Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 9. feb 2018, 22:27

Er der ikke nogen fakta som mangler i denne debat, altså hvor man mener de rammes bagud af denne ændring lige nu?

Det er altså kun 5 ud af 8 år fra 2019? Så der kan man have haft 3 år i udlandet uden at rammes med bagudvirkende kraft.
Initiativet træder i kraft den 1. januar 2019 og indfases gradvist i årene 2019-2021. Det
indfases med et opholdskrav på 5 ud af 8 år i 2019 og 6 ud af 8 år i 2020. Fra 2021 og frem
er opholdskravet 7 ud af 8 år. Personer, der allerede har påbegyndt et dagpengeforløb,
omfattes først, når personen genindplaceres i dagpengesystemet.

I 2021, har man så haft 2.5 år til at tilrette sig, og når man kommer hjem så skal man alligevel genoptjene a-kasse i et år, og har man fra 2018 været vidende om dette, og vil tage højde for dette, og vil man sikre sine dagpengeret eller kontanthjælp(vedtaget 2015) så skal man jo bare have de 7 år hjem, hvis det er sådan man tænker i fremtiden op til 2021.

Så har man sine 5 år dækket i 2019, så skal man tage hensyn til dette, og nok ikke tage 2 år udenfor EU op til 2021, så har man ikke optjent a-kasse, når den træder 100% ikraft.

Da man vedtog lignende regel for kontanthjælp og studerende, blev nedenståede tilføjet, som ikke er set i lovforslag endnu?
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. september 2015. De foreslåede ændringer vil gælde for personer, der lovligt tager ophold her i riget efter lovens ikrafttræden, dvs. fra og med den 1. september 2015.

Der kunne man altså ikke forventes at man kikkede på ens tidligere år i Danmark, og det trådte i kraft efter lovforslags ikrafttræden.

Lovforslaget og ændringen skal vel først i høring og vedtages, og det mangler de jo at lave papirer og ændringer på skrift, så det med småt kender vil slet ikke og debatterer vel mere uvidende og formodende end vi begrunder det i fakta som ikke findes i noget lovforslag?

Flere mener heller ikke man kan arbejde i udlandet for sin arbejdsgiver, eller ophold i udlandet under uddannelse?
Udstationering for en dansk offentlig myndighed eller en dansk virksomhed, ophold i udlandet med henblik på uddannelse eller hyre på et dansk skib, sidestilles med ophold her i landet
Denne tekst synes jeg også bekræfter man godt kan arbejde udenfor EU eller studere i USA? Teksten er jo slet ikke så specifik og nævner intet om EU, som tråden ellers tror/formoder. Så igen, mangel på lov forslag her , så man kender teksten.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Seladon » 10. feb 2018, 07:47

fisken80 skrev:
Det vil ramme mange flere end man lige forestiller sig.
For det vil ramme den unge mand, der rejser rumdt i verden i nogle år efter sin studentereksamen. Det vil ramme forskeren, der enten må vinke farvel til sin dagpengeret eller forlade Harvard før hans forskning er slut. Det vil ramme SOSUen, der tog 11 måneder til Afrika for at arbejde frivilligt på et hospital og efterfølgende tager på to gange fire ugers ferie til Asien. Det vil ramme familien, der hiver to år ud af kalenderen for at tage på jordomrejse. Det vil ramme den unge pige, der blev 1,5 år i San Fransisco som au pair.

Det er simpelthen så dumt og udsigtsløst. Jeg fatter simpelthen ikke, at der ikke skrives mere om det i medierne end der gør.

Det her vil være endnu et skridt mod at udhule vores danske flexicurity model.
For forskeren, den unge student, au pair pigen og SOSUen vIl istedet for et medlemsskab af en A-kasse se sig om efter en privat arbejdsløshedsforsikring. Det vil med tiden betyde færre medlemmer af de offentlige A-kasser særligt af dem, der sjældent har brug for dem andet end måske nogle få kortere perioder. Med færre til at betale bliver det dyrere for staten, der så vil lave nye forringelser, der driver endnu flere væk. Og til sidst er det et privat marked for lønforsikringer, der har taget over, og så er det forsikringsselskaberne, der bestemmer hvem de ønsker at forsikre. Og håndværkeren med stor risiko for sæsonbetonet og konjunkturbestemt ledighed er nok ikke særlig interessant at forsikre...


hørt, hørt ! :klap: velskrevet, tak.

Men hvad er der tilbage af vores berømte flexycurity model?

Imo hænger den i laser, efter at have blevet skåret gang på gang med mange forskellige forklaringer om dit og dat.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf D.itsen » 10. feb 2018, 08:05

Er det med tilbagevirkende kraft? Altså rammer det folk der allerede har været ude, men er retur i DK/EU nu?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 09:12

D.itsen skrev:Er det med tilbagevirkende kraft? Altså rammer det folk der allerede har været ude, men er retur i DK/EU nu?

