Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:45

Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 26. feb 2018, 17:51

paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.

God pointe.
Tilgengæld så bliver staten/kommunen ramt på at den ikke kan levere det, som borgerne har betalt skat til: børnepasning, ældrepleje, sygepleje, skoleundervisning, sagsbehandling osv.
Men det er meget svært at få opbakning fra de borgere, som desværre rammes af strejken..også selvom man bla. strejker for at opnå bedre kvalitet i servicen i form af normeringer, antal ansatte og forberedelsestid.
Det undrer mig altid.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:53

I øvrigt synes jeg da at Folketingspolitikerne, skulle gå foran med et godt eksempel, når det drejer sig om frokostrettigheder. Folketingsmedlemmer, bliver ikke trukket noget som helst, når de går til frokost. Tværtimod, har de bevilget sig selv et 'frokosttilskud', som betyder at maden fra Meyers Madhus, kun koster det halve af det den ellers ville koste - og i øvrigt koster for alle andre, der spiser i Snapstinget.

Fri frokostpause (som kan vare 1½ time, hvis det passer dem) og 50% tilskud til madprisen, er ikke nogen god position at kræve mådehold fra andre på.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:59

Falstria skrev:
paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.


Vil du fjerne strejkeretten for offentligt ansatte? :gisp:


Nej. Jeg ville gerne fjerne 'Staten' fra den anden side af bordet, i hvert fald i form af politikere, som kan bedrive partipolitik ved forhandlingsbordet. Uafhængige embedsmænd, ville være at foretrække som repræsentanter og forhandlere.
Derudover skulle forhandlingsmodellen gentænkes og ændres, hvis det skulle være noget der bare mindede om 'den danske model'
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Hunkat » 26. feb 2018, 18:02

paint skrev:I øvrigt synes jeg da at Folketingspolitikerne, skulle gå foran med et godt eksempel, når det drejer sig om frokostrettigheder. Folketingsmedlemmer, bliver ikke trukket noget som helst, når de går til frokost. Tværtimod, har de bevilget sig selv et 'frokosttilskud', som betyder at maden fra Meyers Madhus, kun koster det halve af det den ellers ville koste - og i øvrigt koster for alle andre, der spiser i Snapstinget.

Fri frokostpause (som kan vare 1½ time, hvis det passer dem) og 50% tilskud til madprisen, er ikke nogen god position at kræve mådehold fra andre på.


For ikke at tale om pensionsalder, løn, eftervederlag, embedsbolig, børnepension.... Yeah, nej, jeg kan ikke ha' ondt i røven over at de skal betale mine sølle 30 mins frokostpause.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 26. feb 2018, 18:03

paint skrev:I øvrigt synes jeg da at Folketingspolitikerne, skulle gå foran med et godt eksempel, når det drejer sig om frokostrettigheder. Folketingsmedlemmer, bliver ikke trukket noget som helst, når de går til frokost. Tværtimod, har de bevilget sig selv et 'frokosttilskud', som betyder at maden fra Meyers Madhus, kun koster det halve af det den ellers ville koste - og i øvrigt koster for alle andre, der spiser i Snapstinget.

Fri frokostpause (som kan vare 1½ time, hvis det passer dem) og 50% tilskud til madprisen, er ikke nogen god position at kræve mådehold fra andre på.

Og de kan gå tidligere på pension end alle andre.
En kæmpefed pension i øvrigt, nu de jo selv kunne fastsætte den.
Og de har ikke mødepligt, vel?
Og de kan sagtens have to fuldsjobs samtidig.
De behøver ikke at frygte tvangsudflytning af deres arbejdsplads, for det beslutter de skam selv.
De har dejlige store kontorer med sekretærer og gratis kaffe.

Tag fx Michael Ziegler. Han har fødselsdag i morgen, 50 år, bevars.
Den fejres på rådhuset i Høje Tåstrup fra kl 14 med stor reception.
Fedt signal at sende til alle os andre - han holder fødselsdag i arbejdstiden, helt sikkert betalt af kommunekassen, velbekomme.
Jeg tvivler på at jeg får samme behandling af Høje Tåstrup kommune, når jeg fylder 50 år om nogen år! :rulle:

Der er sq mange gode grunde til at jeg får kvalme af politikere.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Chichu » 26. feb 2018, 18:15

Falstria skrev:
paint skrev:I øvrigt synes jeg da at Folketingspolitikerne, skulle gå foran med et godt eksempel, når det drejer sig om frokostrettigheder. Folketingsmedlemmer, bliver ikke trukket noget som helst, når de går til frokost. Tværtimod, har de bevilget sig selv et 'frokosttilskud', som betyder at maden fra Meyers Madhus, kun koster det halve af det den ellers ville koste - og i øvrigt koster for alle andre, der spiser i Snapstinget.

