Skal sommertid afskaffes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Giraffie » 8. feb 2018, 19:10

Jeg er ligeglad. Men det er ikke sjovt at være i nv når vi skifter til vintertid. Det er verdens længste time imellem 2 og 3.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2018, 19:47

Skiftet generer mig ikke, men hvis der skal afskaffes noget, synes jeg bare vi skal have sommertid hele året rundt, så det ikke er mørkt allerede kl. 15:30 - 16 midt på vinteren.
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2018, 19:51

Det er i øvrigt en myte, at flere dyr bliver kørt ned som følge af skiftet. http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2013/o ... vintertid/ og
https://www.trm.dk/da/nyheder/2015/myte ... aakoersler
Senest rettet af Delfin 8. feb 2018, 19:53, rettet i alt 2 gange.
1
14 11 14
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Maoam » 8. feb 2018, 19:52

Jeg vil også afskaffe vintertid, så der er mere lys om dagen.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 20:43

Falstria skrev:Afskaf sommertid, folk der vil møde tidligt om sommeren kan jo bare gøre det, aftenerne bliver ikke mindre eller mere lyse af at man drejer urskiven.

Kl. 12.00 skal solen stå i syd, året rundt, ud fra urskiven skal man kunne bestemme solens position, det er det et ur er lavet til.

Man får det jo heller ikke varmere af at snakke om temperaturer i Kelvin istedet for i Celsius, så stop nu med at påstå at det har betydning om man drejer på urskiven.


Du har selvfølgelig ret i at man ikke ændrer på Jordens rotation ved at stille urene. Men hvis man har som mål at vi alle skal stå tidligere op og få lidt mere dagslys, har man to muligheder:

1) Man sætter alle ure frem.
2) Man flytter alt tilbage. Alt fra skoleskemaer til parkeringsskilte til åbningstider i supermarkedet skal trykkes med tidsintervaller der afhænger af om det er sommer eller vinter.

2) ville være temmelig dyrt og besværligt, 1) er let og billigt. Der er ikke andet i det end det, der er ikke nogen der prøver at bilde dig ind at vi kan manipulere solen ved at stille på urene.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2018, 22:30

Falstria skrev:Afskaf sommertid, folk der vil møde tidligt om sommeren kan jo bare gøre det, aftenerne bliver ikke mindre eller mere lyse af at man drejer urskiven.

Kl. 12.00 skal solen stå i syd, året rundt, ud fra urskiven skal man kunne bestemme solens position, det er det et ur er lavet til.

Man får det jo heller ikke varmere af at snakke om temperaturer i Kelvin istedet for i Celsius, så stop nu med at påstå at det har betydning om man drejer på urskiven.


Tidsinddeling er noget, nogen engang har besluttet, men man jo bare vedtage at solden skal stå syd kl. 13:00 i stedet for. Faktisk passer de der 24 timer ikke engang, så det sker, at man er nødt at snyde lidt med et skudsekund. http://nyheder.tv2.dk/2015-06-30-tirsda ... andre-dage
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2018, 23:27

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Falstria skrev:Afskaf sommertid, folk der vil møde tidligt om sommeren kan jo bare gøre det, aftenerne bliver ikke mindre eller mere lyse af at man drejer urskiven.

Kl. 12.00 skal solen stå i syd, året rundt, ud fra urskiven skal man kunne bestemme solens position, det er det et ur er lavet til.

Man får det jo heller ikke varmere af at snakke om temperaturer i Kelvin istedet for i Celsius, så stop nu med at påstå at det har betydning om man drejer på urskiven.


Tidsinddeling er noget, nogen engang har besluttet, men man jo bare vedtage at solden skal stå syd kl. 13:00 i stedet for. Faktisk passer de der 24 timer ikke engang, så det sker, at man er nødt at snyde lidt med et skudsekund. http://nyheder.tv2.dk/2015-06-30-tirsda ... andre-dage


Der ligger en årsag bag, ligesom der gør det for vores temperaturskala.
Du får det ikke varmere af at man rykker tallene på skalaen for temperatur.
Der kommer ikke flere eller færre lyse timer i døgnet af at man drejer på urskiven.

Det er pjatteri at begynde og rykke ved de ting, det medfører et allerhelvedes bøvl.
Det er slemt nok bare at holde styr på tidszonerne, som følger af at kloden rotere, vi behøver ikke selv opfinde nye ekstra problemer for vores tidtagning.



