Stop pengestrømmen til Jylland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Tux » 2. feb 2018, 17:33

Kan der virkelig være rigtigt, at de københavnske kommuner via den kommunale udligning, skal sende så mange penge til ''udkanten'' at der kan bruges mere på velfærd i de fattige end de rige kommuner?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/danma ... en-rigeste

https://www.dr.dk/nyheder/indland/hoved ... il-jylland
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 2. feb 2018, 17:57

For det første synes jeg at indvendingen omkring højere rådighedsbeløb i Fredrikshavn er skudt helt forbi. Den kommunale udligning skal sikre at man for samme kommuneskatteprocent får samme service i de forskellige kommuner. Det har ingenting med rådighedsbeløb at gøre, og rådighedsbeløbet er lavere i København fordi man bruger flere penge på boliglån og ejendomsskatter. Det har ingenting med kommunernes serviceniveau at gøre, og derudover er det jo også københavnerne som ender som boligmillionærer, det bliver man ikke i Frederikshavn.

For det andet synes jeg ikke man kan bruge til noget at Læsø bruger 13.000,- mere pr. borger end Gentofte når Gentofte betaler 4% mindre i skat. Man skal sammenligne serviceniveauet når kommunerne har samme skatteprocent. Og så står der jo i artiklen at Gentofte har et af landets bedste serviceniveauer, så de lider vist ingen nød.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 2. feb 2018, 18:07

At bruge tallet "bruger penge pr indbygger" er retarderet.

I kommune 1 er der 2% ældre. De bruger 100.000 pr ældre.

I kommune 2 er der 20% ældre. Kommunen bruger 50.000 pr ældre.

Nå men det regner vi da lige om til pr indbygger. Konklusion: Kommune 2 frådser for vildt med pengene. Hvorfor bruger de dog så mange penge på ældre ift. Kommune 1. Ingen kan sige hvorfor, det må være fordi de frådser.
3
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf missme » 2. feb 2018, 18:09

https://www.facebook.com/paavippen/ Jeg tænker at tal er taknemlige, og kan vendes og drejes i alle mulige retninger. Danmark på Vippen har her fremlagt tal som viser at der bliver brugt flere penge på skole/dagtilbud/ældreservice i hovedstadskommuner i forhold til i provinsen. De skriver også at udgifterne til overførselsindkomster er større i hovedstanden.

Men det virker lidt forsimplet blot at gøre det op i skatteindtægter og udgifter. Der er jo mange måder, hvorpå det offentlige kan poste penge i en kommune. Hvis der bygges et stort hospital i en kommune, så holder det jo hjulene igang sådan et sted, både for håndværkere og de som arbejder direkte på hospitalet. Ligesom mange statslige arbejdspladser hjælper en kommune til ikke at være så afhængig af de store private virksomheder.

Og man kan da så absolut ikke sammenligne kommuner med forskellig skatteprocent eller indtægtsgrundlag. Her i kommunen har vi fx en gennemsnitsindkomst som er lavere end der er i hovedstadsområdet, til gengæld har vi en af landets laveste arbejdsløshedstal.

Det er et kompliceret regnestykke, og jeg er glad for at jeg ikke skal strikke en ordning sammen som alle skal kunne vurdere som rimelig.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Stars » 2. feb 2018, 18:11

Frederikshavn kan sikkert lave et modsvar der hedder, at en gennemsnitlig familie i Frederikshavn har et lavere rådighedsbeløb end en gennemsnitsfamilie i Gentofte (fordi der er mange flere højtlønnede i Gentofte end i Frederikshavn)

Jeg husker, at der i forbindelse med kommunevalget var valgplakater om, at Frederiksberg brugte meget mindre på hjemmehjælp end en eller anden landkommune i Jylland. No shit Sherlock - hjemmehjælperen skal jo også have løn den tid det tager og komme fra klient til klient. Og hvor det på Frederiksberg med lidt planlægning ikke vil være mere end et par hundrede meter, vil et ude på landet hurtigt blive 10-20 km. Det skal man i hvert fald korrigere for, inden man begynder at sammenligne.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf missme » 2. feb 2018, 18:14

abcd skrev:For det første synes jeg at indvendingen omkring højere rådighedsbeløb i Fredrikshavn er skudt helt forbi. Den kommunale udligning skal sikre at man for samme kommuneskatteprocent får samme service i de forskellige kommuner. Det har ingenting med rådighedsbeløb at gøre, og rådighedsbeløbet er lavere i København fordi man bruger flere penge på boliglån og ejendomsskatter. Det har ingenting med kommunernes serviceniveau at gøre, og derudover er det jo også københavnerne som ender som boligmillionærer, det bliver man ikke i Frederikshavn.

