Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf annellaII » 26. jan 2018, 06:48

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-01-24-regeringen-vil-tillade-peberspray-i-eget-hjem

Det skal være lovligt for alle personer over 18 år at have peberspray i sit eget hjem uden at skulle søge om tilladelse.

Sådan lyder et nyt lovforslag om ændring af reglerne for peberspray, som regeringen forventer at fremsætte til efteråret.

Med lovforslaget skal politiet også kunne give personer tilladelse til at bære peberspray på offentlige steder, hvis de har et særligt behov.

Regeringen lægger op til, at peberspray kun skal forhandles af godkendte forhandlere som for eksempel våbenhandlere, og der skal følge en vejledning med ved købet.

I samme forbindelse vil regeringen øge straffen for ulovligt at bære peberspray på offentlige steder for folk, der tidligere har siddet i fængsel for personfarlig kriminalitet.

Regeringen vil straffe de pågældende med 14 dages ubetinget fængsel. I dag er straffen en bøde på 3000 kroner.



Hvad mener du om regeringens forslag om tilladelse til peberspray bl.a. i eget hjem?


Et udmærket forslag som jeg håber bliver vedtaget, men jeg må dog smile lidt over de forbehold, der citeres i artiklen, jeg selv har 8 dåser peberspray, 7 af dem fordelt i mit hus og 1 dåse, jeg altid har med, når jeg færdes ude. Peberspray kan frit købes hos os i Tyskland i de fleste forretninger, jeg har købt mine hos vores cykelsmed for 2-3 år siden, det var rent tilfældigt, jeg så, han havde en hylde med peberspray i forskellige størrelser stående.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2018, 07:22

Nej tak.

Alle erfaringer viser at vi vil se en stigning i brugen af peberspray imod offeret.
Vi har en udemærket historik omkring forbud af våben i befolkningen, og den bør vi naturligvis fortsætte med - ikke hoppe på denne gildebane af falsk tryghed.
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2954
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8330

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2018, 08:32

Jeg er 100% imod det forslag. Vi skal simpelthen ikke ud i at bevæbne befolkningen. Om det så er med peberspray, knive eller skydevåben. Nej tak.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf pisimodvind » 26. jan 2018, 08:41

Nej tak
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf annellaII » 26. jan 2018, 09:56

Frøken Himmelblå skrev:Jeg er 100% imod det forslag. Vi skal simpelthen ikke ud i at bevæbne befolkningen. Om det så er med peberspray, knive eller skydevåben. Nej tak.


Jeg går da ud fra, at du hjemme i dit hus er godt bevæbnet med adskillige knive i forskellige variationer? :)
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2954
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8330

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2018, 10:06

annellaII skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg er 100% imod det forslag. Vi skal simpelthen ikke ud i at bevæbne befolkningen. Om det så er med peberspray, knive eller skydevåben. Nej tak.


Jeg går da ud fra, at du hjemme i dit hus er godt bevæbnet med adskillige knive i forskellige variationer? :)


Som du også kan blive dømt for at bruge mod andre, hvis det ikke er indenfor rimelighedens grænser i forhold til nødværge.
Jeg mener ligesom Thomas, at det giver en falsk form for tryghed. Vi har så få sager i Danmark hvor våben som nødværge ville kunne retfærdiggøres, at jeg ikke mener, at man skal tillade det. Der er ingen grund til det.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf annellaII » 26. jan 2018, 10:13

thomassneum skrev:Nej tak.

Alle erfaringer viser at vi vil se en stigning i brugen af peberspray imod offeret.


Hvilke erfaringer?
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf annellaII » 26. jan 2018, 10:17

Frøken Himmelblå skrev:
annellaII skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg er 100% imod det forslag. Vi skal simpelthen ikke ud i at bevæbne befolkningen. Om det så er med peberspray, knive eller skydevåben. Nej tak.


Jeg går da ud fra, at du hjemme i dit hus er godt bevæbnet med adskillige knive i forskellige variationer? :)


Som du også kan blive dømt for at bruge mod andre, hvis det ikke er indenfor rimelighedens grænser i forhold til nødværge.
Jeg mener ligesom Thomas, at det giver en falsk form for tryghed. Vi har så få sager i Danmark hvor våben som nødværge ville kunne retfærdiggøres, at jeg ikke mener, at man skal tillade det. Der er ingen grund til det.


Når jeg taler for mig selv, nej så er det ingen form for falsk tryghed tværtimod, jeg føler det betryggende at have min peberspray med, når jeg færdes 'visse steder'. Det er jo netop pga følelsen af tryghed, at peberspray er tilladt i Tyskland ikke kun i hjemmet.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2954
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8330

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2018, 10:25

annellaII skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
annellaII skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg er 100% imod det forslag. Vi skal simpelthen ikke ud i at bevæbne befolkningen. Om det så er med peberspray, knive eller skydevåben. Nej tak.