Nej naturligvis kommer der ikke flere lyse timer ud af det, de kommer bare til at ligge på et tidspunkt, som nogle af os har det bedre med.
Nu er det dig, er laver problemer. Hvis man går fra at skifte 2 x årligt til ingen skift og permanent sommertid, har jeg svært ved at se,hvorfor det skulle give større problemer end permanent normaltid
0
14 11 14
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19039

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Flora » 9. feb 2018, 00:30

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Nej naturligvis kommer der ikke flere lyse timer ud af det, de kommer bare til at ligge på et tidspunkt, som nogle af os har det bedre med.
Nu er det dig, er laver problemer. Hvis man går fra at skifte 2 x årligt til ingen skift og permanent sommertid, har jeg svært ved at se,hvorfor det skulle give større problemer end permanent normaltid


I kan da bare møde ind en time tidligere, 2 timer tidligere om i vil, der er da ikke nogen årsag til at dreje urskiven for dét.

Hvis man så gerne vil møde kl. 6 om morgenen, så gør man bare det, det er ikke svært at indstille vækkeuret til at ringe på et andet tidspunkt.


En urskive er et vinkelmåleinstrument som benyttes til kortlægning.
Referencepunktet er solen, kl. 12 er der hvor solen står højest.



Vi går jo heller ikke og flytter på temperaturskalaen, selvom vi foretrækker at badevandet var 10 grader varmere.
10 grader varmere badevand ville ellers være rigtig rart for os allesammen.


Det kommer da an på hvad man laver. Hvis man arbejder i butik for eksempel, så kan man sgu da ikke bare åbne og lukke forretningen en time tidligere. Og tilsvarende med andre jobtyper, hvor der er fast åbningstid.

Det kan kun lade sig gøre i jobs, hvor man frit kan vælge sin arbejdstid og det er der jo altså masser af jobs, hvor man ikke kan.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 9. feb 2018, 00:31

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Nej naturligvis kommer der ikke flere lyse timer ud af det, de kommer bare til at ligge på et tidspunkt, som nogle af os har det bedre med.
Nu er det dig, er laver problemer. Hvis man går fra at skifte 2 x årligt til ingen skift og permanent sommertid, har jeg svært ved at se,hvorfor det skulle give større problemer end permanent normaltid


I kan da bare møde ind en time tidligere, 2 timer tidligere om i vil, der er da ikke nogen årsag til at dreje urskiven for dét.

Hvis man så gerne vil møde kl. 6 om morgenen, så gør man bare det, det er ikke svært at indstille vækkeuret til at ringe på et andet tidspunkt.

En urskive er et vinkelmåleinstrument som benyttes til kortlægning.
Referencepunktet er solen, kl. 12 er der hvor solen står højest.



Vi går jo heller ikke og flytter på temperaturskalaen, selvom vi foretrækker at badevandet var 10 grader varmere.
10 grader varmere badevand ville ellers være rigtig rart for os allesammen.


Det tror jeg ikke min arbejdsgiver vil være tilfreds med. :lol:
Som nattevagt foretrækker jeg bare mest muligt lys, når jeg stiger ud af sengen, måske der endda vil være lidt lys tilbage, når jeg står op om vinteren. Længere er den sådan set ikke.

Det har jeg allerede svaret på. Om referencepunktet hedder 12, 13 eller 87 er bedøvende lige meget. Det væsentlige er, hvor solen er på den tid af dagen. Det er bare et ord.
0
14 11 14
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19039

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Flora » 9. feb 2018, 00:43

Falstria skrev:
Flora skrev:
Det kommer da an på hvad man laver. Hvis man arbejder i butik for eksempel, så kan man sgu da ikke bare åbne og lukke forretningen en time tidligere. Og tilsvarende med andre jobtyper, hvor der er fast åbningstid.

Det kan kun lade sig gøre i jobs, hvor man frit kan vælge sin arbejdstid og det er der jo altså masser af jobs, hvor man ikke kan.


Når man kan rykke den faste åbningstid en hel time ved at dreje på urskiven, så kan man også ved at ændre skiltet med åbningstider.
Det er ikke mere vanskeligt at gøre det ene end at gøre det andet.


Ok. Så kassedamen nede i Netto skal bare ændre butikkens åbningstid, hvis hun foretrækker at hendes mødetid ligger en time tidligere? Det tror jeg ikke hendes chef er enig i..
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 9. feb 2018, 00:50

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Det tror jeg ikke min arbejdsgiver vil være tilfreds med. :lol:
Som nattevagt foretrækker jeg bare mest muligt lys, når jeg stiger ud af sengen, måske der endda vil være lidt lys tilbage, når jeg står op om vinteren. Længere er den sådan set ikke.

Det har jeg allerede svaret på. Om referencepunktet hedder 12, 13 eller 87 er bedøvende lige meget. Det væsentlige er, hvor solen er på den tid af dagen. Det er bare et ord.


Din arbejdsgiver bestemmer hvornår du skal møde, hvis der er normaltid året rundt så kan det ikke være svært at sige du skal møde kl. 6, også om vinteren.

Altså vi har jo klaret os uden sommertid i temmeligt mange år, det er da sindsygt at folk ikke forstår at leve uden sommertid lige pludselig og tror det hele bryder sammen af den grund.