For det andet synes jeg ikke man kan bruge til noget at Læsø bruger 13.000,- mere pr. borger end Gentofte når Gentofte betaler 4% mindre i skat. Man skal sammenligne serviceniveauet når kommunerne har samme skatteprocent. Og så står der jo i artiklen at Gentofte har et af landets bedste serviceniveauer, så de lider vist ingen nød.


Netop ja, og det samme kan så gøres for alle andre områder.

At det fremføres at en beboer i hovedstaden har lavere rådighedsbeløb i forhold til en som bor på Læsø er også hul i hovedet. For selvfølgelig har man det, hvis begge tjener det samme og bor i et hus på 140 kvm. Dem får man jo smidt i nakken på Læsø. Til gengæld vil den som ejer 140 kvm hus i hovedstaden have en betydelig opsparing i mursten efter en årrække, hvorimod den som bor på Læsø muligvis ejer et hus som ikke kan sælges.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf paint » 2. feb 2018, 18:52

Det har man vidst i årevis. Det er kæmpe summer, der bliver sendt fra øst til vest. En vis form for udligning, synes jeg er okay. Det er ikke rimeligt at man skal være dårligere stillet, fordi man tilfældigvis bor i en mindre velhavende kommune. Men noget tyder på, at det er gået for vidt nu.

Der var en beregning, som på et tidspunkt viste, at man i én af landets fattigste kommuner (Holmslands Klit - dengang den var en selvstændig kommune) havde flere penge til rådighed end i den rigeste kommune.
Men der er sikkert ikke de store chancer for at det ændres, lige med det samme. Venstre, skal have hentet nogle af de tabte stemmer i Jylland, og det vil formentlig ikke være videre populært at skære ned på udligningen ( i de mindre velhavende kommuner)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf missme » 2. feb 2018, 19:14

0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 5. feb 2018, 00:23

Tja... i jylland er alting billigere, dvs. at de får mere for pengene.

I Sjællandsk kommune betaler man 4000 kr pr mdr for vuggestue
I Jydsk kommune betaler man 3000 kr pr mdr for vuggestue

På sjælland er normeringen dårlig, fordi lønniveauet er lidt højere og der er færre penge at gøre godt med.
I Jylland er normeringen langt bedre, fordi lønniveauet er lidt lavere og der er flere penge at gøre godt med.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 5. feb 2018, 17:50

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:Tja... i jylland er alting billigere, dvs. at de får mere for pengene.

I Sjællandsk kommune betaler man 4000 kr pr mdr for vuggestue
I Jydsk kommune betaler man 3000 kr pr mdr for vuggestue

På sjælland er normeringen dårlig, fordi lønniveauet er lidt højere og der er færre penge at gøre godt med.
I Jylland er normeringen langt bedre, fordi lønniveauet er lidt lavere og der er flere penge at gøre godt med.



Er du helt sikker på det? https://www.kora.dk/aktuelt/nyheder/201 ... itutioner/ Her modbevises påstand om forskel på normering.

Og her forældrebetalingen; http://nyheder.tv2.dk/2015-02-19-tjek-h ... in-kommune

Verden er ikke så firkantet. Det har intet med Jylland/Sjælland at gøre, hvad man betaler for pasning. Det handler om, hvilket serviceniveau kommunen har. OG forældrebetalingen må kun udgøre 25 %.... Dvs. at kommunerne ikke bare kan forlange, hvad der passer dem.

Jeg så forøvrigt i nyhederne, at en forsker (som jeg desværre ikke kan huske navnet på) sagde, at der beviseligt er lavere serviceniveau i Jylland. Jeg har prøvet at finde dokumentation/navn, men det er ikke lykkedes.


Bob-bob...det med normering er som man tager det - her er der tale om uddannet personale.


Jeg har så lige set på min kommune Rudersdal og så sammenlignet med Samsø....der er Samsø i top.
Faktisk er det sådan hvis du kigger på kortet, at der ikke er en eneste kommune i Jylland, der er lige så ringe dækket hvad angår uddannet personale som der er på Sjælland.
Ingen jyske kommuner ligger under 50%.

