Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf annellaII » 31. jan 2018, 06:45

https://www.bt.dk/blogs/jeg-har-faaet-nok-sundhedsfanatikere-bland-jer-udenom-og-lad-dog-rygerne-ose

Opfindsomheden vil ingen ende tage. Danskerne søbes ind i forbud, regulering, påbud og masser af løftede pegefingre. Alt sammen for at beskytte os – mod os selv.

Det er blevet en besættelse for foreninger, organisationer og politikere at blande sig i borgernes liv. Alt fra Kræftens Bekæmpelse, Kommunernes Landsforening, Sundhedsstyrelsen og politikere fra hele spektret vil formane, bestemme og styre, hvordan du skal leve dit liv.

Listen med forslag er lang: Forbud mod rygning i eget hjem, hvis du arbejder hjemme og er kommunal ansat, påbud om at gemme cigaretter under disken i butikker, specielle kasselinjer i supermarkedet, krav om licens til detailhandlere for at sælge tobak, højere afgifter, forslag om lovpligtige cykelhjelme. Forbud og påbud i én uendelighed.

Samme kreds af sundhedsfanatikere skal hele tiden fortælle os, hvad det gode liv er.

Men hvad ved de egentlig om, hvad det gode liv er for dig og mig? Hvorfor kan de ikke bare bestemme, hvordan de selv vil leve, og så lade os andre være i fred?


Ja hvorfor egentlig ikke lade os selv bestemme, hvordan vi selv ønsker at leve?


Jeg har nu aldrig rettet mig efter sundhedsfanatikerne, men lever, som jeg ønsker at leve og føler mig bedst tilpas med min måde at leve på, for min skyld kan folk ryge, drikke og spise, hvad de vil, det kommer ikke mig ved, hvordan andre ønsker at leve, og det burde heller ikke komme politikerne, sundhedsfanatikerne eller forbudsapostlerne ved, hvordan hver især ønsker at leve deres liv, vi har love nok, vi skal leve efter og overholde, så lad os dog få lov til at leve det smule privatliv, der bliver tilovers, efter vi daglig har opfyldt vores pligter over for samfundet.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf Raenil » 31. jan 2018, 08:04

annellaII skrev:Ja hvorfor egentlig ikke lade os selv bestemme, hvordan vi selv ønsker at leve?


Fordi vi har et offentligt velfærdssystem, der tager sig af folk der er kommet galt afsted på den ene eller den anden måde.
5
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf Zoxa » 31. jan 2018, 08:52

Raenil skrev:
annellaII skrev:Ja hvorfor egentlig ikke lade os selv bestemme, hvordan vi selv ønsker at leve?


Fordi vi har et offentligt velfærdssystem, der tager sig af folk der er kommet galt afsted på den ene eller den anden måde.


Jeg kan langt hen ad vejen sagtens følge dit argument - MEN så er der et utal af tænkte scenarier hvor risiko adfærd eller retten til selv bestemmelse også enten bør lov reguleres eller ligges på borgerens egen regning.

Skal vi så også til at forbyde sports grene (eller indføre egenbetaling) på sports skader. At behandle en minisken skade fra håndbold eller et brækket ben fra en skiferie heller ikke gratis?

Skal vi tvangs indføre foster diagnostisering - da handikappede kan være en stor samfunds udgift?

Hvor starter og stopper det solidariske hæfte?
7
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf BlueBunny » 31. jan 2018, 09:24

Jeg synes faktisk det generer hvis man kommer ind i en strøm af pendlere fra et tog der er på vej hjem. Selv om kun een ryger, så forpester det luften for alle, og de har “ret” til at ryge når de er udenfor. De bemærker slet ikke hvor meget vinden kan gøre det ulækkert selv for dem som går langt bagved. Som at gå bag en bil med dårlig udstødning.
9
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf Raenil » 31. jan 2018, 09:28

Zoxa skrev:
Raenil skrev:
annellaII skrev:Ja hvorfor egentlig ikke lade os selv bestemme, hvordan vi selv ønsker at leve?


