Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf HerErJeg » 6. feb 2018, 05:57

Pitbabes, kyssepiger, piger som blikfang, alt sammen er det dømt ude af MeeToo, og vil ikke længere være at finde noget steds.
https://jyllands-posten.dk/#ia10278616;finans
Undskyldningen dækker nok over at mænd er målgruppen qua at de fleste events er målrettet mænd som hovedpublikum, og så er det sexistisk og nedgørende for kvinder at blive brugt på den måde.
Min bekymring er, at det naturligvis ikke stopper her. Hvis førnævnte pitbabes etc. forsvinder fra billedet, hvad bliver så det næste man kaster sig over? Det kan man hidse sig op over bliver jo mindre og mindre, og mere og mere ligegyldigt, men til sidst har vi en verden hvor vi går ens gråt tøj og der må ikke være mænd/kvindekendetegn.

Det bliver spændende hvordan kommende års kataloger med f.eks badetøj/bikinier skal vises frem ude nat blive sablet ned, det er da i forvejen rigelig galt, hvis der er en forkert hudtone eller en lille stump tekst som i alleryderste konsekvens kan (fejl)overtolkes af en forskruet hjerne.
Reklamer for biler og ting i hjemmet må nok heller ikke være far, mor og børn, for hvad med de homoseksuelle og også gerne vil have en familie? Listen af ting at skælde ud over er uendelig, men det virker desværre til at det er vejen det går.

Hvad tænker du? Har du oplevet noget, læst noget, hvor du tænker, nu stopper det her fis simpelt hen?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2018, 08:43

Ja, når en debat - og debat er vel og mærke ikke lig med forbud og fordømmelse - om køn, etnicitet, magt, privilegier, osv. igen ender ud i "nu bliver det hele forbudt, og verden bliver grå!", så tænker jeg ofte: Nu stopper det her fis simpelthen...

I øvrigt kan homoseksuelle sagtens stifte familie i dag på vore breddegrader.
4
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. feb 2018, 09:55

Jeg står gerne ved, at jeg synes, at podiepiger, pitpiger og hvad de nu ellers kaldes, er et håbløst gammeldags fænomen. Nej tak til, at vinderen skal hyldes med kindkys, af kvinder i tøj, der er så småt, at de tilnærmelsesvist ligeså godt kunne droppe det helt. Der må simpelthen være mere nutidige måder man kan hylde vindere på.

Og så synes jeg dælme der er langt fra reklamer for undertøj/badetøj og til de kvinder hvis eneste funktion til konkurrencen er, at se godt ud og uddele kindkys. En forskel er jo f.eks., at der også reklameres med mænd i undertøj/badetøj.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2018, 10:32

DenSyngendeLussing skrev:Det stopper lige præcis først den dag, det hele er blevet kedeligt og glædesløst. Så bliver de skingre feminister til gengæld sure over, at mændene ikke tør give dem modspil og at de ikke længere får dem til at føle sig som begærede, attråede, feminine kvinder. Til den tid skal de nu nok have fundet en måde, de kan tørre det af på højrefløjen på.

Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor nogle kvinder vil bestemme, hvad andre kvinder går rundt og laver, så længe de gør de frivilligt. Så er det jo netop ikke feminisme og det frie valg. Hvorfor må andre kvinder ikke være nummerpiger? Hvorfor skal de gøres til ofre? Fordi, “patriarkale strukturer?” Skal vi med vold og magt alle fratvinges personligt ansvar og agens, før verden endelig kan blive et dejligt sted?


Jeg synes, der er flere stemmer i kritikken.
Der er den, som du beskriver, og som mener, at det er undertrykkende for de konkrete kvinder at have de her job. Den stemme er efterhånden forældet, synes jeg, fordi den dekorative rolle ikke længere er kvinders eneste mulighed og funktion i sportsverdenen. Denne værgende stemme har rødder langt tilbage i tiden og havde engang en fantastisk pointe i, at kvinders mulighed for at arbejde og tjene penge var reguleret af mænd og temmelig dobbeltmoralsk; sådan at forstå, at idealet var den forsørgede kvinde i eller tæt ved hjemmet, og at der kun kunne gøres undtagelser, når magthaverne selv havde brug for arbejdende kvinder, fx. som prostituerede, husholdersker og tjenestepiger eller billigere ansatte end mænd.
Jeg kan godt se, at de nævnte dekorative jobs i sportsverdenen på en måde har haft deres oprindelse i samme patriarkalske tankegang, men med kvinders nuværende muligheder for uddannelse og job antager jeg, at rekrutteringen er ligeværdig. Kvinderne kan godt komme ind i sportsverdenen i andre positioner, ligesom de kan søge et væld af forskellige stillinger i samfundet generelt.