Fri frokostpause (som kan vare 1½ time, hvis det passer dem) og 50% tilskud til madprisen, er ikke nogen god position at kræve mådehold fra andre på.


Fra Håndbog i folketingsarbejdet 2015:

Folketinget følger nogle retningslinjer for
planlægningen af de enkelte ugedage:
Der er kun ganske undtagelsesvis møde i
Folketingssalen om mandagen. Inden for de 9
mødemåneder er der endvidere normalt nogle få
mødefri fredage. Møderne begynder tirsdag og
onsdag kl. 13 og torsdag og fredag kl. 10. I
travle perioder, især de sidste uger før jul og før
grundlovsdag, forekommer der så vel møder om
mandagen som fremrykkede mødetidspunkter
på andre ugedage. Onsdagens første og ofte
eneste punkt på dagsordenen er spørgetiden.
Der er middagspause torsdag cirka kl. 12-13,
men ikke fredag. Det kan forekomme, at der ved
sene møder desuden er en pause cirka kl. 18-19,
men normalt gennemføres en dagsorden uden
aftenpause.

Normaluge:
• Mødetider: tirsdag kl. 13, onsdag kl. 13,
torsdag kl. 10 og fredag kl. 10. Kun
torsdag er der frokostpause kl. 12
• Afstemninger: tirsdag og torsdag
• 2. behandling: tirsdag og torsdag
• 3. behandling: tirsdag og torsdag


De MF'ere jeg kender arbejder LANGT over 37 timer om ugen. Debatter og afstemninger i salen er kun en lille del af arbejdet. Det er virkelig hårdt arbejde at være MF'er - Lange arbejdsdage, stort arbejdspres, meget væk hjemmefra ude i kredsen, mange aftenmøder, etc.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Wizzze » 26. feb 2018, 18:24

Regeringen har reelt ikke råd til en konflikt, for de har ikke flertallet til at ophøje et forlig til lov og ende en strejke. Og de vil meget hurtigt komme under pres fra virksomheder der vil klage over manglende pasning til de ansattes børn osv. Der spekuleres meget i at socialdemokraterne vil støtte regeringen i en konflikt, fordi det så vil være nemmere for dem at være regering næste gang, men der er også kun et års tid til næste valg, og det bliver ikke sjovt hvis man har svigtet FOA, lærerne osv. for så vil de i høj grad gå til Radikale, Alternativet, SF og EL. Og hvis de bliver Mette Frederiksens grundlag og styrket i forhold til S, så bliver det ikke let at være hende i en ny S-regering. Så jeg tror S vil holde sig ude så længe som muligt, og lade en konflikt være regeringens problem.
Og det tror jeg reelt ikke Løkke vil, jeg tror i sidste ende at regeringen vil give sig, inden det kommer til konflikt, også fordi, at nu der ikke kom en skattereform, så har regeringen rigeligt økonomisk råderum for så meget vil en lønstigning ikke koste netto.

Det er faktisk rigtig dumt, det regeringen har gang i nu, for jo længere tid det tager før et forlig, så større vil konflikt nederlaget virke. Hvis de var kommet ud i sidste uge med et underskrevet forlig, så kunne de fremstå som gode gavmilde arbejdsgivere. Når forliget kommer på et eller andet tidspunkt de næste 14 dages tid, så vil det fremstå som om at fagbevægelsen vandt og regeringen tabte.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 18:25

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.


Vil du fjerne strejkeretten for offentligt ansatte? :gisp:


Nej. Jeg ville gerne fjerne 'Staten' fra den anden side af bordet, i hvert fald i form af politikere, som kan bedrive partipolitik ved forhandlingsbordet. Uafhængige embedsmænd, ville være at foretrække som repræsentanter og forhandlere.
Derudover skulle forhandlingsmodellen gentænkes og ændres, hvis det skulle være noget der bare mindede om 'den danske model'


Hvis vi så lige leger at den enkelte skoleleder, af skolens eget budget, skal forhandle løn og vilkår med de ansatte på den enkelte skole.
Hvad er så anderledes?
Der spares stadig penge på at lærerne strejker.
Forbundet vil skulle forhandle med rigtig mange ledere istedet for én fælles forhandler.


