Stop pengestrømmen til Jylland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 7. feb 2018, 13:46

Bimmerdyret skrev:Tro mig, det er lidt af en antagelse.
Selve ideen med udligningsordningerne er at der er ligestilling.
Tro mig - der er der ikke.


Det er da ikke en antagelse. Gennemsnitsindkomsten i de rigeste kommuner er dobbelt så høj som i de fattigste kommuner. Det betyder jo direkte at den rigeste kommune får dobbelt så mange kommuneskattekroner pr. borger som den fattigste kommune. Alt andet lige vil det betyde at uden udligning kan den rigeste kommune indkræve halvt så meget i kommuneskat som den fattigste. Men alt andet er ikke lige, den fattigste kommunes borgere tjener ikke bare mindre, de bruger også flere offentlige midler. Så 10% i kommuneskat for Rudersdal hvis der ikke var udligning, er formentlig realistisk.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 8. feb 2018, 14:59

abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Tro mig, det er lidt af en antagelse.
Selve ideen med udligningsordningerne er at der er ligestilling.
Tro mig - der er der ikke.


Det er da ikke en antagelse. Gennemsnitsindkomsten i de rigeste kommuner er dobbelt så høj som i de fattigste kommuner. Det betyder jo direkte at den rigeste kommune får dobbelt så mange kommuneskattekroner pr. borger som den fattigste kommune. Alt andet lige vil det betyde at uden udligning kan den rigeste kommune indkræve halvt så meget i kommuneskat som den fattigste. Men alt andet er ikke lige, den fattigste kommunes borgere tjener ikke bare mindre, de bruger også flere offentlige midler. Så 10% i kommuneskat for Rudersdal hvis der ikke var udligning, er formentlig realistisk.


I forhold til serviceniveau er der ikke ligestilling.
Jeg indrømmer at der også er tale om hvordan pengene bruges, men når man ser på hvordan normeringer er på børne/ældreområdet, så kan du vel ikke mene at der er tale om ligestilling, når ældre i Jyske modtagerkommuner får bedre service?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 15:13

Bimmerdyret skrev:I forhold til serviceniveau er der ikke ligestilling.
Jeg indrømmer at der også er tale om hvordan pengene bruges, men når man ser på hvordan normeringer er på børne/ældreområdet, så kan du vel ikke mene at der er tale om ligestilling, når ældre i Jyske modtagerkommuner får bedre service?


Jeg mener ikke der skal være ligestilling i forhold til serviceniveau. Jeg mener at hvis to kommuner har samme skatteprocent, skal de have mulighed for at levere samme service på alle områder. Kommunerne kan prioritere forskelligt, f.eks. kan nogle kommuner vælge at have en lav skatteprocent til gengæld for ringere service, og andre kan smide alle pengene efter skolerne på bekostning af de ældre.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Stop pengestrømmen til Jylland

Indlægaf Bimmerdyret » 8. feb 2018, 15:20

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:Tro mig, det er lidt af en antagelse.
Selve ideen med udligningsordningerne er at der er ligestilling.
Tro mig - der er der ikke.


Dit indlæg er ren antagelse, du har ikke et ærligt argument endsige nogen dokumentation.


Jeg mener grundlæggende at udligningsordningerne ikke er fair når det betyder at serviceniveauet er ringere i de kommuner, der betaler.
Der er hvad angår serviceniveau IKKE ligestilling.

En dokumentation for dette (Serviceniveau og manglende ligestilling) kan du se i Danmarks statistiks analyse om udligning og tilskud fra 7. nov 2017

https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/ ... ?cid=29465

Der ligger - kig på figur nr 7 en hel del af "betaler kommunerne" i den blå kategori, hvor serviceniveauet er lavere end landsgennemsnittet og nogle modtager kommuner ligger over landsgennemsnittet.(tallene er baseret på 2016 tal)

Så dermed mener jeg at mit argument med "at der ikke er ligestilling hvad angår serviceniveau" er dokumenteret ?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"