Den anden stemme kritiserer nummerpiger mm. som koncept og blikfang for virksomheder, og den kan jeg til gengæld godt følge. Jeg bryder mig ikke om de fastlåste kønsroller, som traditionen, set med mine øjne, udtrykker. Jeg forstår ikke behovet. Kan ikke se noget positivt budskab i det. Betyder det, at jeg ønsker et forbud? Nej, og det findes jo heller ikke. Jeg går derfor ud fra, at de pågældende arrangører og sponsorer er begyndt på nedtrapningen på grund af en blanding af eget ændret selvbillede og analyser, der viser, at en del forbrugere efterhånden ønsker noget andet. Det vil jeg ikke male fanden på væggen over.
Senest rettet af DetSorteCirkus 6. feb 2018, 10:39, rettet i alt 2 gange.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Slettet bruger » 6. feb 2018, 10:36

Ikke hvis mangel på letpåklædte damer er målet for at ting er blevet uniforme og grå. Uanset hvor du kommer hen i verden, uanset hvilken by eller hvilken verdensdel, hvis du går ned ad gaden som enlig mand en aften, bliver du uvægerligt bombarderet med tilbud om strip, sex og stoffer. #MeToo er ikke stærkere end penge, det er der ikke rigtigt noget der er, så så længe der er penge i sex og nøgenhed for kvinder, vil der være letpåklædte og villige kvinder alle vegne. At man fjerner dem fra Formel 1, er ren facade, det er som at sidde til familiemiddag og spise broccoli og så binge i chokolade når man er alene om aftenen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2018, 10:36

DenSyngendeLussing skrev:Kvinder er ikke i stand til at træffe gode, informerede valg selv. Kvinder skal vejledes, kvinder har brug for en fast, kærlig hånd, der fortæller dem, hvad de skal vælge. Det er nøjagtigt alt, hvad jeg får ud af feminister, der principielt er imod podiepiger.

Jeg klandrer som sådan ikke de brands og sponsorere, der nu vælger at trække stikket i forhold til kvinder som blikfang eller pynt. De har kun øje for bundlinjen, og at være i clinch med feminister er efterhånden en rigtig dårlig forretning. For mig er det dog et klart tilbageslag for kvindens frie valg - om at være husmor, forretningskvinde, pyntegenstand eller hvad fanden hun ellers lyster.


Jeg oplever ikke, at det kun er feminister, der finder konceptet noget altmodisch eller latterligt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2018, 11:44

DenSyngendeLussing skrev:Forstå mig ret, jeg har ikke noget specielt ønske om at fastholde kvinder i rollen som pyntegenstand. Jeg er jo selv kvinde, så det ville da være et gevaldigt selvmål. Det undrer mig som sådan heller ikke, at de pågældende sponsorerer ikke længere er med på legen, de kan jo se, hvilken vej vinden blæser.

Hvad jeg er imod, er at feministiske bevægelser som #MeToo (som bestemt også har bragt meget godt med sig) nu gør alle så bange for shitstorms og dårlig branding, at der ikke længere må være noget, det skurrer bare lidt i maskineriet. Der vil ALTID være smukke kvinder, der bruger deres gode udseende som en levevej, fordi kvindelig ungdom og skønhed sælger varer til mænd. Hvorfor ikke lade dem gøre det, specielt i en så harmløs branche som nummerpigebranchen? Ved at slå så hårdt ned på den form for praksis, uanset hvor forældet den så må synes, så fratager man samtidig kvinders ret til det frie valg.