Og ser vi på kortet over betaling, så betaler Hørsholm kommune langt mere end en jysk kommune, der har bedre normering hvad angår uddannet personale ;)


Nu var det bare et fiktivt eksempel - jeg indrømmer at jeg pt. ikke har haft børn i daginstitution i mange år, men det var forholdene den gang jeg havde og som jeg umiddelbart kan se ud af de 2 kort jeg har boret i så:

- betaler mange sjællandske kommuner (med udligningsordning) mere end de jyske (der modtager), selvom de (sjællandske)har en dårligere normering (set i forhold til uddannet personale) end de jyske.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 18:01

Bimmerdyret skrev:Jeg har så lige set på min kommune Rudersdal og så sammenlignet med Samsø....der er Samsø i top.


Samsø betaler 3,5% mere i skat end Rudersdal (26% imod 22,5%). Generelt betaler de nordsjællandske kommuner meget lidt i kommuneskat. Hvorfor vælger de det hvis serviceniveauet er dårligt? Man bliver nødt til at sammenligne serviceniveauet ved sammenlignelige skatteprocenter. Hvis Rudersdal kun indkræver 22,5% i skat fordi indbyggerne er højreorienterede, er det ikke noget der skal gå ud over Samsø.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 5. feb 2018, 18:24

abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg har så lige set på min kommune Rudersdal og så sammenlignet med Samsø....der er Samsø i top.


Samsø betaler 3,5% mere i skat end Rudersdal (26% imod 22,5%). Generelt betaler de nordsjællandske kommuner meget lidt i kommuneskat. Hvorfor vælger de det hvis serviceniveauet er dårligt? Man bliver nødt til at sammenligne serviceniveauet ved sammenlignelige skatteprocenter. Hvis Rudersdal kun indkræver 22,5% i skat fordi indbyggerne er højreorienterede, er det ikke noget der skal gå ud over Samsø.



Ja, men skattegrundlaget er højere i Rudersdal end det er på Samsø i 2016
Med andre ord, så kunne Samsø sætte skatten op , men vi skal så heller ikke glemme grundskylden.....
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 18:46

Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg har så lige set på min kommune Rudersdal og så sammenlignet med Samsø....der er Samsø i top.


Samsø betaler 3,5% mere i skat end Rudersdal (26% imod 22,5%). Generelt betaler de nordsjællandske kommuner meget lidt i kommuneskat. Hvorfor vælger de det hvis serviceniveauet er dårligt? Man bliver nødt til at sammenligne serviceniveauet ved sammenlignelige skatteprocenter. Hvis Rudersdal kun indkræver 22,5% i skat fordi indbyggerne er højreorienterede, er det ikke noget der skal gå ud over Samsø.



Ja, men skattegrundlaget er højere i Rudersdal end det er på Samsø i 2016
Med andre ord, så kunne Samsø sætte skatten op , men vi skal så heller ikke glemme grundskylden.....


Ja, skattegrundlaget er højere, det er derfor vi har udligning. Hvis der ikke var udligning, kunne nogle af de nordsjællandske kommuner nøjes med 10% i skat og stadig have meget bedre service end resten af landet.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 7. feb 2018, 13:28

abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg har så lige set på min kommune Rudersdal og så sammenlignet med Samsø....der er Samsø i top.


Samsø betaler 3,5% mere i skat end Rudersdal (26% imod 22,5%). Generelt betaler de nordsjællandske kommuner meget lidt i kommuneskat. Hvorfor vælger de det hvis serviceniveauet er dårligt? Man bliver nødt til at sammenligne serviceniveauet ved sammenlignelige skatteprocenter. Hvis Rudersdal kun indkræver 22,5% i skat fordi indbyggerne er højreorienterede, er det ikke noget der skal gå ud over Samsø.



Ja, men skattegrundlaget er højere i Rudersdal end det er på Samsø i 2016
Med andre ord, så kunne Samsø sætte skatten op , men vi skal så heller ikke glemme grundskylden.....


Ja, skattegrundlaget er højere, det er derfor vi har udligning. Hvis der ikke var udligning, kunne nogle af de nordsjællandske kommuner nøjes med 10% i skat og stadig have meget bedre service end resten af landet.


Tro mig, det er lidt af en antagelse.
Selve ideen med udligningsordningerne er at der er ligestilling.
Tro mig - der er der ikke.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf dgd2007 » 7. feb 2018, 13:35

Vi bliver naturlgvis udplyndret på det groveste - men hvad kan vi gøre? Jyderne sidder jo tungt politiet, medierne, Folketinget ... selv den kønbenhavnske borgmester er jyde. Vi må blot se hjælpeløst til, mens vi bliver flået - samtidig med at medierne ustandselig udbreder jysk propaganda om, at det er dem, der er de udsatte og udstødte! :fløjt:
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"