fint nok du har en agenda.
Men hvad siger du så til alle de artikler som disse?

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

https://www.tv2nord.dk/artikel/hvor-ufa ... -mennesker

Eller er fagfolk bare fulde af løgn?
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2018, 08:15

Artem skrev:Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.
Naturligvis skal man være varsom når man støder på vilde dyr i naturen.
Jeg har en kollega som på en vandretur i Rumænien pludselig stod ansigt til ansigt med en ulv. Han gjorde så det som de lokale havde fortalt ham. Først, lad være med at løbe væk – så bliver du først til et bytte. Samme reaktion kan du se hos tamhunde. Hold øjenkontakt og gør dig stor ved at række armene ud til siden. Råb så højt du kan med en dyb stemme. Et rovdyr vil ikke angribe noget hvor den ikke er sikker på udfaldet. Så med mindre man er en lille pige på vej gennem skoven til sin bedstemor, så mener jeg faktisk ikke man skal gøre sig støre bekymringer om overfald fra ulve.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2018, 08:32

HerErJeg skrev:Fordi du vil elske at møde en ræv i hønsegåden bevæbnet med en spade?
Menneske vs. ræv, så er der kun 1 vinder.
Menneske vs. ulv, det vil jeg ikke turde gætte på, med mindre man direkte er bevæbnet.
Det handler om ikke at gå i panik. Og det er naturligvis ikke noget man ved før man står i det.
En ulv og en hund reagerer på samme måde. Hvis du viser at du er den dominerende part, så lusker ulven af. Og hvad vil du bevæbne dig med? At ramme et mål i bevægelse er sgu ikke helt så nemt som på film.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf annellaII » 15. feb 2018, 08:33

thomassneum skrev:
Artem skrev:
Sangius skrev:Pjat. Ulve er ikke farlige for mennesker. Og hvilket våben er det lige der beskytter dig mod en elefant? Og hvor mange stammefolk har råd til det?

Jeg medgiver gerne at der ikke er ret mange ulveangreb på mennesker, og endnu færre hvor mennesker blevet dræbt. Men det sker dog bla i Nordamerika. Det er for øvrigt specielt børn og kvinder der bliver angrebet, da ulvene ser dem som lettere ofrer.

Problemet er bare om man kan sammenligne direkte med ulve i Canada og Alaska. For det første er der meget mere vild natur der end vi har, hvorfor ulvene kan leve uforstyrret for mennesker. Her vil de komme tættere på os mennesker, hvor det kan have betydning for deres naturlige sky natur.
En anden forskel at mennesker de steder er vandt til rovdyr i naturen og af samme grund ofte er bevæbnet. Hvor der ikke findes statistik på hvor ofte folk har forsvaret sig mod ulve.


Hvor mange problemer har de i Tyskland?


INGEN - i Januar 2018 levede 150 -160 voksne ulve og 218 hvalpe i Tyskland og heldigvis må de ikke uden videre skydes kun i særlige tilfælde og kun af politiet eller jægere.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Akehurst2 » 15. feb 2018, 08:44

Artem skrev:Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.


Jeg har ikke mødt nogen akademikere, der mener at vi skal have ulve i parker, men måske nok i naturen. Og Dyrehaven er altså en park, et kulturlandskab, ikke et stykke natur.

Jeg har masser af forståelse for, at dem, der rent faktisk oplever ulven i deres nærhed har en helt anden indstilling til det, og jeg synes bestemt man skal tage det seriøst og ikke affærdige det med at de bare skal lade som ingenting, når det ikke er en selv, der finder ulvespor en meter fra terrassen. Men hvis man gerne vil have sine ulvebekymringer taget seriøst, så er det ikke vejen frem at udstille den samme uvidenhed i forhold til København og omegn og komme med sådan nogle fjantede kommentarer.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 15. feb 2018, 09:00

Pax Romana skrev:
HerErJeg skrev:En anden beretning. Ulven lader sig ikke skræmme.
https://dagbladetringskjern.dk/videbaek ... kel/315855
Her kan man sige at ulven er observerende. Jeg tror ikke vi skal underkende ulvens intelligens, samt det faktum at det er et flokdyr. Ejeren af anlægget vælger fremover at køre den korte afstand fremfor at gå, og det er vel ikke mærkeligt.
Det er ikke utænkeligt at en person før eller siden møder ulven på bar mark, uden mulighed for at forsvare sig. Og hvis der er en, så kan der være flere. En forkert handling kan reelt stemple ham som et muligt byttedyr, en rigtig handling kan holde ulven på afstand.
Jeg tror ulven udvikler sig som tiden går, man tror man ved alt om dyret, men det er farligt at være for skråsikker. Jeg tror den udvikler sig i forhold til det område den færdes i, den lærer simpelthen, og den viden gives langsomt videre til flokken.

Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?
Fint nok du har en agenda.
Men hvad siger du så til alle de artikler som disse?

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

https://www.tv2nord.dk/artikel/hvor-ufa ... -mennesker

Eller er fagfolk bare fulde af løgn?


De er sikkert ikke fulde af løgn, men man skal nok ikke underkende hvor ihærdig ulven kan være.
Et forsøg med elektrisk hegn, hvor ulven er flintrende ligeglad med rigtig meget strøm. Det er stærkt problematisk for de landmænd der nærmest ikke har mulighed for at indhegne deres dyr i forsvarlig sikkerhed, med mindre hegnet er 2 m. højt og nedgravet.
https://landbrugsavisen.dk/studie-ulve- ... d-strømmen

De fleste andre dyr er rædselsslagne for strøm og kommer aldrig i nærheden igen. Der er er ulven bare kold i røven, og fortæller lidt om at den ikke er som alle mulige andre dyr.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 09:17

HerErJeg skrev:
Pax Romana skrev:
HerErJeg skrev:En anden beretning. Ulven lader sig ikke skræmme.
https://dagbladetringskjern.dk/videbaek ... kel/315855
Her kan man sige at ulven er observerende. Jeg tror ikke vi skal underkende ulvens intelligens, samt det faktum at det er et flokdyr. Ejeren af anlægget vælger fremover at køre den korte afstand fremfor at gå, og det er vel ikke mærkeligt.
Det er ikke utænkeligt at en person før eller siden møder ulven på bar mark, uden mulighed for at forsvare sig. Og hvis der er en, så kan der være flere. En forkert handling kan reelt stemple ham som et muligt byttedyr, en rigtig handling kan holde ulven på afstand.
Jeg tror ulven udvikler sig som tiden går, man tror man ved alt om dyret, men det er farligt at være for skråsikker. Jeg tror den udvikler sig i forhold til det område den færdes i, den lærer simpelthen, og den viden gives langsomt videre til flokken.

Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?
Fint nok du har en agenda.
Men hvad siger du så til alle de artikler som disse?

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

http://illvid.dk/dyr/er-ulve-farlige

https://www.tv2nord.dk/artikel/hvor-ufa ... -mennesker

Eller er fagfolk bare fulde af løgn?


De er sikkert ikke fulde af løgn, men man skal nok ikke underkende hvor ihærdig ulven kan være.
Et forsøg med elektrisk hegn, hvor ulven er flintrende ligeglad med rigtig meget strøm. Det er stærkt problematisk for de landmænd der nærmest ikke har mulighed for at indhegne deres dyr i forsvarlig sikkerhed, med mindre hegnet er 2 m. højt og nedgravet.
https://landbrugsavisen.dk/studie-ulve- ... d-strømmen

De fleste andre dyr er rædselsslagne for strøm og kommer aldrig i nærheden igen. Der er er ulven bare kold i røven, og fortæller lidt om at den ikke er som alle mulige andre dyr.


Ja livet er en lort. Hvordan beskytter man sig mod elefanter og næsehorn?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2018, 09:57

HerErJeg skrev:De er sikkert ikke fulde af løgn, men man skal nok ikke underkende hvor ihærdig ulven kan være.
Et forsøg med elektrisk hegn, hvor ulven er flintrende ligeglad med rigtig meget strøm. Det er stærkt problematisk for de landmænd der nærmest ikke har mulighed for at indhegne deres dyr i forsvarlig sikkerhed, med mindre hegnet er 2 m. højt og nedgravet.
https://landbrugsavisen.dk/studie-ulve- ... d-strømmen

De fleste andre dyr er rædselsslagne for strøm og kommer aldrig i nærheden igen. Der er er ulven bare kold i røven, og fortæller lidt om at den ikke er som alle mulige andre dyr.
Ulven er et rovdyr der ligesom andre rovdyr undersøger ting og tilpasser sig.
En kat på jagt skulle også nok finde ud af hvordan den forcerede et elektrisk hegn.
Det virker altså useriøst at prøve at fremstille ulven som mytologisk dyr med superkræfter.

