Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2018, 08:18

Den nye skatteaftale skal bl.a. finansieres ved, at man, hvis man opholder sig mere end 1 år i udlandet får 7 års karantæne fra dagpengesystemet. Det betyder følgende:

Hvis en dansk universitetslektor tager til f.eks. Harvard i USA for at være gæsteforelæser og eventuelt forske i mere en 12 måneder så er han ude af det danske dagpengesystem i de næste 7 år fra hjemkomsten. En nyuddannet kan ikke tage arbejde uden for EU/EØS i mere end 12 måneder uden at miste sin dagpengeret i de næste 7 år.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke er skrevet mere om det her. For det er simpelthen for vanvittigt. Hvad tænker regeringen egentlig på?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf billiebean » 9. feb 2018, 08:20

Jeg er enig. Jeg fatter hat af det.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Pølsemix » 9. feb 2018, 08:41

Det lyder som en luns DF har fået for at reducere udlændinges mulighed for at få dagpenge, jeg synes mest af alt det virker lidt ligegyldigt.
De danskere der bliver ramt af det, har næppe svært ved at få et nyt job.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Wizzze » 9. feb 2018, 08:44

fisken80 skrev:Den nye skatteaftale skal bl.a. finansieres ved, at man, hvis man opholder sig mere end 1 år i udlandet får 7 års karantæne fra dagpengesystemet. Det betyder følgende:

Hvis en dansk universitetslektor tager til f.eks. Harvard i USA for at være gæsteforelæser og eventuelt forske i mere en 12 måneder så er han ude af det danske dagpengesystem i de næste 7 år fra hjemkomsten. En nyuddannet kan ikke tage arbejde uden for EU/EØS i mere end 12 måneder uden at miste sin dagpengeret i de næste 7 år.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke er skrevet mere om det her. For det er simpelthen for vanvittigt. Hvad tænker regeringen egentlig på?


At tækkes DF.

Og da det ikke er DF vælgere der tager ud og arbejder i udlandet, så er de reelt ligeglade, selvom det skader DK og danske virksomheder :rulle:
3
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2018, 08:56

Pølsemix skrev:Det lyder som en luns DF har fået for at reducere udlændinges mulighed for at få dagpenge, jeg synes mest af alt det virker lidt ligegyldigt.
De danskere der bliver ramt af det, har næppe svært ved at få et nyt job.


Formentlig ikke svært generelt, men kan da meget vel netop have brug for dagpenge et par måneder efter hjemkomsten til det nye job er på plads. Og så er 7 år i ¢vrigt længe - der kan ske meget, der kan g¢re at man får brug for dagpenge undervejs.

Jeg synes, det er verdens dårligste ide og jeg kan slet ikke have alle de tiltag, der iværksættes for at få Danmark og danskerne til at lukke sig om sig selv.
3
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Stars » 9. feb 2018, 09:23

Akehurst2 skrev:
Pølsemix skrev:Det lyder som en luns DF har fået for at reducere udlændinges mulighed for at få dagpenge, jeg synes mest af alt det virker lidt ligegyldigt.
De danskere der bliver ramt af det, har næppe svært ved at få et nyt job.


Formentlig ikke svært generelt, men kan da meget vel netop have brug for dagpenge et par måneder efter hjemkomsten til det nye job er på plads. Og så er 7 år i ¢vrigt længe - der kan ske meget, der kan g¢re at man får brug for dagpenge undervejs.

Jeg synes, det er verdens dårligste ide og jeg kan slet ikke have alle de tiltag, der iværksættes for at få Danmark og danskerne til at lukke sig om sig selv.


Er det bare mig, eller kommer der for hver dagpengereform flere og flere scenarier, hvor det ikke kan betale sig at være medlem af en a-kasse?

- Der har lige været hende Lolita, der ville få mere udbetalt på kontanthjælp, end hun får på dagpenge og nu dette?
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf ajnaM » 9. feb 2018, 09:28

Pølsemix skrev:Det lyder som en luns DF har fået for at reducere udlændinges mulighed for at få dagpenge, jeg synes mest af alt det virker lidt ligegyldigt.
De danskere der bliver ramt af det, har næppe svært ved at få et nyt job.