Jeg går da ud fra, at du hjemme i dit hus er godt bevæbnet med adskillige knive i forskellige variationer? :)


Som du også kan blive dømt for at bruge mod andre, hvis det ikke er indenfor rimelighedens grænser i forhold til nødværge.
Jeg mener ligesom Thomas, at det giver en falsk form for tryghed. Vi har så få sager i Danmark hvor våben som nødværge ville kunne retfærdiggøres, at jeg ikke mener, at man skal tillade det. Der er ingen grund til det.


Når jeg taler for mig selv, nej så er det ingen form for falsk tryghed tværtimod, jeg føler det betryggende at have min peberspray med, når jeg færdes 'visse steder'. Det er jo netop pga følelsen af tryghed, at peberspray er tilladt i Tyskland ikke kun i hjemmet.


Jo, det er en falsk tryghed, hvis det i realiteten ikke er sandsynligt, at du får brug for den. Når det ikke er statistisk sandsynligt, at du har brug for at være bevæbnet, er der ingen grund til at tillade befolkningen at være bevæbnet.
Nu aner jeg ikke hvordan det forholder sig i Tyskland. Men her i Danmark er det sådan, at hvis du vælger at gå bevæbnet rundt, siger du implicit til dig selv, at det ikke er trygt at færdes. Du siger altså til dig selv, at det er sandsynligt, at du har brug for våbnet. Har du derimod ikke våben, er du nødt til at tænke rationelt og underbevidst vide, at du faktisk er tryg og at der ikke sker noget.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2018, 10:25

annellaII skrev:
thomassneum skrev:Nej tak.

Alle erfaringer viser at vi vil se en stigning i brugen af peberspray imod offeret.


Hvilke erfaringer?


Vi har bla. allerede selv erferinger med de tyske pebersprays herhjemme. Det er ikke altid kønt det de bruges til.

Hvert halve år sender politiet i Aalborg en sækfuld spraydåser med tåregas til destruktion hos ammunitionsrydderne på Skive Kaserne.

En sækfuld svarer til 25 spraydåser, skønner lederen af Aalborg Politis våbenkontor, politiassistent Hans Flou. - Vi konfiskerer tit ulovlige spraydåser med tåregas, mens den skrappere peberspray er mere sjælden i Aalborg, fortæller Hans Flou.
På årsbasis skønner han, at der bliver beslaglagt omkring 50 ulovlige spraydåser. Ikke kun kvinder håber på med tåregas eller peber at kunne beskytte sig mod overfald. Også mange mænd har spraydåser i lommerne, når politiet visiterer dem, og det er ikke altid udelukkende for at kunne forsvare sig selv, folk medbringer de ulovlige spraydåser. I følge politiassistenten sker det forholdsvis tit, at f.eks. rockere er bevæbnet med tåregas. - Der er også flere eksempler på, at tåregas er brugt ved røverier. Det er jo ganske effektivt, siger Hans Flou. Dåserne importeres fra Tyskland, hvor de kan købes frit. Tåregassen er en kraftig CS-gas, der lammer øjnene med meget ubehagelige følger. Men det skulle ikke være direkte farligt. Peberspray blænder ofret en halv times tid. Hans Flou er godt tilfreds med, at der er forbudt at have tåregas og peberspray i håndtasken eller lommen. - Det bliver altid brugt af de forkerte, mener han.
Et eksempel er en stribe røverier mod ældre i Næstved, hvor to mænd fra byens narkomiljø i en række tilfælde bankede på, typisk med en forklaring om, at gerningsmanden ønskede at låne en telefon. Hvis beboerne åbnede, trængte røverne ind og sprøjtede i flere tilfælde beboere i ansigtet med tåregas og truede samtidig med kniv eller et koben. Efter sagen med Pia Kjærsgaard, der var bevæbnet med en peberspray og trak den - dog uden at bruge den - da hun følte sig forulempet af en kvinde på gaden i København, har flere borgerlige politikere talt for en lempelse af våbenloven. Bl.a. Helge Adam Møller (K), ønsker at gøre peberspray lovligt. I Tyskland er det helt almindeligt, og her bruger politiet selv peberspray til selvforsvar. Justitsminister Lene Espersen (K) er tvivlende overfor en lempelse af våbenloven. Hun mener, at denne type forsvarsvåben let kan vendes til angreb og har ingen aktuelle planer om lovændringer på det punkt. - Det er vigtigt, at vi sikrer borgernes tryghed bedst muligt - og her er en stram våbenlovgivning et centralt element, siger hun. Hun mener, at en lempelse i forhold til spraydåser llet kan blive en glidebane i forhold til andre former for våben, der på samme måde kan bruges til selvforsvar.

https://nordjyske.dk/nyheder/spraydaase ... 29d55e8276
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2954
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8330

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2018, 10:38

Jeg tror at en af grundende til, at vi lever i så trygt et land er netop, at vi ved, at skulle vi endelig blive udsat for noget f.eks. tyveri eller indbrud, så har gerningsmanden sandsynligvis heller ikke våben. Der er altså ikke voldsom stor risiko for personskade i sådan nogle tilfælde.

Og ja, jeg ved godt, at der findes miljøer i Danmark hvor der florere våben. Men for det første virker det som om, at de ikke har den helt store interesse i den almene befolkning og for det andet betyder den stramme våbenlovgivning, at de - ligesom os andre - ikke må have våben. Politiet har derfor hjemmel vil at beslaglægge våbnene med det samme.

