Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf annellaII » 29. jan 2018, 14:04

https://www.avisen.dk/maa-ikke-ryge-i-eget-hjem-tre-kommuner-har-totalforb_481737.aspx

I de to midtjyske nabokommuner Struer og Lemvig og i sjællandske Fredensborg Kommune er det helt og aldeles forbudt for kommunernes ansatte at ryge i arbejdstiden - også ved hjemmearbejde og i selvbetalte pauser.

Det skriver BT.

Den restriktive rygepolitik kan meget nemt brede sig til resten af landets 98 kommuner. Kommunerne Landsforening anbefaler nemlig i et nyt udspil, at kommuner forbyder de kommunalt ansatte at ryge i eget hjem, hvis de arbejder hjemmefra.

Det mener Martin Ågerup, direktør hos tænketanken Cepos, er grænseoverskridende.

Kræftens Bekæmpelse bakker op om udspillet fra Kommunernes Landsforening og mener, at der er brug for ens regler:

- Men vi synes ikke man skal bruge en masse ressourcer på at kontrollere. Det handler om gensidig tillid, siger projektchef i Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær, blandt andet til BT.

Han mener, at det i orden at forbyde rygning ved hjemmearbejde.

- Folk er på arbejde og får løn for at udføre en opgave, siger han og mener, at det ikke handler om effektivitet, men om sundhed og at arbejdsgiveren kerer sig om medarbejderen.



Hvad mener du om, at forbyde kommunalt ansatte at ryge i eget hjem, hvis de arbejder hjemmefra?


Jeg synes et sådan forbud er at gå for vidt med rygeforbuddet, og jeg mener som Martin Ågerup i, det er grænseoverskridende.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf LadyFox » 29. jan 2018, 14:10

Hvordan har de dog tænkt sig at kontrollere det?

Men uanset hvad så synes jeg ikke det er noget kommunen skal blande sig i.
5
...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 14:32

Hvis det handler om, at de er på arbejde og får løn for at udføre en opgave, så går jeg ud fra, at det også er forbudt at spise chokolade, drikke kaffe og så videre?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf Animi » 29. jan 2018, 14:36

Ej men altså, det er da for latterligt! Hvis man arbejder hjemmefra, må man da helst selv bestemme hvad man laver. Så længe man udfører det arbejde, til den deadline man har aftalt med sin arbejdsplads!
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf dykkersild » 29. jan 2018, 14:50

vulpesVelox skrev:
LadyFox skrev:Hvordan har de dog tænkt sig at kontrollere det?

Men uanset hvad så synes jeg ikke det er noget kommunen skal blande sig i.

Som ræven hér siger det.

I forlængelse: Det er det hér, jeres skattekroner går til, venner. - En flok gumpetunge døgenigte der bruger offentlige midler, kontorer og kaffe-kage budgetter på at sidde og finde på tiltag, der kan legitimere deres egne stillinger og lønrammer.


Vel også dine egne skattekroner ;)
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf dykkersild » 29. jan 2018, 14:52

Sikke noget pjat - et er hvis man passer børn eller andre i sit hjem, der er regler og det skal der være. Men det andet er ganske enkelt dumt.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf thomassneum » 29. jan 2018, 14:53

Har det noget at gøre med - at hvis man arbejder hjemme er du også forpligtet til evt. at få folk hjem som er tilknyttet arbejdet, eller er kunder. Og det er arbejdspladsens regler som går forud for om du kan arbejde hjemme - ergo et rygeforbud.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf vibbsen » 29. jan 2018, 15:03

vulpesVelox skrev:
LadyFox skrev:Hvordan har de dog tænkt sig at kontrollere det?

Men uanset hvad så synes jeg ikke det er noget kommunen skal blande sig i.

Som ræven hér siger det.

I forlængelse: Det er det hér, jeres skattekroner går til, venner. - En flok gumpetunge døgenigte der bruger offentlige midler, kontorer og kaffe-kage budgetter på at sidde og finde på tiltag, der kan legitimere deres egne stillinger og lønrammer.


Præcis !!! Det her er da tæt på noget af det mest stupide jeg længe har hørt....De må jo for fanden have sniffet lim.

