SU skal kun være for danske statsborgere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf annellaII » 30. jan 2018, 07:04

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/larsmathiesen/ECE10254004/su-skal-kun-vaere-for-danske-statsborgere/

Nogle lovgivninger er så tossede, at man undrer sig over hvordan de nogensinde blev vedtaget. Det er tilfældet omkring SU lovgivningen. Der er mange aspekter herom, som ville være en debat værdig, men jeg vil her tage fat i de helt åbenlyse – SU og SU lån til udenlandske statsborgere.

Jeg er bevidst om at der er forskellige regler som skal opfyldes for at opnå tilgang til disse ydelser, men disse kriterier ændrer intet på den grundlæggende problemstilling og udfordring.

Skatteyderne i Danmark betaler ganske enkelt for uddannelse af andre nationers borgere.Det kan man så rent principielt være tilhænger eller modstander af. Jeg lægger ikke skjul på at jeg tilhører den sidste kategori, der ikke ser gyldige argumenter for at danske skatteydere skal løfte regningen for at fx en ung italiensk gut kan uddanne sig til en bedre tilværelse i Italien.

Når man tilmed anlægger en mere realpolitisk vinkel, så er de kraftige stigende udgifter til området i sig selv begrundelse nok for at ændre på lovgivningen.

Vi bruger massive midler på selve SU’en til udlændinge, men vi har også tilladt et absurd stort låneoptag til udenlandske studerende.

På nuværende tidspunkt er der optaget SU lån på 2,34 mia. til udenlandske studerende. En ikke betydelig andel af disse bliver aldrig tilbagebetalt. På nuværende tidspunkt er der 426 millioner, som er registreret som misligholdt gæld.

Nu er misholdt gæld ikke godt. Men når det kommer til udenlandske studerende, så bliver det yderligere problematisk. Vi har nemlig ganske enkelt mere end svært ved at indkræve pengene igen. Hvis vi så kigger på det faktum at optaget af udenlandske studerende er 6 doblet over de seneste 10 år…ja, så står vi med dette massive problem, som politikerne har ignoreret i al for lang tid.



Hvad mener du, skal SU kun være for danske statsborgere?

Det kan jeg ikke besvare med hverken ja eller nej, da vi i Danmark sikkert har fastboende udlændinge, udlændinge der måske ikke ønsker at blive danske statsborgere, selvom de ønsker at blive boende i Danmark, de burde i det mindste være en undtagelse for ikke at kunne få SU, men ellers mener jeg, at der skal stoppes for SU til udlændinge, der kun kommer til Danmark for at få en uddannelse/studere for derefter at tage tilbage til deres respektive hjemlande og som omtalt i artiklen efterlade en gæld i Danmark.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Precaseptica » 30. jan 2018, 07:26

Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf annellaII » 30. jan 2018, 07:31

Precaseptica skrev:Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.


Hvordan kan der så opstå en gæld på 426 mio. kr for ikke tilbagebetalte SU fra udenlandske studerende?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 08:51

Jeg ser ingen fordel i at besværliggøre det for f.eks. borgere med permanent opholdstilladelse at tage en uddannelse - komme ud på arbejdsmarkedet og betale skat.
0
...
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. jan 2018, 08:59

Den sag har været oppe før, og der er intet at gøre. SU er en offentlig ydelse og man må ikke differentiere mellem EU-borgere. Så er den tilgængelig for danske studerende i Danmark, skal den også være tilgængelig for EU-borgere der studerer i Danmark.

Men selvfølgelig skal man blive bedre til at opkræve den SU-gæld de stifter mens de studerer i Danmark. Indtil videre virker det dog som om, at SKAT er løbet panden mod muren, når de har forsøgt at inddrive den i samarbejde med politiet og/eller skattemyndighederne i resten af EU, da det simpelthen ikke prioriteres. Hvilket selvfølgelig er naturligt nok. Det ser vi jo også herhjemme, at man helst bruger ressourcerne på interne sager.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. jan 2018, 09:02

Derudover kan man også argumentere for, at det er til Danmarks fordel på længere sigt, at hjælpe EU-borgere fra fattige dele af EU med, at komme op på et højere uddannelsesniveau, og dermed få de respektive lande til hurtigere, at indhente resten af Europa hvormed konkurrencefordelene, de har nu, mindskes.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf thomassneum » 30. jan 2018, 09:14

SU skal være til de berettigede.
Badabim.. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Precaseptica » 30. jan 2018, 09:46

annellaII skrev:
Precaseptica skrev:Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.