Fordi vi har et offentligt velfærdssystem, der tager sig af folk der er kommet galt afsted på den ene eller den anden måde.


Jeg kan langt hen ad vejen sagtens følge dit argument - MEN så er der et utal af tænkte scenarier hvor risiko adfærd eller retten til selv bestemmelse også enten bør lov reguleres eller ligges på borgerens egen regning.

Skal vi så også til at forbyde sports grene (eller indføre egenbetaling) på sports skader. At behandle en minisken skade fra håndbold eller et brækket ben fra en skiferie heller ikke gratis?

Skal vi tvangs indføre foster diagnostisering - da handikappede kan være en stor samfunds udgift?

Hvor starter og stopper det solidariske hæfte?


Jeg forstår såmænd godt dit spørgsmål, og er helt enig i at det er en løbende diskussion. Men det er netop det - noget vi diskuterer som samfund og finder et fælles ståsted.

Hvad jeg ikke mener vi bør gøre er at lade folk sejle deres egen sø - både for deres egen skyld, men også pga. samfundsøkonomien. Vi bliver nødt til at diskuttere hvad der er rimeligt at forvente af mennesker i et samfund der hæfter solidarisk.

På nogle områder lovgiver vi (sikkerhedssele, rygeloven, narkotika).

På nogle områder dynger vi folk til med kampagner (spis grønt, lad være med at sniffe lim).

På nogle områder nudger vi (misdannelsesscanning).

Og på nogle områder lader vi bare folk være helt i fred - men dem er der vidst ikke mange tilbage af.

Jeg synes at det er en helt fin diskussion af tage. Alternativet er at lade folk sejle deres egen sø. Hele vejen igennem, også når det går galt. Det gør de i nogle lande, og det bryder jeg mig ærlig talt ikke om.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf BlueBunny » 31. jan 2018, 09:50

Så at rygere skal stoppe er ikke kun for deres egen skyld. Sådan tænker de måske selv. Men røgen lugter grimt for ikke-rygere. Ikke bare grimt, men decideret ubehageligt som at gå i et stærkt forurenet byområde.

Hvis rygere kun røg hvor ingen så det og ingen blev generet af det, så er det en anden sag. Men mange rygere ser ikke hvordan det påvirker andre. Og så er der også alle dem som er ligeglade, for helt uvidende tror jeg ikke på de er. De synes bare andre er sarte, og kan være ligeglade med hvad de gør. Ret ego, for det de gør generer jo, ellers var flere nok ligeglade med om de røg.

Så lad være at se det som sundhedsfanatikere. Det er sådan set bare nogen som er glad for frisk luft.

Gå ind i en elevator sammen med 10 andre og slå en prut, så bliver du heller ikke populær selv om ingen dør af det.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf dgd2007 » 31. jan 2018, 09:53

Det piner vel folk, at man skal være så accepterende nu til dags, at når der endelig er noget, man har "lov" til fordømme, så for den lige lidt ekstra!

Jeg røg engang på fortovet, og en dame i den krigeriske alder var netop cyklet forbi, men stoppede så og gik tilbage og skammede mig ud :lol:
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jan 2018, 09:59

annellaII skrev:Jeg har nu aldrig rettet mig efter sundhedsfanatikerne, men lever, som jeg ønsker at leve og føler mig bedst tilpas med min måde at leve på, for min skyld kan folk ryge, drikke og spise, hvad de vil, det kommer ikke mig ved, hvordan andre ønsker at leve, og det burde heller ikke komme politikerne, sundhedsfanatikerne eller forbudsapostlerne ved, hvordan hver især ønsker at leve deres liv, vi har love nok, vi skal leve efter og overholde, så lad os dog få lov til at leve det smule privatliv, der bliver tilovers, efter vi daglig har opfyldt vores pligter over for samfundet.


Et undrer mig dog.