Hvis det hed 13, så skulle døgnet bare inddeles i 26 timer.
Hvis det hed 87, så skulle døgnet bare inddeles i 174 timer.
Timerne ville bare blive kortere.
Det er netop ikke bare et ord, det er et begreb, midt på dagen er altså midt på dagen uanset hvor mange timer man inddeler døgnet i.


Jeg tror ikke, du fatter, hvad jeg mener. Nå jeg skal arbejde nu.

- og jeg har levet før, der var sommetid til :D
0
14 11 14
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19039

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Flora » 9. feb 2018, 00:55

Falstria skrev:
Flora skrev:
Falstria skrev:
Flora skrev:
Det kommer da an på hvad man laver. Hvis man arbejder i butik for eksempel, så kan man sgu da ikke bare åbne og lukke forretningen en time tidligere. Og tilsvarende med andre jobtyper, hvor der er fast åbningstid.

Det kan kun lade sig gøre i jobs, hvor man frit kan vælge sin arbejdstid og det er der jo altså masser af jobs, hvor man ikke kan.


Når man kan rykke den faste åbningstid en hel time ved at dreje på urskiven, så kan man også ved at ændre skiltet med åbningstider.
Det er ikke mere vanskeligt at gøre det ene end at gøre det andet.


Ok. Så kassedamen nede i Netto skal bare ændre butikkens åbningstid, hvis hun foretrækker at hendes mødetid ligger en time tidligere? Det tror jeg ikke hendes chef er enig i..


Nej for fanden.

Lad være med tale det ned tak.


Prøv at forstå, hvordan man gjorde FØR sommertid blev indført.


Det kan være jeg misforstår dig. Jeg læste dit indlæg som at hver enkelt bare kunne vælge at møde tidligere/tage tidligere hjem, hvis de foretrækker det. Det er det jeg protesterer imod. Det fungerer jo kun, hvis hele samfundet er enige.

Jeg har ikke noget problem med at afskaffe sommertiden, som jeg også tidligere har skrevet i tråden.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19039

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Flora » 9. feb 2018, 01:04

Falstria skrev:
Flora skrev:
Falstria skrev:
Flora skrev:
Falstria skrev:
Flora skrev:
Det kommer da an på hvad man laver. Hvis man arbejder i butik for eksempel, så kan man sgu da ikke bare åbne og lukke forretningen en time tidligere. Og tilsvarende med andre jobtyper, hvor der er fast åbningstid.

Det kan kun lade sig gøre i jobs, hvor man frit kan vælge sin arbejdstid og det er der jo altså masser af jobs, hvor man ikke kan.


Når man kan rykke den faste åbningstid en hel time ved at dreje på urskiven, så kan man også ved at ændre skiltet med åbningstider.
Det er ikke mere vanskeligt at gøre det ene end at gøre det andet.


Ok. Så kassedamen nede i Netto skal bare ændre butikkens åbningstid, hvis hun foretrækker at hendes mødetid ligger en time tidligere? Det tror jeg ikke hendes chef er enig i..


Nej for fanden.

Lad være med tale det ned tak.


Prøv at forstå, hvordan man gjorde FØR sommertid blev indført.


Det kan være jeg misforstår dig. Jeg læste dit indlæg som at hver enkelt bare kunne vælge at møde tidligere/tage tidligere hjem, hvis de foretrækker det. Det er det jeg protesterer imod. Det fungerer jo kun, hvis hele samfundet er enige.

Jeg har ikke noget problem med at afskaffe sommertiden, som jeg også tidligere har skrevet i tråden.


Det er fordi folk bliver ved med at ævle om at man ikke kan få passet børn en time tidligere, men jo det kan man jo når alle de andre også gerne vil have passet børn en time tidligere, så bliver det jo bare rykket med en time.
Det behøver man ikke dreje urskiven for.


Nej, hvis hele samfundet bliver enige om det, er det selvfølgelig ikke noget problem. Om vi drejer uret eller ej, er for mig ligegyldigt, så længe alle gør det samme.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Delfin » 9. feb 2018, 05:55

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Jeg tror ikke, du fatter, hvad jeg mener. Nå jeg skal arbejde nu.

- og jeg har levet før, der var sommetid til :D


Hvad synes du så, var det total kaos og folk kunne ikke finde ud af hvornår de skulle møde ind eller hvad?


Nej da, og det er der sjovt nok heller ikke, når vi har de nuværende skift.

Vi bliver ikke enige, og det kommer vist heller ikke til at ske, at hele Danmarks befolkning mirakuløst bliver enige i det her spørgsmål, så intet nyt under solen
0
14 11 14
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Purple Haze » 9. feb 2018, 12:49

Jeg er på det hold der helst vil have “sommertid” hele året.
Det giver meget mere mening for mig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"