Hvis det var fordi at der oprigtigt ikke længere var penge i kvindelig skønhed og kvinder som blikfang, så ville jeg heller ikke have en bøf. Så er det jo bare de liberale markedskræfter at work. Men det her er snarere et spørgsmål om kvinder, der fortæller mænd, hvad de må synes er fedt og mænd, der ikke længere tør gå imod dem. Og det er noget lort, synes jeg, fordi jeg ikke orker en verden, hvor kvinder ikke må være podiepiger eller mænd ikke må råbe “store patter” i omklædningsrummet.


Jeg synes egentlig, det kunne være interessant at vide mere om de konkrete processer, der fører til, at konceptet med nummer- og kyssepiger og lignende er på retræte. Har der været shitstorms? Protester ved arrangementerne? Andet aggressivt? Jeg følger med på det her område og er ikke selv stødt på deciderede aktioner eller kampagner mod fænomenet, og det er derfor, jeg tænker, at det også handler om ændringer hos forbrugere og arrangører selv. Altså noget som ikke er truet frem.
2
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. feb 2018, 11:51

DetSorteCirkus skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Forstå mig ret, jeg har ikke noget specielt ønske om at fastholde kvinder i rollen som pyntegenstand. Jeg er jo selv kvinde, så det ville da være et gevaldigt selvmål. Det undrer mig som sådan heller ikke, at de pågældende sponsorerer ikke længere er med på legen, de kan jo se, hvilken vej vinden blæser.

Hvad jeg er imod, er at feministiske bevægelser som #MeToo (som bestemt også har bragt meget godt med sig) nu gør alle så bange for shitstorms og dårlig branding, at der ikke længere må være noget, det skurrer bare lidt i maskineriet. Der vil ALTID være smukke kvinder, der bruger deres gode udseende som en levevej, fordi kvindelig ungdom og skønhed sælger varer til mænd. Hvorfor ikke lade dem gøre det, specielt i en så harmløs branche som nummerpigebranchen? Ved at slå så hårdt ned på den form for praksis, uanset hvor forældet den så må synes, så fratager man samtidig kvinders ret til det frie valg.

Hvis det var fordi at der oprigtigt ikke længere var penge i kvindelig skønhed og kvinder som blikfang, så ville jeg heller ikke have en bøf. Så er det jo bare de liberale markedskræfter at work. Men det her er snarere et spørgsmål om kvinder, der fortæller mænd, hvad de må synes er fedt og mænd, der ikke længere tør gå imod dem. Og det er noget lort, synes jeg, fordi jeg ikke orker en verden, hvor kvinder ikke må være podiepiger eller mænd ikke må råbe “store patter” i omklædningsrummet.


Jeg synes egentlig, det kunne være interessant at vide mere om de konkrete processer, der fører til, at konceptet med nummer- og kyssepiger og lignende er på retræte. Har der været shitstorms? Protester ved arrangementerne? Andet aggressivt? Jeg følger med på det her område og er ikke selv stødt på deciderede aktioner eller kampagner mod fænomenet, og det er derfor, jeg tænker, at det også handler om ændringer hos forbrugere og arrangører selv. Altså noget som ikke er truet frem.


I Norge kom man vidst bare frem til, at det var et forældet ritual.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. feb 2018, 11:54

DenSyngendeLussing skrev:
DetSorteCirkus skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Forstå mig ret, jeg har ikke noget specielt ønske om at fastholde kvinder i rollen som pyntegenstand. Jeg er jo selv kvinde, så det ville da være et gevaldigt selvmål. Det undrer mig som sådan heller ikke, at de pågældende sponsorerer ikke længere er med på legen, de kan jo se, hvilken vej vinden blæser.

Hvad jeg er imod, er at feministiske bevægelser som #MeToo (som bestemt også har bragt meget godt med sig) nu gør alle så bange for shitstorms og dårlig branding, at der ikke længere må være noget, det skurrer bare lidt i maskineriet. Der vil ALTID være smukke kvinder, der bruger deres gode udseende som en levevej, fordi kvindelig ungdom og skønhed sælger varer til mænd. Hvorfor ikke lade dem gøre det, specielt i en så harmløs branche som nummerpigebranchen? Ved at slå så hårdt ned på den form for praksis, uanset hvor forældet den så må synes, så fratager man samtidig kvinders ret til det frie valg.