Hvis du er ligeglad med folks adfærd og det som sker, hvad skal alle de tråde gøre godt for? For du er jo ligeglad :shock:
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf BlueBunny » 31. jan 2018, 10:03

dgd2007 skrev:Det piner vel folk, at man skal være så accepterende nu til dags, at når der endelig er noget, man har "lov" til fordømme, så for den lige lidt ekstra!

Jeg røg engang på fortovet, og en dame i den krigeriske alder var netop cyklet forbi, men stoppede så og gik tilbage og skammede mig ud :lol:


Selv om jeg i tråden her gør opmærksom på at det generer mig, så gør jeg ikke den slags.
Sidste uge gik jeg laaaaangt bag en ryger. Der var modvind. Så i flere minutter fik jeg røglugt i stedet for dejlig frisk aftenluft. Rygeren har uden tvivl gået og tænkt at han ikke generede nogen. For han gik alene. Men det var ret generende. Og ikke særlig “lol”.

Min far har i mange år haft naboer som går udenfor og ryger. De bor i rækkehus. Det betyder jo bare at alle de dejlige sommerdage i have og terrasse lugtede af aske og skod. Det kan man jo ikke sige noget til. Jeg synes dog ikke det kan være svært at forstå at røgen generer omgivelserne, og jeg synes derfor det er ret egoistisk at ryge.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf annellaII » 31. jan 2018, 10:09

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg har nu aldrig rettet mig efter sundhedsfanatikerne, men lever, som jeg ønsker at leve og føler mig bedst tilpas med min måde at leve på, for min skyld kan folk ryge, drikke og spise, hvad de vil, det kommer ikke mig ved, hvordan andre ønsker at leve, og det burde heller ikke komme politikerne, sundhedsfanatikerne eller forbudsapostlerne ved, hvordan hver især ønsker at leve deres liv, vi har love nok, vi skal leve efter og overholde, så lad os dog få lov til at leve det smule privatliv, der bliver tilovers, efter vi daglig har opfyldt vores pligter over for samfundet.


Et undrer mig dog.

Hvis du er ligeglad med folks adfærd og det som sker, hvad skal alle de tråde gøre godt for? For du er jo ligeglad :shock:


Det siges, at der ikke findes dumme spørgsmål (kun dumme svar).
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jan 2018, 10:20

annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg har nu aldrig rettet mig efter sundhedsfanatikerne, men lever, som jeg ønsker at leve og føler mig bedst tilpas med min måde at leve på, for min skyld kan folk ryge, drikke og spise, hvad de vil, det kommer ikke mig ved, hvordan andre ønsker at leve, og det burde heller ikke komme politikerne, sundhedsfanatikerne eller forbudsapostlerne ved, hvordan hver især ønsker at leve deres liv, vi har love nok, vi skal leve efter og overholde, så lad os dog få lov til at leve det smule privatliv, der bliver tilovers, efter vi daglig har opfyldt vores pligter over for samfundet.


Et undrer mig dog.

Hvis du er ligeglad med folks adfærd og det som sker, hvad skal alle de tråde gøre godt for? For du er jo ligeglad :shock:


Det siges, at der ikke findes dumme spørgsmål (kun dumme svar).

Så var dit da særligt dumt her , ik?
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf cola » 31. jan 2018, 10:42

Har nogen af jer nogensinde gået bag en stærk parfumeret person, som om de har gået i bad eller faldet og indholdet er sprøjtet ud over dem. De er langt værre end en ryger, syntes jeg, for selv om de er langt væk så hænger det stadig i luften, hvor en ryger, når du er 5 skridt fra dem, så er der ikke os mere og lugten er sådan set væk, ja du kan risikere at gå gennem en stank af os, men når du har passeret muren, så er du fri, sådan er det ikke med parfume...

Så Stop med al den parfume, tak, lav et forbud mod brug af parfume, det ville jeg støtte, og jeg er endda ikke ryger.
5
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf Zoxa » 31. jan 2018, 11:43

BlueBunny skrev:
dgd2007 skrev:Det piner vel folk, at man skal være så accepterende nu til dags, at når der endelig er noget, man har "lov" til fordømme, så for den lige lidt ekstra!