Jeg snakker ikke om decentrale lønforhandlinger, som er SÅ decentraliserede som du der opstiller. Hvordan forhandlingerne, så skulle foregå og med hvem ved bordet, kan jeg ikke lige ryste ud af ærmet - jeg er ganske vist akademiker, men ikke i offentlig forvaltning.

Jeg påpeger blot, at det ikke har noget med den berømte 'danske model' at gøre. Det må kunne gøres anderledes.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 18:29

Wizzze skrev:Regeringen har reelt ikke råd til en konflikt, for de har ikke flertallet til at ophøje et forlig til lov og ende en strejke. Og de vil meget hurtigt komme under pres fra virksomheder der vil klage over manglende pasning til de ansattes børn osv. Der spekuleres meget i at socialdemokraterne vil støtte regeringen i en konflikt, fordi det så vil være nemmere for dem at være regering næste gang, men der er også kun et års tid til næste valg, og det bliver ikke sjovt hvis man har svigtet FOA, lærerne osv. for så vil de i høj grad gå til Radikale, Alternativet, SF og EL. Og hvis de bliver Mette Frederiksens grundlag og styrket i forhold til S, så bliver det ikke let at være hende i en ny S-regering. Så jeg tror S vil holde sig ude så længe som muligt, og lade en konflikt være regeringens problem.
Og det tror jeg reelt ikke Løkke vil, jeg tror i sidste ende at regeringen vil give sig, inden det kommer til konflikt, også fordi, at nu der ikke kom en skattereform, så har regeringen rigeligt økonomisk råderum for så meget vil en lønstigning ikke koste netto.

Det er faktisk rigtig dumt, det regeringen har gang i nu, for jo længere tid det tager før et forlig, så større vil konflikt nederlaget virke. Hvis de var kommet ud i sidste uge med et underskrevet forlig, så kunne de fremstå som gode gavmilde arbejdsgivere. Når forliget kommer på et eller andet tidspunkt de næste 14 dages tid, så vil det fremstå som om at fagbevægelsen vandt og regeringen tabte.


Enig. Det virker lidt som at regeringen, har gjort det til en tradition at vade rundt i dårlige sager. Skattelettelse-farcen, har dårligt lagt sig, før de kaster sig ud i en ny møgsag.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Undtagelsen » 26. feb 2018, 19:05

Så er de kommunale forhandlinger også brudt sammen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 19:29

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.


Vil du fjerne strejkeretten for offentligt ansatte? :gisp:


Nej. Jeg ville gerne fjerne 'Staten' fra den anden side af bordet, i hvert fald i form af politikere, som kan bedrive partipolitik ved forhandlingsbordet. Uafhængige embedsmænd, ville være at foretrække som repræsentanter og forhandlere.
Derudover skulle forhandlingsmodellen gentænkes og ændres, hvis det skulle være noget der bare mindede om 'den danske model'

Problemets ved den løsning er bare, at embedsmændene ville være statsansatte lønmodtagere. På den måde er der ikke uafhængige embedsmænd, selv om de er politisk uafhængige.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Neenah » 26. feb 2018, 19:37

Falstria skrev:
paint skrev:
Jeg snakker ikke om decentrale lønforhandlinger, som er SÅ decentraliserede som du der opstiller. Hvordan forhandlingerne, så skulle foregå og med hvem ved bordet, kan jeg ikke lige ryste ud af ærmet - jeg er ganske vist akademiker, men ikke i offentlig forvaltning.

Jeg påpeger blot, at det ikke har noget med den berømte 'danske model' at gøre. Det må kunne gøres anderledes.


Det handler jo ikke om hvem der forhandler, det var min pointe. Om det er en central forhandler eller flere decentrale, resultatet er det samme.
En central embedsmand er stadig ansvarlig for resultatet, så det vil være det samme, han kan så ikke stemmes hjem, men sidde på posten i årtier ligesom en skoleleder, men altså modsat en politiker.

For at den danske model skulle virke på skoler, så skulle skolerne modtage penge pr. undervisningstime, hvor visse kvalitetskrav er overholdt.
Altså f.eks. 0 kroner når skolen er lukket, 0 kr. eller en lav takst når der benyttes vikar eller klassekvotient overskrides, osv.
Dertil en bonus hvert år efter beståelsesprocent og karaktergennemsnit.
Ret frie rammer for resten, da skolen jo straffes økonomisk for sløsseri og dårlig kvalitet.