Ej, men nej. Vi skal simpelthen ikke ud i våben til befolkningen. Det er forbeholdt politiet og militæret.
5
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2018, 10:54

Det værste er at folk føler sig overbevist om "faren" og derfor finder et behov for at beskytte sig.

Pressen dækker invandredebatten intenst, og massere at folk æder det skræmmebillede som pressen leverer. Det er ganske simpelt ikke facts der fremlægges, og visse politikere hopper bare med på vognen i håbet om at kunne tækkes nogle stemmer. Når ikke man kan føre reel politik, så skal man bygge et skræmmebillede op - det er helt klassisk.

Her er et indlæg fra en anden debat:

"Den stigende usikkerhed med hvad der sker med Danmark, med Østeuropæiske, muslimske og danske hjemmerøverier, har gjort at almindelige danskere er begyndt at bevæbne sig!

Så måske ender det med, at danskerne ligesom amerikanerne køber skydevåben til selvforsvar?

De Europæiske lande herunder Danmark, er inde i en sørgelig udvikling med mere kriminalitet og vold, på grund af den ukontrollable masseindvandring fra tredje verdens lande!

Det er den fremtid vi giver videre til vores børn og børnebørn, og de vil spørge, hvorfor tillod vi det – hvorfor stoppede vi det ikke i tide?"

Altså vil nogen købe argumentet om "De farlige muslimer" og den "stigende vold". Intet af det relaterer sig til den virkelige verden vi lever i. Vi ser et fortsat fald i kriminaliteten - også selvom den hårde vold stiger for en lille bestemt gruppe (nej.. ikke muslimer) - og som nævnt før i tråden, så lever vi en tid hvor det er ret usansynligt at vi bliver overfaldet - specielt i hjemmet.

Ville politikkerne reelt gøre noget for trygheden i befolkningen, jamen så gør politiet mere synligt -og giv dem midler til at udfører deres job. Bekæmp våben i samfundet.. frem for bare at tillade våben og lade borgerne om deres egen "falske" tryghed.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf Pax Romana » 26. jan 2018, 12:19

annellaII skrev:Når jeg taler for mig selv, nej så er det ingen form for falsk tryghed tværtimod, jeg føler det betryggende at have min peberspray med, når jeg færdes 'visse steder'. Det er jo netop pga følelsen af tryghed, at peberspray er tilladt i Tyskland ikke kun i hjemmet.
At være i besiddelse af et våben til selvforsvar og være forberedt på et øjebliks varsel om at bruge det, ændrer hvordan folk opfatter deres omgivelser. Når man anskaffer sig en peberspray så er der ikke inkluderet undervisning i den taktik og den strategi, som man skal råde over i en faktisk situation. Hvis du ikke rammer, så har du måske en person ovenfor dig som bliver voldsomt aggressiv. Desuden er der ingen som ved hvordan de reagerer i en voldsom stresset situation. Det er jo ikke uden grund at politiet og forsvaret uddanner i våbenbrug.

Så det bliver et nej tak herfra.
4
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16257
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32482

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf icelady » 26. jan 2018, 12:29

Jeg synes det er en dum ide.

For det første kan det give folk en falsk tryghed, i og med man jo næppe vil gå med den på sig hele tiden, når man er hjemme. Og skulle der være indbrud/hjemmerøveri er det jo slet ikke sikkert man når at få fat i den.

For det andet vil de helt sikkert også finde vej udenfor folks hjem og bruges.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19657
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46335

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem

Indlægaf LadyFox » 26. jan 2018, 12:36

Peberspray et noget fucking loft at blive udsat for. Og ærligt, jeg har ikke så stor tiltro til alle i befolkningen til at jeg synes det skal være allemandseje.
Jeg husker tydeligt i teenageårene at det en del gange skete at nogle af drengene havde fået fingrende i sådan en, og morede sig kosteligt med at spraye det på hinanden og os andre. Det på trods af at det er ulovligt, hvis det pludselig bliver almindeligt at forældre har den slags i hjemmet så tænker jeg at problemet kunne eskalerer.

Derudover hvis man lovliggøre våben, så er det jo ikke kun tilgængelige for dem der potentielt kan blive overfaldet, men også dem der potentielt kan overfalde.

Så ved jeg godt de snakker om at lovliggøre det i hjemmet - men er det virkelig i hjemmet vi har mest brug for at forsvare os? Jeg ved godt mange voldtægter f.eks. sker i hjemmet af en partner eller noget, men den hjælper jo ikke hvis den ligger i skuffen i stuen, og overfladspersonen OGSÅ ved den ligger der.

Så kan man sige det ikke skader noget hvis den bare ligger derhjemme til hvis nu der sker noget - men seriøst, hvor ofte bliver i andre stoppet af politiet på gaden undersøgt for våbenbesiddelse? Jeg gør aldrig. Jeg kender folk i de skumle miljøer, og det er altså heller ikke fordi de bliver kropsvisiteret hver gang de går ud for en dør.
5
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"