Hvordan i alverden havde man tænkt sig at tjekke om Jytte med hjemmearbejdsplads går ud og ryger på sin terrasse i sin selvbetalte frokost pause. Eller om Jytte ryger indenfor i samme pause.....

Det er jo simpelthen bare dumt med dumt på....Tænk sig hvis dem som sidder og kommer med den her slags forslag foretog sig noget kontruktivt som kunne styrke de borgerrettede arbejdsgange frem for at sidde og sniffe lim og afholde konkurrencer om hvem der kan komme på det mest hjernedøde forslags.

Ej...Jeg kan mærke at jeg bliver HELT ophidset bare ved at tænke på det.....Og jeg synes eddermame det er frækt at forsøge at få det til at se ud somom det handler om at man kerer sig om sine medarbejdere....

OT : Eneste undtagelse fra ovenstående er f.eks. dagplejemødre. Jeg mener ikke at børn og røg hører sammen uanset hvad.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 15:04

thomassneum skrev:Har det noget at gøre med - at hvis man arbejder hjemme er du også forpligtet til evt. at få folk hjem som er tilknyttet arbejdet, eller er kunder. Og det er arbejdspladsens regler som går forud for om du kan arbejde hjemme - ergo et rygeforbud.


Jeg har aldrig hørt om, at man var forpligtet til at få besøg af nogen som helst når man arbejder hjemme, heller ikke kolleger. I mit almindelige statslige styrelsesjob kommer kunderne (borgerne) aldrig uanmeldt og de ville da aldrig drømme om at troppe op på medarbejderens hjemmeadresse. Det lyder jo talt vanvittigt.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf thomassneum » 29. jan 2018, 15:07

Akehurst2 skrev:
Jeg har aldrig hørt om, at man var forpligtet til at få besøg af nogen som helst når man arbejder hjemme, heller ikke kolleger. I mit almindelige statslige styrelsesjob kommer kunderne (borgerne) aldrig uanmeldt og de ville da aldrig drømme om at troppe op på medarbejderens hjemmeadresse. Det lyder jo talt vanvittigt.


Forstå mig ret.

Det er da ikke utænkeligt at du må accepterer besøg af nogen fra virksomheden, hvis du arbejder hjemme, og de har brug for at mødes nu og her. Jeg regner da med at du står til rådighed for firmaet når du er på arbejde, hjemme eller på kontoret.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf vibbsen » 29. jan 2018, 15:16

thomassneum skrev:Har det noget at gøre med - at hvis man arbejder hjemme er du også forpligtet til evt. at få folk hjem som er tilknyttet arbejdet, eller er kunder. Og det er arbejdspladsens regler som går forud for om du kan arbejde hjemme - ergo et rygeforbud.


Jeg er ansat i en branche hvor der traditionelt er mange "hjemmearbejdspladser". Men med disse forstås der at man arbejder hjemmefra visse dage . IKKE at man har et egentligt kontor hjemme. Vi har allesammen bærbare computere som sidder i docking station. Og nogle har så også en dockingstation og skærme derhjemme. En af mine kollegaer har f.eks. hjemmearbejdsplads i sin kælder. Det var lige der der var plads til det. Og min veninde som arbejder i samme branche har 3 ugentlige hjemmearbejdsdage. Hvor hun udfører sit arbejde fra et skrivebord placeret på hemsen over soveværelset. De har IT opsætning som er leveret af firmaet og arbejdspladsere er således "stationære" men de er på ingen måde repræsentative...Alle møder og den slags foregår på firmaet adresse.

Mit bedste bud er at det her er et forsøg på at forsvare rygeforbuddet i andre faggrupper. F.eks. hos hjemmehjælpere og teknisk personale som ikke må snuppe en smøg på vej til og fra arbejdsopgaver...F.eks. når de cykler fra klient a til Klient B eller kører græsslåmaskinen fra Grøft A til Grøft B
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 15:16

thomassneum skrev:
Akehurst2 skrev:
Jeg har aldrig hørt om, at man var forpligtet til at få besøg af nogen som helst når man arbejder hjemme, heller ikke kolleger. I mit almindelige statslige styrelsesjob kommer kunderne (borgerne) aldrig uanmeldt og de ville da aldrig drømme om at troppe op på medarbejderens hjemmeadresse. Det lyder jo talt vanvittigt.