Hvis det var fordi at der oprigtigt ikke længere var penge i kvindelig skønhed og kvinder som blikfang, så ville jeg heller ikke have en bøf. Så er det jo bare de liberale markedskræfter at work. Men det her er snarere et spørgsmål om kvinder, der fortæller mænd, hvad de må synes er fedt og mænd, der ikke længere tør gå imod dem. Og det er noget lort, synes jeg, fordi jeg ikke orker en verden, hvor kvinder ikke må være podiepiger eller mænd ikke må råbe “store patter” i omklædningsrummet.


Jeg synes egentlig, det kunne være interessant at vide mere om de konkrete processer, der fører til, at konceptet med nummer- og kyssepiger og lignende er på retræte. Har der været shitstorms? Protester ved arrangementerne? Andet aggressivt? Jeg følger med på det her område og er ikke selv stødt på deciderede aktioner eller kampagner mod fænomenet, og det er derfor, jeg tænker, at det også handler om ændringer hos forbrugere og arrangører selv. Altså noget som ikke er truet frem.


Det kunne de da også, altså være interessant. Hvis ændringen virkelig er motiveret af et reelt skift i forbrugernes ønsker, og ikke af frygt affødt af onlineaktivisme og shitstorms, så smider jeg mig fladt ned og accepterer, at tiden simpelthen er løbet fra den letpåklædte dame. Det tror jeg bare ikke, den er. :)


Norge og Australien har fjernet det fra cykelløb. Det virker ikke som om, at det er sket foranlediget af shitstorms og feminister. Mere at cykelforbundene kom frem til, at det var forældet. Og de ville hellere have, at kvinder så vinderen og blev inspireret til selv at cykle i stedet for at se på to flotte piger. De blev desuden bakket op af nogle cykelryttere. Så jeg tror bestemt, at der er sket et holdningsskifte i (nogle) sportsgrene i forhold til podiepiger.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Slettet bruger » 6. feb 2018, 12:06

DenSyngendeLussing skrev:Det kunne de da også, altså være interessant. Hvis ændringen virkelig er motiveret af et reelt skift i forbrugernes ønsker, og ikke af frygt affødt af onlineaktivisme og shitstorms, så smider jeg mig fladt ned og accepterer, at tiden simpelthen er løbet fra den letpåklædte dame. Det tror jeg bare ikke, den er. :)


Jeg tror mændenes loyalitet til sporten er ret uafhængig af om der er letpåklædte piger. Pigerne er rare, men man kan da godt se Formel 1 uden. Så måske det handler om at man gerne vil have det kvindelige publikum med også. Jeg kan ikke se for mig at mændene sidder ude i stuerne og siger: Nej, er der nu letpåklædte piger i fjernsynet igen, man kan da snart heller ikke se noget uden at få det skidt i hovedet, jeg skifter sgu til DRK, jeg har fået nok.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. feb 2018, 12:10

DenSyngendeLussing skrev:Jeg har bare svært ved at forestille mig, at podiepigens exit er motiveret af de reelle forbrugeres ønsker. Altså, at mænd, der dyrker Formel 1 pludselig er begyndt at sige, “ej, ikke flere smilende piger i miniskirts og nedringede toppe til mig, det er jeg ikke interesseret i.” Det virker meget usandsynligt. Mænd elsker hurtige biler, mænd elsker bryster. Skulle det virkelig have ændret sig over night?

Jeg tror stadig, forklaringen skal findes i, at shitstorms er blevet så normalt, at man hellere vil tækkes de kritiske røster og sige, at, “letpåklædte piger ikke længere er foreneligt med vores brand,” i stedet for at løbe risikoen. Det er jo katastofalt for en virksomhed at blive beskyldt for at være kvindeundertrykkende i dag.


Men kan det ikke være, at der er kvindelig seere, der ikke gider se på dem? Jeg tror det varierer fra sportsgren til sportsgren. Cykelsport er i min optik noget bredere favnene end motorsport. Så for mig virker det ikke unaturligt, at publikum til cykelsport efterspørger andre måder at fejre vinderen på, end publikum til motorsport gør.

