Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf TinaW » 26. feb 2018, 13:40

Nicolait skrev:
TinaW skrev:
fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.


Det lyder meget voldsomt at en enkelt ulv skulle have dræbt og stort set spist 7 kalve i løbet af en weekend, synes jeg.


Nu skal jeg ikke påstå, at jeg ved så meget om døde kadavere, men ud fra de billeder jeg så, synes jeg, det lignede noget, der havde ligget i længere tid end blot en weekend. Men igen døde ting er ikke mit speciale. :lol2:


Nej, det er heller ikke mit speciale, men synes også at nogle af knoglerne så meget mørke ud, som om de havde været udsat for vind og vejr i længere tid.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Delfin » 26. feb 2018, 14:29

'Ulven var her først' og 'den hører til her' er et par af de gennemgående argumenter, når man læser rundt omkring.
Det er da meget muligt, men Danmarkskortet ser noget anderledes ud anno 2018, befolkningen er større, og vi mennesker lever dermed også tættere sammen. Jeg tror simpelthen ikke, at vi har naturområder i en størrelsesorden som giver plads og vildt nok til at at ulven kan finde nok føde. Normalt vil et dyr som ulven holde sig på afstand af mennesket, men når den er sulten nok, søger den føden hos tamdyr tættere på menneskets boliger, hvor den tager for sig af menneskets 'spisekammer'.
Ville den overhovedet kunne overleve her i det lange løb, hvis vi kunne adskille den helt fra adgang til tamdyr?
Jeg anser den ikke for farlig, så længe den ikke føler sig presset, men jeg tror der kan komme konfrontationer, når ulven kommer for tæt på og bliver for vant til mennesket.
2
14 11 14
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Akehurst2 » 26. feb 2018, 15:13

TinaW skrev:
Nicolait skrev:
TinaW skrev:
fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.


Det lyder meget voldsomt at en enkelt ulv skulle have dræbt og stort set spist 7 kalve i løbet af en weekend, synes jeg.


Nu skal jeg ikke påstå, at jeg ved så meget om døde kadavere, men ud fra de billeder jeg så, synes jeg, det lignede noget, der havde ligget i længere tid end blot en weekend. Men igen døde ting er ikke mit speciale. :lol2:


Nej, det er heller ikke mit speciale, men synes også at nogle af knoglerne så meget mørke ud, som om de havde været udsat for vind og vejr i længere tid.


Jeg nægter simpelthen at tro på, at en eller flere ulve har molestreret og ædt 7 store kalve så grundigt helt ned til så afpillede knogler fra den ene dag til den anden.

Og ja, det ligner at det har ligget ude længe.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 26. feb 2018, 16:41

Falstria skrev:
Pax Romana skrev:
kidkomb skrev:Jeg er en af dem der ikke kan forstå hvad ulven skal i Dk.
Jeg har endnu ikke hørt underbyggede argumenter om dens nødvendighed for vores natur.
"De har elefanter i Afrika" er det særeste argument jeg har hørt endnu, dog :lol:
Ulve er med til at regulere vores vildtbestand. De tager de svageste og sørger dermed for at holde bestandene af disse sunde


Det gør jægere også.

Forskellen er at jægerne ikke også lige nakker får, trods at de er svage og lette ofre, for de ved at fårene har en ejer.
Vil så komme med den påstand at rovdyr tilsammen nedlægger flere syge dyr om året end jægerne.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 5. mar 2018, 12:20

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... e-i-skoven

Nu skal der være ulvedialogmøde.
Så indtil da, har man fremsat nogle retningslinjer til at mindske frygten, hvis nu man skulle møde ulven.
Jeg vil nok sige, at de gode råd muligvis har den modsatte effekt. Nu må man i den grad ønske ulven død og borte, hvis der alvorligt menes at der er 3 grundregler, hvis man med absolut sikkerhed ikke skal ædes.

I staten var ulven så sød og rar og dejlig og velkommen i naturen. Man skulle også gå lidt forsigtigt, for ulven var helt utroligt bange for mennesker.
Uanset hvad man synes, så er piben ved at få en anden lyd, vi kommer mere og mere i retning af egentlige advarsler, og er vi så ikke allerede kommet for langt?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 5. mar 2018, 12:27

Folk hidser sig op og fører sig frem.

"Hvis de norske erfaringer i en eller anden udstrækning kan overføres til Danmark, så tisser folk simpelthen ikke så meget i bukserne af at have ulve tæt på hovedstaden, som visse vestjyder tror".

https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/ ... r-med-ulve
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 5. mar 2018, 12:55

Jeg tror at den største trussel mod en evt. ulve bestand i Danmark, bliver at vi i den grad er vant til at betragte vores omgivelser som kultur landskab, hvor vi har kontrollen. Jeg syntes det kunne være fantastisk med muligheden for at støde ind i en ulv i Danmark, men jeg tvivler på at der virkelig mentalt er plads til dem.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 5. mar 2018, 13:04

Pax Romana skrev:Folk hidser sig op og fører sig frem.

"Hvis de norske erfaringer i en eller anden udstrækning kan overføres til Danmark, så tisser folk simpelthen ikke så meget i bukserne af at have ulve tæt på hovedstaden, som visse vestjyder tror".

https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/ ... r-med-ulve

Hvis man bruger Google Maps lidt, så er Hedmark regionen i Norge på størrelse med hele Jylland og med en befolkning på 200.000 personer.
Der er utroligt mange flere muligheder for ulven til at udfolde sig totalt uforstyrret end der nogensinde kommer i Danmark.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 5. mar 2018, 14:13

Flertallet af verdens ulve lever faktisk relativt tæt på mennesker og møder i deres færden dagligt civilisationen og dens lyde og lugte. Her nogle eksempler på, hvor tilpasningsdygtig og lidt sart ulven er; noget der bør nuancere vores overvejelser omkring, hvor i Danmark ulven ville kunne trives.

I Finland lever der ulve tæt på byer, og de har lært at færdes i bebyggede områder og krydse motorveje uden at komme i kontakt med mennesker. I Rumænien har man opdaget, at ulve kan besøge mindre byer om natten uden at blive opdaget af beboerne. I deres søgen efter føde kan de her krydse store industriområder, motorveje og travle jernbaner flere gange om natten. I Italien besøger ulve bjerglandsbyer om natten, og man kender endda et eksempel på et ulvepar, der slog sig ned i et tomt hus. Selv i udkanten af Rom, kan man finde ulve. I Fort Ripley, Minnesota lever der ulve tæt på et militært øvelsesområde, hvor der ofte er eksplosioner, lavtflyvende fly, råben, troppebevægelser og larmende køretøjer. Og i dele af Spanien lever ulve primært i solsikke- og hvedemarker.

Ulven afhænger altså tydeligvis ikke af store vildnisområder. Men den har brug for steder, hvor den kan være i fred for mennesket – ikke mindst, når den skal have sine unger. Og så selvfølgeligt, at den ikke bliver dræbt af mennesket.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 14:45

Jeg synes, det er spændende, at vi har et rovdyr som ulven i den danske(jyske) natur, så flere af dem tak. Og min holdning bør være gældende frem for andres, for jeg bor nemlig midt i København
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"