Hvordan kan der så opstå en gæld på 426 mio. kr for ikke tilbagebetalte SU fra udenlandske studerende?


Velsagtens fordi der er tjent mere end 426 mio. kr på dem? Deraf ordet "overskudsforretning".
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jan 2018, 09:48

Lad os få gang i noget mere au-pair , så de kan tjene deres penge på at arbejde, og så kan vi tage su'n fra de studerende som kun er her for en uddannelse. Ville være godt de kunne vaske gulve, vaske tøj, gøre toiletter rene, og passe børn hele aftenen :) Så kan de kun have fokus på en ting, at få sin uddannelse og komme hjem/væk fra au-pair jobbet.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf paint » 30. jan 2018, 10:54

Så vidt jeg umiddelbart kan se, er der ikke tale om, at man bare kan komme til Danmark og få udbetalt SU. Der er forskellige regler, alt afhængig af om man er EU-borger eller ikke.

EU-borger

"Du er statsborger i et EU-/EØS-land

Hvis du er statsborger i et EU-land, et EØS-land (Island, Liechtenstein eller Norge) eller i Schweiz, er der nogle særlige betingelser, du skal opfylde for at kunne blive ligestillet med danske statsborgere.

Vælg den situation, der passer på dig:

Du har status som arbejdstager eller har bevaret din status som arbejdstageri Danmark
Du har været bosat i Danmark i fem år"


"Danmark har efter EU-opholdsdirektivet (2004/38/EF) kun pligt til at tildele SU til arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status samt deres familiemedlemmer. Øvrige EU-/EØS-statsborgere samt statsborgere i Schweiz kan først få tildelt SU efter 5 års ophold"

Ikke EU-borger
"Er du tredjelandsstatsborger, det vil sige statsborger i et land uden for Norden eller EU/EØS, og har du opholdstilladelse i Danmark som studerende, må du ikke modtage offentlig hjælp til forsørgelse, blandt andet SU. Det kan have konsekvenser for din ret til ophold i Danmark, hvis du modtager SU (som er en offentlig hjælp til forsørgelse). Det er dit eget ansvar, at du overholder de regler, der gælder for din ret til ophold i Danmark. Har du spørgsmål til reglerne for dit ophold i Danmark, skal du kontakte udlændingemyndighederne "

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsborger/
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Hunkat » 30. jan 2018, 11:38

vulpesVelox skrev:
Precaseptica skrev:
annellaII skrev:
Precaseptica skrev:Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.


Hvordan kan der så opstå en gæld på 426 mio. kr for ikke tilbagebetalte SU fra udenlandske studerende?


Velsagtens fordi der er tjent mere end 426 mio. kr på dem? Deraf ordet "overskudsforretning".

Det må i sagens natur være dem, der betaler deres su-gæld tilbage, der står for det overskud? Ja, undskyld, jeg lige blander mig, men jeg skal typisk have lidt støtte udi økonomiske spørgsmål, da jeg er ret elendig til sådan noget :genert:


Jeg tror der tænkes på at studerende typisk har tre typer indkomst: SU, SU-lån og alm. arbejde. Så en person som har lånt f.eks. 100.000 og ikke betaler dem tilbage har jo brugt de 100.000 + resten af sin indkomst i DK på mad og fornøjelser (ting som holder gang i hjulene) og samtidigt betalt skat. Så de har måske betalt 150.000 i skat over 5-6 år plus brugt penge på forbrug (som så kommer ind som skat, afgifter osv.).

Er mit gæt, jeg er heller ikke nogen haj :genert:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf paint » 30. jan 2018, 11:47

Hunkat skrev:
vulpesVelox skrev:
Precaseptica skrev:
annellaII skrev:
Precaseptica skrev:Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.


Hvordan kan der så opstå en gæld på 426 mio. kr for ikke tilbagebetalte SU fra udenlandske studerende?


Velsagtens fordi der er tjent mere end 426 mio. kr på dem? Deraf ordet "overskudsforretning".

Det må i sagens natur være dem, der betaler deres su-gæld tilbage, der står for det overskud? Ja, undskyld, jeg lige blander mig, men jeg skal typisk have lidt støtte udi økonomiske spørgsmål, da jeg er ret elendig til sådan noget :genert:


Jeg tror der tænkes på at studerende typisk har tre typer indkomst: SU, SU-lån og alm. arbejde. Så en person som har lånt f.eks. 100.000 og ikke betaler dem tilbage har jo brugt de 100.000 + resten af sin indkomst i DK på mad og fornøjelser (ting som holder gang i hjulene) og samtidigt betalt skat. Så de har måske betalt 150.000 i skat over 5-6 år plus brugt penge på forbrug (som så kommer ind som skat, afgifter osv.).