Jeg kender flere danskere, der vil blive ramt - primært fordi jeg kender en del journalister, der i perioder bosætter sig og arbejder i udlandet, og som i øvrigt arbejder på et arbejdsmarked, hvor man ikke altid bare lige finder et nyt job. Mange freelancere er i perioder på dagpenge. Især når man vender hjem efter et år eller mere i udlandet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Goozilla » 9. feb 2018, 09:39

Pølsemix skrev:Det lyder som en luns DF har fået for at reducere udlændinges mulighed for at få dagpenge, jeg synes mest af alt det virker lidt ligegyldigt.
De danskere der bliver ramt af det, har næppe svært ved at få et nyt job.


Det virker absolut ikke som en ligegyldig ændring for mange mennesker, der søger lidt erfaring udenfor andedammen. Blandt andet findes der en fin praktikordning blandt de danske handelsskoler, som sender elever ud i Europa i et år for at få lidt anderledes erfaring, end de ville kunne hente hjem som elev i DK. Det vil ikke være muligt med den nye aftale.

Der er helt givet også en del mennesker, som ved tilbuddet om et kortere eller længerevarende ophold ved en afdeling i udlandet, vil overveje deres situation en ekstra gang. Alle kan blive ramt af arbejdsløshed, selvom du da har ret i, at folk med udlandserfaring sandsynligvis ikke fylder alt for meget i jobkøen.

Jeg bor og har boet i udlandet on/off de sidste 8-10 år og jeg kan sgu ikke andet end føle den her symbolpolitik som en langstrakt mellemste finger imod mig og min slags. Det er ikke usandsynligt, at jeg på sigt kunne finde på at vende hjem til DK, når jeg engang skulle få trang til at betale over halvdelen af min løn i skat for at komme lidt tættere på det, man kender. Hvis altså ikke lige der var fordi, jeg efterhånden føler, at jeg på ingen måde er velkommen. 7 års karantæne, selvom jeg sandsynligvis fra dag 1 ville komme til at bidrage mindst lige så meget som ethvert andet a-kassemedlem. Rend mig!!
5
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf paint » 9. feb 2018, 09:41

Jeg har svært ved at se behovet for at "finansiere" skatteaftalen. Det viser sig jo, at det nærmest ikke koster staten noget som helst. De har ændret på beskatning af pensionsindbetalinger (så staten får en ret stor indtægt ud af det, på sigt)
Derudover har de givet tilladelse til, at kommuneskatten kan hæves, hvilket sparer staten for at skulle hæve tilskuddene til diverse kommuner (hvorimod borgerne i de enkelte kommuner, skal til lommerne)

Jeg har også svært ved at se, hvordan dette tiltag skulle give flere højtuddannede evt. i form af udenlandsk ægtefælle, der medbringes til Danmark.

Hvis imaginære lektor Olsen, tilbringer 2 år på Oxford, og dér møder den yndige fru Smith fra New York, som også er lektor - og de gerne vil flytte til Danmark sammen, så skal lektor Olsen da have en solid opsparing syet ind i madrassen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf billiebean » 9. feb 2018, 09:48

Man kan jo bare bede til at DFs tid snart er ovre og at nye generationer er mere trygge i en globaliseret verden. Som har rejst mere og fået mere udsyn. Det går vist heller ikke super godt for DF.
Og det her er jo heller ikke venstres eller konservatives politik.
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2018, 09:49

Nu nævnte jeg en lektor på et universitet. De kan da bestemt blive ramt af arbejdsløshed, det så man bl.a. ved den store fyringsrunde på Københavns Universitet.