Rent gætteri indtil videre, skatteaftalen nævner intet om det. Men jo, flere formoder det bliver med tilbagevirkende kraft, når man læser medier.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Stars » 10. feb 2018, 09:38

D.itsen skrev:Er det med tilbagevirkende kraft? Altså rammer det folk der allerede har været ude, men er retur i DK/EU nu?

Delvis ser det ud til ud fra det citat, Munken har fundet:
Initiativet træder i kraft den 1. januar 2019 og indfases gradvist i årene 2019-2021. Det
indfases med et opholdskrav på 5 ud af 8 år i 2019 og 6 ud af 8 år i 2020. Fra 2021 og frem
er opholdskravet 7 ud af 8 år. Personer, der allerede har påbegyndt et dagpengeforløb,
omfattes først, når personen genindplaceres i dagpengesystemet.


Så hvis du har været udenfor EU/EØS, skal du være kommet hjem inden 1. jan 2014, hvis du mister dit arbejde 1. jan 2019, 1. jan 2020 eller 1.jan 2021. Bliver du arbejdsløs 1. feb de pågældende år, skal du være hjemvendt sendest 1. feb 2014. ... sådan forstår jeg i hvert fald citatet.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Stars » 10. feb 2018, 09:41

Dikus skrev:Det er så hamrende ligegyldigt for mange højtlønnede, der bare helt vil opgive A-kasserne. Det gør vi i forvejen pga forringelserne.

At det så er knap så ligegyldigt for A-kasserne... Gør nok, at man overvejer at lovgive om obligatorisk medlemskab

Christ


Det bliver da også snart nødvendigt, når der er flere og flere, der ikke får noget ud af medlemsskabet.
enten fordi de slet ikke kan få dagpenge, eller fordi ydelsen er så lav, de er bedre stillet med KH - forudsat naturlugvis de er berettiget til KH.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 09:55

Stars skrev:
D.itsen skrev:Er det med tilbagevirkende kraft? Altså rammer det folk der allerede har været ude, men er retur i DK/EU nu?

Delvis ser det ud til ud fra det citat, Munken har fundet:
Initiativet træder i kraft den 1. januar 2019 og indfases gradvist i årene 2019-2021. Det
indfases med et opholdskrav på 5 ud af 8 år i 2019 og 6 ud af 8 år i 2020. Fra 2021 og frem
er opholdskravet 7 ud af 8 år. Personer, der allerede har påbegyndt et dagpengeforløb,
omfattes først, når personen genindplaceres i dagpengesystemet.


Så hvis du har været udenfor EU/EØS, skal du være kommet hjem inden 1. jan 2014, hvis du mister dit arbejde 1. jan 2019, 1. jan 2020 eller 1.jan 2021. Bliver du arbejdsløs 1. feb de pågældende år, skal du være hjemvendt sendest 1. feb 2014. ... sådan forstår jeg i hvert fald citatet.

Hvis det er med tilbagevirkende kraft, så er 2014 ikke korrekt, så vil man i 2019, se på de seneste 5 ud af 8 år tilbage, så året er 2011, og herfra skal 5 år være hjemme i Danmark.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 09:59

Stars skrev:
Dikus skrev:Det er så hamrende ligegyldigt for mange højtlønnede, der bare helt vil opgive A-kasserne. Det gør vi i forvejen pga forringelserne.

At det så er knap så ligegyldigt for A-kasserne... Gør nok, at man overvejer at lovgive om obligatorisk medlemskab

Christ


Det bliver da også snart nødvendigt, når der er flere og flere, der ikke får noget ud af medlemsskabet.
enten fordi de slet ikke kan få dagpenge, eller fordi ydelsen er så lav, de er bedre stillet med KH - forudsat naturlugvis de er berettiget til KH.

Husk, kontanthjælp kræver også 7 ud af 8 år med bopæl i Danmark :( Og så kan du risikere at ende på migrationsydelse, så virkelig er lavere. Som jeg citerede i mit tidligere indlæg. Der var ingen indfasning der.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 13:04

Dikus skrev:
Stars skrev:
Dikus skrev:Det er så hamrende ligegyldigt for mange højtlønnede, der bare helt vil opgive A-kasserne. Det gør vi i forvejen pga forringelserne.

At det så er knap så ligegyldigt for A-kasserne... Gør nok, at man overvejer at lovgive om obligatorisk medlemskab

Christ


Det bliver da også snart nødvendigt, når der er flere og flere, der ikke får noget ud af medlemsskabet.
enten fordi de slet ikke kan få dagpenge, eller fordi ydelsen er så lav, de er bedre stillet med KH - forudsat naturlugvis de er berettiget til KH.