Forstå mig ret.

Det er da ikke utænkeligt at du må accepterer besøg af nogen fra virksomheden, hvis du arbejder hjemme, og de har brug for at mødes nu og her. Jeg regner da med at du står til rådighed for firmaet når du er på arbejde, hjemme eller på kontoret.


De er hjerteligt velkomne til at ringe eller maile, for jeg står selvfølgelig til rådighed. Men komme forbi? Det har jeg aldrig hørt om, og jeg synes ikke det giver mening overhovedet. Hvorfor skulle de have behov for at komme forbi?

I øvrigt er der rigtig mange, der arbejder hjemme for at spare transport (det gælder så ikke mig). Så vil det jo som oftest ikke være sådan, at de er i nærheden af kunder eller kolleger, hvilket gør det endnu mere utænkeligt at der skulle komme nogen forbi.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf vibbsen » 29. jan 2018, 15:19

thomassneum skrev:
Akehurst2 skrev:
Jeg har aldrig hørt om, at man var forpligtet til at få besøg af nogen som helst når man arbejder hjemme, heller ikke kolleger. I mit almindelige statslige styrelsesjob kommer kunderne (borgerne) aldrig uanmeldt og de ville da aldrig drømme om at troppe op på medarbejderens hjemmeadresse. Det lyder jo talt vanvittigt.


Forstå mig ret.

Det er da ikke utænkeligt at du må accepterer besøg af nogen fra virksomheden, hvis du arbejder hjemme, og de har brug for at mødes nu og her. Jeg regner da med at du står til rådighed for firmaet når du er på arbejde, hjemme eller på kontoret.


Jeg har ALDRIG hørt om folk med hjemmearbejdspladser som ikke tog ind på kontoret hvis der var behov for at mødes. Aldrig. Og det på trods af at jeg i mange år har arbejdede steder hvor hjemmearbejdsplads var meget normalt for f.eks. sælgere og en del andre funktioner. Og har svært ved at forestille mig at det vil være en procedure som vil være gængs hos en arbejdsplads i størrelsesordenen med en kommune.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf annellaII » 29. jan 2018, 15:21

vibbsen skrev:
vulpesVelox skrev:
LadyFox skrev:Hvordan har de dog tænkt sig at kontrollere det?

Men uanset hvad så synes jeg ikke det er noget kommunen skal blande sig i.

Som ræven hér siger det.

I forlængelse: Det er det hér, jeres skattekroner går til, venner. - En flok gumpetunge døgenigte der bruger offentlige midler, kontorer og kaffe-kage budgetter på at sidde og finde på tiltag, der kan legitimere deres egne stillinger og lønrammer.


Præcis !!! Det her er da tæt på noget af det mest stupide jeg længe har hørt....De må jo for fanden have sniffet lim.[/quote]


AAAiiiijj altså Vibbsen, den kommentar var dagens griner :D :D :D
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Må ikke ryge i eget hjem: Tre kommuner har totalforbud mod rygning i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 15:26

vibbsen skrev:
vulpesVelox skrev:
LadyFox skrev:Hvordan har de dog tænkt sig at kontrollere det?

Men uanset hvad så synes jeg ikke det er noget kommunen skal blande sig i.

Som ræven hér siger det.

I forlængelse: Det er det hér, jeres skattekroner går til, venner. - En flok gumpetunge døgenigte der bruger offentlige midler, kontorer og kaffe-kage budgetter på at sidde og finde på tiltag, der kan legitimere deres egne stillinger og lønrammer.


Præcis !!! Det her er da tæt på noget af det mest stupide jeg længe har hørt....De må jo for fanden have sniffet lim.



Ja, sniffet lim er lige ordet. Og så i arbejdstiden. Hvor de ellers får løn for at udføre en opgave, og hvor vi jo i øvrigt bekymrer os om deres helbred. Det er faktisk ret usundt at sniffe lim.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"