Er mit gæt, jeg er heller ikke nogen haj :genert:


Men kort fortalt, ville gevinsten være endnu større, hvis de også betalte lånet tilbage. Det andet regnestykke (forbrug af penge i landet) virker sådan lidt 'gynger og karrusel-agtigt'

For slet ikke at snakke om, at det skulle være en ren overskudsforretning at give penge væk til udenlandske statsborgere, fordi de bruger pengene her i landet. Ud fra den logik, kunne man også hæve Kontanthjælpen til 25.000 kr om måneden, og sige at folk bruger jo pengene her i landet og holder hjulene i gang, så KH er en ren overskudsforretning for Staten. ;)
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Precaseptica » 30. jan 2018, 13:38

paint skrev:Men kort fortalt, ville gevinsten være endnu større, hvis de også betalte lånet tilbage. Det andet regnestykke (forbrug af penge i landet) virker sådan lidt 'gynger og karrusel-agtigt'


Det er beklageligvis også sådan økonomi fungerer. Specielt den neoliberale. Jo flere penge man kan pumpe ud af de offentlige kasser (SU til studerende, udenlandske eller indenlandske) og over i private lommer (caféejere osv.) jo bedre.

For slet ikke at snakke om, at det skulle være en ren overskudsforretning at give penge væk til udenlandske statsborgere, fordi de bruger pengene her i landet. Ud fra den logik, kunne man også hæve Kontanthjælpen til 25.000 kr om måneden, og sige at folk bruger jo pengene her i landet og holder hjulene i gang, så KH er en ren overskudsforretning for Staten. ;)


Et stykke hen ad vejen er det jo også korrekt.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf ajnaM » 30. jan 2018, 14:01

Frøken Himmelblå skrev:Den sag har været oppe før, og der er intet at gøre. SU er en offentlig ydelse og man må ikke differentiere mellem EU-borgere. Så er den tilgængelig for danske studerende i Danmark, skal den også være tilgængelig for EU-borgere der studerer i Danmark.

Men selvfølgelig skal man blive bedre til at opkræve den SU-gæld de stifter mens de studerer i Danmark. Indtil videre virker det dog som om, at SKAT er løbet panden mod muren, når de har forsøgt at inddrive den i samarbejde med politiet og/eller skattemyndighederne i resten af EU, da det simpelthen ikke prioriteres. Hvilket selvfølgelig er naturligt nok. Det ser vi jo også herhjemme, at man helst bruger ressourcerne på interne sager.


SKAT har været notorisk dårlige til at inddrive.

Jeg fandt i forbindelse med et nyt realkreditlån ud af, at jeg havde nogle poster hos SKAT's inddrivelsesenhed - dem havde jeg aldrig nogensinde hørt noget om, og jeg undrede mig meget over, hvad det måtte være. Det var omkring 2000 kroner, og dem ville jeg selvfølgelig gerne betale hurtigst muligt.
Jeg var nødt til at ringe derind for at kunne finde ud af, hvad det var. Og derefter var det nærmest umuligt at få lov at betale - for jeg kunne ikke gøre det digitalt, og når de sendte en regning, var der gået en uge pga post DK ( :rulle: ) og i mellemtiden var der kommet flere gebyrer på.

'Det tog mig flere uger, før den var ude af verden. Og det var vel at mærke udelukkende fordi, jeg selv tog initiativ til det. De har aldrig sendt mig så meget som en påmindelse, endsige et girokort.


Et par uger senere læste jeg, at SKAT opgav at inddrive poster for under 1000 kroner. :sarkasme:
Senest rettet af ajnaM 30. jan 2018, 14:05, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf ajnaM » 30. jan 2018, 14:04

Det er jo i øvrigt undersøgt forfra og bagfra, hvordan man kan undgå at andre EU-borgere får del i vores velfærdsgoder. Uden ret meget held.

Sagt med andre ord tror jeg, de fleste er enige i, at vi burde stoppe med at give SU til folk, der bare kommer hertil for at stifte gæld og tage en uddannelse, de efterfølgende tager med sig til udlandet. Men det er rimelig svært at lovgive uden at diskriminere og overskride vores internationale aftaler.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"