Men en håndværker kunne da også have lyst til at prøve kræfter med Australien, Canada eller USA. Og her er der tale om faggrupper, der er i meget høj risiko for at blive ramt af sæsonbestemt arbejdsløshed. Men at rejse ud og få nye erfaringer inden for sit fag kan da for helvede kun være en god ting.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Eller jeg er da godt klar over, at det handler om udlændinge for DF, men for helvede, hvordan kan V, C og LA hoppe med på det her. Det er jo fuldstændig sort.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2018, 09:51

paint skrev:Jeg har svært ved at se behovet for at "finansiere" skatteaftalen. Det viser sig jo, at det nærmest ikke koster staten noget som helst. De har ændret på beskatning af pensionsindbetalinger (så staten får en ret stor indtægt ud af det, på sigt)
Derudover har de givet tilladelse til, at kommuneskatten kan hæves, hvilket sparer staten for at skulle hæve tilskuddene til diverse kommuner (hvorimod borgerne i de enkelte kommuner, skal til lommerne)

Jeg har også svært ved at se, hvordan dette tiltag skulle give flere højtuddannede evt. i form af udenlandsk ægtefælle, der medbringes til Danmark.

Hvis imaginære lektor Olsen, tilbringer 2 år på Oxford, og dér møder den yndige fru Smith fra New York, som også er lektor - og de gerne vil flytte til Danmark sammen, så skal lektor Olsen da have en solid opsparing syet ind i madrassen.


Nej det må du nok sige. Man vil gerne have folks arbejdskraft og deres skat, men de kan ikke få de samme goder som andre. Jeg kan mærke, at jeg bliver mere og mere vred over det her.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Slettet bruger » 9. feb 2018, 09:59

Goozilla skrev:Det virker absolut ikke som en ligegyldig ændring for mange mennesker, der søger lidt erfaring udenfor andedammen. Blandt andet findes der en fin praktikordning blandt de danske handelsskoler, som sender elever ud i Europa i et år for at få lidt anderledes erfaring, end de ville kunne hente hjem som elev i DK. Det vil ikke være muligt med den nye aftale.


https://www.dr.dk/nyheder/politik/nye-r ... e-dagpenge

"Dermed vil det altså koste syv års dagpengeret, hvis man arbejder i mere end et år for et udenlandsk firma uden for EU."

Så hvis det er inden for EU, er man vel ikke ramt? Man er heller ikke ramt hvis man udstationeres for en dansk virksomhed.
0
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Goozilla » 9. feb 2018, 10:21

billiebean skrev:Man kan jo bare bede til at DFs tid snart er ovre og at nye generationer er mere trygge i en globaliseret verden. Som har rejst mere og fået mere udsyn. Det går vist heller ikke super godt for DF.
Og det her er jo heller ikke venstres eller konservatives politik.


Hvis du ser på Socialdemokraternes nyeste oplæg, så er det da om noget en gang leflen for DF, så jeg tvivler stærkt på, at deres dage er talte. Snarere tværtimod... Det skulle undre mig meget, hvis ikke Socialdemokraternes taktik med at kapre DF fra Venstres koalition endte ud med endnu flere af den her slags hjernedøde kontraproduktive forslag.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Den nye skatteaftale og arbejde i udlandet

Indlægaf Goozilla » 9. feb 2018, 10:23

abcd skrev:
Goozilla skrev:Det virker absolut ikke som en ligegyldig ændring for mange mennesker, der søger lidt erfaring udenfor andedammen. Blandt andet findes der en fin praktikordning blandt de danske handelsskoler, som sender elever ud i Europa i et år for at få lidt anderledes erfaring, end de ville kunne hente hjem som elev i DK. Det vil ikke være muligt med den nye aftale.


https://www.dr.dk/nyheder/politik/nye-r ... e-dagpenge

"Dermed vil det altså koste syv års dagpengeret, hvis man arbejder i mere end et år for et udenlandsk firma uden for EU."

Så hvis det er inden for EU, er man vel ikke ramt? Man er heller ikke ramt hvis man udstationeres for en dansk virksomhed.


Det er da en formildende omstændighed, men forslaget er stadigvæk fuldkommen idiotisk.
2
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"