Og hvis hegnet skal være 2 m. højt og nedgravet, så er det vel det som er løsningen.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf PerXX » 15. feb 2018, 10:11

Og hvis du vurderes at bo i et område hvor dine dyr er truet at ulve, kan du få tilskud på over 100.000 kr til at ulvesikre dit hegn.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2018, 10:41

Jeg er ret træt af den manipulerende modstilling af "akademikere i København" og de "stakkels almindelige mennesker i UdkantsDanmark", hvor "akademikerene" fremstilles som verdensfjerne hovski-snovski-typer med en teoretisk og/eller fornøjelsesbetonet tilgang til andres virkelige livsvilkår, og de "almindelige mennesker" som ofre, der trynes af bureaukrater langvejs fra. Jeg læser artiklen som et stykke semi-faktuel prosa mere end en egentlig redegørelse for forholdene og hvilke reelle risici der forbundet med, at der lever ulve i Danmark. Man ser for sig hvordan "hovedpersonerne" hver aften flokkes om det eneste, der holder ulven på afstand: levende ild, mens de ængsteligt bæver ved lyden af dens kolde, tomme hylen. Hundene, der går amok så ingen kan få en god nats søvn, og morgengryet, der gang på gang afslører nye massakrer.

Jeg ved ikke særlig meget om ulve, men det er der andre der gør, og jeg tvivler ærlig talt på, at nogle af dem indirekte ønsker at få spædbørns liv på samvittigheden, fordi de fortiede sande ulvens natur med det ene mål for øje at have fornøjelsen af at studere den på afstand.

Min grundlæggende og umiddelbare holdning er, at der er nødt til at være en balance i tingene, hvor mennesker forholder sig til, at der findes en natur omkring dem (især hvis de har valgt at bo lige midt i den) og vi omvendt kultiverer naturen så den bliver til at leve i, men med respekt for den. Vi kan ikke fjerne alle farer eller risici, hvis vi ønsker, at der skal være liv omkring os.
7
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2018, 11:01

Sig mig, er det venstreorienteret at gå ind for ulve? :gruble:

Personligt synes jeg, de bør pløkkes. Jeg ved godt, det måske er en anelse hyklerisk i betragtning af, at jeg synes, afrikanske elefanter bestemt skal bevares, selv om de ødelægger folks afgrøder ... men lidt hykler har man forhåbentlig lov til at være :cool:
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 15. feb 2018, 11:13

dgd2007 skrev:Sig mig, er det venstreorienteret at gå ind for ulve? :gruble:

Personligt synes jeg, de bør pløkkes. Jeg ved godt, det måske er en anelse hyklerisk i betragtning af, at jeg synes, afrikanske elefanter bestemt skal bevares, selv om de ødelægger folks afgrøder ... men lidt hykler har man forhåbentlig lov til at være :cool:
Det ved jeg ikke.
Er man højreorienteret hvis man kun knipper sin kone i missionærstilling hver onsdag og lørdag?
Tror sgu ikke at folks politiske overbevisning spiller særlig meget ind, om man mener at ulven skal have lov til at være her.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 11:16

Pax Romana skrev:
HerErJeg skrev:De er sikkert ikke fulde af løgn, men man skal nok ikke underkende hvor ihærdig ulven kan være.
Et forsøg med elektrisk hegn, hvor ulven er flintrende ligeglad med rigtig meget strøm. Det er stærkt problematisk for de landmænd der nærmest ikke har mulighed for at indhegne deres dyr i forsvarlig sikkerhed, med mindre hegnet er 2 m. højt og nedgravet.
https://landbrugsavisen.dk/studie-ulve- ... d-strømmen

De fleste andre dyr er rædselsslagne for strøm og kommer aldrig i nærheden igen. Der er er ulven bare kold i røven, og fortæller lidt om at den ikke er som alle mulige andre dyr.
Ulven er et rovdyr der ligesom andre rovdyr undersøger ting og tilpasser sig.
En kat på jagt skulle også nok finde ud af hvordan den forcerede et elektrisk hegn.
Det virker altså useriøst at prøve at fremstille ulven som mytologisk dyr med superkræfter.

Og hvis hegnet skal være 2 m. højt og nedgravet, så er det vel det som er løsningen.


ALLE rovdyr er nogle små sataner, som kan komme ind steder, hvor man slet ikke kunne forestille sig det. Vi har godt nok måtte lægge hovedet i blød for at regne ud, hvordan ræven kom ind i hønsehuset op til flere gange. Hvor hegnet også skal være meget højt, eller overdækket, og gravet ned.

Den eneste grund til at et elektrisk hegn holder f.eks. køer inde, er at de ikke rigtig gider gå igennem det. Hvis du først skræmmer en ko, eller giver den anden god grund til at forcere hegnet - tro mig, så kan den sagtens.

Vi havde engang en ko, som vi måtte flaske op - med det resultat at hun ikke troede hun var en ko, men bestemt mente hun hørte til inde i stuen. Hun ville absolut ikke stå på marken, og intet hegn, højt eller lavt, kunne holde hende derude i mere end 2 minutter.

Nu ved hun godt hun er en ko, og bliver på marken. Vi nænnede aldrig at slagte hende.. :D
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"