Det vil jeg gerne bakke op om bliver en model for skolerne fremover. Hvad siger du og hvad siger lærerne til det?


At gymnasier i socioøkonomisk stærke områder bliver stærkere og gymnasier med mange elever fra gymnasiefremmede familier og tosprogede elever kommer til at betale prisen. Man er ikke en dårligere lærer fordi ens elever kommer med et ringere udgangspunkt. Hvad skal det hjælpe at en skole bliver straffet økonomisk for at underpræstere? Tror du lærerne bliver dygtigere eller mere motiverede af at skulle løbe hurtigere, have endnu et hold eller undervise endnu flere elever i en klasse?

Jeg har sgu ikke lyst til at min arbejdsplads' økonomi skal afhænge af at Mads fra 3.c har lyst til at tage sig sammen og holde op med at være på Facebook hele tiden. Det tvivler jeg på at ret mange af mine kolleger har heller.
5
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2018, 19:45

Santa skrev:
paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.

God pointe.
Tilgengæld så bliver staten/kommunen ramt på at den ikke kan levere det, som borgerne har betalt skat til: børnepasning, ældrepleje, sygepleje, skoleundervisning, sagsbehandling osv.
Men det er meget svært at få opbakning fra de borgere, som desværre rammes af strejken..også selvom man bla. strejker for at opnå bedre kvalitet i servicen i form af normeringer, antal ansatte og forberedelsestid.
Det undrer mig altid.


Noget tyder på, at det er anderledes denne gang ift. opbakningen. Jeg har fulgt med i debatten på Facebook når de forskellige medier har haft opslag om en mulig konflikt, og langt flertallet støtter faktisk de offentligt ansatte. Næsten alle kan jo se, hvor presset den allerede er, og kan godt se, at mere pres kun vil gøre det meget værre. Og de synes faktisk også, at det er ok, at der forlanges en lønstigning.
Så for engang skyld gjorde Facebook mig ikke deprimeret.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2018, 19:52

Falstria skrev:
paint skrev:
Jeg snakker ikke om decentrale lønforhandlinger, som er SÅ decentraliserede som du der opstiller. Hvordan forhandlingerne, så skulle foregå og med hvem ved bordet, kan jeg ikke lige ryste ud af ærmet - jeg er ganske vist akademiker, men ikke i offentlig forvaltning.

Jeg påpeger blot, at det ikke har noget med den berømte 'danske model' at gøre. Det må kunne gøres anderledes.


Det handler jo ikke om hvem der forhandler, det var min pointe. Om det er en central forhandler eller flere decentrale, resultatet er det samme.
En central embedsmand er stadig ansvarlig for resultatet, så det vil være det samme, han kan så ikke stemmes hjem, men sidde på posten i årtier ligesom en skoleleder, men altså modsat en politiker.

For at den danske model skulle virke på skoler, så skulle skolerne modtage penge pr. undervisningstime, hvor visse kvalitetskrav er overholdt.
Altså f.eks. 0 kroner når skolen er lukket, 0 kr. eller en lav takst når der benyttes vikar eller klassekvotient overskrides, osv.
Dertil en bonus hvert år efter beståelsesprocent og karaktergennemsnit.
Ret frie rammer for resten, da skolen jo straffes økonomisk for sløsseri og dårlig kvalitet.

Det vil jeg gerne bakke op om bliver en model for skolerne fremover. Hvad siger du og hvad siger lærerne til det?


Det med karaktersnit er bare så skide ensidigt tænkt. Jeg arbejder på et VUC og her er det en kæmpesejr når vi kan flytte en kursist fra et 00 til et 4-tal. Der er gået et kæmpe meget større arbejde forud for at rykke den kursist end der går forud for at rykke en kursist fra 7 til 10 eller fra 10 til 12. Det sker også, at man har hold, hvor der bare sidder rigtig mange svage kursister. At rykke dem alle sammen er et gigantisk arbejde. Et fedt arbejde, men det er virkelig krævende. Og det afspejler sig ikke i høje karakterer, men de kommer igennem, de får mulighed for at komme videre og få en videregående uddannelse. Men det vil du jo ikke tage højde for i din model.

Et lavt gennemsnit har absolut ikke noget med sløseri at gøre. Intet.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"