Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2018, 08:33

Pax Romana skrev:
landsbytossen skrev:Vildsvin, som krydser den tysk/danske grænse, skal nedlægges iflg. påbud. De kunne leve naturligt i DK, men er uønskede
Fordi det skyldes en frygt for, at en vildtlevende bestand af vildsvin smitter tamsvin på svinefarmene med svinepest. ;)

http://www.dn.dk/vi-arbejder-for/dyr/vildsvin/

Ja, den ene frygt er åbenbart mere acceptabel end den anden
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 16. feb 2018, 09:08

landsbytossen skrev:
Pax Romana skrev:
landsbytossen skrev:Vildsvin, som krydser den tysk/danske grænse, skal nedlægges iflg. påbud. De kunne leve naturligt i DK, men er uønskede
Fordi det skyldes en frygt for, at en vildtlevende bestand af vildsvin smitter tamsvin på svinefarmene med svinepest. ;)

http://www.dn.dk/vi-arbejder-for/dyr/vildsvin/

Ja, den ene frygt er åbenbart mere acceptabel end den anden
Ja, velkommen til den virkelige verden.
En ulv æder et får i ny og næ. Surt for fåreavleren.
Et vildsvin smitter en svinebesætning med svinepest, Surt for eksportmarkedet.
Som med så meget andet - money talks!
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 16. feb 2018, 09:50

Pølsemix skrev:
thomassneum skrev:Hmm..

så går man ind for en naturlig bestand af ulve i DK, så går man også ind for fri bestand af rotter?
Ej.. vel.

I princippet ja, men reelt nej for det rammer jo også en selv :fløjt: :D


Og kan man lide bananer, så kan man også lidet æbler. Jow jow.. :fløjt: :D
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 16. feb 2018, 15:45

thomassneum skrev:
Artem skrev:Det vil ikke gøre dig noget.

Enten ønske du ulve i de danske skove eller ej. Så hvis de ikke naturligt kan finde til sjælland, må vi jo udsætte nogle i Nordsjælland så vi på den måde kan få en naturlig bestand der. Det må jo være noget du går ind for og gerne vil støtte.


Er du vant til at kunne sætter rammer og præmisser for andre i en debat?

Lad mig prøve det samme.

Du vil jo dræbe alle dyr i verden - for hvis du vil dræbe ulven i DK, så vil du dræbe alle naturlige forekomster af ulve.. nej så vil du dræbe alle naturlige forekomster af dyr.
Puha... skam dig.. hvorfor vil du lukke alle dyr inde i kunstige dyreparker?

Puha.. skam dig.

Du skrev.
thomassneum skrev:Ja, det vil ikke gøre mig noget

Jeg synes bare det var en lidt vag formulering som kunne tolkes mod at du helst var fri for de ulve, men hvis det skulle være så kan du da leve med dem.

Som undrer mig lidt for enten synes man at det er godt med ulve og gerne vil have dem i skove tæt på hvor man bor, eller også er man helst fri for dem.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Kaffe » 16. feb 2018, 16:17

Har vi mere ret til at være her end ulvene? :gruble:

Man kan flytte til et land uden ulve. Men så bør man nok også undgå steder med slanger, hajer, giftige edderkopper mv.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf vibbsen » 16. feb 2018, 16:48

Pax Romana skrev:Ulve er de perfekte skurke. De har truet fiktive figurer fra den lille rødhætte til de tre små grise. I virkeligheden frygter de fleste ulve mennesker og undgår at møde os. Vi er alle voksede op med at høre historier om ulve. Og i dem var ulven altid den store, onde skabning, der ønskede at spise helten eller heltinden. Ulve er utvivlsomt i stand til at dræbe mennesker, men statistisk set er truslen ubetydelig. Det er svært at kontrollere sandheden i rapporterede tilfælde af ulvangreb, og mange rapporter er sikkert også overdrevne eller fabrikationer – der findes ingen centrale databasekataloger over ulvangreb. Ulve er store rovdyr og bør betragtes som potentielt farlige. Dette betyder ikke, at ulve skal ses med en usund frygt, eller at vi skal vende tilbage til de dage, hvor ulve blev betragtet som dæmoner. Det betyder kun, at vi skal se på ulve med samme sunde respekt som vi ville have overfor ethvert potentielt farligt dyr.


Jeg er fuldstændig enig med dig i ovennævnte betragtninger.

Ikke desto mindre så synes jeg at det er svært uheldigt at man absolut INTET kan gøre når ulven pludselig indretter en baghave som spisekammer....Eller når den pludselig mister sin frygt for mennesker og nærmest opsøger dem. Sådan f.eks. de i artiklen nævnte mennesker har oplevet det. Jeg vil gerne at der er en gylden mellemvej....