Jeg synes ikke man skal lovgive imod podiepiger. Men jeg har det fint med, at man fra forbundenes side af, selv tager en beslutning om at droppe de piger.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf HerErJeg » 6. feb 2018, 12:11

Der er så mange forhold som taler mod hinanden i det her. Dobbeltmoral.
TV3's Paradise Hotel er et udmærket eksempel hvor små unge piger tilmelder sig, kun iført 3 stykker tandtråd, så enhver podiepige eller pitbabe må blive rød i hovedet. Men de har selv tilmeldt sig, og hvis nogen kom til at udtale sig om det kloge i at store børn udsætter sig for det, samt de følger det senere får, så blev man sikkert banket på plads og skulle lade kvindens frie vilje råde. At det så bliver med stængerne i vejret, lige meget, så er man da sikret en plads som "kendis".

Hvis der bag bardisken på Paradise Hotel står en lille letpåklædt ung pige, udsendt af en spiritusforhandler, så ville helvede være løs igen. Sexistisk er det jo at brande sit mærke på den måde.
Nogen gange har jeg simpelthen svært ved at se forskellen, same same, but different...
2
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. feb 2018, 12:20

DenSyngendeLussing skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg har bare svært ved at forestille mig, at podiepigens exit er motiveret af de reelle forbrugeres ønsker. Altså, at mænd, der dyrker Formel 1 pludselig er begyndt at sige, “ej, ikke flere smilende piger i miniskirts og nedringede toppe til mig, det er jeg ikke interesseret i.” Det virker meget usandsynligt. Mænd elsker hurtige biler, mænd elsker bryster. Skulle det virkelig have ændret sig over night?

Jeg tror stadig, forklaringen skal findes i, at shitstorms er blevet så normalt, at man hellere vil tækkes de kritiske røster og sige, at, “letpåklædte piger ikke længere er foreneligt med vores brand,” i stedet for at løbe risikoen. Det er jo katastofalt for en virksomhed at blive beskyldt for at være kvindeundertrykkende i dag.


Men kan det ikke være, at der er kvindelig seere, der ikke gider se på dem? Jeg tror det varierer fra sportsgren til sportsgren. Cykelsport er i min optik noget bredere favnene end motorsport. Så for mig virker det ikke unaturligt, at publikum til cykelsport efterspørger andre måder at fejre vinderen på, end publikum til motorsport gør.

Jeg synes ikke man skal lovgive imod podiepiger. Men jeg har det fint med, at man fra forbundenes side af, selv tager en beslutning om at droppe de piger.


Jeg har det som sådan også “fint” med det, i og med at det hverken gør fra eller til, hvad jeg synes. Private firmaer og forbund må brande sig, som de lyster, det har jeg ingen kontrol over. Jeg køber bare ikke ét sekund, at det (primært) handler om at tiltrække flere kvinder til sportsgrene, der traditionelt har været domineret af mænd. Det handler først og fremmest om virtue signalling, om at tækkes en omverden, der hele tiden bliver mere og mere politisk korrekt.


Men selv hvis dét er grunden, er det så virkelig så slemt? Der er da masser af ting og ritualer vi har droppet fordi de simpelthen ikke giver mening i dag eller er nedgørende. Hvorfor skal podiepiger være en undtagelse?
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf Slettet bruger » 6. feb 2018, 12:21

DenSyngendeLussing skrev:Det kan sagtens være, men jeg tror vist bare ikke, det primært er podiepigerne, der afholder kvinder fra at se Formel 1? Hvis formålet er at tiltrække flere kvindelige tilskuere, så tror jeg næppe, det vil have den store effekt at fjerne et par damer i bikini. Tror du?


Det kan godt være du har ret. Uanset hvad er vi vist enige om at det på en eller anden måde har noget med kvinder at gøre, for det handler næppe om at mændene ikke gider se på podiepiger. Det tør jeg godt vædde på at de stadig godt gider.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er det bedst hvis verden bliver en uniform grå masse?

Indlægaf DenBruneMunk » 6. feb 2018, 12:42

Hvornår skal vi snakke Gigolo, Mandelige strippere og s/m hvor manden er M i det sammenhæng.

At erhvervet for kvinder og deres krop og personlighed er mere bredt, og ønsket om sex og de sensueller oplevelser og dets påvirken, vil nok aldrig forsvinde for den mandlige figur, så hvorfor sig nej tak til et erhverv som mænd ikke kan gøre lige så godt.

Har ingen problemet med talpiger, jeg bruger dem bare ikke, der har jeg tal på skærmen alt for længe :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"