Jeg - og mange andre, jeg kender - har helt valgt dagpenge (og principielt kontanthjælp) fra, fordi ydelsen alligevel er så lav, kravene så store og risikioen så lav, så det er træls at betale til. Blive vi så bedt om at betale, men først kunne få hjælp efter otte år... naaarggghhhh... så tænker jeg egentlig, at endnu flere vil sikre sig selv til at stå imod arbejdsløshed på anden vis - og så til gengæld være fri i arbejdsløshedsperioden.

Hvis man kan tænke sådan, så burde man nok heller ikke få a-kasse , hvis man kan have et rådighedsbeløb stående og som backup i 8 år, så er hjælpen du får i Danmark ligegyldig og den går til et bedre formål ved at hjælpe dem som virkelig skal bruge pengene. Du har dog ret, at bruge din egen opsparing før du beder om hjælp er den rette vej frem, det er en god tankegang og fornuftigt at sige man hellere vil undvære når man kan.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 15:21

Jeg - og mange andre, jeg kender - har helt valgt dagpenge (og principielt kontanthjælp) fra, fordi ydelsen alligevel er så lav, kravene så store og risikioen så lav, så det er træls at betale til.
Well min tanke var du ville helt droppe indbetalingerne og i 8 år bruge alternativ, det må så enten være forsikring som for så mange år er svær at finde? Eller mand/kone som betaler for dig, jeg ved godt du skal være medlem 1 år, du tjener 229k før du kan gå max 2 år på dagpenge.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 10. feb 2018, 17:00

Jeg lavede en hurtig googling. Det tog 1 sekund så havde jeg fundet en privat lønsikring til 961 kroner om måneden før skat (for mit vedkommende, det afhænger jo af, hvor meget man vil dækkes for), ingen krav om A-kasse eller tilmelding til jobcenter og 3 års udbetaling og en udbetaling der svarer til min nuværende månedsløn... Med dækning efter 9 måneders medlemsskab.

Jeg skal da oprigtig indrømme, at jeg er fristet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 17:16

fisken80 skrev:Jeg lavede en hurtig googling. Det tog 1 sekund så havde jeg fundet en privat lønsikring til 961 kroner om måneden før skat (for mit vedkommende, det afhænger jo af, hvor meget man vil dækkes for), ingen krav om A-kasse eller tilmelding til jobcenter og 3 års udbetaling og en udbetaling der svarer til min nuværende månedsløn... Med dækning efter 9 måneders medlemsskab.

Jeg skal da oprigtig indrømme, at jeg er fristet.

Så tjener du ikke meget.:)

De ligger omkring 500,- per 5000,- i trin, så har du 20k, så er det 2000kr/md i sikring i 12/24 måneder, og det hjælper jo ikke meget i 8 år. og du skal jo betale skat af de penge som udbetales.
Må tilføje de også max må dække 90% af ens løn i forsikring i forskel a-kasse til løn og flere har et max på 30-40.000 som løn max.

Måske har du en link, som du kan illustrere satser bedre med, jeg har nemlig også sådan sikring og den er for dyr i forhold til man har den 5-10 år eller meget længere. (min gælder kun 2 år)
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 10. feb 2018, 17:29

DenBruneMunk skrev:
fisken80 skrev:Jeg lavede en hurtig googling. Det tog 1 sekund så havde jeg fundet en privat lønsikring til 961 kroner om måneden før skat (for mit vedkommende, det afhænger jo af, hvor meget man vil dækkes for), ingen krav om A-kasse eller tilmelding til jobcenter og 3 års udbetaling og en udbetaling der svarer til min nuværende månedsløn... Med dækning efter 9 måneders medlemsskab.

Jeg skal da oprigtig indrømme, at jeg er fristet.

Så tjener du ikke meget.:)

De ligger omkring 500,- per 5000,- i trin, så har du 20k, så er det 2000kr/md i sikring i 12/24 måneder, og det hjælper jo ikke meget i 8 år. og du skal jo betale skat af de penge som udbetales.
Må tilføje de også max må dække 90% af ens løn i forsikring i forskel a-kasse til løn og flere har et max på 30-40.000 som løn max.