Jeg komme fra landet. Hvis ræven smuttede ind i hønsehuset og snuppede 3 høns, for så at komme tilbage for at hente 3 mere 3 nætter senere, og 4 ugen efter. Jamen så kom der helt automatisk en pris på rævens hoved. Det betød at næste gang man denne. Så kunne den forvente at få en ladning hagl i sin ræverøv......Det betød ikke at bondemanden gik ud og skød samtlige ræve i området for at sikre sig mod fremtidige rævebesøg. Eller at han smed alt hvad han havde i hænderne for at fjerne ræven. Men egentlig blot at ræven gjorde klogest i at holde sig væk hvis den havde livet kært.
Hvis ræven i bund og grund bare passede sig selv og lod være med at æde bondens høns, hans ænder osv. Jamen så måtte den gerne være der. Den skulle bare ikke være fræk. Og sådan har jeg det nok også lidt med ulven....Den må godt være der. Og den skal egentlig også have lov til at være der. Men den skal ikke blive for fræk. For så kan den få en ladning hagl i sin ulverøv....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 16. feb 2018, 22:45

Kaffe skrev:Man kan flytte til et land uden ulve. Men så bør man nok også undgå steder med slanger, hajer, giftige edderkopper mv.

Øhe det er jo netop Danmark du beskriver der ind til for få år siden. Hvor ulven netop er ved at ødelægge det billede.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf vibbsen » 17. feb 2018, 00:18

Artem skrev:
Kaffe skrev:Man kan flytte til et land uden ulve. Men så bør man nok også undgå steder med slanger, hajer, giftige edderkopper mv.

Øhe det er jo netop Danmark du beskriver der ind til for få år siden. Hvor ulven netop er ved at ødelægge det billede.


Nu syntes jeg at vi skal passe på med ikke at overdrive.....

Det er jo ikke sådan at man ikke kan bevæge sig i de yderligt liggende dele af Danmark uden at blive overfaldet af en kobbel ulve.

Mine forældre er meget naturinteresserede. Og har i mange år haft et hus i Thy. Ude midt i et stort naturområde. Og på trods af at man VED at der er ulve i Thy. Fordi de lokale har set dem. Så er det stadig ikke lykkedes mine forældre at få set så meget som et glimt af dem.

Mine forældre er ikke sådan nogen der jagter ulven. Men de kommer i de områder hvor man har registreret ulve. De kender de mennesker som bor deroppe og har haft deres faste gang deroppe i al den tid "Wolf Gate" har stået på. Og de kender INGEN som rent faktisk har set ulven. De kender folk som har set tydelige beviser på at ulven er der. Men ikke nogen som faktisk har set den. Min onkel har været ved skovvæsenet i en menneskealder. Og har set disse beviser. Men ulven selv. Den har han ikke set.

Jeg kan godt forstå at man bliver bange hvis man gang på gang finder ulvespor ved sin bolig. Og hvis man har oplevet at ens får og ens nabos får er blevet overfaldet af ulven...Og hvis man oplever at møde ulven og denne ikke skynder sig lidt at løbe sin vej. Men det bør ikke være denne angst der sætter dagsordenen. Jeg mener at man bør have lov til at skyde de ulve som bevidst "opsøger" mennesker. Fordi de har fundet ud af at mennesker = mad. Men jeg er faktisk ret sikker på at det er et fåtal. Ligesom det også kun er et fåtal af slanger, hajer og giftige edderkopper der opsøger mennesker....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Santa » 17. feb 2018, 09:51

Jeg har først læst denne tråd i dag, så Pax Romana og flere andre på Pro-ulveholdet har allerede sagt alt det, jeg ville sige - tak for det.

Men artiklen i startindlægget fik mig til at sprutte af grin!! Helt ærligt, den er så barnligt overdramatiseret, at den visse steder virker som satire!! Beskrivelsen af "blodigt, dampende, flænset kød" eller hvordan det nu var....hold nu op.
Og inden jeg bliver beskyldt for københavneri (jeg ryster i bukserne!), så ja, jeg har boet i store byer (Århus, nu København) i de sidste 20+ år. De første 20 år boede jeg i provinsen, og har tilbragt det meste af min fritid på gårde, i skoven og i naturen.
Så må man vel have en mening?

Ulve kan og skal der være plads i Danmark.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Modesty Blame » 17. feb 2018, 09:57

Jeg har læst tråden, jeg har læst artiklen. Jeg har hørt min mor være hys over sin besætning. Men jeg kan stadig ikke oparbejde en mening for eller i mod. Så jeg overlader det til nogle andre.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 17. feb 2018, 10:32

vibbsen skrev:Nu syntes jeg at vi skal passe på med ikke at overdrive.....

Det er jo ikke sådan at man ikke kan bevæge sig i de yderligt liggende dele af Danmark uden at blive overfaldet af en kobbel ulve.

Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.

Med hensyn til at have set en ulv, så er der jo heldigvis meget få endnu, hvorfor der naturligvis ikke er ret mange som har set en. Men nu er de begyndt med at få unger, og jeg er virkelig bange for at vi ender med at få store problemer med dem hvis vi komme op på 100 eller flere.
Hvor jeg gerne ser at vi handler nu inden det bliver et problem.