Jeg røg engang på fortovet, og en dame i den krigeriske alder var netop cyklet forbi, men stoppede så og gik tilbage og skammede mig ud :lol:


Selv om jeg i tråden her gør opmærksom på at det generer mig, så gør jeg ikke den slags.
Sidste uge gik jeg laaaaangt bag en ryger. Der var modvind. Så i flere minutter fik jeg røglugt i stedet for dejlig frisk aftenluft. Rygeren har uden tvivl gået og tænkt at han ikke generede nogen. For han gik alene. Men det var ret generende. Og ikke særlig “lol”.

Min far har i mange år haft naboer som går udenfor og ryger. De bor i rækkehus. Det betyder jo bare at alle de dejlige sommerdage i have og terrasse lugtede af aske og skod. Det kan man jo ikke sige noget til. Jeg synes dog ikke det kan være svært at forstå at røgen generer omgivelserne, og jeg synes derfor det er ret egoistisk at ryge.


Min mor bor også i rækkehus og der er der også nogle af de dejlige lange sommer dage eller aftener hvor vi har måtte trække inden for - på grund af naboens skrigende børn som partout skal hoppe i trampolin og råbe midt i vores middags mad eller en andens hund som gør eller nogen er så frække at slå græs i weekenden når de har fri....

Så jeg syntes at det er ret egoistisk at disse personager overhovedet vover at leve deres liv på deres egen matrikel :-D
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf Raenil » 31. jan 2018, 12:04

Altså - jeg synes at vi skal skelne mellem ting der generer og ting der er sundhedsskadelige.

(Selvom stress pga. generende ting jo også kan være sundhedsskadeligt)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Jeg har fået nok - sundhedsfanatikere, bland jer udenom, og lad dog rygerne ose!

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2018, 12:09

Jeg synes det er et problem at der findes rygere der er fuldstændigt ligeglade med at om de generer andre. For jeg synes faktisk man burde gør sit for at tage hensyn til sine omgivelser, så det er da asocialt hvis man som ryger insisterer på at stille sig klods op af en ikke-ryger og pulse, fordi at "det har jeg ret til".
Jeg er selv ryger og jeg prøver at tage hensyn til andre mennesker, er der rygerområder hvor jeg er så ryger jeg der, jeg står ikke lige foran en dør når jeg ryger, jeg stiller mig ikke klods op af andre mennesker når jeg ryger, jeg går i bad og vasker mit tøj. Følges jeg med en ikke-ryger og får lyst til en smøg spørger jeg om det er okay med personen at jeg ryger, eller om jeg skal gå lidt bagved i mens, osv. Men generer jeg nogen med min rygning? Ja helt sikkert, det er jo umuligt ikke at genere nogle - men jeg prøver at tage hensyn, og vælger at gøre nogle ting jeg ikke er forpligtet til på trods af det da ville være lettest at ryge som det passer mig inden for regelerne. For det synes jeg er god stil.

Men jeg synes også det er et problem at nogle har så travlt med andres rygning, og nærmest ikke kan vente på muligheden for for at skamme en ryger ud, og helst gerne vil råbe op om forbud på forbud på forbud, og råbe op om at rygere da bare skal betale selv, og cigaretter skal koste en milliard, og at man ikke må ryge derhjemme, eller på gaden, eller i haven, eller i skoven, ikke i offentligheden, men heller ikke på privat grund.
Altså, slap dog lidt af for Søren. Vi skal vel alle være her, også rygerne.

Jeg prøver som sagt at tage hensyn, og det har jeg tænkt mig at blive ved med, men når man gang på gang bliver banket i hovedet med at uanset hvad man gør med mindre man holder op så gør man det forkerte og er en eller anden grad af egoistisk røvhul så kan jeg egentlig godt få lyst til at skide højt og flot på alt hensyntagen.
7
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"