Måske har du en link, som du kan illustrere satser bedre med, jeg har nemlig også sådan sikring og den er for dyr i forhold til man har den 5-10 år eller meget længere. (min gælder kun 2 år)


Øh jo, det gør jeg. Jeg tjener små 40.000 og vil få 32.000 i lønsikring så jeg aner virkelig ikke, hvad du snakker om.
Du kan bare selv google, det tog som sagt 1sekund at finde den jeg omtaler.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf DenBruneMunk » 10. feb 2018, 17:40

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:
fisken80 skrev:Jeg lavede en hurtig googling. Det tog 1 sekund så havde jeg fundet en privat lønsikring til 961 kroner om måneden før skat (for mit vedkommende, det afhænger jo af, hvor meget man vil dækkes for), ingen krav om A-kasse eller tilmelding til jobcenter og 3 års udbetaling og en udbetaling der svarer til min nuværende månedsløn... Med dækning efter 9 måneders medlemsskab.

Jeg skal da oprigtig indrømme, at jeg er fristet.

Så tjener du ikke meget.:)

De ligger omkring 500,- per 5000,- i trin, så har du 20k, så er det 2000kr/md i sikring i 12/24 måneder, og det hjælper jo ikke meget i 8 år. og du skal jo betale skat af de penge som udbetales.
Må tilføje de også max må dække 90% af ens løn i forsikring i forskel a-kasse til løn og flere har et max på 30-40.000 som løn max.

Måske har du en link, som du kan illustrere satser bedre med, jeg har nemlig også sådan sikring og den er for dyr i forhold til man har den 5-10 år eller meget længere. (min gælder kun 2 år)


Øh jo, det gør jeg. Jeg tjener små 40.000 og vil få 32.000 i lønsikring så jeg aner virkelig ikke, hvad du snakker om.
Du kan bare selv google, det tog som sagt 1sekund at finde den jeg omtaler.

Så får du jo ikke 32000 i lønsikring men du taler om ca. 14.000 kr + A-kasse, så nok godt kan findes til 982kr men tror ikke du finder en som dækker dig i 36 måneder, dem jeg lige fandt dækker kun 6-24 og de står på a-kassen's side.

Pointen er , det kræver et a-kasse tilskud på de 18.633 som man får i dagpenge før du opnår det du snakker om? Måske læste du ikke betingelserne for de måder de regner de 90% ud på?

Du kan højst få udbetalt 90 % af den bruttoindtægt, du havde, før du blev ledig. De 90 % indeholder arbejdsmarkedsbidrag, dagpenge, sygedagpenge og udbetalinger fra andre lignende forsikringer.
Senest rettet af DenBruneMunk 10. feb 2018, 17:48, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 10. feb 2018, 17:46

DenBruneMunk skrev:
fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:
fisken80 skrev:Jeg lavede en hurtig googling. Det tog 1 sekund så havde jeg fundet en privat lønsikring til 961 kroner om måneden før skat (for mit vedkommende, det afhænger jo af, hvor meget man vil dækkes for), ingen krav om A-kasse eller tilmelding til jobcenter og 3 års udbetaling og en udbetaling der svarer til min nuværende månedsløn... Med dækning efter 9 måneders medlemsskab.

Jeg skal da oprigtig indrømme, at jeg er fristet.

Så tjener du ikke meget.:)

De ligger omkring 500,- per 5000,- i trin, så har du 20k, så er det 2000kr/md i sikring i 12/24 måneder, og det hjælper jo ikke meget i 8 år. og du skal jo betale skat af de penge som udbetales.
Må tilføje de også max må dække 90% af ens løn i forsikring i forskel a-kasse til løn og flere har et max på 30-40.000 som løn max.

Måske har du en link, som du kan illustrere satser bedre med, jeg har nemlig også sådan sikring og den er for dyr i forhold til man har den 5-10 år eller meget længere. (min gælder kun 2 år)


Øh jo, det gør jeg. Jeg tjener små 40.000 og vil få 32.000 i lønsikring så jeg aner virkelig ikke, hvad du snakker om.
Du kan bare selv google, det tog som sagt 1sekund at finde den jeg omtaler.

Så får du jo ikke 32000 i lønsikring men du taler om ca. 14.000 kr + A-kasse, så nok godt kan findes til 982kr men tror ikke du finder en som dækker dig i 36 måneder, dem jeg lige fandt dækker kun 6-24 og de står på a-kassen's side.

Pointen er , det kræver et a-kasse tilskud på de 18.000 som man får i støtte før du opnår det du snakker om? Måske læste du ikke betingelserne for de måder de regner de 90% ud på?


Jeg fatter simpelthen ikke hvad du skriver. De 32000 er det jeg ville få før skat. Da man ikke betaler amb som ledig så vil det svare nogenlunde til det jeg har udbetalt i dag efter skat.
Og jo, den jeg fandt dækker i 36 måneder og det forudsætter ikke, at man også er medlem af en A-kasse.
Så jo, jeg læser lige præcist betingelserne på den forsikring jeg fandt. De 90% ER uden at medregne udbetaling fra en A-kasse.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"