Skal forøvrigt selv ude at løbe i ulveland i morgen, og det er bestemt ikke fordi jeg er bekymret for ulve der, når vi er en håndfuld stykker af sted fra løbeklubben. Men som tidligere skrevet vil jeg nok ikke løbe alene rundt de steder mere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21039

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf catnip » 17. feb 2018, 12:15

Artem skrev:Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.



Danmark har altid været et farligt land, vi har altid haft flåter.

Hvorfor hører ulven ikke til i Danmark?
1
- Nevertheless she persisted -
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 17. feb 2018, 12:48

catnip skrev:
Artem skrev:Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.



Danmark har altid været et farligt land, vi har altid haft flåter.

Hvorfor hører ulven ikke til i Danmark?


Ulven blev ikke udryddet uden grund for 200 år siden.
Man var bange, og ikke uden grund. Man havde ikke mulighed for at beskytte sig selv og sine dyr, der var ingen belysning, kunstigt ulvehegn eller noget som helst. En familie der fik dræbt sine dyr kunne se langt efter erstatning, og det kunne være en sand katastrofe for en landfamilie der typisk kun havde et meget lille antal husdyr. Befolkningen i år 1800 var ca. 17% af dagens befolkning, så der har været langt til naboen. Det skal også nævnes at en typisk familie var mere end dobbelt så stor som den er i dag, så antallet af bosættelser i by og land har været rigtigt lavt.
Arealerne på heden som ulven kunne boltre sig på har været utroligt meget større end de er i dag.
Befolkningen er over årene 6-doblet, familiestørrelsen er halveret, leveområderne til ulven er stærkt reduceret som følge af en øget befolkning, og alligevel byder man ulven velkommen med åbne arme har i 2018.
Jeg kan måske strække mig til at sige, at ulven kan få lov at være her, men den skal ikke være her.
2
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2018, 13:19

Artem skrev:
vibbsen skrev:Nu syntes jeg at vi skal passe på med ikke at overdrive.....

Det er jo ikke sådan at man ikke kan bevæge sig i de yderligt liggende dele af Danmark uden at blive overfaldet af en kobbel ulve.

Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.

Med hensyn til at have set en ulv, så er der jo heldigvis meget få endnu, hvorfor der naturligvis ikke er ret mange som har set en. Men nu er de begyndt med at få unger, og jeg er virkelig bange for at vi ender med at få store problemer med dem hvis vi komme op på 100 eller flere.
Hvor jeg gerne ser at vi handler nu inden det bliver et problem.

Skal forøvrigt selv ude at løbe i ulveland i morgen, og det er bestemt ikke fordi jeg er bekymret for ulve der, når vi er en håndfuld stykker af sted fra løbeklubben. Men som tidligere skrevet vil jeg nok ikke løbe alene rundt de steder mere.


Min kæreste fisker i det du kalder ulveland og jeg er ofte med og går lange ensomme ture netop i de områder, hvor ulven har slået sig ned. Områder hvor der også går masser af får. Jeg har godt nok tænkt mig at fortsætte med at gå de ture også til sommer. Der er reelt set større risiko for, at jeg får en tagsten i hovedet næste gang jeg cykler i blæsevejr end der er for, at jeg bliver overfaldet af en ulv.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 19. feb 2018, 07:22

Artem skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:Det vil ikke gøre dig noget.

Enten ønske du ulve i de danske skove eller ej. Så hvis de ikke naturligt kan finde til sjælland, må vi jo udsætte nogle i Nordsjælland så vi på den måde kan få en naturlig bestand der. Det må jo være noget du går ind for og gerne vil støtte.


Er du vant til at kunne sætter rammer og præmisser for andre i en debat?

Lad mig prøve det samme.

Du vil jo dræbe alle dyr i verden - for hvis du vil dræbe ulven i DK, så vil du dræbe alle naturlige forekomster af ulve.. nej så vil du dræbe alle naturlige forekomster af dyr.
Puha... skam dig.. hvorfor vil du lukke alle dyr inde i kunstige dyreparker?

Puha.. skam dig.

Du skrev.
thomassneum skrev:Ja, det vil ikke gøre mig noget

Jeg synes bare det var en lidt vag formulering som kunne tolkes mod at du helst var fri for de ulve, men hvis det skulle være så kan du da leve med dem.

Som undrer mig lidt for enten synes man at det er godt med ulve og gerne vil have dem i skove tæt på hvor man bor, eller også er man helst fri for dem.


Du bliver bare ved.
Hvad folk mener kan og skal du ikke dikterer. Folk kan have en hav af forskellige følelser om meninger omkring en ulvebestend i DK. Og det behøver ikke være så sort/hvidt som du lægger om til.

Jeg mener ikke at man for alt i verden skal forsøge at presse dem ind alle vegne i DK. Men kommer de naturligt, så ser jeg ikke nogen grund til at skulle modarbejde dem. Og ja, jeg bor på Sjælland, men halvdelen af min familje bor i Nordjylland omkring Thisted/Thy egnen, så det handler altså heller ikke om at "redde sin egen røv".
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"